Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #90 på: januar 25, 2020, 22:34:04 pm » |
|
Takk for konge tips! Subaru og også kjent for å være vanskelig å lufte, men der skulder de på boxermotor konstruksjonen.. Idag har jeg ligget krøket inni lasterommet i 5 timer for å jobbe videre med det elektriske. Prøver å legge litt ekstra innsats i det så alt er oversiktlig og pålitelige. Nå er nakken bra sliten..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #91 på: januar 28, 2020, 11:11:04 am » |
|
Etterhvert som jeg kom videre med det elektriske begynte jeg å skjønne at her har jeg tullet til noe.. Jeg har rett å slett ikke tenkt gjennom hvor hovedstrømmen inn på relene kom fra og denne var derfor blitt forgrenet ut fra en kabel som er underdimensjonet til å drive både pumpe og vifte. Nå har jeg valgt å ta vekk subaru relèene og hente kun styring fra ecu. Hovedstrøm kommer gjennom denne sikringsboksen som er plassert i motorrommet: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsboks-2000036339 og tar i bruk noen eldre bosch rele jeg har hatt liggende som tåler endel mer enn de fra Subaru. Fikk endelig sporet opp en som hadde to felger til fra Mercedes W126 liggende så de skal bli sendt idag. Da er planen for understellet som følger: Foran: Innsmalnet puma og spindler fremme. French slammer stabstag KYB dempere 7x15" ET25 Merce felger 185/55/15 dekk 278/25 mm ventilerte skiver, bredda calipre. Bak: Senking med hestesko og litt på splines Whiteline justerbar 24mm stabstag korte dempere 7x15" ET25 Merce felger 195/65/15 dekk
|
|
« Siste redigering: januar 28, 2020, 21:13:49 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
|
« Svar #92 på: januar 28, 2020, 16:42:23 pm » |
|
Tankar om fordelinga av bremsekrafta fram-bak? Voldsomme ting framme, og beskjedne (erfaring) tromlar bak.... Du har jo gjort litt med vektbalansen her også.
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #93 på: januar 28, 2020, 21:13:07 pm » |
|
Tankar om fordelinga av bremsekrafta fram-bak? Voldsomme ting framme, og beskjedne (erfaring) tromlar bak.... Du har jo gjort litt med vektbalansen her også.
Bremse oppgraderingen øker kun kjøleevnen og vekten av subaru motoren er ikke veldig ulik en type 4. I tillegg er jo bilen ment for ett tonn på planet, så den lille vekt endringen er ikke mye å snakke om. Jeg tror at med den bruken bilen skal ha så er nok bremse kraften tilstrekkelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #94 på: januar 31, 2020, 16:04:45 pm » |
|
Går fremover med bremseoppgraderingen, satser på ferdig maskinert neste uke.
2020-01-31 15_04_37-Facebook.jpg (52.84 KB. 446x600 - vist 511 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #95 på: februar 03, 2020, 21:09:48 pm » |
|
Etter to uker med leting fant jeg til slutt to felger! Å finne og få kjøpt reservehjulet på to åttitalls s-klasser skulle vise seg å være vanskelig, men etter noen tips fant jeg en som lette frem to urørte felger. Om noen har lyst på framfelgene så er de for salg, 15x7" med innpress som passer bra på buss som ikke er innkorta. Legger ved et dårlig bilde av de nye felgene..
PSX_20200203_200025.jpg (50.85 KB. 497x600 - vist 478 ganger.) Prøvde meg på mig sveising av tank i går, tror det ble tett men makan til lappeteppe.. Ende til slutt opp med å bestille ny hos hotshop som forsåvidt har meget gode priser! Sveist tank gies bort.. I tillegg er det en svær pakke på vei fra serial-kombi. Så nok å gjøre fremover!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #96 på: februar 10, 2020, 23:30:42 pm » |
|
Det er helt forferdelig hvor mange timer som går med på ryggen i lasterommet, men nå er det bare noen få ledninger igjen! Det blir ikke så pent, men satser på at det blir holdbart.
PSX_20200210_222234.jpg (70.8 KB. 800x581 - vist 512 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #97 på: februar 11, 2020, 16:25:37 pm » |
|
jaggu tar det tid, men så blir det ikke så bra heller . ..
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #98 på: februar 12, 2020, 10:34:33 am » |
|
jaggu tar det tid, men så blir det ikke så bra heller . .. Godt nok for han tullingen som skal ha det.. Også er det heldigvis bare en gammal arbeidsbil!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #99 på: februar 13, 2020, 07:47:07 am » |
|
Synes selv det gjorde seg med chrome emblem og ellers byttet speil, og ymse ting i gummi og plast. Hva mener dere om "grillen", beholde den hvit eller lakke blå som resten av bilen?
