geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« på: november 08, 2017, 21:02:46 pm » |
|
Selger en kvalitets kam med løfter fra Kjell Aaen. Det er en R kam. Løfterene er av verktøy stål fra Kjell Aaen Selges for høystbydene over 1500kr
Kjell Aaen skrive følgene om løftere.
Egen produksjon, men jeg har tatt de beste ideene fra andre løftere. DEn mest berømte løfteren er laget av Weismann i tyskland, men produkjonen stoppet for 25 år siden, de var laget av støpjern og kunne brekke ved over-rus, vår er laget av verktøystål av samme kvalitet som de som brukes i racing i Golf 16 og 20v. Da Scat kom med sin lobe-lube løfter ble slitasjen redusert kraftig,men kvaliteten på løfteren var det det så som så med., vår har samme type ekstra smøring. Vi solgte i noen år en superlett løfter fra Tyskland som krevde foring i blokka, men vi fant ingen forbedret turtalls-potensiale med denne løfteren,men nå kommer motorene tilbake med knekte løfter og/eller utslitte kamaksler. Vår løfter veier det samme som Scat sin løfter ca 100gr. Men den større foten gir større kontaktflate mot kammen. Våre løftere er testet for å kunne gå med K-800 chevy fjærer for turtall opp mot 10 000 rpm Det spesielle med vår løfter og Weismann løfteren var at den tok seg av smøreproblemet for vippearmene en gang for alle, noe svært få har forstått. Dør en VW motor, så dør den ofte av at vipperarmene setter seg fast i akslene, da begge er laget av stål oppstår det et lite sveisepunkt ( kan lett sees ved å demontere en gammel aksel) og et lite sekund henger ventilen der og blir truffet av stempelet i stor fart, som medfører totalt motorhavari. Spesielt stort er problemet på en turbo-motor fordi eksosventilen må åpne mot et svært høyt forbrenningstrykk. Når vi kjørte med turbo-motorer i rallycross på 80 tallet skjedde dette hele tiden, enkelte av utøverne fullførte aldri et eneste race uten havari, spesielt ille var det med t-4 motorene. Så monterte vi weismann-løftere og alle fullførte nesten alle løp. Problemet løst. I Tyskland så har den nye generasjonen motortrimmere aldri forstått problemet, og er redde for stive ventilfjærer, derfor prøver de å lette løfterne så mye som mulig, men de får aldri toppeffekten til å øke over 6000-6500 omdr.
|