desember 21, 2024, 18:02:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 S-Co.01  (Lest 201567 ganger)
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #750 på: februar 09, 2022, 22:39:28 pm »

Helt enig med deg Sonic at det har tatt lang tid.

For meg så er det veien til ferdig som gjør denne hobbyen til det jeg elsker.
Bygge det sånn som jeg vil å selv. Ting tar alltid mye lenger tid enn man tenker. Krever mye tid og ressurser.
Prosjektet tar form å endringer gjøres mens men bygger.
hadde jeg bare fortsatt på slik bilen så ut i starten hadde jeg angret  som en hund. alt av skjermer og stigtrinn var en blanding av stål og massiv/tykk glassfiber og var ikke pent med tanke på formen på skjermer og høyde på den ekstra skjermkanten som var lagd. Flere løsninger ifra tidligere førte til at jeg valger å ta den så langt ned. Da med med tanke på utførelse av arbeid. Utseendet. Valg av deler. Tanker om sluttproduktet osv.

Bygger man for andre har de en mal man skal gå etter. Da er det ikke opp til den selv å finne ut hva man vil enda med. Å da blir det slik at men går MANGE runder med seg selv hele tiden på hvordan man vil ha det og løse ting på sin måte.






« Siste redigering: februar 10, 2022, 08:08:20 am av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #751 på: februar 09, 2022, 22:43:54 pm »

Da er oljekjøler til fronten på vei i posten. Denne blir bak frontplata, planen er å få fabrikert en type scoop for å lede luften ifra hele opningen i frontplate rett inn i oljekjøleren. Grunnet til det er at kjøleren ikke blir stående helt inntil baksiden av frontplata.

Setrab 25 rader.
L:33cm
B:50mm
H:19 cm


* DB65502F-121B-460F-9977-315075F23A43.jpg (98.06 KB. 794x600 - vist 340 ganger.)



« Siste redigering: februar 10, 2022, 08:03:11 am av Anders-Co » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 598
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #752 på: februar 10, 2022, 10:45:33 am »

Stå på Anders
Og dette blir jo helt "DIN" bil - og du vil angre hvis du ikke tar deg tid og får det 100%
Er ikke bare tid, men en dyr hobby. Selv om du gjør alt selv
Og behold orginal farge på bremser - tror også det gjør seg bra bak nye flotte felger
Må også si at jeg gleder meg til du får farge på bilen  Blunker

Tiden går fort mot vår og sesong nu, har ikke alt på stell selv med mitt. Men har trua på at de kommer på veien og godkjenning (både hos Risløkka og EU)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #753 på: februar 10, 2022, 15:06:09 pm »

Da er oljekjøler til fronten på vei i posten. Denne blir bak frontplata, planen er å få fabrikert en type scoop for å lede luften ifra hele opningen i frontplate rett inn i oljekjøleren. Grunnet til det er at kjøleren ikke blir stående helt inntil baksiden av frontplata.

Setrab 25 rader.
L:33cm
B:50mm
H:19 cm

[ Vedlegg ]
Supert med bilder når du er klar for det. Spennende løsning! :-)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #754 på: februar 10, 2022, 15:53:44 pm »

Helt enig med deg Sonic at det har tatt lang tid.

For meg så er det veien til ferdig som gjør denne hobbyen til det jeg elsker.
Bygge det sånn som jeg vil å selv. Ting tar alltid mye lenger tid enn man tenker. Krever mye tid og ressurser.
Prosjektet tar form å endringer gjøres mens men bygger.
hadde jeg bare fortsatt på slik bilen så ut i starten hadde jeg angret  som en hund. alt av skjermer og stigtrinn var en blanding av stål og massiv/tykk glassfiber og var ikke pent med tanke på formen på skjermer og høyde på den ekstra skjermkanten som var lagd. Flere løsninger ifra tidligere førte til at jeg valger å ta den så langt ned. Da med med tanke på utførelse av arbeid. Utseendet. Valg av deler. Tanker om sluttproduktet osv.

Bygger man for andre har de en mal man skal gå etter. Da er det ikke opp til den selv å finne ut hva man vil enda med. Å da blir det slik at men går MANGE runder med seg selv hele tiden på hvordan man vil ha det og løse ting på sin måte.


Spöker bare litt med deg Anders , har ingen rett å uttale meg ift. tidsforbruk Glad Glad
Setrab kjöleren er gode greier .
Mvh/E




« Siste redigering: februar 10, 2022, 20:05:46 pm av Sonic » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #755 på: februar 10, 2022, 22:43:07 pm »

Tok en tur på verkstedet i kveld for å kjekker at kalippere passet. Noen jeg egentlig viste men.

Slik blir det bare at kalipper kommer kl 9 på skiva.

