IMG-1186.jpg (105.65 KB. 800x600 - vist 643 ganger.)
Da er den dagen kommet, som jeg har gått å tenkt på siden jeg fikk Bobla i 1996.
Min gode venn Fredrik stilte opp i dag tidlig med piggdekk og bilhenger slik at vi fikk lasta opp Bobla og kom oss såvidt opp snødekte sideveier og opp på hovedveien til SVV Risløkka. Møtte opp i god tid og var så nervøs og spent at jeg kunne sikkert driti diamanter.
Har så å si ikke hørt noe annet en at SVV+godkjenning= nothing but trubble.
Men de siste årene har det kommet meg for øret at det er nye tider hos SVV, og så var jeg så utrolig heldig å møte på en som jobber hos SVV og som kunne bekrefte at det virkelig er nye tider hos SVV.
Etter den samtalen fikk jeg troen på at det var verdt forsøket.
Så etter litt frem og tilbake på mail, bestilte jeg time hos spesialistgruppa og stilte meget ydmyk opp med lua i handen og Bobla utenfor port nr 5 kl 1300 idag.
Problemet slik jeg så det var jo at jeg har bygget opp Bobla med bremser, understell og motor uten å søke om tillatelse fra SVV, og det første spørsmålet jeg fikk da vi kom innenfor porten hos SVV var:
"Jeg finner ikke noe søknadspapirer om ombygning på denne bilen her".
Vel, etter litt forklaringer fra meg og godvilje fra SVV så gikk vi igang. Tre mann fra SVV, Fredrik og meg, og
til min store overraskelse fikk vi være med i hallen under hele kontrollen og fikk muligheter til å svare og forklare om alt jeg har gjort på Bobla. Jeg fikk og veldig god forklaring på hva som er feil og mangler, og hvorfor det er feil, og de fortalte meg grundig og tydelig hva som må gjøres for å få det godkjent. Tüv, motoreffekt, og firehjuls kontroll dokumenter ble kopiert. Så dro to av gutta fra SVV avgårde i Bobla for en test runde, og kom etter en stund smilende tilbake. Som avslutning ble avstand fra senter på nav og opp til skjermkant notert og Fredde og jeg ble bedt om å sette oss på venterommet mens SVV diskuterer saken seg imellom og skriver rapport.
Etter halvannen time med neglebiting kom gutta fra SVV tilbake med rapporten i hånda.
Skjønner ikke hvorfor jeg har ventet sååå lenge med å kjøre lovlig Boble med gyldig forsikring.
Fikk mangel på og beskjed om å ordne opp i følgende:
Rydd opp i ledningskaos under baksetet.
Her har jeg masse ledninger som ikke lenger er i bruk og det ser ikke bra ut, så ser den.
Forbedre isolering av batteripolene.
Løsningen min med løs gummimatte liggende over batteriet var ikke godt nok, så ser den.
Bytt girkule/spak.
Har Scat Drag-Fast T håndtak girspak. Ved en kollisjon kan den skade kneet pga utforming, ser den.
Jeg setter på kule og saken er grei.
Funksjon av defroster er ikke i henhold.
Har ikke varmepotter på motor, og i dag fungerte ikke den elektriske friskluftsvifta, så ser den.
Jeg må fixe friskluftsvifta og koble Webasto`n som jeg har bak baksetet inn på varmekanalene. Da får jeg godkjent defroster.
Line-Lock fjærnes. Totalt ulovlig
Ser den, så den fjærnes.
Ratt klyper ved 90 graders utslag til venstre.
Jeg kjenner litt forskjell over et lite punkt men er ikke sånn helt enig problemet.
Skal smøre opp hjelpesnekka og se om det er noe å justere på snekka, men er litt i tvil.
Får å løsne diverse kuler/ledd å kjenne om det er noen av dem som yter mye motstand.
Og det var faenmeg det. Alt av det jeg var bekymret for skulle by på problemer, var ikke noe problem.
Ting er tydeligvis bygget og utført på en trygg og forsvarlig måte og dokumentene var på stell der det gjaldt.
Og ikke minst, det ER nye tider hos SVV
Så nå ser jeg ikke noe annet en lys i tunnelen for godkjent Boble.
Neste tur til SVV for etterkontroll og mulig håp om godkjenning blir til våren.
Det som blir spennende er hva som faktisk blir godkjent og kommer med i vognkortet, noe de ikke ville si noe om enda..
Dette blir en laaaaang vinter. Tror våren kommer meget tidlig hos Hr Fuchs i 2019
Og til dere andre som sitter på gjerde å lurer på å ta steget. Just do it...........
Mye bedre en regress på noen tette millioner etter en forsikringssak hvis man skulle vær så uheldig å kjøre på noen eller noe.