november 14, 2024, 08:57:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 67 1500 Zenith  (Lest 622 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: november 01, 2024, 14:44:00 pm »

Da ble det endelig en ….russebil….😆😆
Denne er i år faktisk veteran på to måter da det er over 30 år siden den var russebil….
Bilen er en 67 1500 levert til Odd Myhre i Svinndal, Våler 12.07.67 (som er 5 dager etter at min hvite 912 ble registrert i 67…). Org reg var B-84992(fikk i ‘73 AX 18797).
Tilstand ser forholdsvis bra ut og den er helt original og med matching motor. Det er sveiset noe på et par av de vanlige stedene men når en ser på innredning (-førersete), papp under panser, motorrom osv har den nok levd et rolig liv. Speedometer står på 97800km og har kanskje ikke gått mer enn dette.
Jeg vet ikke hele historien men ser jo at den var russebil i ‘94 og selger kjøpte den i 2010 som restobjekt fordi den var så bra. Han havnet på aldershjem og barnebarnet la den ut på Finn nå i sommer/høst.
Jeg har jo ønsket meg et passende bobleprosjekt som ikke er for dårlig og til riktig pris så etter å ha sett på annonsen endel ganger fikk jeg en følelse av at denne kanskje kunne være et forholdsvis bra utgangspunkt.
Så etter litt meldinger fram og tilbake ble vi enige om pris så da var det bare å vente på anledning til å få hentet den i Ørje. Det ble også innkjøpt tilhenger så måtte også vente til den var på plass (Denne er forøvrig til utleie 500,- eks mva eller etter avtale😊).
Jeg har tatt oljeskift og tittet over og prøver nå å få motor til å starte.  Må nok skifte plugger og rense forgasser(den er bare støvsugd😊).
Ellers må bremser skiftes ut, og jeg har allerede kjøpt skiver og tromler med 5/130.
Org farge er Zenith blau og den Rød/blå fargen er trolig bare bengalakk så det skal prøves med Duxola ol.
Foreløpig trenger jeg litt deler:
-2-krets hovedpumpe, ny eller veldig bra brukt.
-Bremsesylindere bak
-4x bremseslanger og evt rør(finnes det komplett rørsett som passer 67 og 2-krets?)
-Mulig kalipere hvis for mye rust
-Senkespindler
-Seteunderstell grå/blå eller sort helst 67mod.
-Seterygg førerstol i riktig farge…?
-2x145/15 og 2x185x15
-Hub/hornknapp for Speedwell/Empiratt
-Rattaksel med deformasjonsrør
-3 punkt Setebelter med rulle av den typen rund låsebolt og ikke flat.


* IMG_5277.jpg (91.54 KB, 800x600 - vist 37 ganger.)

* IMG_5279.jpg (93.54 KB, 800x600 - vist 23 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #1 på: november 01, 2024, 14:45:33 pm »

Litt flere bilder

* IMG_5272.jpg (112.99 KB. 800x600 - vist 30 ganger.)
p


* IMG_5278.jpg (78.28 KB, 800x600 - vist 28 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #2 på: november 01, 2024, 14:48:14 pm »

Og noen til


* IMG_5269.jpg (98.74 KB, 800x600 - vist 21 ganger.)

* IMG_5276.jpg (85.09 KB, 800x600 - vist 22 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7295
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: november 01, 2024, 15:12:48 pm »

Fantastisk Glad 67 er beste årgangen. Desverre tror jeg ikke jeg har noe av det du trenger.

Men liker retningen dette tar Glad
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #4 på: november 01, 2024, 15:19:55 pm »

Takk, ja er noe spes med 67 selv om de eldre jo er finere. Blir jo et sideprosjekt dette men begynner i allefall å samle litt deler. Men moro med boble igjen!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #5 på: november 01, 2024, 21:01:48 pm »

Det er faktisk 2-krets bremser på den! Tipper bremsevæskebeholderen er forholdsvis sjelden, i allefall her til lands….
Så da kan jeg jo bruke røropplegget(hvis helt) og hvis jeg får av slanger uten å ødelegge de…

Jeg håper i det lengste at den var 12V da det er en forholdsvis sen utgave, men nei…


* IMG_5293.jpg (100.01 KB, 800x600 - vist 23 ganger.)

* IMG_5292.jpg (65.47 KB, 800x600 - vist 18 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7295
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: november 01, 2024, 23:28:32 pm »

Se der ja. Er det fordi den har skivebremser, at det er to-krets kanskje
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #7 på: november 02, 2024, 02:09:10 am »

Nei, 2-krets kom nok helt i slutten av 67 modellår. 67 1500 til Jonas fra september 66 har 1-krets.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: november 02, 2024, 17:39:59 pm »

Nok en tråd å følge med på👍. Veldig bra med enda mer aktivitet her inne. Originalfargen her synes jeg er veldig fin, håper du får av det meste av "russelakken".
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #9 på: november 02, 2024, 19:50:43 pm »

Takk :)ja tror denne fargen kan bli bra! Litt. Litt bleik men vi for se. Får prøve med Duxola ol.


