Engedal vw67
Seniormedlem
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
|
« på: oktober 27, 2014, 23:12:21 pm » |
|
Hei!
har en 1967 1500 som jeg pusser opp, har kommet langt i monteringen. men så sitter jeg å lurer på om jeg skal sette på effektpotte uten utgang til varmepotter og egentlig drite i hele varmeanlegget, eller bør jeg ha orginal eksos med varmepotter og hele pakken? fins det evt noen tetningspropper til å tette igjen varmekanalene vis jeg ikke vil ha varmeapperat?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #1 på: oktober 27, 2014, 23:49:58 pm » |
|
Med mindre du monterer en bensinvarmer, ville jeg anbefalt å beholde varmeanlegget. Selv om du bare kjører bilen om sommeren, er det mang en dag i den usalta sesongen som kan bli temmelig så kjølige. Da er ikke varme dumt å ha.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #2 på: oktober 28, 2014, 08:53:16 am » |
|
motor uten alt for mye hk ? Da ville jeg beholdt varmepottene. Har ikke varmepotter selv så jeg endte med Webasto varmer i min da det blir j...i kald ved langturer på vår og høst
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
|
« Svar #3 på: oktober 28, 2014, 09:08:38 am » |
|
okei, takker for svar! da blir det nok at jeg beholde varmepotter forresten! noen som vet om varmepotter kan monteres etter motor og eksos er montert på bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #4 på: oktober 28, 2014, 09:10:26 am » |
|
Jeg vil gå så langt som å hevde at varmepotter er et must selv om du ikke benytter bilen din på salta vinterveier. Jeg har originale varmepotter på min 1915 motor som bremset 112 hk i en streng benk. Motoren gir seg tidligere pga varmepottene men det er en pris jeg er villig å betale. Det finnes også varmepotter fra feks CSP som ikke er så restriktive men disse gir ikke like mye varme som de originale.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
ghia69
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
|
« Svar #5 på: oktober 28, 2014, 09:43:22 am » |
|
Hei. I følge vw-teori er varmepottene en del av kjølingen til bilen. De bidrar til å kjøle toppene. Det er derfor det er en egen utblåsningsåpning (spjeld)i forkant av varmepottene, som det kommer varm luft ut av selv om man ikke har åpnet for varme inn i bilen. Luften i slangene fra viftehuset blåser hele tiden, jo høyere turtall, jo mere luft kommer som bidrar til kjøling. Enten går den varme luften ut ved siden av girkassen, eller så kommer den inn i kupèen. Det er en bonus at denne varmen kan benyttes til å varme opp kupèen. Ganske genialt fra dr. Porsche.
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
|
« Svar #6 på: oktober 28, 2014, 14:55:38 pm » |
|
Så godt me mye bra info! Da kommer spørsmålet, noen som har eller vet om norn som har noen brukbare varmepotter?? Å trenger også svar på om de kan monteres etter motor og eksos står på bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #7 på: oktober 31, 2014, 08:06:15 am » |
|
Du kan montere varmepotter og resten av eksosanlegget med motor inne men det er trangt om plassen
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Tuomo
Medlem
Innlegg: 160
Bosted: Oulu, Finland
|
|
« Svar #8 på: november 02, 2014, 09:29:44 am » |
|
Intressant emne. Bortsett fra en, har jeg måttet pusse opp varmeapparatene i alle hobby-VWene som jeg har kjöpt. Mange folk orker ikke holde apparatene i stand, selv om det ikke krever så mye. På sommernatt kan det være så kaldt, att man angrer att man ikke har varme. Systemet som ghia69 beskriver, var designet av ingeniører i Volkswagen, og tatt i bruk i 1962. Systemet designet av Ferdinand Porsche utnyttet motorens avkjølingsluft på generell basis, og resulterte ofte att den varme luften luktet olje og sånt. Boblen var den første serieproduserte bilen, som hadde varmeapparat som standard utstyr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #9 på: november 02, 2014, 10:54:15 am » |
|
Boblen var den første serieproduserte bilen, som hadde varmeapparat som standard utstyr.
Leste en svensk test fra 1950, mellom Morris Minor, VW og et par biler til i samme klasse, i den testen blei VW roset for best varmeapparat...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6260
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #10 på: november 02, 2014, 11:51:57 am » |
|
Du kan montere varmepotter og resten av eksosanlegget med motor inne men det er trangt om plassen
Ikke noe problem å bytte varmepotter med motoren i bilen. Ta en side om gangen - etter først å ha jekket bilen opp på samme siden og tatt av hjul(et). Dette har jeg gjort flere ganger. Ghia69 påpeker et annet moment som ikke lar seg bortforklare: Varmeboksene er en del av kjølingen av motoren...ikke minst toppene og luftflyten mellom og rundt sylindrene er også helt anderledes om det er bare "rør" og ikke varmevekslere/potter på motoren. For min del synes jeg det også er litt "digg" og har noe med komfort&trygghet å gjøre når man har litt varmluft med fart på å sende på frontruta. Bruker man bilen på natten, tidlig vår, sen høst eller i regnvær så får man fort kondensasjon på frontruten. Men man velger jo selvsagt selv hvordan man vil ha det på "tur". Kjører man kun i fint vær midt på sommeren så er det litt anderledes...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 876
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #11 på: november 06, 2014, 12:53:12 pm » |
|
Jeg monterte Bugpack sine "varmepotter" på bussen da jeg bygget oxyboxer. De er ikke "finner" på røret inne i potta, bare rør rett gjennom. På sommeren/vår/høst gir det likevel nok varme til å holde rute duggfri selv om vi har vært på fjelltur, kanotur osv.. og har fuktige klær Det er faktisk like mye varme nå som med org varmepotter, men nå er alt tettet så luften kommer frem dit den skal
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|