TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #150 på: juli 01, 2020, 20:07:55 pm » |
|
Ser lekkert ut
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #151 på: juli 02, 2020, 08:58:52 am » |
|
Takker, husk røde calipre er 10 hk ekstra. Det begynner å bli knapt med tid før nye Subasika eieren kommer til verden i starten av september og mekketiden kuttes kraftig ned. Men er vi heldig kommer det vel litt styggvær nå snart som kan resultere i litt effektiv gummilakk plukking, lakking og bygging av bremser. God sommer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #152 på: juli 09, 2020, 22:42:25 pm » |
|
Endelig ny lakk, inn med dashen, ruta og runde av bremseprosjektet så er vi kanskje klar...
PSX_20200709_223657.jpg (57.9 KB. 540x600 - vist 648 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #153 på: juli 22, 2020, 08:25:40 am » |
|
Dette kan på ingen måte være den mest spennende tråden for tiden. nå er det kun emblemet igjen så er fronten og kupeen ferdig og for leserne ser det bare ut som vi er tilbake på side 5 i tråden.
PSX_20200722_082340.jpg (56.05 KB. 590x600 - vist 650 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #154 på: september 01, 2020, 07:11:14 am » |
|
Endelig er bremsene ferdig montert. Fikk tatt en liten test og det er ikke annet å si enn at det bremsa rikelig kraftig! En liten justering av bremsebånd og en siste lufterunde så er de i boks.
PSX_20200901_065516.jpg (55.2 KB. 551x600 - vist 615 ganger.) Da gjennsto det egentlig bare to ting: fikse tute og lage defroster system. Men så dukket det plutselig opp en 091 girkasse med Torsen diff som jeg kjøpte i går, så da blir det på sikt kasse bytte. Men nå er det under en uke til termin, så ikke bli skuffet om ting stopper litt opp..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #155 på: september 15, 2020, 11:33:27 am » |
|
Vil tro det stopper bra ja. Høres ut som den kommer til å spinne med begge hjula ut av krysset.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #156 på: september 15, 2020, 21:36:04 pm » |
|
Vil tro det stopper bra ja. Høres ut som den kommer til å spinne med begge hjula ut av krysset. Ja det spinner litt for lett nå så kommer godt med den sperra. Får gjort litt hver dag nå da jeg får ikke besøke kona på barsel. Men satser på å få pjotten hjem i morgen så da blir det pause frem til en evt. defrost bygging om vegvesenet gir meg videre tommel opp snart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #157 på: oktober 21, 2020, 19:06:51 pm » |
|
Dessverre ble det ingen girkasse denne gang, men må få til noe snart da tredje giret skraper. Men! Nå har svv svart og gir fortsatt tommel opp så nå er det å avslutte prosjektet og komme inn på sluttkontroll samt EU kontroll. Det har jo dessverre blitt vinter alt, men med mye tectyl, pålitelig motor og god defroster trenger vel ikke moroa å parkeres? Som nevnt var det tute og defroster som gjensto. Tuta var den fantastisk utilgjengelig kabelen som går til rattstamme røret og er festet rett over hardy skiven. Defroster er ferdig plassert, vannslanger og luftslanger er lagt så nå gjenstår å finne på en løsning så varme spaken justerer tre trinns vifta. Defrosteren er kjøpt hos carbuilder.co.uk
PSX_20201021_183830.jpg (57.98 KB. 592x600 - vist 567 ganger.) Overgangen er 3D printa og slangen er rester av subaru innsuget.
PSX_20201021_183423.jpg (87.69 KB. 800x600 - vist 612 ganger.)
|
|
« Siste redigering: oktober 22, 2020, 20:58:23 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #158 på: oktober 24, 2020, 13:37:51 pm » |
|
Den 3D printa overgangen ble jo meget fin. Og gratulerer så mye med et nytt medlem i familien.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #159 på: oktober 29, 2020, 13:51:51 pm » |
|
I går fikk Jakob prøvesitte bilen sin og det var bare god stemning Nå er han jo bare 7 uker så vi får se hva han finner på med den frem til han får kjøre selv.. Kanskje må vi sette inn en tesla motor?.. Mye kan skje før den tid, men nå ser faren i alle fall frem til å snart ha bilen godkjent og kjørende.
