tmbryhn
|
|
« Svar #30 på: juli 15, 2016, 18:09:11 pm » |
|
... Åja, og injector-bungene sitter fortsatt som om de var innstøpt i innsugene, til de som ennå måtte være i tvil
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #31 på: juli 17, 2016, 02:28:00 am » |
|
Konge Presspassning er gull det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #32 på: august 11, 2016, 12:43:45 pm » |
|
Mnja.. under forutsetning av at temperatur holder seg i det området du forventer.. Det triggerhjulet f.eks bør skrues fast i tillegg om det skal stå nærme turbo eksos
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #33 på: august 11, 2016, 23:35:24 pm » |
|
Ja, hørte noe om at du var uheldig med triggerhjulet ditt. Kjipt når sånt skjer... Jeg tror ikke det var strålevarme fra turboen din som gjorde dette, heller at reimskiva var dreid for stor i utgangspunktet. Jeg har faktisk måttet endre presspasningen mellom reimskive/triggerhjul, da jeg erfarte det samme som deg på et tidligere tidspunkt etter at reimskiva hadde nådd driftstemp. Her snakker vi så klart om stål i alu., så dette blir kritisk siden stål har en langt lavere termisk ekspansjonskoeffisient enn det aluminium har. For å ta opp igjen et eldre tema fra denne tråden; ovennevnt fenomen er også årsaken til at pasningen mellom injector-bungene og innsuget faktisk blir trangere som funksjon av temperatur Btw. festlig at dette skulle vise seg å bli en tråd om presspasninger kontra EFi i retro-utførelse Anyway, sees på SCC!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #34 på: august 12, 2016, 08:26:43 am » |
|
Jepp, treffes på SCC
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #35 på: august 12, 2016, 09:03:18 am » |
|
Ja, hørte noe om at du var uheldig med triggerhjulet ditt. Kjipt når sånt skjer... Jeg tror ikke det var strålevarme fra turboen din som gjorde dette, heller at reimskiva var dreid for stor i utgangspunktet.
Dette reimhjulet kom fra meg, og jeg har brukt det i noen sesonger på 1835n uten problemer. Det var ikke jeg som maskinerte, men mener det ble sagt at det ble maskinert med 0.15 presspasning. Når du sier du har endret din presspasning, hva bruker du da? Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #36 på: oktober 10, 2016, 15:35:48 pm » |
|
For en rå helg i Helsingborg! Nørdeaktivitet på dagtid og beinhard party til solen begynte å titte opp over Skåne søndags morgen. Dette har blitt en kul høsttradisjon og "guttetur" jeg anbefaler flere å slenge seg med på JPM-DD skuffer aldri, og denne gangen var det ekstra moro siden man tok med seg noe å bremse i tillegg. Jeg har hele tiden tenkt at motoren gir ca. 60 svinghjulshk hele oppsettet i all sin spartanske natur tatt i betraktning, men rulla til Johannes fortalte en helt annen story: 83,5hk @ 4250rpm / 151Nm. Så får alle andre enn meg som gidder kjøre debatt på "hvor streng / snill" bremsene vi bruker i miljøet faktisk er - jeg har nemlig ikke snøring For meg er det viktigst at farkosten fungerer, og at man kunne lage litt blest med en såpass stor kontrast til hva som forøvrig spolte energi ut i Telma-bremsene den dagen. Og oppmerksomhet fikk Leonora nok av - både før og etter Fikk tilbakelangt ca. 1100 km tur/retur uten så mye som et trigger miss, og føler sånn sett at arbeidet har gitt det resultatet jeg jobbet opp mot - Et stabilt og brukervennlig oppsett som fortsetter å gi mange bekymringsfrie mil. Takk takk til JP og alle ildsjelene som stilte og var med på å gjøre dette til en fin-fin helg. Sees neste år
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4120
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #37 på: oktober 10, 2016, 15:37:47 pm » |
|
stor og utrolig cool tommel op der! Veldig morsomt at der faktisk er lidt ekstra pust i den "enkle" motor du har bygget
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #38 på: oktober 10, 2016, 15:55:59 pm » |
|
Drit kult! ) gratulerer med morsomme tall! Dessverre er videoen privat (
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #39 på: oktober 10, 2016, 16:23:21 pm » |
|
Takk Noe krøll med auto-innstilling på tuben av en eller annen grunn. Den er public nuh
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #40 på: oktober 10, 2016, 21:03:23 pm » |
|
Kult. Grattis med fine tal og et solid bygget sprut. Moro når alt funker, og fett med org gasser oppsett. kamouflage sprut .
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #42 på: oktober 11, 2016, 11:39:30 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #43 på: oktober 11, 2016, 13:55:51 pm » |
|
Fikk tilbakelangt ca. 1100 km tur/retur uten så mye som et trigger miss, og føler sånn sett at arbeidet har gitt det resultatet jeg jobbet opp mot - Et stabilt og brukervennlig oppsett som fortsetter å gi mange bekymringsfrie mil.
