desember 26, 2024, 16:06:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere doble gassere  (Lest 5562 ganger)
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« på: april 18, 2016, 20:30:51 pm »

Har montert nye Empi 44 på en dobbeltporta 1600.
Ut fra instruks på Empi video har jeg justert tomgang en halv omdreining ut og blanding en omdreining ut.
Bilen starter da, men vil ikke gå på tomgang. I tillegg lager den en tøffelyd som ikke er bra.
Det er sylinder 3 og 4, det virker som de ikke tenner?
Er det noen som kan gi en enkel forklaring til en amatør?
Se video
« Siste redigering: april 18, 2016, 20:36:33 pm av Torbjørn Ravndal » Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 18, 2016, 20:33:53 pm »

Video
* trim.0FC1B701-999C-47FE-9DD2-9FD6ECD2D38A.MOV (3215.11 KB - lastet ned 215 ganger.)

* trim.0FC1B701-999C-47FE-9DD2-9FD6ECD2D38A.MOV (3215.11 KB - lastet ned 215 ganger.)
« Siste redigering: april 18, 2016, 20:52:03 pm av Torbjørn Ravndal » Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 18, 2016, 20:50:07 pm »

Har du tatt opp gasserne og sett at de er reine? Og sjekket flottørhøydene?
Har du synkroniseringsvertøy? Hvis ikke, kjøp det /få tak i det.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 18, 2016, 20:55:39 pm »

Har synkroniseringsverktøy. Det viser f.eks verdi 10 på syl 1/2 og 20 på 3/4
Når jeg justerer blandeskrue eller tomgang på 3/4 så skjer det ikke noe.

Om jeg pumper, så ser jeg det kommer bensin fra dysa på 3/4

De var helt nye når jeg satte dem på, blåste bare over med luft før montering
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: april 18, 2016, 20:59:56 pm »

Lønner seg å skru ut dyser i tilegg å blåse reint, er som regel litt metall spon i disse gassera..
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 577
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: april 18, 2016, 23:06:59 pm »

Sjekk for falskluft og. Lett å få det med metallpakkninger mot topp om det er veldig trangt mellom gasser og viftehus. Viftehus må som regel bankes litt. (om det er std bred typa da og ikke det runne )
Sjekk att det er klaring og helst bruk noe annet en de orginale metallpakkningene.
 Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 19, 2016, 08:02:14 am »

Etter en skikkelig vask og gjennomblåsing av alle kanaler og dyser slik som nevnt over her, gjør du følgende:

Monter gassere uten å koble de sammen med gasserstag (dvs du setter på staget, men ikke de korte armene til hver forgasser). Forutsetter også at tenning og ventiler er riktig justert, pluss motor litt varmkjørt før du gjør resten.

Sett alle fire blandingsskruene til to omdreininger ut fra bunnen.
Juster spjelåpning med stoppeskruene såpass at den går på tomgang.
Bruk syncrometer og juster spjelåpningene slik at den suger likt på alle fire løp.
Juster en og en blandingsskrue ved å skru de innover til du hører at sylinderen har problemer med å tenne (poppelyd i eksosen), skru den deretter ca halv omdreining ut igjen (poppelyden skal forsvinne).
Ny runde med syncrometer og tomgangsjustering slik at du får tomgangen på et turtall du er fornøyd med.
Monter gasserstaget slik at "forspenningen" på armene er lik, altså at de starter å åpne likt. Om du synes dette er vanskelig visuelt, kan du få en til å holde gasserstaget litt åpent mens du justerer armene etter syncrometeret.

Slik pleier jeg i alle fall å gjøre det, og som regel fungerer det fint Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: april 19, 2016, 10:45:01 am »

Regner med du har justert ventilene først. Det er første bud når man skal justere forgassere skikkelig. Er de ute av justering, vil du aldri få det bra.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 19, 2016, 20:54:53 pm »

Mye gode tips, takker.
Har ikke rørt ventilene, så det får bli første punkt, pluss demontering og rengjøring 😊
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #9 på: april 26, 2016, 19:51:41 pm »

Nå Torbjørn, hvordan gikk det med gasserne ,fikk du dem opp å gå?
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 03, 2016, 21:49:04 pm »

Nei, den går fortsatt ikke 100%
Men nå sviver den på begge sider.
Venstre side "jager" på en måte.
Håper å få den sånn noenlunde, vil til Kvinesdal på lørdag

Har justert ventiler og tenning, virker egentlig som den ikke får bensin.
Når jeg pumper på gasspjeldet på venstre side og holder åpent så kommer den, men forsvinner igjen og da må jeg pumpe igjen.
Får prøve å lese meg frem til hvordan jeg kan sjekke bensintilførselen.
Forresten, jeg bruker den gamle fordeleren med vakuumklokke, noen som vet om det er ok?
« Siste redigering: mai 05, 2016, 15:28:56 pm av Torbjørn Ravndal » Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: mai 05, 2016, 22:44:32 pm »

Funker dårlig med vakumklokke på doble forgassere.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: mai 07, 2016, 13:57:39 pm »

Funker dårlig med vakumklokke på doble forgassere.

Noen får det til, da med vacum fra begge sider mot ett t-stykke, evt med et lite plenumskammer der.
« Siste redigering: mai 07, 2016, 17:18:30 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 10, 2016, 22:33:10 pm »

Fikk hjelp på Facebook av Kim Larsen. Nå sviver bilen på begge sider med jevnt gasspådrag.
Trodde jeg hadde ca 10mm åpning på flottør, hadde egentlig 12,5.
Så når det var oppdaget og justert, så gikk alt så meget bedre.
Nå gjenstår finjustering, gjør et forsøk med vakuum før jeg evt kjøper ny fordeler.

Så enkelt var det da, men ikke for meg som ikke har erfaring med slikt 😄
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: juni 04, 2016, 23:23:18 pm »

Fikk hjelp på Facebook av Kim Larsen. Nå sviver bilen på begge sider med jevnt gasspådrag.
Trodde jeg hadde ca 10mm åpning på flottør, hadde egentlig 12,5.
Så når det var oppdaget og justert, så gikk alt så meget bedre.
Nå gjenstår finjustering, gjør et forsøk med vakuum før jeg evt kjøper ny fordeler.

Så enkelt var det da, men ikke for meg som ikke har erfaring med slikt 😄

Jeg nevnte flottørhøyden i det første innlegget, da jeg har hørt flere historier om at disse er feil fra fabrikk...Blunker

Godt det går greit nå!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!