PSX_20200213_063439.jpg (76.59 KB. 636x600 - vist 453 ganger.) Ellers gikk bremse oppgraderinga på en liten smell igår når jeg klarte å sprekke en skive mens jeg skulle presse i studs. Heldigvis billige skiver, men ligger noen timer maskinering bak hver av de. Får redusere pressmonnet litt til neste gang...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #100 på: februar 13, 2020, 10:50:54 am » |
|
Ellers gikk bremse oppgraderinga på en liten smell igår når jeg klarte å sprekke en skive mens jeg skulle presse i studs. Heldigvis billige skiver, men ligger noen timer maskinering bak hver av de. Får redusere pressmonnet litt til neste gang...
Hva slags pressmonn har du på boltene? Jeg ser at det er litt ulike anbefalinger ute og går... Dorman anbefaler 0.43-0.69 mm diameterforskjell. Sway-A-Way 0.46 mm. Jeg mener jeg har sett noen som var en del mindre enn 0.4 også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #101 på: februar 13, 2020, 11:41:44 am » |
|
Ellers gikk bremse oppgraderinga på en liten smell igår når jeg klarte å sprekke en skive mens jeg skulle presse i studs. Heldigvis billige skiver, men ligger noen timer maskinering bak hver av de. Får redusere pressmonnet litt til neste gang...
Hva slags pressmonn har du på boltene? Jeg ser at det er litt ulike anbefalinger ute og går... Dorman anbefaler 0.43-0.69 mm diameterforskjell. Sway-A-Way 0.46 mm. Jeg mener jeg har sett noen som var en del mindre enn 0.4 også... Pressmonnet lå på 0,4mm, men problemet er nok at bremseskiver er i gråjern mens hubben er i seigjern (kulegrafitt jern). Dette gjør at hubben deformeres under innpressinga, mens skiven sprekker. Tror derfor jeg må endre taktikk til at skiven skrues i spaceren også presses studs'ene i spaceren. Spacerne er i verktøystål så det bør bli en rikelig sterk løsning. Kan evt. prøve med mye lavere pressmonn rett på skiven, men da risikerer jeg å spinne studs' om hjulmutrene skulle være treige...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #102 på: februar 17, 2020, 09:46:37 am » |
|
Presset inn studs i spaceren i går og test maskinere den sprekte skiva for å verifisere at dette vil bli en sikker løsning. Nye skiver er på vei i posten, disse skrus til spaceren på samme måte som porsche har pleid å feste deres skiver rett til hubben.
PSX_20200216_205743.jpg (81.81 KB. 684x600 - vist 457 ganger.) Ledningsnettet er nå kommet så langt at det er "kjørt" i test modus og alle rele tikker som ønsket. Satser på en liten oppstart før motoren skal ut igjen for reg reim bytte og lakking av ymse deler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #103 på: februar 20, 2020, 11:50:58 am » |
|
Gårsdagen avsluttet i at jeg kunne kjørte bilen rundt i lokalet. Har enda ikke lagt opp gassvaier så loffet kun rundt med hjelp av tomgangsventilen, men det lover godt. Lyden er rolig og myk på tomgang og ved konstant turtall, men frekk og frisk ved pådrag og "pops and burbles" når man går av gassen. Vi får se med litt kjøring om dette er nok demping for meg og vegvesenet. Neste på lista: Gassvaier Bedre jording modifisere MAF (3D printe ny trakt med honeycomb gitter for laminær flow) brakett for luftfilter Montere pre filter og legge bensinslanger i endelig posisjon Rense IACV og PCV Bytte reisterreim sett Lakke alle nye deler Maskinere nytt sett med skiver og caliper spacer Bytte switch i tenninga. Lakke og montere spiler på planet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #104 på: mars 08, 2020, 17:46:33 pm » |
|
Neste på lista:
Gassvaier
Bedre jording
modifisere MAF (3D printe ny trakt med honeycomb gitter for laminær flow) brakett for luftfilter
Montere pre filter og legge bensinslanger i endelig posisjon
Rense IACV og PCV Bytte reisterreim sett Lakke alle nye deler Maskinere nytt sett med skiver og caliper spacer Bytte switch i tenninga. Lakke og montere spiler på planet
Nye drivledd
Det er mye smått som skal lages og modifiseres, nå er motoren forhåpentligvis ute for siste gang og skal få registerreim bytte mens andre deler lakkes osv. Har også prøvd å luke ut potensielle problemer som feks sprekt bankesensor. Den har vert treigstarta og treg respons, men om det er bankesensoren, skitten maf sensor eller annet får tiden vise. Den har nesten ikke gått på 10+ år så det kan jo være det går seg litt til.
PSX_20200308_010016.jpg (65.47 KB. 662x600 - vist 390 ganger.)
PSX_20200308_005317.jpg (73.91 KB. 758x600 - vist 470 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #105 på: mars 08, 2020, 17:53:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #106 på: mars 08, 2020, 17:58:10 pm » |
|
Våres kjære vossing hadde ei plate under cabinet liggende Så etter litt lakk var den fort litt penere. Kommer godt med når varmeregisteret skal innfor.
