Hei
Jeg har en '52 boble stående som skal gjøres ferdig med tid og stunder, og jeg vurderer å få en synkronisert girkasse inn i denne. Jeg har også kjøpt inn en 1500 (H) motor til bilen. Noen som har noen tips om hva som er fornuftig her:
1. Fra hvilken årsmodell fikk girkassa på boble synkroniserte gir?
2. Er en slik girkasse bolt-on på en splittboble?
3. Jeg tenker lange aksler ut fra girkassa for bedre sidestabilitet og sporvidde, noe spesielt å ta hensyn til mht innfesting/støtdemperfester osv.?
4. Bredde/høyde på motor: Går det greit med en 1500-motor baki motorrommet? Jeg antar at motorblekk må modifiseres?
5. Jeg antar at 1500-luftfilteret ikke får plass i motorrommet heller?
6. Andre ting å være våken for i dette prosjektet?
Litt bakgrunnsinfo: Bilen har innsveist ragtop (tror den er fra en '58). Solgt ny i Skien (litt moro siden jeg kommer derfra). Matching numbers på karosseri og bunn. Bilen er delvis restaurert før jeg fikk tak i den, rust er sveist, og den er lakkert (pen langt fra..) Jeg tenker å ha 12V i bilen, og CB senkespindler foran (disse gir nokså moderat senking), samt litt senking bak, noenlunde horisontal totalt, altså. Det er sveist inn nye kanaler for mer enn 20 år siden. Disse har ikke riktig uttak til varme osv., da det (såvidt jeg vet) ikke var mulig å få tak i riktige kanaler da. Så kanalene lar jeg være som de er, men flytter kanskje varmeuttaket til rett plass (har ikke helt bestemt meg ennå).
Som dere skjønner, så er jeg ingen originalfrik, intet vondt om disse, men denne bilen koster det altfor mye (for meg) å få i original stand.
Seriøse innspill mottas med takk
Mvh Svein