Vi har et prosjekt på gang i Bergen så jeg tror kanskje vil være av interesse for hele det luftkjølte miljøet i landet.
Jeg klipper inn litt tekst fra tråden jeg startet på VWACB sine sider:
Det er ikke hver dag vi diskuterer «Samba 23 Windows» her i Bergen. En slik bil er for mange den ultimate luftkjølte drømmen. Et ikon på tusener av t-skjorter og plakater med de gjenkjennelige takvinduene og Deluxe-trimmen på sidene. En kombinasjon av enkelhet, funksjonalitet og ikke minst en blendende skjønnhet.
I Øygarden bodde det som kjent en ivrig Volkswagen-entusiast, Alexander Dale Oen, som tidlig kapret seg en 23 vinduer Samba fra statene etter å ha satset sparepengene på en drøm annonsert på The Samba. Bussen med de mange vinduene kom til Norge i en kontainer i 2007. En 1960 Samba i rufsen forfatning, men uansett en Samba. Bilen hadde fått litt ekstra medfart i turen fra USA grunnet dårlig stropping, og det var en litt skuffet eier som så at den hadde fått seg «nye» bulker på turen over.
Uansett, noe kompensasjon fra fraktselskapet ble det ikke så det var bare å tenke fremover og begynne å samle inn deler til restaureringen. Disse innkjøpene gikk litt i rykk og napp ettersom pengene var tilgjengelige for hobbyen, men etter noen år var mye på plass. I mellomtiden ble bussen satt i en vendbar rulle og sandblåst.
Senere ble bussen sveist opp med en rekke grønne sveisedeler fra Gerson av Ingolf Oen (far til Alex) sammen med Alex. Det som stod igjen på bussen var å sveise dobbeltbunnen som Sambaen har for å styrke karosseriet pga. det store soltaket. Når sveisejobben var ferdig skulle en sponsor av Alex ta over stafettpinnen med å rette karosseriet. Alex handlet en ny front fra «Murmesteren» her i klubben og nye sider fra AutoCraft i England for å et best mulig sluttresultat. Disse hele karosserisidene fra AutoCraft er et stykke kunst i seg selv og kom pakket i store trekasser. Rette sider ikke lett å sparkle seg frem til så disse nye håndlagde sidene kommer til å heve sluttresultatet betraktelig. En ny bulkhead kom på plass etter mye leting.
Det visuelle sluttresultatet ble ivrig diskutert underveis, men bilen skulle lakkes i Sealing Wax Red & Chestnut Brown. Interiøret skulle være lyst grått og felgene skulle være American Eagle «Fuchs» (5x205) eller originale stålfelger. Han ville kunne kombinere mellom FUCHS og stålfelger så det måtte bli 205x5 om en ikke skulle benytte adaptere.
Et komplett sett med CSP skivebremser i 5x205 ble kjøpt. Bilen skulle ha skikkelige bremser i hvert fall, selv om sikkerheten i seg selv ikke er mye å skryte av på disse bussene. Listen er lang på hva som ble handlet inn og ikke minst hva som ble satt på «to do»-listen og ønskelisten.
Vi lovet Alex å hjelpe han med Sambaen så snart den siste delen av sveisingen var ferdig og lakkeringsfirmaet hadde lakket bilen. Da skulle vi få den på veien selv om Alex hadde tett oppunder 250 reisedager i året og OL i London kom nærmere og nærmere.
Den 30. april 2012 endret alt seg med Alex sin alt for tidlige bortgang.
I ettertid har forståelig nok fokuset på Sambaen endret seg, og familien har vært veldig opptatt av å få i gang stiftelsen The Dale Oen Experience som skal hjelpe barn og unge til å oppleve mestring i spenstige omgivelser, å gi dem opplevelser og skape engasjement.
Mange fra boblemiljøet i Bergen deltok i fjor på en rekke dugnader til inntekt for denne stiftelsen. Vi ville bidra for Alex og hjelpe broren i gang. 50.000 kr ble samlet inn og beløpet dekket interiøret i det nye Dale Oen Senteret de åpnet i fjor høst. Utallige timer ble også lagt ned på dette senteret i forkant av åpningen, av frivillige. Familien har vært utrolig takknemlig for denne hjelpen og setter pris på engasjementet fra miljøet rundt Alex sin hobby. Den grønne oval-boblen til Alex ble som kjent solgt til Thomas Sverdrup her i klubben (VWACB), og er heldigvis å se i boblemiljøet i Bergen, men Sambaen ble stående på lager.
Vi har vært fast bestemt på å stå ved løftet vårt om å hjelpe Alex med å få bilen på veien. Et løfte er et løfte.
Etter nå å ha drøftet dette med Dale Oen familien har vi fått et stort JA fra dem på å få bilen ut av lageret og tilbake på veien igjen. Alex skaffet til veie det meste av deler, men listen er fortsatt lang på hva vi trenger for å få bilen ferdig. Det kan nevnes: motor, interiør, ledningsnett, felger, dekk, lister, gummipakninger, rulletak etc. etc.
Når bilen er ferdig skal den knyttes opp mot arbeidet til The Dale Oen Experience og ikke minst profilere dem på ulike arrangementer rundt om i Norge. Dette betyr i praksis at Vårmønstringen, Bug Out, GTR, SCC, Bore etc. skal få besøk av en strøken Samba fra miljøet rundt VWACB.
Så hvordan skal vi få dette til? Vi ønsker å starte med å mobilisere frivillige til dugnadsjobber i juni i forbindelsen med flyttingen av Høyskolen i Bergen. Disse flyttejobbene er en enkel og sosial måte å få inn penger til prosjektet og er vi mange blir det en god slump penger hver gang. Vi søker selvfølgelig også etter sponsorer som kan bidra på ulike måter, men store deler av jobben må vi belage oss på å gjøre selv.
Er dette noe som kan engasjere et boblemiljø? Å få Sambaen på veien igjen og la stiftelsen få et ikon og en drøm som Alex ikke fikk realisert? Jeg håper virkelig at engasjementet er der til å ta fatt på denne store utfordringen. Og om vi er tøffe nok så leveres bilen til familien på det som hadde vært Alex sin 30 års dag, 21. mai 2015.
Et løfte er et løfte.
I Bergen skal en stor gjeng jobbe dugnad i hele juni i forbindelse av flyttingen av Høyskolen i Bergen. Dette sammen med andre dugnader skal gi inntekter til å kunne kjøpe de delene vi trenger for å gjøre ferdig sambaen.
Vi setter pris på om dere følger prosjektet, men i første omgang må vi jobbe en del dugnad for å finansiere restaureingen.
Mvh
Sune
På vegne av mange i regnbyen Bergen.
Reportasje i Bergensavisen for noen år siden...
Vi måtte bytte OL sølvmedaljen med en skikkelig medalje:)
Mobilbilder like etter bilen var på plass i Øygarden i 2007
Ikke så langt unna arbeidstegningene....