PSX_20200308_005532.jpg (73.08 KB. 800x564 - vist 443 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #108 på: mars 12, 2020, 14:00:48 pm » |
|
Som nevnt så sprakk jo ene skiven så nå prøver vi igjen. Skulle også til å skifte reg reim sett igår, men det nye var selvfølgelig feil.. Men så viser det seg at den som står der er ubrukt og montert i 2007, så satser på at det går fint i mange år til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #109 på: mars 15, 2020, 22:40:47 pm » |
|
Nesten i mål med skivene, men å bore og gjenge i spacerne som er av verktøystål med biltema verktøy var ikke lett. Snart ferdig med å lakke alt av deler, kanskje prøvekjøring innen utgangen av mars?...
PSX_20200315_193437.jpg (78.17 KB. 800x466 - vist 427 ganger.)
PSX_20200315_193538.jpg (59.45 KB. 413x600 - vist 419 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #110 på: mars 16, 2020, 12:00:29 pm » |
|
Nice! Hva slags maling bruker du på eksosen? Og tør du virkelig ta risken på regreim som er 13 år gammel😨 er vell gummireim og ikke kevlarreim på disse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #111 på: mars 16, 2020, 16:48:36 pm » |
|
Nice! Hva slags maling bruker du på eksosen? Og tør du virkelig ta risken på regreim som er 13 år gammel😨 er vell gummireim og ikke kevlarreim på disse?
Helt enig med bugman her,billig forsikring mot havari å bytte reima nå
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #112 på: mars 16, 2020, 17:36:53 pm » |
|
Nice! Hva slags maling bruker du på eksosen? Og tør du virkelig ta risken på regreim som er 13 år gammel😨 er vell gummireim og ikke kevlarreim på disse?
Eksosen får vanlig eksos lakk. For reimas del så ser den og føles helt ny fortsatt, leser at det finnes ingen nevneverdig forringelse i løpet av de første 8 årene og noen prosent innkortet levetid per år etter det. Jeg tar denne risken med knusende ro, en brukt slik motor koster uansett hundrelapper.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #113 på: mars 18, 2020, 13:32:48 pm » |
|
Nye drivledd og innkorta stabstag er monter samt alt er ferdig lakkert. Venter nå på ymse deler fra Kina før motoren er klar til å bli montert for siste gang. Litt info om drivstoff oppsettet: Rett under utløp fra tank er det plassert et grov filter med magnet med 13mm slange inn/ut, videre en pumpe fra T3, så et finfilter som standard brukes på ymse halvmoderne biler. Retur siden har også fått et grovfilter, hovedsakelig fordi jeg trengte en overgang fra 8mm til 6mm, retur går i en av nipplene I toppen av tanken.
PSX_20200316_223433.jpg (48.17 KB. 800x548 - vist 444 ganger.) Jeg fryktet at det ville bråke mye fra slike eksterne pumper, men denne er knapt hørbar før oppstart. Og før noen rekker å kommentere feil slangeklemmer så kan jeg forklare at det er fordi 13mm slangen har minst tre ganger tykkere vegger enn vanlig 8mm slange.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #114 på: mars 22, 2020, 23:19:53 pm » |
|
Slik ende radiator løsningen, blir interessant å se om det holder med en liten vifte.
PSX_20200322_220419.jpg (90.09 KB. 800x539 - vist 418 ganger.) Lagte også til med et avtagbart gitter, får teste med/uten og se om det påvirker for mye negativt.
PSX_20200322_220631.jpg (108.31 KB. 800x547 - vist 409 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #115 på: mars 23, 2020, 15:18:04 pm » |
|
Ble fine greier.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #116 på: mars 24, 2020, 20:48:04 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #117 på: mars 27, 2020, 21:45:44 pm » |
|
Skal i du har fått bygget kul buss på fire måneder. Gleder meg til en gang å se den på et treff.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #118 på: mars 27, 2020, 22:58:00 pm » |
|
Skal i du har fått bygget kul buss på fire måneder. Gleder meg til en gang å se den på et treff.
Takk! Veldig kjekt å få slik tilbakemelding! Var faktisk ute å testet bilen en tur ikveld, den går rikelig fort! Fikk litt problem med kjølevannet, sikker bare mye luft så skal låne en vakum fyller i morgen. Det er vel egentlig bare bilen som prøver å fortelle meg at den trives best luftkjølt. Nå gjenstår bremsene så er det kun vegvesenet det står på...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #119 på: mars 28, 2020, 17:49:10 pm » |
|
Etter to timer med lufting sluttet ekspansjonstanken endelig å gulpe kjølevann. Så nå tror jeg at jeg kan si meg ferdig med motor delen av prosjektet. Nå er det litt heving framme, nye dekk og bremser igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|