desember 27, 2024, 05:00:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 fusker når den blir varm  (Lest 2980 ganger)
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« på: august 02, 2015, 11:21:56 am »

Har en 1600 DP original med ukjent km.
Starter fint, går fint til den blir skikkelig varm, da "kommer og går" den hele tida.
Uten at jeg er noe særlig dreven så virker det som om den ikke sviver på alle sylindre.
Med en gang jeg trykker inn clutchen så dauer bilen, starter fint igjen, men fusker.
Om jeg holder et jevnt turtall fisker den, hvis jeg gir gass så går den fint.

Har hørt det kan være gasseren.
Har lurt på om jeg skal bytte til Empi 47-7411dobble 34epc, tror dere desse er ok?

Spørsmål 2
Har et 1776 Kit, som kjøper ikke har betalt.
Hva må jeg gjøre med motoren for å benytte meg av dette?
Har ikke 10 tusenvis av kroner til å bygge ny motor, ønsker egentlig bare litt mer effekt Glad

Har effektanlegg, ellers er alt originalt.
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: august 02, 2015, 11:36:57 am »

Coil? Stiftavstand? Ventilklaring?

Hvis du ønsker litt mer effekt for lite jobb og penger, kjøp et sett med 40IDF og 1,25 vipper. Det blir ingen sportsbil, men den blir mye mer kjørbar. Hvis du bruker 1776 kittet i tillegg begynner det å hjelpe. Få da portet og høvlet topp samtidig, alt. nye topper.
Få også på et bra eksosanlegg.

Det er mye jobb for å få på 1776 kittet, blokk må splittes og bearbeides for å på plass til de større sylindrene bl.a.
Loggført
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 02, 2015, 12:00:13 pm »

OK, da bli det ikke 1776 😀 får legge det ut for salg igjen.

Tør ikke ta på meg en så stor jobb, uten å ha reservemotor 😁

Glemte forresten å si at den ble slik når jeg fyllte på 98 okt, men det er kanskje bare tilfeldig.

Skal ha liggende stifteløs tenning sett et sted. Får finne det og bytte coil.
« Siste redigering: august 02, 2015, 12:29:29 pm av Torbjørn Ravndal » Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: august 02, 2015, 12:13:41 pm »


Glemte forresten å si at den ble slik når jeg fyllte på 98 omtanke, men det er kanskje bare tilfeldig.


Da har jeg en mistanke om mulig drit i forgasseren. Både jeg og andre har hatt merkelig god erfaring med STP injection cleaner i bensina for å rense de små gangene. Evt ta opp gasseren og rens den.

Selvfølgelig må stifter, plugger og ventiler være justert/byttet nylig. Sjekk også pluggledningene, og kjenn på coilen. Er coilen gloheit, kan problemet ligge der.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: august 02, 2015, 20:53:13 pm »

Det første jeg ville sjekket er også gasseren. Symptomene høres mest ut som tomgangsdysa.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 02, 2015, 21:42:28 pm »

Og hvordan sjekker jeg tomgangsdysa ??
Hilsen en som er litt grønn 😅😅
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: august 03, 2015, 08:35:57 am »

Dysa sitter på siden av forgasseren og skrues enkelt ut og se om hullene er tettet av noe. Blås gjennom med luft og skru inn igjen.


* Tomgangsdyse.jpg (29.05 KB, 441x385 - vist 249 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 03, 2015, 15:35:19 pm »

Renset dysa, tok like godt ut hele gasseren, sprøytet den full av forgasser rens, flere ganger og rengjorde med q tips og trykkluft.
Justerte litt på skruene på andre sida av tomgangsdysa ( blanding?)

Motoren har aldri vært så bra, kom akkurat hjem fra en tur på et par tre mil. Ikke tegn til fusking, bare en sprekere motor enn jeg har hatt på lang tid 👍👍😆😆😆

Takk for tips og råd
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 03, 2015, 15:50:44 pm »

når vi først er i gang, så har jeg en løs ledning i motorrommet.
Lurer på om den skal på Coilen, men tør ikke helt.

I området den rekker frem til er det 5 andre som er plugget i, se bilde.
Eneste ledige stedet er Coilen, hvor det nå går inn 3 ledninger.
Den som er løs, er brun.


* image.jpg (94.22 KB. 800x598 - vist 272 ganger.)

Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: august 03, 2015, 21:49:06 pm »

Helt brune ledninger skal normalt være jord. Har sett noen fordelere som har en tilkobling for jord, men tror helst det er nyere med elektronisk tenning.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 03, 2015, 22:46:42 pm »

ok, takk Glad
Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!