Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #360 på: september 21, 2023, 22:21:43 pm » |
|
Skal skal ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #361 på: september 21, 2023, 23:10:28 pm » |
|
Å ja absolutt 😎😂 Men men, Odd-Arne Bjørklund fikk ikke godkjent et slikt sett fra kerscher.Blå 1303.
IMG_2417.jpg (69.1 KB. 800x467 - vist 281 ganger.) http://www.vwnorge.no/index.php/topic,60153.210.html
|
|
« Siste redigering: september 23, 2023, 10:09:08 am av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #362 på: september 23, 2023, 00:00:27 am » |
|
Vi får se. Flere i utlandet som kjører med det. Å kit er å få kjøpt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #363 på: september 23, 2023, 20:53:37 pm » |
|
Det ble etterspurt om jeg kunne belyse noen av erfaringene og tankene jeg har gjort meg så langt vedr. top-shot injection. Med unntak av litt eksperimentering med staged injection i dyno-sammenheng, har top-shot-settet stått ubrukt siden innsugene ble montert tilbake i 2020. Jeg definerte top-shot-settet som primærinjectorer for aller første gang på fredagskvelden på SCC, og varmkjørte for å se hvordan det ville oppføre seg. Første inntrykk etter at driftstemp var oppnådd, var at jeg kunne justere tomgangen enda lavere enn med port-injectorene, samt at gangen virket smoothere. Throttle-respons opplevdes der og da som svært god uten modifikasjon av tilskuddsparametere. Fikk tatt to drag på lørdagen med logging for å justere litt fuel-tabell, før Jarle tok over bilen Justeringen var trolig nødvendig pga. en litt annen transisjonskarakterestikk enn hva man får med port-injectorer. Motoren leanet kraftig ut på første draget før jeg fikk opp turtallet, men dette bedret seg på andre drag etter at jeg fikk kompensert med litt mer fuel enkelte steder ved WOT. På hjemveien fikk jeg brukt litt mer tid på å jobbe med fuel-mappet, hvor trenden var at jeg måtte trekke av fuel i cruisingområdet for å hente meg inn på lambda-target - det kan være en indikasjon på økt blandingsgrad imellom drivstoffet og oksygenmolekylene i brennkammeret, som igjen kan være et resultat av forbedret forstøving. Hypotesen vedr. økt forstøving ved dellast/cruising dreier seg om den ekstreme akselerasjonen og de-akselerasjonen gassen må gjøre idet den smyger seg forbi spalten til et tilnærmet lukket spjeld. Dette skaper trolig en kraftig turbulens i luftstrømmen på baksiden av spjeldet, som potensielt kan bidra til ytterligere blanding. Ved lavere statisk trykk senkes også kokepunktet for væsker, hvilket også kan være en medvirkende årsak til økt forstøving. Dette er kun tanker jeg har gjort meg opp som en mulig forklaring på det observerte fenomenet uten at jeg per i dag verken kan bekrefte eller kvantifisere noe av dette. Dagene etter SCC jobbet jeg litt med kaldstart, da det naturlig nok er en større utfordring når drivstoffet skal skytes mot et lukket og kaldt spjeld og med relativt lav gasshastighet. Med en kombinasjon av tilstrekkelig priming, og noe økt spjeldstilling/fuel delivery ved cranking, så oppfører motoren seg nå svært likt ved kaldstart som da den ble operert med port injection. Jeg har deaktivert overrun fuel cut for å forsikre meg om at motoren er kontant og responsiv ved pådrag etter lengre perioder med motorbrems. Per nå, etter noen dager med fikling, så føler jeg at jeg har tilnærmet meg kjørbarheten og brukervennligheten jeg hadde mens jeg kjørte port injection, hvor bekymringer rundt momenter som throttle-respons og kaldstartsegenskaper, nå er lagt døde. Det får meg til å tenke i de baner at dette kan være et fullgodt alternativ til et mer konvensjonelt "port injector"-oppsett i biler der liten plass ut mot sidene i motorrommet kan være en utfordring. Ved utvikling og design av "bolt on"-kit anser jeg det som essensielt at behovet for modifikasjon av chassis rundt motorrom faller bort fullstendig - av samme årsak er vi nå oppe i fire revisjoner av innsugsdesignet i et forsøk på å få dette til å smette inn så smidig som mulig uten behov for å finne frem vinkelkutter og sveiseapparat Det ble etterspurt luftfilterløsning over; top-shot-implementasjonen ble designet etter "skjult anlegg"-prinsippet, hvor injectorer og fuel rail er gjemt innenfor et helt alminnelig IDF-filter. Det mest utfyllende svaret på et spørrsmål jeg har lest på lenge. Dødskult å høre at du har fått dette til å fungere, og ditt tankesettet rundt "bolt on kit" er det flere som bør ta til etterfølge.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #364 på: oktober 10, 2023, 21:22:33 pm » |
|
Nesten alt til sprut på plass. Måtte testmonter for å se hvordan det ser ut med begge montert. Ecu blir montert under baksetet. Blir knekt en plate i alu som den blir montert på. Før jeg kan lage en mal på lengden på ledningsnettet som Bryhn lager på mål.
