desember 22, 2024, 08:34:58 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Motor dør plutselig.
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Motor dør plutselig. (Lest 2364 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
Motor dør plutselig.
«
på:
oktober 02, 2015, 22:28:10 pm »
Har aldri hatt problem med tenningen på min 1600 motor fra 1973 (1300S), men jeg tenkte det kunne vere smart å bytte ut litt etter mange år. Byttet ut alle tenningskabler, fordelerlokk, rotor, stift, kondensator, tennplugger. Nå har jeg opplevd 4 ganger at motoren plutselig dør. Av og til kan den starte 1-2 sekund, men så er det dødt. Første gangen riglet jeg på fordelerlokket, så startet den. Andre ganger hjelper det ikke å rigle på fordelerlokket. I kveld stoppet motoren da jeg var ute og kjørte. (Det høres ut som jeg stopper motoren ved å vri nøkkelen) Jeg tok av fordelerlokket og rotoren. Jeg tok av og på kabelskoen til stiften og satte på igjen rotoren og fordelerlokket. Så startet den igjen! Men nå må jeg prøve å finne ut av hva som gjør at den stopper. Kan det vere feil fasong på fordelerlokk/rotor? Stift?
Loggført
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: Motor dør plutselig.
«
Svar #1 på:
oktober 02, 2015, 22:38:23 pm »
Første jeg hadde sjekket er om midterste pluggledning fra coil til fordeler sitter godt fast slik den skal. Andre sjekkpunter er at senterstiften inni fordelerlokket fortsatt er hel og den lille jordledningen inni fordeler også sitter fast i begge ender. Er jo også en motstand inni rotor som kan feile når den bli varm? Prøve med gamle rotoren og se om feil forsvinner.
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Reisende Mac
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
Sv: Motor dør plutselig.
«
Svar #2 på:
oktober 06, 2015, 13:00:23 pm »
Det kan jo også være coilen. Jeg hadde tilsvarende problem på buggyen min for noen år siden. etter bytte av coil er den helt fin.
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
Sv: Motor dør plutselig.
«
Svar #3 på:
oktober 14, 2015, 09:24:43 am »
Bytta tilbake til gamle rotoren og fordelerlokket. Har ikke hatt problemer etter dette......
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
Sv: Motor dør plutselig.
«
Svar #4 på:
desember 05, 2015, 19:21:53 pm »
Motoren fortsatte å dø med jevne mellomrom. Tok av den nye kondensatoren. Der ledningen fra coil og ledningen fra kondensator møtes, viste seg å vere fabrikk montert dårlig. Den ene ledningen kunne jeg bare dra forsikrig ut. Det viste seg og at ledningen ikke var skikkelig avisolert. Det har nok vært dårlig kontakt her, men strømmen har vel hoppet over selv om det var dårlig kontakt, og stoppet med jevne mellomrom når vibrasjon gjorde det til at avstanden ble for stor. Dette var som sagt en helt ny kondensator. Passformen på den plastklumen ledningene går sammen i, var også dårlig formet slik at det ble et stort glis rett under fordelerlokket. (På baksiden) Her kunne vann lett komme inn. Har nå montert på den gamle kondensatoren og bilen går som en klokke igjen. Hvorfor bytte ut en del som fungerer? Anbefaler alle å dra litt forsikrig i ledningene når man monterer nye kondensatorer. Forhåpentligvis var vel dette bare et lite avvik på fabrikken, men en feil som har tatt tid å finne ut hvor den sitter hen.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
Sv: Motor dør plutselig.
«
Svar #5 på:
desember 07, 2015, 20:01:04 pm »
opplevde litt samme greia med en helt ny stift. Bilen var et helvete å kjøre og slet leeenge med å finne problemet. Brudd på kabel inni isolasjonen der den var festet på stiften. Billig kina dritt
Loggført
Follo VW Klubb
SCC 14,257
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...