Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #30 på: januar 15, 2015, 14:53:37 pm » |
|
Husk at 1 liter er minimum om du er keen på å kjøre på bane/stripe..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #31 på: januar 15, 2015, 15:01:47 pm » |
|
Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.
Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #32 på: januar 15, 2015, 15:24:22 pm » |
|
En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #33 på: januar 15, 2015, 16:27:09 pm » |
|
Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.
Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Vil ikke det være avhengig av dimensjon på filteret?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #34 på: januar 15, 2015, 16:28:29 pm » |
|
Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.
Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Vil ikke det være avhengig av dimensjon på filteret? Nei. Det nytter lite med ett filter på 60mm hvis du har 2 x 16mm inn. (AN12 slangestørrelse. Fittingsene er langt trangere)
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #35 på: januar 15, 2015, 16:39:33 pm » |
|
Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #37 på: januar 15, 2015, 18:43:09 pm » |
|
Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter: Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #38 på: januar 15, 2015, 19:00:08 pm » |
|
Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.
Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Vil ikke det være avhengig av dimensjon på filteret? Nei. Det nytter lite med ett filter på 60mm hvis du har 2 x 16mm inn. (AN12 slangestørrelse. Fittingsene er langt trangere) Første året hadde jeg kun en sånn (ganske lik) som du har kjøpt, montert over motoren med 2x AN 10 inn og retur ned i sumpen. Blåste den full på andre draget på SCC. I år har jeg hatt en slik som Richie selger montert over motoren og den gamle åndeboksen som catch tank etter denne, montert over girkassen. Fungerte en stund, helt til jeg igjen greide å blåse "richie tanken" full.. tapet så igjen åpningene på den og etter det har jeg kjørt med den sånn.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #39 på: januar 15, 2015, 19:21:22 pm » |
|
En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken. Hmm hvis bilen har forhjula i bakken og drar 1G i starten, så virker fortsatt tyngdekraften rett ned i asfalten, så det blir vel ikke helt det samme som å sette motoren på reimhjulet vel? Du får en sum av krefter som virker 45°; altså omtrent som Øyvind beskriver Ja det stemmer, men de har nok mer enn 1 G også
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #40 på: januar 15, 2015, 19:23:33 pm » |
|
Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter: Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter. Mvh BB Ånder JPM fra toppdekslene også? Hilsen Geir.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #41 på: januar 15, 2015, 19:26:37 pm » |
|
Ja, det gjør han.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #42 på: januar 15, 2015, 19:27:03 pm » |
|
Ånder JPM fra toppdekslene også? Hilsen Geir.
Tenkte det ville komme. Svaret er ja. Jeg spurte han hvorfor og han sa at det var gammel vane. Vi vet jo alle at gammel vane er vond å vende. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #43 på: januar 15, 2015, 19:31:05 pm » |
|
Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter: Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter. Mvh BB vil du legge ut bildet igjen?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #44 på: januar 15, 2015, 19:42:06 pm » |
|
Ånder JPM fra toppdekslene også? Hilsen Geir.
Tenkte det ville komme. Svaret er ja. Jeg spurte han hvorfor og han sa at det var gammel vane. Vi vet jo alle at gammel vane er vond å vende. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #45 på: januar 15, 2015, 22:47:45 pm » |
|
Nå har ikke jeg 500hk, men AN8 fra fordelerhullet, AN6 fra bensin pumpe hullet samt AN6 på oljepåfylling er alt jeg har av ånding inn i en ekstern åndeboks som har retur i slangen som ånder fra oljepåfylling. Det funker det og.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #46 på: januar 15, 2015, 23:12:49 pm » |
|
Er motoren din tett Trond?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #47 på: januar 16, 2015, 08:47:58 am » |
|
NÅ SNAKKER VI FOR F....
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #48 på: januar 16, 2015, 08:54:47 am » |
|
Men fra spøk til alvor... Kan jeg sveise på en Ø40x2mm stuss på blokka? Hvordan virker dette med tanke på vridning og setninger, kan noe bli skjevt/påvirke toleransene? Styrkemessig bør det ikke bety så mye mener jeg. Du sveiser jo på en vertikal "konstruksjon". Mulig gå opp til Ø40x3mm? Da er tanken at vi driter i Fragola og andre dyre dingser men bare "lager alt sjæl" Med grove dimensjoner på slanger, stusser, bokser og filter.