PSX_20201028_205437.jpg (55.64 KB. 477x600 - vist 533 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #160 på: oktober 29, 2020, 18:35:07 pm » |
|
Det er bra han starter tidlig! Skal nok få kjøre mye luftkjølt i årene som kommer.😀 Veldig kjekt å få hilse på Jakob og hyggelig at det går bra med alle i familien!👍🙂
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #161 på: november 01, 2020, 22:10:11 pm » |
|
Og takk for Jakob sitt første pipenøkkel sett, han ser frem til å rote bort 10 og 13mm pipen! Idag fikk jeg endelig gjort bilen klar for sluttkontrollen hos svv, det vil sikkert dukke opp små justeringer og forbedringer i tiden fremover, men i det store og hele er prosjektet i mål. Siste på lista var jo kupé varme og nå har jeg fått lagt til en løsning hvor vaieren som gikk bak til varmeboksene nå styrer en tre stegs vifte bryter. Og det ende opp med å fungere særdeles bra med rikelig med varm luft og enkel justering uten noe som avsløre endringen i kupéen.
PSX_20201101_210059.jpg (38.35 KB. 506x600 - vist 521 ganger.)
PSX_20201101_210242.jpg (39.78 KB. 547x600 - vist 516 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
Innlegg: 598
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
|
« Svar #162 på: november 02, 2020, 09:40:10 am » |
|
Flott arbeid Gratulerer med Jakob Og lykke til på sluttkontroll
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #163 på: november 02, 2020, 14:08:45 pm » |
|
Smart løsning! Tenker du kapsle inn bryteren, eller er det ikke så mye søl der den står?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #164 på: november 02, 2020, 23:04:49 pm » |
|
Smart løsning! Tenker du kapsle inn bryteren, eller er det ikke så mye søl der den står?
Den står veldig tørt mtp. sprut og skit, men det kan sikkert bli fuktig. Jeg har en ekstra liggende så tenkte egentlig å kjøre som det er og ryker den så kan jeg prøve å finne på noe lurt.. Det er mye som kunne vert mer forseggjort, men det har jeg dessverre ikke tid til lengre. Nå har jeg fått time for sluttkontroll 20. November, så håper snøen holder seg unna og godkjenninga kommer i mål fort da jeg trenger en arbeidsbilen for ombygging av huset og ny garasje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 409
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #165 på: november 04, 2020, 15:18:27 pm » |
|
Flott arbeid! Hvor kjøpte du viftebryter? Kobles rett til vifta uten noe annet? Har et varmeregister i bobla og det går på full gass eller ikkeno, så trenger en grei regulering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #166 på: november 05, 2020, 09:20:29 am » |
|
Flott arbeid! Hvor kjøpte du viftebryter? Kobles rett til vifta uten noe annet? Har et varmeregister i bobla og det går på full gass eller ikkeno, så trenger en grei regulering. Takk for det! Jeg tror Ikke du kan bruke tilsvarende bryter da denne er laget for tre trinns vifter hvor spennings justeringen skjer i viften. Hadde jeg vert i din situasjon så hadde jeg gått på ebay og søkt på PWM og kjøpt en slik 12v "dimmer" så kunne du feks brukt dashboard knotten for en "eber" varmer så hadde du beholdt et gammeldags utseende hvor den opprinnelige varmeknotten nå styrer varmeviften. Eller hvis du har veldig gammel boble kan du koble den til under varmespjeld hjulet på tunnellen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #167 på: november 05, 2020, 13:12:51 pm » |
|
Smarte løsninger, Håkon. Jeg lurer på en ting: Kan varmeregisteret ditt brukes for oss som ikke har noe kjølevann også? Dvs.: Kan jeg bruke olje som "varmemedium"..? Og jeg liker at Jakob har fargeavstemt "kjøredress"...
