Torbjørn Ravndal
|
|
« på: april 18, 2016, 20:30:51 pm » |
|
Har montert nye Empi 44 på en dobbeltporta 1600. Ut fra instruks på Empi video har jeg justert tomgang en halv omdreining ut og blanding en omdreining ut. Bilen starter da, men vil ikke gå på tomgang. I tillegg lager den en tøffelyd som ikke er bra. Det er sylinder 3 og 4, det virker som de ikke tenner? Er det noen som kan gi en enkel forklaring til en amatør? Se video
|
|
« Siste redigering: april 18, 2016, 20:36:33 pm av Torbjørn Ravndal »
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #1 på: april 18, 2016, 20:33:53 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: april 18, 2016, 20:52:03 pm av Torbjørn Ravndal »
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #2 på: april 18, 2016, 20:50:07 pm » |
|
Har du tatt opp gasserne og sett at de er reine? Og sjekket flottørhøydene? Har du synkroniseringsvertøy? Hvis ikke, kjøp det /få tak i det.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #3 på: april 18, 2016, 20:55:39 pm » |
|
Har synkroniseringsverktøy. Det viser f.eks verdi 10 på syl 1/2 og 20 på 3/4 Når jeg justerer blandeskrue eller tomgang på 3/4 så skjer det ikke noe.
Om jeg pumper, så ser jeg det kommer bensin fra dysa på 3/4
De var helt nye når jeg satte dem på, blåste bare over med luft før montering
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #4 på: april 18, 2016, 20:59:56 pm » |
|
Lønner seg å skru ut dyser i tilegg å blåse reint, er som regel litt metall spon i disse gassera..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
Innlegg: 577
Bosted: krokstadelva
|
|
« Svar #5 på: april 18, 2016, 23:06:59 pm » |
|
Sjekk for falskluft og. Lett å få det med metallpakkninger mot topp om det er veldig trangt mellom gasser og viftehus. Viftehus må som regel bankes litt. (om det er std bred typa da og ikke det runne ) Sjekk att det er klaring og helst bruk noe annet en de orginale metallpakkningene.
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641 ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #6 på: april 19, 2016, 08:02:14 am » |
|
Etter en skikkelig vask og gjennomblåsing av alle kanaler og dyser slik som nevnt over her, gjør du følgende: Monter gassere uten å koble de sammen med gasserstag (dvs du setter på staget, men ikke de korte armene til hver forgasser). Forutsetter også at tenning og ventiler er riktig justert, pluss motor litt varmkjørt før du gjør resten. Sett alle fire blandingsskruene til to omdreininger ut fra bunnen. Juster spjelåpning med stoppeskruene såpass at den går på tomgang. Bruk syncrometer og juster spjelåpningene slik at den suger likt på alle fire løp. Juster en og en blandingsskrue ved å skru de innover til du hører at sylinderen har problemer med å tenne (poppelyd i eksosen), skru den deretter ca halv omdreining ut igjen (poppelyden skal forsvinne). Ny runde med syncrometer og tomgangsjustering slik at du får tomgangen på et turtall du er fornøyd med. Monter gasserstaget slik at "forspenningen" på armene er lik, altså at de starter å åpne likt. Om du synes dette er vanskelig visuelt, kan du få en til å holde gasserstaget litt åpent mens du justerer armene etter syncrometeret. Slik pleier jeg i alle fall å gjøre det, og som regel fungerer det fint
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #7 på: april 19, 2016, 10:45:01 am » |
|
Regner med du har justert ventilene først. Det er første bud når man skal justere forgassere skikkelig. Er de ute av justering, vil du aldri få det bra.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #8 på: april 19, 2016, 20:54:53 pm » |
|
Mye gode tips, takker. Har ikke rørt ventilene, så det får bli første punkt, pluss demontering og rengjøring 😊
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
|
« Svar #9 på: april 26, 2016, 19:51:41 pm » |
|
Nå Torbjørn, hvordan gikk det med gasserne ,fikk du dem opp å gå?
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #10 på: mai 03, 2016, 21:49:04 pm » |
|
Nei, den går fortsatt ikke 100% Men nå sviver den på begge sider. Venstre side "jager" på en måte. Håper å få den sånn noenlunde, vil til Kvinesdal på lørdag
Har justert ventiler og tenning, virker egentlig som den ikke får bensin. Når jeg pumper på gasspjeldet på venstre side og holder åpent så kommer den, men forsvinner igjen og da må jeg pumpe igjen. Får prøve å lese meg frem til hvordan jeg kan sjekke bensintilførselen. Forresten, jeg bruker den gamle fordeleren med vakuumklokke, noen som vet om det er ok?
|
|
« Siste redigering: mai 05, 2016, 15:28:56 pm av Torbjørn Ravndal »
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #11 på: mai 05, 2016, 22:44:32 pm » |
|
Funker dårlig med vakumklokke på doble forgassere.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #12 på: mai 07, 2016, 13:57:39 pm » |
|
Funker dårlig med vakumklokke på doble forgassere.
Noen får det til, da med vacum fra begge sider mot ett t-stykke, evt med et lite plenumskammer der.
|
|
« Siste redigering: mai 07, 2016, 17:18:30 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #13 på: mai 10, 2016, 22:33:10 pm » |
|
Fikk hjelp på Facebook av Kim Larsen. Nå sviver bilen på begge sider med jevnt gasspådrag. Trodde jeg hadde ca 10mm åpning på flottør, hadde egentlig 12,5. Så når det var oppdaget og justert, så gikk alt så meget bedre. Nå gjenstår finjustering, gjør et forsøk med vakuum før jeg evt kjøper ny fordeler.
Så enkelt var det da, men ikke for meg som ikke har erfaring med slikt 😄
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #14 på: juni 04, 2016, 23:23:18 pm » |
|
Fikk hjelp på Facebook av Kim Larsen. Nå sviver bilen på begge sider med jevnt gasspådrag. Trodde jeg hadde ca 10mm åpning på flottør, hadde egentlig 12,5. Så når det var oppdaget og justert, så gikk alt så meget bedre. Nå gjenstår finjustering, gjør et forsøk med vakuum før jeg evt kjøper ny fordeler.
Så enkelt var det da, men ikke for meg som ikke har erfaring med slikt 😄
Jeg nevnte flottørhøyden i det første innlegget, da jeg har hørt flere historier om at disse er feil fra fabrikk... Godt det går greit nå!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|