desember 21, 2024, 18:33:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Standard boble type 111 fra 1958  (Lest 53038 ganger)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #180 på: juli 04, 2022, 20:11:56 pm »

Føler det ble litt reprise i dag. Fant en motor med bra løftere. Kjekt med de gamle motorene når løfterene følger med støtstanga. Lett å sjekke tilstand på løfterene da.
På denne motoren satt ting litt mer fast, så induksjonsvarmeren trådde hjelpende til på eksosmutterene. Lokket på oljesilen var fylt opp med gjørme, så jeg er ikke overbevist om at olja var bedre før  Osteaktig


* 1.jpg (64.2 KB. 800x372 - vist 526 ganger.)


Sylindere/stempler gikk også litt tregt, så fant en avtrekker som klarte å få tak innerst på sylinderen. La en jernbit mot stempelet for ikke å lage merke med avtrekkeren der.
Så var målet for dagen nådd. En stk grei kam med løftere.


* 2.jpg (70.67 KB. 800x517 - vist 540 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #181 på: juli 09, 2022, 21:35:18 pm »

Siste tiden har gått med til å rengjøre motordeler. Et lite før/etter bilde av et stempel, og så resten av de rengjorte delene. Har brukt delevasker med avfetting, oppvarmet StripAll, glassblåsing og vannpolering, alt etter behov.


* 1.jpg (63.83 KB. 800x387 - vist 514 ganger.)


Fikk også kontrollmålt blokka før bestilling av nye lager. Det "verste" jeg fant var 2/100mm slitasje, og grensen er jo 3. Så da slapp jeg å linjeborre.
Blir stadig overrasket over hvor fabrikken synes det var viktig å få på ett VW stempel. Både støtstangrør og pluggen som holder fjær og oljetrykksstempel på plass, har fått merket sitt.


* 2.jpg (47.1 KB. 800x377 - vist 532 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #182 på: juli 11, 2022, 22:52:22 pm »

Trykkplaten hadde ikke helt utseende på sin side, så la den noen timer i StripAll for å løse opp rusta. Ble en del bedre, men etter vannpolering ble den slik jeg ville ha den.


* 1.jpg (54.88 KB. 800x367 - vist 500 ganger.)


Så da kunne jeg avbalansere veiv, svinghjul og trykkplate. Veiva var relativt bra, svinghjul slo ut til litt over 20 på skalaen, men etter litt hullboring kom den også til null. Vektjusterte også råder og stempler.


* 2.jpg (57.08 KB. 800x364 - vist 497 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #183 på: juli 11, 2022, 23:06:39 pm »

Var innom Dalhems Norge i formiddag og hentet litt lager og pakninger, så da fikk jeg satt sammen veiva også.
Husket til og med å få ringen på kamdrevet mellom de to prikkene på veivdrevet  Osteaktig


* 1.jpg (79.49 KB. 800x531 - vist 514 ganger.)


Er utrolig lite som skal inn i de gamle blokkene. Er jo kun veiv og kam som trengs før man lukker, men jeg satt inn fordelerdrevet også for å slippe noe tull med det senere. Justerte også litt på styringene til løfterne, siden kam og løftere er fra en annen motor, men løfteren settes i fra utsiden.
Pakningen til enden av veiva var over 0,7mm tykk, så her må jeg finne på noe annet. I følge boka skal den være 0,2mm og presses sammen til 0,15 når svinghjul skrues til.


* 2.jpg (86.08 KB. 800x532 - vist 512 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #184 på: juli 12, 2022, 22:50:41 pm »

Fikk tegnet pakningen til svinghjulet og lot laseren få kutte den ut i 0,2mm tykt papir. Hadde målt endeslakk uten shims/pakning til 0,85mm, og med tre shims og pakning endte jeg på 0,08mm.


* 1.jpg (57.17 KB. 800x570 - vist 468 ganger.)


Fikk renset lamellen og ble litt overrasket da jeg så datostemlingen. Tyder på at denne har stått i bilen siden den var ny, så ennå en bekreftelse på at bilen antagelig kun har kjørt 25000km. Sjekket også alle stempelringer, og alle kompresjonsringer hadde kun 0,5mm gap, og oljeringene 0,7mm. Maks er 0,95mm.


