På 72 mod og nyere kan du ikke demontere bakre "tverrvange" (hva heter det?) slik man kan på eldre type 2, det gjør at det blir straks mer kronglete å ta ut motor. Jeg har erfart at det er lettere å ta ut motor og kasse i ett.
.
Hvorfor kan du ikke det? På min -72 kan jeg fint ta av bakre motorfeste og girkassa er festet i overkant. Jeg har T1 motor, mulig det er annerledes med type4. Girkassa henger vel i 2 bolter oppe på alle?
Det jeg kaller tverrvange i mangel på noe bedre navn, er karroseriet mellom bakfanger og bakre kjøleblikk, altså det som motorluka ligger ann mot. Dette kan skrus av på splitt og earlybay, noe som gjør inn/ut med motor veldig mye lettere enn på 72 og nyere (crossover og latebay). Påstår hverken at det ikke går eller at det er et helvete, bare at det er lettere å ta ut motor og kasse sammen. Beklager til trådstarter hvis jeg laget et kronglete helvete i tråden, ville bare luft min erfaring...