TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #540 på: oktober 28, 2015, 17:57:14 pm » |
|
Doktor Hammer fixer det meste..
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #541 på: november 17, 2015, 13:45:10 pm » |
|
Har fått satt sammen til shortblokk og rengjort samt klargjort for montering av sylindre igjen. Skal ha ei god økt i kveld. Oppdaterer med bilder i morgen.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #542 på: november 19, 2015, 10:42:34 am » |
|
SOA og jeg fikk ei økt i går også. Jeg fikk montert Støtstangrør, støtstenger, vipper og oljepumpe. Fikk også prøvestøpt nye innsugspakninger(eksperiment) ved å smøre grease på toppen og silikon på innsuget. Satt det så forsiktig nedpå av sin egen vekt. Gleder meg til å sjekke i kveld hvordan det ble..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #543 på: november 19, 2015, 13:21:09 pm » |
|
Flinke er dere og står på! Men hva er meningen med en løs jalla pakning?? Man har liten kontroll over tykkelsen på den, liten kontroll over urenheter, liten kontroll over luftlommer eller andre indre defekter i pakningen. Det er ikke vanskelig å løsne dette selv om du bruker pakningslim rett på flatene og så lenge anleggflatene er plane så er det ikke noe/lite som fungerer bedre. Spesielt når du begynner å bygge ladetrykk vil en så tynn pakningflate som mulig være tryggest. Husk også på at du har veldig liten anleggflate og få bolter, men er vanvittig tungt tårn oppå som står å vibrerer, hvis ikke dette ligger stål mot stål så vil det riste løs og evt brekke opp innsuget. Brakk mitt innsug tre ganger pga vibrasjonene etc.. Hold det enkelt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #544 på: november 19, 2015, 13:29:06 pm » |
|
Brakk mitt innsug tre ganger pga vibrasjonene etc..
? Brukket innsuget? Aldri hørt om før, og på NA motor også 3 ganger? Beetlebug har brukt silikon på innsug og turbomotor om jeg ikke husker feil. Det tunge tårnet mitt er med på å gjøre pakningen tynn, er tanken. Vi balanserte perfekt vinkel på motor først så tårnet har tyngdepunkt jevnt fordelt over flaten. Grease på en side er for å sjekke om det går å kombinere silikon med gjenbruk dvs kunne ta av innsuget enkelt uten ny pakning. Går det ikke, bruker jeg en annen pakning. Ser vel ikke for meg at det får andre konsekvenser enn at det fiser ut litt luft. Kan ikke forstå at det skal brekke hvertfall...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #545 på: november 19, 2015, 13:51:02 pm » |
|
Drit i pakning.. Bruk kun blå loctite silikon. Holder i massevis.
Om du ender opp med å slite med vibrasjoner, lager du bare noen avstivninger mellom innsug og f.eks. viftehus/blokk.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #546 på: november 19, 2015, 13:51:53 pm » |
|
Brakk mitt innsug tre ganger pga vibrasjonene etc..
? Brukket innsuget? Aldri hørt om før, og på NA motor også 3 ganger? Beetlebug har brukt silikon på innsug og turbomotor om jeg ikke husker feil. Det tunge tårnet mitt er med på å gjøre pakningen tynn, er tanken. Vi balanserte perfekt vinkel på motor først så tårnet har tyngdepunkt jevnt fordelt over flaten. Grease på en side er for å sjekke om det går å kombinere silikon med gjenbruk dvs kunne ta av innsuget enkelt uten ny pakning. Går det ikke, bruker jeg en annen pakning. Ser vel ikke for meg at det får andre konsekvenser enn at det fiser ut litt luft. Kan ikke forstå at det skal brekke hvertfall... Skal jo sies at når innsuget først har brekt en gang så ryker det letter igjen, og hos meg var det klaringsproblemer mot innerskjermen som var det største problemet. Men du må gjerne bruke silikon baserte pakningsmidler på flatene men det er ingen fordel å gjøre disse tykkere enn hva de blir når du strammer til mutrene. Får du en lekkasje vil du få en kraftig utblåsning med luft og bensin ut i motorrommet, det kan fort bli litt høylytt.. Det er litt av samme grunn at turbo motorer ofte har tynnere og/eller forsterka toppakninger, trykket disse utsettes for er mye større en hva litt halvklemt silikon kan passe på. Om man bytter alltid pakninger på kritiske koblinger når man demonterer, så hvorfor kjipe ut på så viktige ting?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #547 på: november 19, 2015, 14:38:53 pm » |
|
Om du ender opp med å slite med vibrasjoner, lager du bare noen avstivninger mellom innsug og f.eks. viftehus/blokk.
