Hei godt folk,
Jeg trenger hjelp
Det vil si - jeg restaurerer en T1 66 fra bunnen av og da er det mye man må ta stilling til
De fleste spørsmålene prøver jeg å stille i prosjekttråden og får flotte svar. Dette er motorrelatert og da tenkte jeg at jeg kunne fyre av et par spørsmål her
Altså, mye vil ha mer og nå er vi kommet til motoren. Elektroingeniøren i meg har fryktelig lyst på EFI og da begynner jo pengene fort å rulle...
Så vil jeg gjerne ha en litt friskere motor for hverdagskjøring. Nå er ikke masse HK målet men heller en lettkjørt bil med greit (les bedre) dreiemomet ønskelig.
Jeg vet det ikke er ideelt å basere en oppgradering på en F - men jeg har to av de...
Og, hvis jeg ikke skal kjøre raserbil med max turtall og hester hele tiden tenkte jeg at det kanskje var ok å starte med F'en.
Dette er like mye en lære og prøve øvelse som ønske om en litt kvikkere motor.
Så planen er som følger:
Bygge på den motoren jeg har
1641 sylinder sett
1600 topper SP/DP. Har hørt at SP ofte kan skaffe nesten like godt dreiemeoent (kanskje jeg er på Jordet her) Hvordan er det å få tak i brukte? Hva bør sjekkes ved kjøp, bør de høvles mm ( Alt dette er jo relegion - og jeg er lett påvirkelig foreløpig
)
Dette med SP/DP har jo litt å si med pris og valg av EFI'en. Tenker å fleske til med TBM Kit. (håpet er å kjøpe et kit jeg kan utvide på senere - man vet jo aldri hvor det bærer i fremtiden)
Kam: Tja har ingen peil. Bør den byttes ? Pris vs effekt
Vipper: lite lite peiling 1.25 ?
Så må jeg selvfølgelig bygge om til 12V
Selv med dette over, kan man jo ta helt av - nå er det bare det at noen penger også er lagt i nye CSP ventilerte skiver pluss resten av bremser/forstiliing også...
Så, 1000 kroners spørsmålet blir jo - hva bør jeg gjøre - og hva vil det koste.
Jeg vet jo at det her er uendelig mange svar og ingen er sikkert helt fasit
Men jeg trenger mere kjøtt på benet for å bestemme meg.
Og nei, det blir ikke å ta den helt ut. Jeg må jo ha en hobby senere også
Kjør debatt.
Håper ikke dette blir mas fra en uvitende
Hilsen Atle