ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« på: mars 30, 2014, 12:00:12 pm » |
|
Eg har bygget en ny wbx motor med alle nye lagrer, men sliter med oljetrykket på tomgang med varm motor. Det hjelper når eg øker turtallet og det har også hjelpt å bruke 20w50 olje. Men trykker er fortsatt lavt! Eg bruker 10w40 olja. Eg har sjekket oljepumpen og den ser bra ut. Kan den være montert feil på noen som helst måte? Vurderer tette kanaler, men tviler på det. Kan det være olje trykk ventil eller olje kontroll ventilene som tuller? Tviler på at det er feil lagrer siden veiv er standard, og trur ikkje den er slipt. Nåken idear?? Haster.. Thomas
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mars 30, 2014, 12:39:09 pm » |
|
Klaring mellom drev og oljepumpelokk?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #2 på: mars 30, 2014, 12:57:24 pm » |
|
Klaring mellom drev og oljepumpelokk?
Hvordan kan eg måle de? ser ingen slitasje på drevene og ser ut til at pumpa er borti lokket når eg ser på lokket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #4 på: mars 30, 2014, 14:27:13 pm » |
|
Så det dere mener at det er pumpa som er problemet? At det er klaring mellom pumpa og veggen? Det med den O-ringen du har lagt, hjelper det for å få høyere oljetrykk? Kan olja snike seg bak pumpa og gjennom til kammen? Mange spørsmål nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7516
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #5 på: mars 30, 2014, 18:51:43 pm » |
|
Kort svar: ja det kan være det som er problemet. Kanskje i kombinasjon med mye klaring til lokket. Har du ny pumpe?
Det som skjer (eller kan skje) er at pumpa suger luft hvis klaringa er for stor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #6 på: mars 30, 2014, 20:41:59 pm » |
|
Ok, det er ein gammel pumpe, men har ingen tydlige riper. Mn skal prøve og sjekke klaringen imorgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: mars 30, 2014, 21:38:49 pm » |
|
ja WBX er kresen på pumpa og kommer fra fabrikk med tilpasset oljepumpe til hver blokk. ser du bakpå pumpa så er det tall og bokstaver som indikerer diameter på delen som skal inn i blokka. den skal være TIGHT
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: mars 30, 2014, 22:01:13 pm » |
|
cry once , kjøp tørrsump 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #9 på: mars 31, 2014, 14:47:20 pm » |
|
Nå har eg hatt ut pumpen og rengjort den helt, satt i nye pakninger og sjekket klaring. Klaring var godkjent, på pakningen var det blir brukt pakningstoff så det fjernet eg. Oljetrykket på kald motor er nå 4 bar og varm motor ca 2 bar på 2000omdr. Dette er vell godkjent? Takker for hjelpen folkens! Fryktet det værste en stund.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: mars 31, 2014, 15:21:53 pm » |
|
Hva er det på varm motor?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #11 på: mars 31, 2014, 16:25:49 pm » |
|
når eg prøvde den gangen så var den rundt 2 bar på varm motor med 2000omdr. På tomgang ca0,5 bar. Men ved andre forsøk lot eg den bli skikkelig varm å lot den stå lenge. Da ble trykket på rundt 2000 omdr bare 1 bar! lavere turtall begynte olje lampen å lyse igjen....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: mars 31, 2014, 20:29:26 pm » |
|
Dette hørtes mystifistisk ut. Om pumpen er riktig og trykkventilene er i orden så begynner jeg å lure på om klaringene i motoren er litt romslige...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: mars 31, 2014, 20:37:51 pm » |
|
var det pumpa som kom med motoren?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #14 på: mars 31, 2014, 21:20:51 pm » |
|
er ikkje den samme pumpa for den knakk under demontering! Men nå er motoren utav bilen og i full gang med på splitte motoren ikvell
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: mars 31, 2014, 21:36:34 pm » |
|