* IMG_5291.jpg (88.85 KB, 800x600 - vist 27 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #10 på: november 08, 2024, 12:20:19 pm »

Jeg prøver å få start på motor men er ikke mye liv selv med bensin oppi gasser og startgass. Prøver å skifte tennplugger men de sitter noe #$%#. Har fått ut en, løsnet litt på en, løsnet bitte litt på en og en som er bom fast. Har sauset inn med en cocktail av mye forskjellig i et par dager nå og fortsetter med det tror jeg.
Det har ikke vært gjort noe med motor på minst 25 år, kanskje 30.

Ellers har jeg spylt framstilling og bakstilling så skruing her blir litt greiere.

Og nye bremser er bestilt, regner med å skifte alt.


* IMG_5420.jpg (94.87 KB, 800x600 - vist 22 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #11 på: november 10, 2024, 02:30:56 am »

2 plugger til ute og har troen på å få ut siste også med gjengene i behold.
Mens pluggen marineres med ny runde rustløser blir bilen satt på bukker og klargjort for bremsejobb. Og en liten renserunde under panser.

Jeg glemte å løsne på trommelmutterne bak før jeg jekket opp men de løsner greit med latmannsarm og håndbrekk.

Bremser, jeg skifter kalipere og pumper, bremseslanger og hovedsylinder i første omgang. Men det ryker helt sikkert noen bremserør underveis.

Jeg blir litt overrasket over hvor original denne bilen er, bortsett fra russemalingen.


* IMG_5433.jpg (113.58 KB, 800x600 - vist 14 ganger.)

* IMG_5432.jpg (72.47 KB, 800x600 - vist 12 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #12 på: november 10, 2024, 14:39:29 pm »

Bremserør, slanger og pumpe demontert. Alle muttere løsnet men bremserør som går til bakhjul var dårlig ved pumpe så må skiftes. Bestiller nytt rørsett, er det noe fabrikat på dette som er bedre enn annet? Ellers bestiller jeg på HotShop.

Plugg #4 fortsatt veldig treg så mer marinering.


* IMG_5437.jpg (117.75 KB, 800x600 - vist 16 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7295
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: november 11, 2024, 09:36:45 am »

Det var vel en svenske som lagde opp bremserørsett som jeg har lest har fått gode skussmål. Søk litt på boxerville så kanskje han dukker opp.
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #14 på: november 11, 2024, 10:38:13 am »

Jeg sjekker opp Roy, takk for tips!

Da er alt av bremser demontert og det er klargjort for montasje av nytt system. Alt har løsner som det skulle så det er jo kryss i boka😊

Noen som har to stk gummiproppplugger til justeringshull av bånd bak?

Jeg ser også at drivakselmansjettene har lekke litt etter jeg jekket opp bilen og har sprayet litt her og der. Det har stoppet å lekke må (mer eller mindre), men de bør vel skiftes? Hvilken type bør jeg da skifte til?


* IMG_5443.jpg (69.84 KB, 800x600 - vist 10 ganger.)

* IMG_5445.jpg (64.87 KB, 800x600 - vist 13 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #15 på: november 12, 2024, 11:30:34 am »

Skiver og tromler lakket og fått nye lager. Skal innom Thansen Bamble i dag da de skal ha 20 lange bolter på lager (som jeg skal lage pinnebolter av).

Bremsedeler ol har fått en tur i Evapor-rustbad og det hjalp jo endel.
Venter bare på leveranse fra Autodock, Hotshop og EBay for å komme videre.

Og holder fortsatt på med siste pluggen, kanskje prøve med kundespray?


* IMG_5456.jpg (108.46 KB, 800x600 - vist 13 ganger.)

* IMG_5457.jpg (83.39 KB, 800x600 - vist 11 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #16 på: november 12, 2024, 23:14:49 pm »

Da blir det produksjon av pinnebolter fra Thansen. Disse har perfekt lengde på gjengepartiet så bare å kappe hodet. Satser på at Loctite medium blir passe låsing.

Men skal Sebro tromler være så trange å få på? Leste på samba at endel har slite med dette. Hvis jeg slår disse på så får jeg de ikke av igjen uten en voksen avdrager.

Noen som har hatt samme problem? Jeg vurderer å file kantene på splines på trommel så se blirblettere å få av og på.

* IMG_5467.jpg (78.62 KB. 800x600 - vist 18 ganger.)

Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1912
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: november 13, 2024, 01:28:07 am »

Ja , de pleier å vere trange .. varmer de opp, så på .. Etter en tids bruk er det greit ....(varierer fra trommel til trommel .)

Mvh
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 448
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #18 på: november 13, 2024, 20:06:48 pm »

Ok, jeg filer litt så jeg slipper å bruke for mye malt for å få de på/av.

Motor/plugg, siste plugg sitter godt og kun bitte litt bevegelse hver gang jeg prøver. Får ta tiden til hjelp med hyppig marinering. Skal også prøve med sauefett i disse fårikåltider…

Men jeg skrudde inn 3 nye plugger, helte en skvett bensin i forgasserksmmer(tank er ute for tiden) og motor fyret med en gang! Merker at den går ikke 100% på 4 så hjelper nok å få skiftet den siste pluggen også!

Så da gjelder det bare å få de bestilte bremsedeler fra AUTODOC (pumper, slanger, kalipere, bånd mm)og hotshop(bremserør).


* IMG_5468.jpg (98.46 KB, 800x600 - vist 3 ganger.)

* IMG_5469.jpg (89.99 KB, 800x600 - vist 3 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!