* 2.jpg (64.48 KB. 800x381 - vist 496 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #185 på: juli 16, 2022, 21:47:08 pm »

Hva slags utstyr bruker du til vannpolering? Kanskje du kan legge ut noen bilder? Arve
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #186 på: juli 17, 2022, 11:10:15 am »

Fant litt bilder. Her er ingrediensene. Et sandblåsekabinett og vannpumpe fra Jula, en tube tetningsmiddel og en gammel varmtvannsbereder. Brukte vel i tillegg en bit med hageslange fra pumpen og opp til plåsepistolen. Satt sammen kabinettet med tetningsmasse i alle skjøter. Forlenget benene litt for å få det i en bedre høyde for meg. Kuttet opp berederen til en passelig høyde slik at den akkurat gikk under kabinettet.


* 1.jpg (66.54 KB. 800x600 - vist 498 ganger.)


Vannpumpen fikk en spesialprintet stuss for å fordele mestedelen av vannet rundt i "berederbalja", og en slangestuss for levering av slurryblandingen av vann og glassblåsemiddel opp til pistolen.
Fikk også tips om å fjerne ytterste delen av skovlene på vannpumpen, så tok av de litt i dreiebenken. Vet ikke helt om det er for å levere mindre mengde eller for å gi pumpemotoren mindre belastning.


* 2.jpg (58.88 KB. 800x508 - vist 496 ganger.)


Blåser med 4-5 bars lufttrykk, og blandingsforhold ca 2 deler vann til 1 del glass.
Skal få tatt et bilde av det ferdige oppsettet i morgen.

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #187 på: juli 17, 2022, 13:40:15 pm »

Det der så jo ut som en god patent, takk for innlegg!
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #188 på: juli 17, 2022, 20:36:30 pm »

Her er bildet av hele oppsettet. Har lagt til en ekstra bøtte med egen pumpe for "rent" vann, slik at jeg kan spyle kabinettet innvendig av og til. Glasset synker raskt til bunns, så har en hevert som flytter det rene vannet tilbake i bøtten for kun vann.


* 20220717_200746.jpg (38.39 KB. 450x600 - vist 440 ganger.)


Legger ved en liten video av oppsettet. Ser i videoen at jeg nok fjernet litt glass en gang, så blandingsforholdet er nok nærmere 4:1

* video-1658082898.mp4 (5346.79 KB - lastet ned 219 ganger.)

* video-1658082898.mp4 (5346.79 KB - lastet ned 219 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #189 på: august 06, 2022, 08:47:08 am »

Skjer litt selv om det ikke alltid kommer nye bilder her  Gliser

Toppene har fått seg en grundig rens. Et par ventilstyringer på eksosventiler måtte byttes til noe bedre. Ventilene fikk seg en oppfriskning i ventilsliperen før de ble montert tilbake. Og så ble sylindre og topper montert på motoren igjen.


* 1.jpg (71.07 KB. 800x396 - vist 436 ganger.)


Synes vippestellet ser helt greit ut, til å være fra 58. Måtte skjøte inn et nytt rør på ene varmepotten, da det var litt frynsete i enden og hadde en litt dårlig reparasjon fra før.


* 2.jpg (59.18 KB. 800x404 - vist 429 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #190 på: august 08, 2022, 10:10:01 am »

Spennende tråd å følge med på, selv om det går unna ser det ikke ut som du tar noen snarveier!

Likte kabinettet ditt, hvor mye luft leverer kompressoren du bruker?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #191 på: august 09, 2022, 08:48:46 am »

For øyeblikket leverer kompressoren ca halvparten  Osteaktig Hadde to motorer/kompressorer på samme tanken, men så fikk jeg jordfeil på den minste og måtte koble den fra. Mener den som virker, leverer ca 600 liter.
Så viss noen har en Kaeser KC-400 kompressormotor/feltviklinger er jeg interessert. Motor og kompressor henger dessverre sammen, så noe annet vil ikke passe på denne blokka.


* 1.jpg (71.55 KB. 800x600 - vist 420 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #192 på: august 13, 2022, 19:27:57 pm »

Luftfilteret hadde fått gjennomgå litt av hvert. En stor bulk og mange små rundt hele. Har en mistanke om at fjære til motorlokket har kommet litt for nærme etter kollisjonen og har derfor rotert toppen på filteret slik at ny bulk kom for hver gang de åpnet lokket.
Bøyde et flattjern og en 8mm stang som jeg brukte til å dytte ut bulkene med. Ble et lite strøk med sparkel også før grunning.


