Bløthjerta som jeg er, kunne jeg ikke la denne søtnosen av en 66-modell gå i pressa, så den 25. juni endte hun opp hos meg.
En liten impulskjøpt gave til meg selv for bestått fagprøve gjør vel ingenting?
Josephine kom uten papirer og identitet for en symbolsk sum. Om det blir å krangle med biltilsynet eller skaffe en ny flyndre for å få henne på veien, vil tiden vise.
Litt generelle planer for bilen: Josephine skal først strippes helt ned. Dette blir første bil i mitt eie hvor jeg tar steget og splitter karosseri og flyndre
Gleder meg!
Deretter blir det den vanlige biten med pussing/sandblåsing av rust etterfulgt av oppretting av karosserifeil og klargjøring til lakk, som på mange måter blir den mest interessante delen av prosjektet. Planen er å pryde Bobla med motivlakk over større deler av bilen. Interiøret vil også bli shinet opp for å matche eksteriøret til bilen.
Parallellt med karosseri- og lakkarbeidet, vil jeg også fikse opp og modernisere den gamle 1300-motoren...
Jeg befinner meg i en litt lammet situasjon siden jeg står på flyttefot mellom to verksted, så har ikke fått muligheten til å starte demonteringen ennå.
Imens jeg venter, valgte jeg heller å starte i en helt annen ende av prosjektet; EFi.
For de som ikke vet hva EFi er, så står forkortelsen for Electronic Fuel injection, eller på godt norsk elektronisk innsprøytning.
Planen er å overhale den totalt utslitte 1300SP-motoren, for så å bygge den opp med EFi, men alikevel gi den et tilnærmet originalt utseende. Jeg tenker å bruke det originale SP-innsuget, std.-forgasser som spjeldhus og WBX-fordeler som referanse til ECU (motorstyring).
Her er jeg godt igang med produksjonen av min egen ECU. Selve ECU-designet skal jeg ikke ta æren for; det er det tmbryhn som står bak.
Et par timer senere ligger det ferdige produktet foran kameralinsen. Lodding av overflatemonterte komponenter var faktisk ganske gøy!
Noe som er litt kult med denne ECU-en er at den er designet for å passe inni en original Bosch-ECU-boks. Ser temmelig biltillsynsvennlig ut i mine øyne i alle fall