obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« på: februar 19, 2021, 17:38:32 pm » |
|
Hei.
Justerte forgasseren, en Solex for å prøve å få bilen til å gå litt jevnere, den nøler også når eg gir gass. Nå har eg skrudd meg helt vekk og får den ikke til å starte igjen:) Det er to skruer. Det er vel en for luft og en for bensin? Er helt ny i dette. Uansett... Spørsmålet mitt er, i hvilken posisjon sto skruene i når den var ny? Helt inne, helt ute eller halvveis? Er det utgangspunkt eg kan begynne med? Håper dere forstår spørsmålet:)
Lagt ved et bilde
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1 på: februar 19, 2021, 18:51:16 pm » |
|
Hei. Vanlig standardinnstilling er at de er skrudd ut 2,5 omdreininger fra helt inne. dette gjelder begge 2. Altså, først helt inn, så 2,5 omdreininger ut igjen. Da har du en innstilling gjør at den starter, og som er god å jobbe ut fra. Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #2 på: februar 19, 2021, 18:56:47 pm » |
|
Takk. Prøver det. Ha en fin helg:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #3 på: februar 19, 2021, 20:09:51 pm » |
|
Og det at den nøler når du gir gass, kan ha noe med fordeleren din å gjøre? Hva slags fordeler har du, siden uttaket på forgasseren er tettet?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #4 på: februar 19, 2021, 21:04:45 pm » |
|
Har nettopp fått den og jeg vet veldig lite om blimotorer. Det er mulig. Den ble nesten bra når den fikk ny bensin. Skal se hvordan den er når jeg får start på den. Har nok mye å lære fremover:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
|
« Svar #5 på: februar 20, 2021, 22:36:39 pm » |
|
Hei. Vanlig standardinnstilling er at de er skrudd ut 2,5 omdreininger fra helt inne. dette gjelder begge 2. Altså, først helt inn, så 2,5 omdreininger ut igjen. Da har du en innstilling gjør at den starter, og som er god å jobbe ut fra. Lykke til! Ikkje still meir enn ¼ omdreining pr 2-3 min! Då får motoren tid til å respondere på endringa.
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #6 på: februar 21, 2021, 02:11:47 am » |
|
Takk for tipset:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #7 på: februar 21, 2021, 16:52:35 pm » |
|
De forgasserne liker ikke mekaniske fordeler, spesielt ikke en 009. 009 er kjent for å kunne gi "flat spots" på lave turtall. Prøv å få tak i en velfungerende original fordeler, da VW matchet fordeler mot forgasser fra fabrikk. Ellers ligger det jo en god forklaring på hvordan pict-3-forgasseren virker og justeres her på forumet, men da med riktig fordeler. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #8 på: februar 21, 2021, 18:24:55 pm » |
|
Her mangler det vel en ledning?
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #9 på: februar 21, 2021, 19:08:03 pm » |
|
Det er oljetrykk bryter. En utgang for oljelampe og en for om du vill ha ett meter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #10 på: februar 21, 2021, 19:12:48 pm » |
|
Her mangler det vel en ledning? Vær klar over at oljetrykksbryteren i den giveren ikke er riktig for en VW-Motor. De er ofte på 0.7- 0.9 bar, mens original VW bare trenger 0,25bar bryter. Det gjør at oljelampa har veldig lett for å blinke/ lyse på varm motor & tomgang/lavt turtall.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #11 på: februar 21, 2021, 20:29:51 pm » |
|
OK. Da har vel det ikke noe med om den starter eller ikke. Har gjort det som er foreslått, men den vil ikke starte. Har tatt noen bilder av fordeleren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #12 på: februar 21, 2021, 23:32:14 pm » |
|
Har du hatt av fordelerlokket og sjekket åpningen på stiftene? Kan være så enkelt som feiljustert/slitt stift. Skal være 0,3-0,4mm. Ellers er jo disse fordelerne (009) som Kjell Roar også sier, kjent for å ikke være ideelle til ellers originale motorer. Dessverre laget på fabrikker som ikke alltid bryr seg så veldig om funksjon, bare den ser grei ut
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #13 på: februar 22, 2021, 01:34:25 am » |
|
1. Hvorfor du får dødpunkt/nøling når de gir pådrag er fordeleren. Solex 34 PICT-3 skal ha vakuum-fordeler (SVDA), IKKE 009 og ikke EMPI. Prøv å skaff deg en origiginalfordeler, det er sikkert noen som har en liggende og kan selge deg her på forumet.
2. Hvorfor den plutselig ikke starter nå (men gjorde det før)? Prøv å 'undo' det du husker du har skrudd på. Normalt vil den starte når du har Bypass- og Volume Control-skruene 2 1/2 omdreining ute.