* 1.jpg (52.21 KB. 800x384 - vist 424 ganger.)


Bakre kjøleblikk hadde også fått en del bulker i kollisjonen. Dette var litt enklere å rette, siden jeg lett kom til på begge sider. Fikk grunnet resten av kjøleblikkene også. Utrolig mange små og store blikkdeler som skal på motoren etter hvert.


* 2.jpg (52.38 KB. 800x384 - vist 425 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #193 på: august 29, 2022, 20:19:39 pm »

Hopper litt frem og tilbake her.
Støtdemperne foran trengte nye foringer. Dreide en kon som passet inni hylsen, med en krage som var litt større enn hylsa. Litt smøring med silikonfett og så var det bare å presse de inn.


* 1.jpg (50.23 KB. 800x590 - vist 398 ganger.)


Dynamoen trengte litt rengjøring, og satte den også i dreiebenken for å fjerne litt riper i kommutatoren. Fant selvfølgelig et lite stempel der som sa 4P. I Bosch sine tabeller er 4=april og P=1958, så Bosch produserte denne ca en måned før bilen forlot fabrikken.
Fant også noen NOS børster som jeg mener passet bra i denne dynamoen, selv om de gamle ikke var veldig slitte.


* 2.jpg (71.98 KB. 800x472 - vist 403 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #194 på: september 27, 2022, 20:29:59 pm »

Da husket jeg endelig på å ta litt bilder igjen  Osteaktig
Dynamo er satt sammen, og alle deksler har fått lakk.


* 1.jpg (81.95 KB. 800x536 - vist 393 ganger.)


Har også fått montert en del av dekslene. På disse gamle motorene må det pakning mellom dynamo og blokk, siden dynamofot er hul, og oljedamp kan komme ut ved dynamoen.
Bolter og klammer for coil er blitt elforsinket på nytt. Liker jo at det står Kamax på de gamle boltene  Glad


* 2.jpg (66.52 KB. 800x529 - vist 415 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #195 på: oktober 13, 2022, 19:28:42 pm »

Måtte ta et lite stemningsbilde av termostaten før jeg monterte eksospotta.
Kjøpte nye pakninger for røret fra fremre sylindere og inn i potta. Men valgte å bruke noen gamle renoverte klammere med VW stempel på, siden jeg har planer om at rørene skal være runde og ikke ovale  Gliser


* 1.jpg (76.94 KB. 800x533 - vist 403 ganger.)


Har også glassblåst, vannpolert, brunert og elforsinket alle delene til forgasseren. Utrolig mange deler den består av. Var også litt slakk i akselen, så satt inn messingforinger i huset.


* 2.jpg (50.35 KB. 800x463 - vist 411 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #196 på: oktober 14, 2022, 13:01:42 pm »

Går dønn ned i detaljene - IMPONERT! Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6260
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #197 på: oktober 14, 2022, 15:04:53 pm »

Kjempetråd! Her er intet tilfeldig Glad
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #198 på: oktober 15, 2022, 20:59:56 pm »

Takk for det.
I dag ble det bensinpumpen sin tur. Her var det ikke så mange deler, bare 33 Osteaktig Måtte bytte membran og en pakning. Slipte også anleggsflaten på den ene tilbakeslagsventilen som sees nederst på bildet. Ellers var den bra, etter en god rengjøring. Glassblåste og vannpolerte lettmetalldelene.


* 1.jpg (44.1 KB. 800x419 - vist 403 ganger.)


Begynte på fordeleren også. Ble egentlig litt overrasket over at denne hadde både vakuum og turtallstyrte vekter. Seinere på 60 tallet hadde vel de fleste kun vakuum. Denne er jo i støpejern, så en solid sak.


* 2.jpg (63.93 KB. 673x600 - vist 383 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #199 på: oktober 22, 2022, 19:13:29 pm »

Fikk gjort ferdig fordeleren. Kan nesten se ut som det er de originale stiftene som fortsatt står i. Den ekstra fliken opp med justering, gikk de bort fra og går ikke an å skaffe annet enn NOS. Denne var heldigvis ikke verre enn at jeg vil prøve å kjøre med den en stund i alle fall. Var også nok farge igjen til at jeg kunne blande en grå-sort farge som er lik originalen.

Her er før bilde.


* 1.jpg (65.59 KB. 800x534 - vist 390 ganger.)