Tok å demonterte spindlene jeg har handlet så nå er de klare for maskinering/ så å få målt opp til brakett før sandblåsing og lakk.


* 3464E229-FCDF-4ABD-B545-F7BF9A562F59.jpg (49.02 KB. 624x600 - vist 264 ganger.)



* 5A553C6D-BA90-49DB-ACE3-F3B7A5C6FA82.jpg (84.53 KB. 800x600 - vist 247 ganger.)

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #756 på: februar 13, 2022, 16:56:55 pm »

Han som skal maskinere spindlene hadde ikke tid før om 14 dager. Men jeg har ikke dårlig tid. Så i dag gikk jeg over spindlene med stålbørste på vinkelsliper for å få bort gammel understelsmasse og litt overflate rust.


Skjekkett litt av oljekjøler i fronten bak frontplata.
Fant jo fort ut at den setrab kjøleren som er på vei i posten ikke vil bli så bra der. Rett og slett for høy. Men etter litt leting fant jeg ut at setrab har en serie som heter Setrab ProLine SLM Slim Series xx Row Oil Cooler.
Med denne kjøleren blir det ikke svære scoopet til å føre luften inn mot kjøleren da den dekker hele høyden å nesten hele bredden av grillen i frontplata.



* 16783964-70C6-4234-A5A8-5E3D9634B0E4.jpg (35.56 KB. 782x598 - vist 235 ganger.)



Kjekket opp lit ang å legge rør i tunellen. Det skal ikke være så vanskelig annet enn å få festet de på noe god møte. Planen er å bruke AN 12 rør.
Planen er å gå ut av tunellen på den skrå plata som ender opp mot tosjonsrøret. Rett under koblingen mellom girkasse og girstag.


Så nå har jeg brått 2 oljekjølerer liggende som jeg ikke får bruk for.
Disse kommer straks til salgs.
Begge er ubrukte.
En Empi kjøler
Og en Setrab.

« Siste redigering: februar 14, 2022, 11:10:42 am av Anders-Co » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #757 på: februar 15, 2022, 14:08:43 pm »

Husk at inn og utløp ifra kjøleren bygger en del cm de også(regner med du kommer til å bruker AN-koblinger). Ser ut til å være plassert i hver sin kortende? Om du tenker å få plass til alt innvendig, tenkte jeg på.
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #758 på: februar 15, 2022, 22:43:12 pm »

Hei. Ja det har jeg sjekket. Det bildet lyver litt da det er av den lengste kjøleren de har i den serien.  Kjøleren jeg skal bruke er 49 cm i total bredde å cc monteringhull er 32 cm,
så det er god nok plass til AN fitting.

Fått lagd en mal på omborring/ flytting av montering hul/ kalipper brakett, hvor det skal planes med tanke på annlegsflaten til calipper brakett og hvor de orginale ørene til kalipper skal kappes.


* 66D91499-0BED-4057-8F76-DA1F20C875CB.jpg (75.7 KB. 800x600 - vist 251 ganger.)



* 882DD30A-72E6-4EB4-A323-883C5ECEAC34.jpg (85.82 KB. 800x600 - vist 243 ganger.)

« Siste redigering: februar 16, 2022, 09:38:58 am av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #759 på: februar 15, 2022, 22:44:05 pm »


* 9814B801-FB6E-463B-AF1C-B16964587626.jpg (77.69 KB. 800x600 - vist 255 ganger.)

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #760 på: februar 16, 2022, 16:28:06 pm »

Da han man fått lagd ett utkast til midtsentret tauekrok og oljekjøler feste i ett.
Denne er bare grovlagd å vil bli tegnet for så å laserkuttet i en plate.
Det blir så sveist på en skjøtemutter i underkant av braketten som man da skrur tauekroken rett i. Det
vil  bli borret ett lite hull i spoileren til tauekroken.

For å holde stivheten blir det sveist på ett flattstål på høykant på den lengste delen og en liten stump ut på oljekjøler festene. Planen er at det holder med å ha innfesting til oljekjøleren kun ifra undersiden. Hvis jeg føler det blir for lite må jeg få lagd noe som gjør at jeg kan få ett festet på kortsidene av kjøleren. På toppen blir det ikke mulig å få til noe ordentlig. .


* 586E542D-52A0-49CA-9EE9-5FD0EC0DA033.jpg (66.3 KB. 800x600 - vist 264 ganger.)



* 2D31D6D9-DEB6-4791-BDE7-4276305C3795.jpg (85.43 KB. 800x600 - vist 271 ganger.)

« Siste redigering: februar 16, 2022, 21:04:41 pm av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #761 på: februar 16, 2022, 16:28:43 pm »


* 71FCB9A0-8C50-4F3A-9966-2C245D5F2BF5.jpg (37.61 KB. 397x600 - vist 268 ganger.)