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #168 på: november 05, 2020, 18:43:28 pm » |
|
Smarte løsninger, Håkon. Jeg lurer på en ting: Kan varmeregisteret ditt brukes for oss som ikke har noe kjølevann også? Dvs.: Kan jeg bruke olje som "varmemedium"..? Og jeg liker at Jakob har fargeavstemt "kjøredress"... Det kan være at det funker fint, men om trykkfallet er akseptabelt kan jeg ikke garantere selv om jeg tror det bør gå fint. Men splittbussen har et stort volum som skal varmes så jeg hadde nok heller gått for en webasto, så har du varme uavhengig av om motoren sviver.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1916
Bosted:
|
|
« Svar #169 på: november 05, 2020, 19:45:53 pm » |
|
Fikk en kjøler ombyggd for oljeslanger på min f.d 912 .. skal funke fint .. Gjorde dette på noe som het Sandes electro diesel et eller annet , nedenfor biltema .. Stavanger .. Har ellers en fiffig liten eber som passer under baksetet , v.s på cabben , ble i sin tid montert på campere på 80-tallet ..
Mvh/E
|
|
« Siste redigering: november 05, 2020, 19:56:08 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 409
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #170 på: november 06, 2020, 17:41:13 pm » |
|
Flott arbeid! Hvor kjøpte du viftebryter? Kobles rett til vifta uten noe annet? Har et varmeregister i bobla og det går på full gass eller ikkeno, så trenger en grei regulering. Takk for det! Jeg tror Ikke du kan bruke tilsvarende bryter da denne er laget for tre trinns vifter hvor spennings justeringen skjer i viften. Hadde jeg vert i din situasjon så hadde jeg gått på ebay og søkt på PWM og kjøpt en slik 12v "dimmer" så kunne du feks brukt dashboard knotten for en "eber" varmer så hadde du beholdt et gammeldags utseende hvor den opprinnelige varmeknotten nå styrer varmeviften. Eller hvis du har veldig gammel boble kan du koble den til under varmespjeld hjulet på tunnellen. Flott, da er regulator kjøpt. Takk for tipset og lykke til videre i prosjektene dine! :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #171 på: november 20, 2020, 16:07:32 pm » |
|
Idag var dagen for sluttkontroll og at vi forhåpentligvis nærmet oss slutten av ombyggingen. Men dessverre og heldigvis oppdaget vi en sjokkerende feil på kontrollen. Etter test tur, vekt sjekk og en grundig inspeksjon skulle kontrolløren sjekke forestillingen og jekket da opp for å avlaste hjulene. Da oppdaget vi plutselig at bærekula hadde ramlet utav bærearmen! Etter videre inspeksjon så vi at bærearmen hadde sprekt rundt kula og hadde derfor mistet presset. Vi ble derfor fort enig om at det ble kjøreforbud. Etter å ha studert bildet kommer jeg frem til at årsaken må være feilmontert bærekule. Sporene i kulen står 90 grader feil på bærearmen og kulen har derfor ingen vandring og har da klart å knekke bærearmen. Det er en liten detalje man lett kan overse, men som kan gi katastrofale følger.
PSX_20201120_145931.jpg (49.77 KB. 429x600 - vist 562 ganger.) I tillegg ble det avdekket litt svetting fra bensinpumpa og en kjøleslange. Så nå er det bestilt ny pumpe og 4 bærekuler så får jeg skaffe en bærearm lokalt. Utenom disse udiskutable feilene var svv meget fornøyd og det går mot godkjenning så fort jeg får kommet meg inn på etterkontroll.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #172 på: november 23, 2020, 09:30:51 am » |
|
Dæven, det var jo ikke bra. Lurt å gjøre andre oppmerksom på det der ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #173 på: mars 17, 2021, 08:38:29 am » |
|
Og endelig var godkjenninga i mål og skiltene på. Etter episoden med bærekule ble alle bærekuler byttet og hjulstilling tatt, men verken jeg eller kontrolløren var fornøyd med kjørefølelsen og vinklene. Jeg byttet så alle endeleledd og styredemper og tok ny hjulstilling og fikk dermed godkjent bilen. Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd med retningsstabiliteten så det blir overhaling av senter pinnen for pitarmen på forestillingen og litt triksing for å kunne justere mer caster vinkel. Det virker som at senking med puma metoden reduserer caster vinkelen og derfor klarte vi ikke å hente mer enn 1.4 grader positiv caster. Til sammenligning pleier Bay å ha 3.5 grader, T3 har ca 6 grader og bobla mi med to sett caster shims osv ca 7 grader. Så en tredje hjulstilling, litt nye deler i forstillingen og en dørpakning så er bilen klar for sesongen.