Nei, da balanserer du motoren på nytt. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #548 på: november 19, 2015, 14:43:45 pm » |
|
Beetlebug har brukt silikon på innsug og turbomotor om jeg ikke husker feil. Det tunge tårnet mitt er med på å gjøre pakningen tynn, er tanken. Vi balanserte perfekt vinkel på motor først så tårnet har tyngdepunkt jevnt fordelt over flaten.
Stemmer, jeg bruker ett tynnt lag med Locktite blå flenstett på mine motorer. Passer på at jeg stryker det ut såpass at det ikke klemmes utover/innover og ødelegger matchporting osv. Jeg ønsker også å unngå at silikon blåses inn innsuget. Jeg bruker også Nordlock skiver på mine innsug og etter at jeg begynte med dem så har jeg ikke hatt behov for etterstramming heller. Fra tid til annen anbefaler jeg at dere trykktester systemet deres. Bruk en kompressor og lag en flens. 2-3 bar med trykk og dere vil raskt finne lekkasjer. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #549 på: november 19, 2015, 14:46:47 pm » |
|
Om du ender opp med å slite med vibrasjoner, lager du bare noen avstivninger mellom innsug og f.eks. viftehus/blokk.
Nei, da balanserer du motoren på nytt. Mvh BB Hehe. Joda. Forsåvidt enig.. Snekker'n: Husk å balanser throttlene mot hverandre som på dobble gassere.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #550 på: november 19, 2015, 17:00:48 pm » |
|
Brakk mitt innsug tre ganger pga vibrasjonene etc..
? Brukket innsuget? Aldri hørt om før, og på NA motor også 3 ganger? Beetlebug har brukt silikon på innsug og turbomotor om jeg ikke husker feil. Det tunge tårnet mitt er med på å gjøre pakningen tynn, er tanken. Vi balanserte perfekt vinkel på motor først så tårnet har tyngdepunkt jevnt fordelt over flaten. Grease på en side er for å sjekke om det går å kombinere silikon med gjenbruk dvs kunne ta av innsuget enkelt uten ny pakning. Går det ikke, bruker jeg en annen pakning. Ser vel ikke for meg at det får andre konsekvenser enn at det fiser ut litt luft. Kan ikke forstå at det skal brekke hvertfall... Skal jo sies at når innsuget først har brekt en gang så ryker det letter igjen, og hos meg var det klaringsproblemer mot innerskjermen som var det største problemet. Men du må gjerne bruke silikon baserte pakningsmidler på flatene men det er ingen fordel å gjøre disse tykkere enn hva de blir når du strammer til mutrene. Får du en lekkasje vil du få en kraftig utblåsning med luft og bensin ut i motorrommet, det kan fort bli litt høylytt.. Det er litt av samme grunn at turbo motorer ofte har tynnere og/eller forsterka toppakninger, trykket disse utsettes for er mye større en hva litt halvklemt silikon kan passe på. Om man bytter alltid pakninger på kritiske koblinger når man demonterer, så hvorfor kjipe ut på så viktige ting? Nå må du tenke deg om.. Når bruker vi silikontetning som erstatning for topp pakning? Eller tenker du på toppdekselpakning? Tviler jeg får veldig mye trykk i toppdekselet mitt da dem er uten ånding, ingen retur fra turbo og har gjort alle tenkelig casemods for å bedre luftinga i blokka heller.
|
|
« Siste redigering: november 19, 2015, 17:05:10 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #551 på: november 19, 2015, 17:03:28 pm » |
|
Om du ender opp med å slite med vibrasjoner, lager du bare noen avstivninger mellom innsug og f.eks. viftehus/blokk.
