Hei,
ser mange av dere har skrudd på disse perlene i tiår.. Noen tips til oss som har skrudd i ca 10min.
Mitt utgangspunkt er en 1970 t2a buss, med standard 1600cc 47hp Type 2 motor.
Den var skolebuss i Sverige noen år, stått i en garasje noen år, kjørt av en surfer 2 år før jeg var så heldig å overta bilen(gave fra kona
). Uansett...
1. Hvordan ville dere startet med vedlikehold? (hva ville dere vasket motor rom og gammel olje vekk med f.eks)
2. Hvis en skal investere i litt abc spesialverktøy, hva er viktigst? (ser en del folk på youtube stresser med oljetrykk, og psi pga motor Kompresjon)
3. Bør en skaffe seg turteller (tachometer)?
4. Hvis man skal oppgradere litt, men ikke bygge om motoren, hva synes du er de tre beste stedene å starte i motorrommet? (utseende/ytelse)
5. Om bilen skal brukes til familieturer, noen som har noen lure måter å laget et system for å koble seg på det elektriske? (til campingplasser etc..)
Håper dette kan bli en hjelp til alle "grønne hjemme-mekkere" så vi slippe å starte med "åpenbare" tabber..
Mitt tips til de grønne hjemme-mekkerne er følgende:
1. Lurer du på om du skal kjøpe en luftkjølt VW? Kan du lagre den tørt og har tid/interesse(og litt penger)? Kjøp den!
2. Bli kjent og trygg på elementene i motorrommet.
http://www.volksworld.com/tech-guides/vw-diy-guides/air-cooled-vw-engine-basics-34125
3. Kjøp riktig Legg til i ordliste.
(i mitt tilfelle var det: Bentley Manual, Bay Window Bus, 1968-79 000100024 kjøpt hos Unneberg)
Er takknemlig for alle innspill.