Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: august 14, 2014, 09:52:33 am » |
|
Da er det på tide å ta den helt ut.  Begynner å forberede en god motor, bygges fra bunn. Tanken er at dette er en motor som kan settes i turboroadster på SCC når skiltene er skrudd av, eller i en ren løpsbil med tiden. 1915cc turbo som turboroadster er godkjent med, forblir intakt turnkey og montert i bilen til vanlig. Nå er jeg i fasen med forespørsler og innhenting av priser, har funnet verkstedplass med utstyr og kompetanse og fått kontroll på finansene ;-)
|
|
« Siste redigering: august 12, 2016, 10:19:19 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #1 på: august 14, 2014, 10:55:21 am » |
|
Dette kan ikke bli annet en, en fantastisk tråd! følger med i spenning! kjør på med bilder og info under oppbyggingen 
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: august 14, 2014, 12:33:18 pm » |
|
Elsker tittelen! Gleder meg til å bidra med kaffe og godt humør
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #3 på: august 14, 2014, 12:40:37 pm » |
|
Tøft!! Her må jeg følge med !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: august 14, 2014, 12:57:03 pm » |
|
Digger dine ambisjoner!
150hk NA motor x 1 bar = 300hk. 2 bar = 450hk. 2.5 bar = 525hk. Med andre ord burde en bra bygget turbomotor nå målet ditt en plass like over 2 bar med ladetrykk. Utfordringen din blir å få ting til å holde samt at det ikke er rett frem å bygge en 1915 motor med 150hk, spesielt ikke med lav turbokomp. Men du har kanskje planer om å bygge større en 1915?
- En god blokk - En god veiv - Bra topper - Solide sylindre - Bra råder - Gode stempler - Pinnebolter som klarer å holde toppene på plass - Gjennomtenkt turbovalg og eksosanlegg
Så er veldig mye gjort.
Spennende tråd! -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: august 14, 2014, 14:58:44 pm » |
|
250 HK ble til 500 HK. Liker det...  Men store baller må du ha, har sett hvordan du kjører (horn i panna) så jeg ville nok puttet denne motoren inn i en bil med tak og skikkelig bøyle.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #6 på: august 14, 2014, 22:35:47 pm » |
|
Her blir kjekt å følge med! Er det aktuelt å evt ta utgangspunkt i en Oxy-blokk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: august 15, 2014, 17:07:02 pm » |
|
spennende
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #8 på: august 17, 2014, 18:35:54 pm » |
|
Det var kult å endelig få sett bilen din med full omvisning på SCC. Så dette gleder jeg meg til å følge med på ..
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: august 18, 2014, 07:57:37 am » |
|
Begynner med CB eller Scat supercase maskinert for 86x94mm, casesavers og sveist nr3 DPR veiv avbalansert med svinghjul 5.5 H-råder 2000cc dyser Fuelcell for E85, original tank for bensin. Veksle mellom flere map Styring fra tmbryhn, styrer Cop veivtrigger og dyser direkte fra kortet. Skinne precision turbo intercooler inne i bilen med tanken i reservehjulsbrønnen. Stage 3 med black magic Ny girkasse bygd av Matti Hekkinen ligger allerede i garasjen Så dette er den foreløpige planen 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: august 18, 2014, 07:59:10 am » |
|
Elsker tittelen! Gleder meg til å bidra med kaffe og godt humør
Trenger nok enda flere bidrag fra deg mister 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #11 på: august 18, 2014, 10:29:10 am » |
|
ett lite tips er å gå for mindre dyser. som er mere i området for den effekten du skal ha.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #12 på: august 18, 2014, 22:00:59 pm » |
|
Hørres spanande ud dette. ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #13 på: august 19, 2014, 18:20:37 pm » |
|
Ta kontakt om du trenger topper og kam fra Skinne også. Han kan sette opp en riktig løsning til deg med matchende deler.
Mvh Carsten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: august 21, 2014, 20:29:24 pm » |
|
Har allerede fått tips om å kontakte skinne for veiv, topper, kam og turbo  Blokka ble bestilt i dag, ny i eske CB med "loft" 94x86 sveist nr 3 og 10mm casesavers. Fant på the samba.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: august 21, 2014, 20:44:07 pm » |
|
Digger dine ambisjoner!
150hk NA motor x 1 bar = 300hk. 2 bar = 450hk. 2.5 bar = 525hk. Med andre ord burde en bra bygget turbomotor nå målet ditt en plass like over 2 bar med ladetrykk. Utfordringen din blir å få ting til å holde samt at det ikke er rett frem å bygge en 1915 motor med 150hk, spesielt ikke med lav turbokomp. Men du har kanskje planer om å bygge større en 1915?
- En god blokk - En god veiv - Bra topper - Solide sylindre - Bra råder - Gode stempler - Pinnebolter som klarer å holde toppene på plass - Gjennomtenkt turbovalg og eksosanlegg
Så er veldig mye gjort.