Og etter.


* 2.jpg (64.05 KB. 800x579 - vist 392 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #200 på: oktober 22, 2022, 20:29:13 pm »

Ser utrolig bra ut.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dacapo
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Kisevegen 144 2350 Nes Hedmark


Vis profil

« Svar #201 på: november 24, 2022, 23:54:23 pm »

Fantastisk flott arbeid Glad, moro og lese prosjekt tråden din.  Glad
Loggført
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #202 på: november 26, 2022, 20:02:14 pm »

Fikk tips om denne tråden idag...imponerende arbeide som blir utført! Glad Spennende å følge en tråd igjen.
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #203 på: november 27, 2022, 15:38:04 pm »

Takk for det. Har hørt de som har hoppet over tråden siden den heter Standard. Har trodd at det er en helt vanlig boble, men i Norge er jo noe som ikke er Deluxe eller ombygd, uvanlig  Osteaktig
Har holdt på med andre småting i en stund nå, men litt fremgang har det vært. Hadde besøk av en når jeg skulle lage nye bensinrør fra pumpe til forgasser. Jeg har trodd disse var i kobber, men han mente at de brukte jern den gang. Når jeg undersøkte de andre motorene jeg hadde, var de jo i jern. Så da måtte jeg finne ut hvordan jeg kunne forkobre et gammelt jernrør, siden de skal ha kobberfarge på utsiden. Man kunne fortsatt se rester av kobber på noe av rørene jeg fant. En del på Google, så fant jeg en oppskrift på eddik, litt salt og en passelig dose med strøm så fikk jeg løst opp noe kobber i eddiken. Ved så å sette minus på jernet, og pluss på litt kobber i den oppløsningen fikk jernet kobberfarge når jeg dyppet det oppi.


* 1.jpg (55.49 KB. 800x475 - vist 403 ganger.)


Så da fikk jeg montert alle rørene i riktig farge.


* 20221127_141126.jpg (92.56 KB. 800x600 - vist 428 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2103
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #204 på: november 27, 2022, 20:28:30 pm »

Kjekt å følge med på :-)
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #205 på: november 27, 2022, 23:36:39 pm »

Det jeg liker ved denne tråden( bortsett fra at det er 58Standard), er å se alle de forskjellige håndverk som blir benyttet...gøy og veldig inspirerende. Glad
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #206 på: desember 17, 2022, 19:31:19 pm »

Har vært litt smådetaljer i det siste. Skulle ha på nye pluggledninger, og ville jo ha riktig utseende på gummihettene. Samlet sammen noen brukelige, og lurte på hvilke jeg skulle velge. Fikk så se at ikke alle hadde VW nummer på seg, så da ble valget enkelt  Gliser


* 1.jpg (57.61 KB. 800x424 - vist 361 ganger.)


Fant en gammel oljetrykksbryter med skrutilkobling som jeg testet. Måtte maskere litt før glassblåsing/vannpolering. Var et VW merke på den også.


* 2.jpg (67.92 KB. 800x535 - vist 368 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 598
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #207 på: desember 22, 2022, 11:09:04 am »

Skikkelig godt håndtverk Svein Terje Glad
Godt å ha noe å følge opp - og at man gjør en innsats for å holde Forumet oppe
Samt er jo morsomt for egen del, og ha det dokumentert ett sted
Stå på
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #208 på: desember 22, 2022, 12:29:05 pm »

Takk for at du holder gang i forumet med dette herlige prosjektet.
En fryd å følge med på folk som er så glad i å tilegne seg ny kunnskap og ha fokus på detaljer.  Glad
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #209 på: januar 08, 2023, 20:08:14 pm »

Nærmer seg oppstart av motor, så fant en gammel NOS viftereim. Fikk tips om å fukte den med flytende silikon, så får jeg håpe den ikke ble for glatt  Osteaktig Litt spent på hvor lenge den holder, men føles fortsatt relativt myk.
Hadde tidligere satt på en fortinnet jordkobling til batteriet, men fant den originale og etter en vannpolering så jo den mye finere ut.


* 1.jpg (65.52 KB. 800x530 - vist 363 ganger.)


Polskoen på plussen hadde tært bort en del, så der måtte jeg finne en annen gammel som var bedre og loddet den over på den originale ledningen.


* 2.jpg (83.75 KB. 800x548 - vist 385 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!