Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« på: oktober 06, 2015, 13:50:10 pm » |
|
Trenger tips ifm. montering av Subaru motor i boble!
Hva må gjøres/bygges om? Hva trenger jeg av deler (foruten motor)? Hvilken er best egnet? Det er ikke engang aktuelt å ikke ha turbo!! Hvis noen har bilder av evt. ombygginger/modifikasjoner tar jeg gjerne imot det! Tanken er å bruke boble girkasse.
Er ikke ute etter 500hk (foreløpig), men en driftssikker motor med 200hk+
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #1 på: oktober 06, 2015, 19:57:57 pm » |
|
sett på mighty carmods nå? =)
Du trenger adapter for å feste motor på gearkasse, ny clutch lamell pressplate og svinghjul. Du trenger radiator og rør/slanger til dette. Pluss alt dilldall som å få ledningsnett og kjøling til å passe. du må¨nok kappe endel i hekken for å få plass til motoren samt lage avtagbar bakplate for å få motor ut og inn. Hvis du ska bruke org gearkasse må denne forsterkes for å få maks utbytte av en såpass sterk motor som en subaru boxer.
Det er vel det mest basiske mener jeg =) Kjør på!
gaffærn
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #2 på: oktober 06, 2015, 21:09:47 pm » |
|
Har hatt tanken om det en stund, enten WBX eller Subaru motor, men nå jeg så Mighty car mods så syns jeg det så relativt greit ut. Avtagbar bakplate har jeg allerede, radiator, rør, slanger, el. nett og kjøling er "plankekjøring" Høres og ser overkommelig ut, det jeg er mest "bekymret" for er torpedoveggen, hvordan pleier SVV å stille seg i forhold til dette? Motor ol. anser jeg ikke som noe problem, i verste fall hiver jeg da bare inn en standard motor for PKK, men en ombygd torpedovegg vil vekke oppsikt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad
|
|
« Svar #3 på: oktober 06, 2015, 21:50:58 pm » |
|
www.tsrengineconversions.co.uk er vel en av dem som har holdt på lengst, selger alt fra løse deler til hele kit. Ang, torpedoveggen, så er det ikke noe problem, så lenge arbeidet er riktig utført. Det går vel noen godkjent ombygde bobler med Subaru motor i Norge, så dette er ikke ukjent for BT. Ang, lovlig motoreffekt, så avgjøres det ved valg av bremsesett, Kerscher leverer max 160HK, CSP leverer max 140HK og Tafel Tuning i Tyskland leverer TUV godkjent 200HK sett med flere boltsirkler. Ta kontakt med ditt lokale BT før ombygging, lykke til.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Lasse.E
|
|
« Svar #4 på: oktober 06, 2015, 22:19:41 pm » |
|
Bruk en wbx motor, enklere å få inn og enklere å få godkjent. Kanskje en litt mer gammeldags motor, men fy så morsom den kan bli med en turbo på. Bare se hva Jørn Tangen har fått ut av en med "enkle" grep 😊
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BrorHund
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #5 på: oktober 06, 2015, 22:20:59 pm » |
|
Hør med Mike: https://m.youtube.com/watch?v=hEPBTbMpz1QVet han har hatt litt trøbbel med varme fra radiatorrør inni kupeen, så tenk deg om hvor du legger dette!
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #6 på: oktober 07, 2015, 09:24:26 am » |
|
Takk vwfreaks, den linken har jeg lett etter Der var det mye matnyttig, så nå er det bare å starte sparingen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
G.D
Medlem
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær
|
|
« Svar #7 på: oktober 07, 2015, 11:59:26 am » |
|
Kan anbefale Subarumotor i boble! Ta en kikk på outfront motorsports sider i USA og bug at 5 speed i Tyskland.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 876
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #8 på: oktober 07, 2015, 21:16:21 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #10 på: oktober 14, 2015, 12:46:30 pm » |
|
Mener å ha sett at du må kappe og snu noen aludeler på maskinen og. Var det kjølevann eller innsug?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
tezer
Supermedlem
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
|
« Svar #11 på: oktober 14, 2015, 13:37:32 pm » |
|
jeg har bygd en 1302 med subaru turbo motor! må kutte litt i veggen,hvis du ikke flytter turboen, kutting i bak vegg kan også ungås ved og snu innsuget eller lage ett rør fra manifold til spjellhus trenger ikke og kutte noe på motoren,men den bakerste innløpet på kjøleslangen må du få laget en 90% bøy med 16v motor så må du kutte enn del på side vegga bak og på sidene på bakplata! men for du tak i en 2.2 l med enkel overliggende kamaksel så er det bare så vidt du trenger og kutte noe! vart kanskje litt rart skrevet men er bare og spørre hvis det er noe du lurer på!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #12 på: oktober 14, 2015, 13:52:30 pm » |
|
Takk for info, forsto meget godt hva du mente :-)
Jeg skal gå litt i tenkeboksen og se hva jeg gjør, har snakket med Andersen Racing, og der dukket det opp noen ideer jeg må se litt nærmere på først. Kan jeg få motoren slik jeg vil, ut av en luftkjølt motor er det absolutt det beste. Tid er også penger, så slipper jeg mye ombygging/modifisering er det definitivt det enkleste, men driftssikkerheten er dog. noe helt annet på en luftkjølt motor..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #13 på: oktober 25, 2015, 19:35:10 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #14 på: oktober 27, 2015, 09:34:01 am » |
|
Her er en
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|