Men da kommer neste tanke inn: Går det å ha FOR god ventilasjon?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #49 på: januar 16, 2015, 09:07:27 am » |
|
Men fra spøk til alvor... Kan jeg sveise på en Ø40x2mm stuss på blokka? Hvordan virker dette med tanke på vridning og setninger, kan noe bli skjevt/påvirke toleransene? Styrkemessig bør det ikke bety så mye mener jeg. Du sveiser jo på en vertikal "konstruksjon". Mulig gå opp til Ø40x3mm? Da er tanken at vi driter i Fragola og andre dyre dingser men bare "lager alt sjæl" Med grove dimensjoner på slanger, stusser, bokser og filter.
Men da kommer neste tanke inn: Går det å ha FOR god ventilasjon?
Nå snakker vi. Metallgeniene her inne må kommentere vedr alu sveisingen. Jeg har sett flere blokker som har blitt sveist på men hør med Jee eller Knasten. Du kan ha for god ventilasjon men da må du bruke type vacuumpumpe eller eksosventil. Disse kan suge oljen ut av motoren hvis dem ikke er satt opp riktig. Nå skal du jo ikke benytte noe slikt så kjør på. Maritim.no selger de gjennomsiktige plastslangene du ser på blokka til Håkan. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #50 på: januar 16, 2015, 10:37:36 am » |
|
Jee, Knasten, feel free to comment vær så snill
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #51 på: januar 16, 2015, 10:48:45 am » |
|
Er motoren din tett Trond?
Aldri hatt en motor som har vært tettere hvertfall, og opplever ingen av disse blowouts som blir beskrevet over. Litt damp over tid som viser igjen og må tørkes, men når jeg sier over tid så snakker jeg fire år, ikke hvert race.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #52 på: januar 18, 2015, 14:02:56 pm » |
|
John Maer Racing mods for å redusere turbulens utføres neste uke, samt ytterligere forbedringer av oljesystemet som han beskriver. Sylindre er levert for maskinering, så nå må vi få gang på sliping i blokk og sveising av lufterør.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #53 på: januar 20, 2015, 08:51:14 am » |
|
Da har vi ombestemt oss når det gjelder sveisinga. La ut en egen tråd, og det ser ut som det er litt skummelt. Så vi må vel modde litt på viftehuset, har funnet 1" BSP gjengetapp med borr, så da setter vi nedi en messing slangenippel for ca 30mm slange. Vi kjøper Biltema Ø76x300mm aluminiumsrør til å bygge Catch tank av. Får vi plass i motorommet, bruker vi et 76mm luftfilter.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #54 på: januar 20, 2015, 10:10:44 am » |
|
Tommel opp!
76mm er iallefall trangt bak viftehuset om du har org. avstand til torpedovegg.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #55 på: januar 20, 2015, 10:32:47 am » |
|
Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str. Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes. Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #56 på: januar 20, 2015, 10:46:59 am » |
|
Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str. Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes. Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm) Slik jeg leser det Jan Olav skriver så blir det ikke sveising ...har funnet 1" BSP gjengetapp med borr, så da setter vi nedi en messing slangenippel for ca 30mm slange...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #57 på: januar 20, 2015, 13:14:23 pm » |
|
Det stemmer. Ville ikke korrigere JEE fordi jeg regnet med at han ville se det selv etter hvert :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #58 på: januar 21, 2015, 09:01:15 am » |
|
Det ble tatt en avgjørelse..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #59 på: januar 22, 2015, 10:38:22 am » |
|
..og så har jeg lært at når du måler 1" utvendig heter 3/4". (!) Borer gjerne 24mm hull i blokka, men ikke 32mm for å gjenge opp til 1".. Så da blir det 1" slange på 3/4" nippel. Sammen med øvrige casemods må det bli bra nok.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|