den knakk sikkert fordi den var trang (som den skal være  ) men tviler på om du finner noe stort problem som nevnt, tipper problemet er oljepumpa. kanskje en CB tørrsumpumpe er enkleste og billigste løsning
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #16 på: mars 31, 2014, 21:42:14 pm » |
|
Jeg har en wasserboxer som har gått 356000 km, som har gått de siste 150000 km (15 år) på Biltema 5W-50 olje. Det var den oljen jeg prøvde som ga best trykk når jeg svingte av motorveien og gikk rett ned på tomgang ved Liertoppen. Underkant av 1 bar. 2,5-3 bar ved 3000 omdr. Andre oljer ga under 0,5 bar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #17 på: mars 31, 2014, 23:05:19 pm » |
|
Etter to 2 timar og 20 minutt var motoren utav bilen og demontert i betar med god hjelp av ein annen. Me fant ut av at det er mest sansynlig at det er pakningstoffet som tuller med oss. Oljen var også blitt grå av pakningstoffet, så silen må sjekkes grundig og alle kanaler! Den pumpa som tilhørte bilen er knekt fordi den satt meget godt fast  men å bruke en annen kan vell ikke være så krise? Også trur eg at eg kjøper en skikkelig god olje i morgen og prøver med det. Om noen har noen tips tar eg gledelig i mot alt! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: mars 31, 2014, 23:14:02 pm » |
|
Den pumpa som tilhørte bilen er knekt fordi den satt meget godt fast  men å bruke en annen kan vell ikke være så krise? Om noen har noen tips tar eg gledelig i mot alt!  ingen krise , men sjansen for akkurat samme lave oljetrykk ,og grå olje er der. hvis du absolut vil bruke den samme pumpa så drei ett spor i den og sett inn o-ring bare sett inn pumpa FØR du setter sammen blokkhalvdelene. eller finn ei pumpe med samme tall/bokstaver/diameter som den som tilhørte blokka
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #19 på: mars 31, 2014, 23:54:50 pm » |
|
Ok, men dette nummeret er det ett lang nummer eller ett tall og en bokstav? Hvorfor blir olja grå da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: april 01, 2014, 00:16:18 am » |
|
det er f.eks "2B" eller noe grå olje kan være lagerslitasje
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #21 på: april 01, 2014, 01:05:09 am » |
|
Okei, då har eg tre forskjellige pumper. 2b 2c og noe som ligner på 3.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #22 på: april 01, 2014, 10:18:52 am » |
|
da kan du måle med micrometer på de og sjekke hvem som er tightest i blokka.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #23 på: april 01, 2014, 10:36:18 am » |
|
Skjønner at jeg antagelig har hatt flaks med oljepumpa i min wbx, siden jeg bare smokka inn den første jeg fant  Ang pakningsement til blokkhalvdelene, min kjepphest er at det ikke skal benyttes annet enn Gasgacinch eller tillsvarende flenstetting. Det meste annet bygger for mye og gir feil klaring til lagre. http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5080
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #24 på: april 01, 2014, 13:19:32 pm » |
|
Takker for hjelpen alle sammen. Men etter å ha sitt på lagrer og diverse ser jeg at alle lagrene er slitne og veiva har sår. Så nå får me finne fram en ny motor. Det som har skjedd er at pakningstoffet mest sansynlig har tettet til en eller flere kanaler og smøringen blir mye dårligere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7516
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #25 på: april 01, 2014, 13:25:29 pm » |
|
Har dette skjedd nå etter du bygde den? Du skriver i første innlegg at alle lagre er nye..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #26 på: april 01, 2014, 13:46:07 pm » |
|
Det stemmer, dette skjedde etter nybygg. Med nye lagrer. Så nå har eg lert det at eg ikkje ska bruka så møkje pakningstoff! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ThomasN
Medlem
  
Innlegg: 144
Bosted: Vindafjord
1958 - T1
|
 |
« Svar #28 på: april 01, 2014, 16:33:12 pm » |
|
ja de er kjipt. Men gjør ikkje den feilen ein gang til 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|