Slik blir det borret opp til kjøling.


* B8FBDFAD-594D-4D26-AD14-E5BCFADBED7E.jpg (17.22 KB. 674x338 - vist 255 ganger.)

« Siste redigering: februar 16, 2022, 16:51:19 pm av Anders-Co » Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #762 på: februar 16, 2022, 17:32:52 pm »

Skikkelig tøft! Morsomt og følge med, plukker opp en og annen ide som kanskje kan tilpasses egen bil. Suverent med et forum hvor man kan følge fremskrittene på de forskjellige prosjektene.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #763 på: februar 17, 2022, 10:20:01 am »

Skikkelig tøft! Morsomt og følge med, plukker opp en og annen ide som kanskje kan tilpasses egen bil. Suverent med et forum hvor man kan følge fremskrittene på de forskjellige prosjektene.

Tusen takk.
Er kun kreativiteten som stopper for at man finner på egne løsninger.
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #764 på: februar 17, 2022, 23:52:47 pm »

Kveldens lille økt.
Man kan lure på hvorfor hullene er litt langt nede med tanke på rillene i frontplata. Tanken er at spoileren buer såpass mye i toppen opp mot fangeren så da ville ikke hullene hatt stor effekt da de heller bare hadde sent luften opp forbi frontplata.



* 27F19596-1D57-4FDC-BD4A-BAAC303B4ECB.jpg (28.03 KB. 800x229 - vist 269 ganger.)

« Siste redigering: februar 18, 2022, 00:17:14 am av Anders-Co » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #765 på: februar 18, 2022, 19:32:55 pm »

Det der ser bra ut Anders Glad

Mvh/E
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #766 på: februar 18, 2022, 20:47:28 pm »

Takk for det Sonic.

Tenkte kjekt å ha til eventuelt oppussing av kalipper en gang.
Fult repsett med pakninger og støvhetter til kalipperene foran.


* 5C3253FD-64BC-451A-8C52-F803C0150998.jpg (85.81 KB. 800x600 - vist 252 ganger.)

« Siste redigering: februar 20, 2022, 08:32:39 am av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #767 på: februar 19, 2022, 07:59:38 am »

Hvilken dimensjoner ville dere med erfaring brukt på tur-retur rør/slanger med tanke på at oljekjøleren blir plassert foran?
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #768 på: februar 19, 2022, 20:08:19 pm »

Dagen økt. Hadde ikke ro i kroppen til å vente på en kunne gjøre det så tok å brettet opp armene og
med god hjelp av noen andre i bygningen.

Sandblåste spindlene først for å få annlegsflaten av spindlen 100%  plan før maskinering.
Gjenstår å få boret opp nye monteringhull til brakett og kapping av ørene til de gamle kalippere.


* EFB5ED23-C995-430E-83C3-5FDAB4F41A1C.jpg (120.74 KB. 800x600 - vist 250 ganger.)



* B29E074B-89EE-4CCD-8082-CE69243D5F42.jpg (131.94 KB. 800x600 - vist 244 ganger.)


« Siste redigering: februar 20, 2022, 08:30:55 am av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #769 på: februar 19, 2022, 20:09:58 pm »


* 8554C4A8-732F-42A1-AC2A-6263B1C55BB6.jpg (109.58 KB. 800x600 - vist 264 ganger.)



* E49E8D53-721A-4266-8C30-948A098CD9C6.jpg (109.96 KB. 800x600 - vist 258 ganger.)

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #770 på: februar 20, 2022, 15:33:30 pm »

Gjort litt i dag også.

Borret å gjenget opp brakett hullene. Kappet bort gamle kalipperfester.
Fått grovmålt opp braketten så man kan finne emne for så å få maskinere den.
Så blir det å prøvemontert får så å maskinere den en siste gang med tanke på at bremseklossene blir stående helt riktig på skivea /høyden av skive.


* A643BDD9-47BD-4F50-9FC4-B5F2FD8EC458.jpg (77.38 KB. 800x600 - vist 249 ganger.)



* AA492848-AF45-423C-98A5-3CD2EDD6C46D.jpg (92.51 KB. 800x600 - vist 267 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #771 på: februar 20, 2022, 22:23:22 pm »

Dette blir fett Anders.
Mener å huske når jeg monterte mitt sett, at klossene ikke dekker hele skiven, hvis det er Kersher skiver. Jeg lot det stå igjen noen mm "urørt" skive innerst mot nav.
Hvis du ikke har tegninger med mål av brakett, så ligger den på sidene til Kerscher tror jeg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #772 på: februar 20, 2022, 23:15:48 pm »

Ja det håper jeg. Regner med at du fornøyd med bremsekraften?

Ja det er kerscher skiver.
Det blir noen få få mm om det blir noe i det hele tatt når jeg får fintunet plasseringen. Ingen kloss skal gå ubrukt henn.