|
|
« Siste redigering: oktober 11, 2023, 13:18:40 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #365 på: oktober 10, 2023, 21:25:25 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #366 på: oktober 13, 2023, 08:55:14 am » |
|
Er i tenkeboxen på å fa lagd innerskjermer. Helt ikke hvordan det skal utfører men noen planer har man jo.
(60.14 KB. 800x370 - vist 185 ganger.)
|
|
« Siste redigering: oktober 13, 2023, 08:59:40 am av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #368 på: oktober 15, 2023, 23:43:30 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #370 på: november 11, 2023, 17:49:07 pm » |
|
Da har ecu fått fast plass under baksetet og lengde på ledningsnettet er målt ut.
|
|
« Siste redigering: november 11, 2023, 18:24:22 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #371 på: november 11, 2023, 18:21:27 pm » |
|
Fått custom lagd ett sett med speil til bilen. Kåpa skal lakkeres i bilens farge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #372 på: desember 07, 2023, 08:00:30 am » |
|
Litt Bryhn jobbing for å lage ledningsnettet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #374 på: desember 08, 2023, 10:13:24 am » |
|
Takk. Satser på at det blir bra til slutt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #375 på: desember 15, 2023, 15:47:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #376 på: desember 16, 2023, 17:09:03 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #377 på: desember 19, 2023, 19:20:04 pm » |
|
Fy fa.n det blir tøft ass.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #378 på: desember 22, 2023, 20:52:25 pm » |
|
Fått plassert bensintrykkregulatoren. Greit sted med tanke på hvor bensinslanger/ rør går. Lite plass i motorrom og blir fort mye baki der med regulatoren også.
|
|
« Siste redigering: desember 22, 2023, 21:00:16 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #379 på: desember 22, 2023, 22:49:45 pm » |
|
Fin plassering det der. Hadde samme løsning på 60’ modellen med 2,3L. Si fra hvis du er i garasjen i jula, så kommer jeg innom og henter kjøleren.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #380 på: desember 23, 2023, 20:50:25 pm » |
|
Svein. Ja, er ikke så mange steder å plassere den sånn egentlig uten at det blir rotete med slager osv. jobber i romjulen så er på Ulven der du har vært før onsdag- fredag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #381 på: desember 30, 2023, 18:53:59 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #382 på: desember 30, 2023, 18:58:20 pm » |
|
Pappmal som overføres til carbonplate. Står igjen å lage de rundt Innsug og foran på motoren mot torpedovegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
Innlegg: 595
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
|
« Svar #383 på: desember 31, 2023, 10:03:19 am » |
|
Morsomt å følge med Anders og godt arbeid og spennede å følge EFI løpet ditt Håper du får bilen på veien til våren Og ha ett riktig godt nytt år
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #384 på: desember 31, 2023, 16:12:49 pm » |
|
Når det ikke kan kjøpes får man lage det selv. Blir å lage alle malene i alu så man har maler til evig tid. Og om noen vil låne malene til sitt prosjekt.
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
Håper også den blir klar til våren Stig. Skal ha besøk av lakkerer’n rett på nyåret. Så blir det demontering og levering. Godt nytt år til alle sammen her inne.
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2024, 22:02:16 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #385 på: januar 04, 2024, 21:51:12 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #386 på: januar 08, 2024, 23:05:21 pm » |
|
Fått tak i en topp for å kunne ha Innsug med alt tilhørende på for å kunne jobbe med fuel rør osv. Men tok samtidig bilder rundt for å vise hvordan dette ser ut uten alt annet rundt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #387 på: januar 08, 2024, 23:05:58 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4105
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #389 på: januar 10, 2024, 12:17:33 pm » |
|
Det lukter av muskler det det
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|