Spennende tråd! -BB-
Ja, kunne prøvd å nå målet med 1915, men du er inne på at trykket måtte blitt veldig høyt... Min lettere trimmede 1915 ga 98hk N/A på hjula. Så det greieste er vel å øke volumet noe. Har du tips? Blokka som er innkjøpt er maskinert for 94x86.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: august 21, 2014, 20:44:33 pm » |
|
Ta kontakt om du trenger topper og kam fra Skinne også. Han kan sette opp en riktig løsning til deg med matchende deler.
Mvh Carsten
Se pm
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: august 22, 2014, 14:41:42 pm » |
|
...og selger kunne ikke sende blokka allikevel pga verdien oversteg Insurance limiten hans... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: august 22, 2014, 14:57:14 pm » |
|
...og selger kunne ikke sende blokka allikevel pga verdien oversteg Insurance limiten hans...  Gjør det enkelt, kjøp fra pierside parts eller unneberg
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Sveins Autohaus
Juniormedlem
 
Innlegg: 58
Bosted: Bergen
Canpro AS
|
 |
« Svar #20 på: august 22, 2014, 21:34:12 pm » |
|
Styring fra tmbryhn, styrer Cop veivtrigger og dyser direkte fra kortet.
Leste at han holdt på med sin egen styring. Er dette blitt et kommersielt produkt nå?
|
|
|
Loggført
|
'64 Dobbelkabiner '73 1303S
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: august 23, 2014, 00:48:09 am » |
|
Nei, jeg er med på testing. Men det er visstnok veldig nærme. Driver Cop og dyser direkte uten relekort.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: august 23, 2014, 00:49:04 am » |
|
...og selger kunne ikke sende blokka allikevel pga verdien oversteg Insurance limiten hans...  Gjør det enkelt, kjøp fra pierside parts eller unneberg har spurt pierspart i dag
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #23 på: august 23, 2014, 20:03:42 pm » |
|
Hmmm... Hello Jan, Thank you for your inquiry. For 500 hp engine. I highly doubt the parts we could supply would be strong enough to handle that much power and last. You might want to look into Pauter Machine Company for case, crank and rods. Or maybe even Autocraft engines. Mahalo Nui ( Thank you in Hawaiian)!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #25 på: august 23, 2014, 20:34:42 pm » |
|
Hmmm... Hello Jan, Thank you for your inquiry. For 500 hp engine. I highly doubt the parts we could supply would be strong enough to handle that much power and last. You might want to look into Pauter Machine Company for case, crank and rods. Or maybe even Autocraft engines. Mahalo Nui ( Thank you in Hawaiian)!
Å hallo.... Hva tenker du ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #26 på: august 23, 2014, 22:22:19 pm » |
|
Kikk på YouTube og der vil du finne et klipp fra en bremsing av den grønne Västerås bobla med T1 motor med 500hk. Rimelige off-the-shelf deler hele veien. Denne bilen ble solgt to år etterpå til Norge hvor den norske eieren var uheldig å krasjet på et street legal race. Motoren var den samme som på filmen. Et annet eksempel er Niklas med sin 1641 motor med 400hk på 3 bar. Han kjørte med original veiv (uten motvekter) i flere år. Alle deler i den motoren er fritt tilgjengelig. 500hk når du "enkelt". Utfordringen er å få den til å vare.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: august 23, 2014, 23:17:18 pm » |
|
Kikk på YouTube og der vil du finne et klipp fra en bremsing av den grønne Västerås bobla med T1 motor med 500hk. Rimelige off-the-shelf deler hele veien. Denne bilen ble solgt to år etterpå til Norge hvor den norske eieren var uheldig å krasjet på et street legal race. Motoren var den samme som på filmen. Et annet eksempel er Niklas med sin 1641 motor med 400hk på 3 bar. Han kjørte med original veiv (uten motvekter) i flere år. Alle deler i den motoren er fritt tilgjengelig. 500hk når du "enkelt". Utfordringen er å få den til å vare.
Mvh BB
Ja, jeg tenker at om jeg kjøper gjennomtenkte(utprøvde) deler og er nøye med toleranser, olje, tenning og drivstoff, bør det være mulig. Og en kjører jo ikke med alle 500hk hver dag heller... Tenkte å ta en snarvei å få et motorbyggesett som grunnpakke, men må vist bestille mer enkelt komponenter...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #28 på: august 24, 2014, 08:09:18 am » |
|
Bygg fra scratch og bruk kvalitetsdeler. En telefon til Tor Øyvind og du har tatt et stort skritt i riktig retning mot 500 hk.
500hk eksos og innsugs system eksisterer ikke i handel så her må du bestemme deg for hva du ønsker og hva du har plass til. DKL gutta har kompetanse på sveising av rustfritt så en lekker eksos med V band hele veien og som plasserer turbo ved siden/over girkasse hadde kanskje funket? Eller tenker du på noe a la Porsche med en stor intercooler i vingen? Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #29 på: august 24, 2014, 20:59:11 pm » |
|
Morsomt "Snekkermester " .. kan også slå i en spiker ..+ at jeg har en 500 HK VW t-1 motor .. fint prosject du har på beddingen .. kan ta en øl oxså ... takk for sist , en stund siden ..Om du trenger reseptet på min ?  mvh
|
|
« Siste redigering: august 25, 2014, 09:17:05 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|