Jeg lette der først men der er det ingen mål på brakett. Så da lager mine egene mål på brakett da det er lettere når man har flyttet boringen på spindlene uten noe spec annet enn avstanden på hullene samme som originalt og at jeg har på vei i posten 50x50x160 mm emner av T6 aluminium som blir brukt for å lage kalipper braketten. Bestilte litt overmål på høyde og bredde for da er det lett å ta av så det blir 100%.
« Siste redigering: februar 21, 2022, 21:43:30 pm av Anders-Co » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #773 på: februar 21, 2022, 13:56:12 pm »

Hvilken dimensjoner ville dere med erfaring brukt på tur-retur rør/slanger med tanke på at oljekjøleren blir plassert foran?

Jeg har brukt 16mm slange og passende AN-koblinger til og fra kjøler for så å gå over til alurør på transportstrekningen. Bøyes og festes med klammer. Oppsettet brukes til væskefylt IC. Med egen sirkulasjonspumpe og ekspansjonstank, så blir jo annerledes enn din løsning med olje. Jo større jo bedre?  Øyerulling
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #774 på: februar 21, 2022, 22:57:30 pm »

Ja bremsene er meget bra.
Men jeg har montert denne også https://tafelshop.de/Bremskraftverstaerker-mechanisch-EVO-2/01100016H00000
Det ble en litt "mykere" pedal med den montert.

Fant ingen tegning av adapteren, bare utfresing av spindel 
https://www.kerscher-tuning.de/kaefer/pdf/Bremsanlage_VA_4kolben_porsche_02.02.16_eng.pdf
« Siste redigering: februar 21, 2022, 23:03:12 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #775 på: februar 21, 2022, 23:38:10 pm »

Den har jeg også montert Henrik.

Men gjenstår å få montert spacere jeg trodde jeg slapp på pumpa😋
Fikk kerscher/ate pumpa til og passe men bremsestaget ifra pedalen og inn i pumpa er i bunn og null slakk så må ha på spacer ifra csp og en tilhørende stag.
« Siste redigering: februar 22, 2022, 12:23:18 pm av Anders-Co » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #776 på: februar 22, 2022, 21:17:13 pm »

Det hadde jeg glemt, da er det bare å glede seg til brillefine bremser Glad

Du må ha spacer? Jeg slapp det på min bil, men måtte bore nye hull i napoleonshatten til boltene da. Mulig jeg har en annen pumpe en deg. men den var fra Kersher/ATE.

Jeg driver å bygger om IRS armene på Bobla mi nå. Skal bytte om på høyre og venstre side, da jeg har lest at det retter opp camber vinkelen ved senkning. Sleit mye gummi på "innside" på dekka og håper de blir bedre nå.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #777 på: februar 22, 2022, 22:03:28 pm »

Ja sånn som jeg forstår trenger jeg denne for å få riktig avstand ifra pedalen og til pumpa.

https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/bremser-hjul-felger-104/mastersylinder-reservoar-10405/montsett-for-mastersylinder-ker80269bz-9368

Etter at jeg monterte den mekaniske bremekraftforsterkeren ble bremsestaget nærmere napoleonshatten. Men får bare prøve. Kanskje jeg har noen bremsestag med forskjellig lengde. Hadde vært digg å slippe å flytte ut pumpa. Da blir det litt jobbing med bremserør også.


Spennende det med å bygge om å bytte irs armene bak.
Skulle gjerne hatt av mine også for å montere polyforinger. Men de sitter for å si det sånn. Skrekken er at bolten ryker. Mulig jeg må finne meg en lang stang Glad
« Siste redigering: februar 22, 2022, 22:38:16 pm av Anders-Co » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #778 på: februar 22, 2022, 23:46:41 pm »

Er det denne du har? https://www.folkevogn.no/product/volkswagen/type1-boble-10/bremser-hjul-felger-104/mastersylinder-reservoar-10405/mastersyl-t1-kercher-ker52017bz

Tror det er den jeg har. Med det monteringskittet ser jeg at du slipper å bore nye hull samtidig som pumpa blir shimset ut.
Har du prøvd å flytte stoppeklossen til bremsepedalen litt tilbake, den som sitter i gulvet. da får du litt mer klaring på staget vil jeg tro.
 På pumpen min går staget et stykke inn i røret/stempelet i mastersylinderen. Og pga funksjonen til kraft forsterkeren har staget litt vinkel inn i pumpen.  Derfor måtte jeg sage ut et lite spor i røret på masteren, men ser det følger med nytt stag i monterings settet, det er kanskje tynnere diameter for å unngå det.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #779 på: februar 23, 2022, 08:18:56 am »

Ja det er den mastern jeg har Henrik. Jeg får bare prøve og se.
Loggført
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!