PSX_20210317_072647.jpg (28.66 KB. 450x600 - vist 474 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
57T1
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Eiksmarka, Bærum
Mob: 48106199
|
|
« Svar #174 på: mars 17, 2021, 11:38:45 am » |
|
Grattis!
|
|
|
Loggført
|
Har hatt: 2 x 75´ Jeans 61 T1 Ønsker: En helt enorm garasje...
|
|
|
|
larsenroed
Nybegynner
Innlegg: 17
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #176 på: mars 17, 2021, 13:16:36 pm » |
|
Grattis med godkjenning!
Jeg har vært gjennom mye av det samme som deg, med senka og smalet forstilling. Var ikke fornøyd med kjørefølelsen, og da spesielt retningsstabilitet - også etter hjulstillingskontroll. Med litt dødgang måtte man hele tida sitte og passe på hvilken vei den hadde tenkt til å dra seg.
Hadde da alt nytt i forstilling, overhalt snekke, byttet center pin med foringer. Til slutt fikk jeg tak i en innkortet anti sway-bar, og det er det som har gitt den største forbedringen, sånn at jeg nå sier meg fornøyd. Bussen krenger mye mindre og er ikke så opptatt av å skulle dra deg ut i en tilfeldig retning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #178 på: mars 18, 2021, 11:13:18 am » |
|
Grattis med godkjenning!
Jeg har vært gjennom mye av det samme som deg, med senka og smalet forstilling. Var ikke fornøyd med kjørefølelsen, og da spesielt retningsstabilitet - også etter hjulstillingskontroll. Med litt dødgang måtte man hele tida sitte og passe på hvilken vei den hadde tenkt til å dra seg.
Hadde da alt nytt i forstilling, overhalt snekke, byttet center pin med foringer. Til slutt fikk jeg tak i en innkortet anti sway-bar, og det er det som har gitt den største forbedringen, sånn at jeg nå sier meg fornøyd. Bussen krenger mye mindre og er ikke så opptatt av å skulle dra deg ut i en tilfeldig retning.
Takker, Jeg har det smalna stabstaget fra french slammers, men jeg må fortsatt sitte å korrigere for hjulspor hele tiden. Den var faktisk mye bedre å kjøre før med to utslitte bærekuler, senkespindler og jalla justering av spissingen, så jeg sitter igjen med hypotesen om at puma senk reduserer caster vinkelen for mye. Tenker derfor å prøve med nye senkespindler for å se om jeg da får den nødvendige castervinkelen. I tillegg blir det godt med litt mykere fjæring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
larsenroed
Nybegynner
Innlegg: 17
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #179 på: mars 18, 2021, 12:58:56 pm » |
|
Grattis med godkjenning!
Jeg har vært gjennom mye av det samme som deg, med senka og smalet forstilling. Var ikke fornøyd med kjørefølelsen, og da spesielt retningsstabilitet - også etter hjulstillingskontroll. Med litt dødgang måtte man hele tida sitte og passe på hvilken vei den hadde tenkt til å dra seg.
Hadde da alt nytt i forstilling, overhalt snekke, byttet center pin med foringer. Til slutt fikk jeg tak i en innkortet anti sway-bar, og det er det som har gitt den største forbedringen, sånn at jeg nå sier meg fornøyd. Bussen krenger mye mindre og er ikke så opptatt av å skulle dra deg ut i en tilfeldig retning.
Takker, Jeg har det smalna stabstaget fra french slammers, men jeg må fortsatt sitte å korrigere for hjulspor hele tiden. Den var faktisk mye bedre å kjøre før med to utslitte bærekuler, senkespindler og jalla justering av spissingen, så jeg sitter igjen med hypotesen om at puma senk reduserer caster vinkelen for mye. Tenker derfor å prøve med nye senkespindler for å se om jeg da får den nødvendige castervinkelen. I tillegg blir det godt med litt mykere fjæring. Ja, caster er nok hovedproblemet. Det hjalp også litt med senkespindler for meg. Da kunne jeg også bruke Bilstein-demperne jeg hadde liggende som ble for stive for kun puma-senk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|