Nei, da balanserer du motoren på nytt. Mvh BB Hehe. Joda. Forsåvidt enig.. Snekker'n: Husk å balanser throttlene mot hverandre som på dobble gassere. Ja, får lese meg opp på det når jeg kommer så langt. Var flink med NA og dobble gassere, får sjekke hva som skal til nå. Takk for tips.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #552 på: november 19, 2015, 20:06:50 pm » |
|
Flenstett imellom innsug og topp..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #553 på: november 20, 2015, 08:29:23 am » |
|
Brakk mitt innsug tre ganger pga vibrasjonene etc..
? Brukket innsuget? Aldri hørt om før, og på NA motor også 3 ganger? Beetlebug har brukt silikon på innsug og turbomotor om jeg ikke husker feil. Det tunge tårnet mitt er med på å gjøre pakningen tynn, er tanken. Vi balanserte perfekt vinkel på motor først så tårnet har tyngdepunkt jevnt fordelt over flaten. Grease på en side er for å sjekke om det går å kombinere silikon med gjenbruk dvs kunne ta av innsuget enkelt uten ny pakning. Går det ikke, bruker jeg en annen pakning. Ser vel ikke for meg at det får andre konsekvenser enn at det fiser ut litt luft. Kan ikke forstå at det skal brekke hvertfall... Skal jo sies at når innsuget først har brekt en gang så ryker det letter igjen, og hos meg var det klaringsproblemer mot innerskjermen som var det største problemet. Men du må gjerne bruke silikon baserte pakningsmidler på flatene men det er ingen fordel å gjøre disse tykkere enn hva de blir når du strammer til mutrene. Får du en lekkasje vil du få en kraftig utblåsning med luft og bensin ut i motorrommet, det kan fort bli litt høylytt.. Det er litt av samme grunn at turbo motorer ofte har tynnere og/eller forsterka toppakninger, trykket disse utsettes for er mye større en hva litt halvklemt silikon kan passe på. Om man bytter alltid pakninger på kritiske koblinger når man demonterer, så hvorfor kjipe ut på så viktige ting? Nå må du tenke deg om.. Når bruker vi silikontetning som erstatning for topp pakning? Eller tenker du på toppdekselpakning? Tviler jeg får veldig mye trykk i toppdekselet mitt da dem er uten ånding, ingen retur fra turbo og har gjort alle tenkelig casemods for å bedre luftinga i blokka heller. Var ment som er eksempel på hvorfor man må ha tynnere og hardere pakninger når trykket er høy.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #554 på: november 20, 2015, 08:49:20 am » |
|
Gjenbrukbar silikonpakning har jeg sluttet med. Ellers stramt svinghjul med 702nm (var dritnervøs) og kontrollert endeslark til 0,15 både med føler og klokke
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #555 på: november 20, 2015, 09:28:43 am » |
|
Så lenge innsugene og toppene er helt rette, så funker silikon veldig bra.
Ikke skal den være gjenbrukbar heller. Må renses vekk og legges ny hver gang.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #556 på: november 20, 2015, 10:06:14 am » |
|
Så lenge innsugene og toppene er helt rette, så funker silikon veldig bra.
Ikke skal den være gjenbrukbar heller. Må renses vekk og legges ny hver gang.
Joda, et tidligere forsøk viste at delene er plane mot hverandre så det bør gå bra.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #557 på: november 20, 2015, 11:28:14 am » |
|
Så lenge innsugene og toppene er helt rette, så funker silikon veldig bra.