Gratulerer så mye med hyggelig resultat og god PR! Vel fortjent. Hvor mange liter suppe gikk det på turen? Målte du noe forbruk? Til sammenlikning så målte jeg min 1776ccm motor på JPM Dyno Day i 2013; Engle W110 kam Uporta topper, originale ventilstørrelser Original forgasser som var åpnet opp til ca 36mm og dyset om Original luftfilterboks Originale varmepotter Originale innsug Original reimhjulstørrelse Original fordeler Vintage Speed eksos med utløp i originalhullene i bakplata. Meget behagelig lydbilde 84.9 hk og 144 nm og 0.81 liter/mila. 110 - 120 kmt cruise, 1303S med 195/60 og 205/55 Continental dekk og kamei spoilerMvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #44 på: oktober 12, 2016, 21:59:46 pm » |
|
Congratz! Artig filmsnutt, og fine tall i forhold til hva du har trodd det bodde av effekt, i denne motoren. Neste år regner jeg med å ta turen igjen jeg også, om jeg har kommet ut av skyggedalen. Tenker på deg hver dag, og at vi har et lite prosjekt i komminga. Cirka hvilken kompresjon kjører du med?
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #45 på: november 23, 2016, 01:22:51 am » |
|
Oi... Har ikke fått med meg kommentarene her jeg... Takker for det, folkens Kalle: Kule tall! Vi har jo nesten samme oppsett der, bortsett fra at du har ca. 1dl større motor. Min "gasser" som nå fungerer som TB har blitt portet opp til 34mm rakt igjennom. CB2280-kamen har effektiv åpning på 223 grader, så ca. 24 grader mindre enn Engle 110 @ 0.05" løft. Dette butter på 4800 rpm, etter mitt skjønn mest pga. den late kammen. 9:1 i komp. Jeg fikk ikke målt forbruket fordi telleverket i speedon min har kveldet, dog, etter at jeg fikk nettbrettet i hus og har tracket med GPS-speed og plottet dysedata og integrert hele sulamitten over tid, så cruiser den ifølge loggen på ca. 0.63 ltr/mil @ 100 km/t. Jeg er igang med å lage nye innsug med forbedre injectorplassering, da det jeg har nå er nær sagt ubrukelig på throttle-transisjon jfr. ekstrem wall wetting - spesielt når alu.-endcastingsene er kalde... Hadde ny liten dynorunde etter en visit hos kompisen min (Dre Racing) på Hedmarken. Husker du snappen, Kalle? Blei ikke noe konsert gitt, men bygdefest blei det Det jeg synes var kulest av alt var at med urørt map siden JPM-testen, så bremset motoren mer eller mindre akkurat det samme som hos JPM (83.5hk) på første draget, så da fikk vi i alle fall sjekket rullene opp mot hverandre. Etter litt tweaking peaket motoren på 88Hk/158Nm. Lagde en liten samlingsfilm av byggeprosessen, bremsing hos JPM og til slutt hva vi greide å finne på av hyss oppe hos Dre. Enjoy!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #46 på: november 24, 2016, 21:19:44 pm » |
|
Fin momentkurve!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #47 på: november 26, 2016, 21:59:35 pm » |
|
Litt bilder fra fabrikkering av nye innsug med forbedret injectorplassering og tilhørende fuel rails. Jeg tar utgangspunkt i et sett std. VW injection-innsug fra 70-tallet. Årsaken til at jeg ikke bruker den originale injector-plasseringen, som strengt tatt er temmelig ideell, er at innsugene ikke vil passe i motorrommet uten modifikasjon av sidene. slik form for modding utgår på Leo, så da ble det inngått et kompromiss ifa. å endre vinkelen til injectorene og i prosessen tette igjen de originale hullene med sveis.
IMG_3640.jpg (54.36 KB. 800x600 - vist 431 ganger.)
IMG_3638.jpg (56.09 KB. 800x600 - vist 401 ganger.)
IMG_3646.jpg (81.83 KB. 800x600 - vist 443 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #48 på: november 26, 2016, 22:05:06 pm » |
|
Et nytt sett med passende fuel rails måtte også lages, og disse havnet til slutt i ultralydvaskeren slik at det er like rene innvendig som utvendig før montering blir å finne sted.
IMG_3649.jpg (64.04 KB. 800x600 - vist 436 ganger.)
IMG_3650.jpg (79.85 KB. 800x600 - vist 406 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #49 på: november 26, 2016, 22:05:48 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #50 på: mars 27, 2017, 23:23:18 pm » |
|
På tide med liten update. Leo fikk nye injectorer i dag. Tanken bak de nye injectorene er at de stikker lenger ned i injector-bungen i innsuget, og derved etablerer sprøytebildet lenger ned i porten. Tanken er at dette vil gi mindre wall wetting og begrenset behov for X-tau-tuning.
IMG_2099.jpg (37.17 KB. 450x600 - vist 368 ganger.)
IMG_2103.jpg (37.38 KB. 450x600 - vist 400 ganger.) 5 minutters installasjon hjemme i garasjen, endring av req. fuel i form av å legge inn flow-tall til de nye injector-ene i firmware, også justerte jeg ned accel enrichment en smule da jeg umiddelbart fikk altfor fet blanding rett etter throttle transition fra lav til middels/høy last. Sistnevnte står som et klart bevis på at de nye injectorene fungerer som tiltenkt. For ikke å snakke om hvordan motoren nå reagerer og føles ved endring i spjeldvinkel Slang meg forøvrig under for et oljeskift mens jeg hadde spring cleaning etter en lang og fin vintersesong. Innså raskt at jeg har bygget en litt for tett motor...Det er tydelig at mangelen på lokal tåkesmøring under motoren har satt sitt preg på støtstangrørene etter et halvt års bruk Får spraye på noe tykk sticky olje så jeg bevarer de noen år til
IMG_2001.jpg (84.12 KB. 800x600 - vist 428 ganger.)
IMG_2009.jpg (37.9 KB. 338x600 - vist 419 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|