Men det kan være mange andre ting. Tenningen er en feilkilde (let etter løse ledninger, dårlige pluggledninger, feil stiftavastand som nevnt her, den grønne ledningen fra coilen til kondensatoren på fordeleren, feil med fordeleren, osv. Forgasseren: Tette dyser, Cut Off Solenoid (svart ledning fra coilen). Bensintilførsel: Skru av de fem skruene oppå forgasseren og sjekk at det er bensin oppi flottørkammeret. Osv.
Du får det til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #14 på: februar 23, 2021, 18:06:52 pm » |
|
Litt seint kanskje, og trolig ingenting med start å gjøre, men...... Når du skrur inn skruene så MÅ du ikke skru hardt, da går ting åt skogen. Sett mange gassere hvor dette har skjedd.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #15 på: februar 23, 2021, 18:12:34 pm » |
|
Takk for svar allesammen Mye å sette meg inn i skjønner eg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #16 på: februar 26, 2021, 17:30:53 pm » |
|
Et tips til: ikke kjøp bensin som inneholder alkohol. Det gir korrosjon i forgassere og bensinpumper, i tillegg tåler ikke gamle bensinslanger dette. Det er bare 98 oktan som er ren bensin.Dette gjelder alle småmotorer og. Motorsag, snøfreser, gressklipper, moped og båt. Du sparer deg for mange problemer hvis du slutter å bruke 95 oktan.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #17 på: mars 17, 2021, 22:30:47 pm » |
|
Har nå fått start på den. Den vil ikke gå på tomgang og den vil ikke ha turtall. Den går gjevnt og fint på rundt 1000 rpm med litt gass. Det har vært nevnt at jeg har feil fordeler. Har en EMPI. Hvis jeg bytter til en vakum type, er det en vanskelig sak å bytte?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #18 på: mars 18, 2021, 09:21:46 am » |
|
Det er ikke vanskelig å bytte fordeler. Regner med du har løsnet skruen som holder den for å vri og justere tenningstidspunktet? Når den er løs slik at du kan vri den, kan du også løfte den rett opp av hullet. Men skal mye til at fordeleren er så dårlig at den ikke vil svive bedre enn det du beskriver nå. Har du sjekket åpningen på stiftene oppi fordeleren? Skal som nevnt være 0,3-0,4mm når de er mest åpen, på toppen av en av lobene på akselen i fordeleren. Sjekk også innsiden av fordelerlokket at det ser bra ut. Hender at sentertappen knekker. Er du sikker på at alle pluggledningene står i riktig rekkefølge?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4105
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #19 på: mars 18, 2021, 12:10:15 pm » |
|
Hvor holder du til i landet?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #20 på: mars 18, 2021, 22:37:25 pm » |
|
Snudde litt på fordeleren, det hjalp litt. Har justert forgasseren så godt eg klarer. Får ikke prøvd den skikkelig før eg får luftet bremsene og kjørt den. Vet ikke om det er det riktige å gjøre, men tomgangen er bra etter eg skrudde noen runder på skruen som strammer gassvaieren. Se bilde.
@Jens-Ole aka 'Dansken' Eg bor i Austevoll utfor Bergen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #21 på: mars 18, 2021, 23:00:39 pm » |
|
Det er ikke riktig sted å justere tomgangen. Den skruen du skrudde på er kun en stopp for gasspjellet. Skrur du på den, vil du endre turtallet, men andre ting vil også endre seg og ikke nødvendigvis til det bedre Tomgangsturtallet skal justeres på den store messingskruen som du ser på første bildet helt øverst i tråden her. Kan sikkert være noen i Bergensområdet som kan hjelpe, for det er mye enklere viss man kan se og høre selv
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #22 på: mars 18, 2021, 23:10:51 pm » |
|
Ja, utrolig vanskelig å skru det til, uten å vite hva eg skal høre etter eller se etter. Bor på en liten øy uten bro eller ferge. Spør en nabo som kan litt mer om mekanikk:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #23 på: mars 18, 2021, 23:27:18 pm » |
|
Det er mulig å "lure" en PICT 3 forgasser til å gi fra seg litt mer bensin fra tomgang kretsen - for å kompensere for manglende vakuum justering av tenning. Det er et hull i spellet på forgasseren, dersom du tetter hullet med for eksempele en popnagle vil det være litt mer vakuum under spjellet og noe mer bensin blir dratt gjennom tomgang kretsen.
Men er enig med de andre her.. Det eneste rette er å montere rett fordeler.
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
obo
Nybegynner
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #24 på: mars 18, 2021, 23:35:44 pm » |
|
Skal først prøve å skru den tilbake til der den var før eg rotet det til. Den var helt kjørbar da. Må få tak i ett fjærbein og luftet bremsene først. Så får eg se:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4105
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #25 på: mars 19, 2021, 13:58:28 pm » |
|
Les den side her så tenker jeg du enklere forstår systemet, men husk at stift og tenning må være justert korrekt først! http://www.vw-resource.com/34pict3.html
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|