Ikke skal den være gjenbrukbar heller. Må renses vekk og legges ny hver gang.
Joda, et tidligere forsøk viste at delene er plane mot hverandre så det bør gå bra. Du burde kanskje hatt en styrepinne så alt ligger likt hver gang?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #558 på: november 20, 2015, 11:53:50 am » |
|
Så lenge innsugene og toppene er helt rette, så funker silikon veldig bra.
Ikke skal den være gjenbrukbar heller. Må renses vekk og legges ny hver gang.
Joda, et tidligere forsøk viste at delene er plane mot hverandre så det bør gå bra. Du burde kanskje hatt en styrepinne så alt ligger likt hver gang? Hadde nok vært optimalt ja. Eller hatt stålforinger i bolthullene på innsuget og hatt delgjenget bolter. Men det er klart enda stødigere med tre bolter som du hadde/Erlend har.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #560 på: november 20, 2015, 22:59:16 pm » |
|
Så lenge innsugene og toppene er helt rette, så funker silikon veldig bra.
Ikke skal den være gjenbrukbar heller. Må renses vekk og legges ny hver gang.
Joda, et tidligere forsøk viste at delene er plane mot hverandre så det bør gå bra. Du burde kanskje hatt en styrepinne så alt ligger likt hver gang? Hadde nok vært optimalt ja. Eller hatt stålforinger i bolthullene på innsuget og hatt delgjenget bolter. Men det er klart enda stødigere med tre bolter som du hadde/Erlend har. Mine gamle innsug/topper. Med styring tredd utenpå pinneboltene.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #561 på: november 23, 2015, 09:06:14 am » |
|
Har du brukt det på plasser med trykk? Må hvertfall tåle 2 bar..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #562 på: november 25, 2015, 12:31:47 pm » |
|
Så fikk jeg gjort litt til:
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #563 på: november 25, 2015, 13:49:25 pm » |
|
Lagde en liten filmsnutt også Velg gjerne full HD
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #564 på: november 26, 2015, 23:48:07 pm » |
|
Kul video! Kjapt spørsmål, satt du stempelringene i riktige vinkler når du monterte stempelet? Så så vilkårlig ut på filmen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #565 på: november 27, 2015, 01:18:29 am » |
|
Kul video! Kjapt spørsmål, satt du stempelringene i riktige vinkler når du monterte stempelet? Så så vilkårlig ut på filmen... jepp Etter at de var kontrollerte klemte jeg dem fast med fingrene når jeg dro på monteringsolja så de ikke skulle rotere.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #566 på: november 27, 2015, 10:29:52 am » |
|
Klar ferdig ferdig! (Igjen) Nå må jeg begynne å skjære i bilen for å få plass til motoren, montere på motor på markup girkassen så Marius kan få begynt på ledningsnettet. Så må Knasten sende meg de 930 delene han har, så jeg får kjøpe inn det som mangler. Bensintank er ferdig sveis, så kan begynne å legge opp drivstoff systemet også. Kjenner det begynner å haste litt. Snart min første sesong, Valle er vel først i mai 2016.. La med et bilda fra når jeg begynte med bobler, i 1973.
|
|
« Siste redigering: november 27, 2015, 10:44:22 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Skaug
|
|
« Svar #567 på: desember 18, 2015, 09:29:05 am » |
|
Artig Hippie-bilde
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #568 på: desember 18, 2015, 17:31:42 pm » |
|
Fra 73 . Må jaggu si at enten så holder du deg bra i formen. Eller så så du veldig voksen ut for alderen i 73
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #569 på: desember 21, 2015, 09:24:13 am » |
|
Fra 73 . Må jaggu si at enten så holder du deg bra i formen. Eller så så du veldig voksen ut for alderen i 73 .. Ja, det er sant. Var hele 7 år i 1973.. Bildet er tatt i 2010 trur jeg , som sjåfør til en hippiefest ja..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|