pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« på: februar 21, 2014, 19:08:18 pm » |
|
Bilen har vært i mitt eie ca to år. Solid bil med lite rust og orginal lakk med ett snev av patina . Looken på bilen er litt oldschool, planen er å holde den mest mulig i den looken men gjøre den litt friskere . Har også lyst til å dra noen drag på årets scc , så da må det større motor til ! 1300 motoren er ute og en 1915 skal inn. 1300s kasse skal også inn ganske snart. Hittil har det vært demontering av kasse ol. Litt rust har blitt oppdaget på venstre kanal men det skal gå fint å fikse. Akkurat nå ventes en hel del deler fra Hotshop . Disse kommer rett over helga , så da kan montering å det morsomme starte !
image.jpg (71.91 KB. 574x430 - vist 837 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #2 på: februar 21, 2014, 20:27:33 pm » |
|
Takk Holmsen
image.jpg (44.26 KB. 450x600 - vist 769 ganger.) Godt med gasskanon om vinteren! Fikk den dog til å virke først idag da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #3 på: februar 21, 2014, 20:40:05 pm » |
|
Litt flere bilder fra vinterens "strabaser"
image.jpg (78.34 KB. 568x426 - vist 786 ganger.) ut med gammel kasse , strevde litt med låse shimsen men med justering på nebbtanga kom akslingene ut lett som bare det!
image.jpg (87.98 KB. 580x435 - vist 695 ganger.) "Ny" kasse , 1300s , nesekon skal renses og foringer skiftes. Jada, vi bruker det vi har rundt oss !
|
|
« Siste redigering: februar 21, 2014, 20:43:21 pm av P-Wolf »
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #4 på: februar 21, 2014, 20:45:51 pm » |
|
image.jpg (86.48 KB. 574x430 - vist 768 ganger.) 1915 motoren skal få ett glasspack annlegg .digg.
image.jpg (41.48 KB. 246x480 - vist 698 ganger.) dette er Anders aka aWolf.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #5 på: februar 21, 2014, 20:47:06 pm » |
|
Neida.. Dette er aWolf
image.jpg (45.33 KB. 450x600 - vist 758 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #6 på: februar 22, 2014, 20:56:13 pm » |
|
Mtp akslinger : burde jeg oppgradere eller går det fint med de orginale ? Mtp litt drag kjøring.. Noen råd?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #7 på: februar 22, 2014, 21:57:05 pm » |
|
Mtp akslinger : burde jeg oppgradere eller går det fint med de orginale ? Mtp litt drag kjøring.. Noen råd?
Kommer an på effekt, grep, clutch osv.osv.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #8 på: februar 23, 2014, 11:44:34 am » |
|
Mtp akslinger : burde jeg oppgradere eller går det fint med de orginale ? Mtp litt drag kjøring.. Noen råd?
Kommer an på effekt, grep, clutch osv.osv. Orginal clutch, vanlige dekk og ca 100 hk ( har jeg blitt fortalt)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #9 på: februar 23, 2014, 12:23:53 pm » |
|
Mtp akslinger : burde jeg oppgradere eller går det fint med de orginale ? Mtp litt drag kjøring.. Noen råd?
Kommer an på effekt, grep, clutch osv.osv. Orginal clutch, vanlige dekk og ca 100 hk ( har jeg blitt fortalt) Da holder det nok fint med orginale aksler.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #10 på: februar 23, 2014, 12:52:54 pm » |
|
Mtp akslinger : burde jeg oppgradere eller går det fint med de orginale ? Mtp litt drag kjøring.. Noen råd?
Kommer an på effekt, grep, clutch osv.osv. Takk Orginal clutch, vanlige dekk og ca 100 hk ( har jeg blitt fortalt) Da holder det nok fint med orginale aksler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #11 på: februar 26, 2014, 17:51:40 pm » |
|
Skal igang med å skifte foringen i nesekonet på girkassen, før jeg begynne å klundre lurer jeg bare på om det er noen spesiel måte dette skal gjøres, eller er det bare å banke, vri å banne til den er ute?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MadsBL
Medlem
Innlegg: 224
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #12 på: februar 26, 2014, 18:02:08 pm » |
|
Liker planene og stuket på bilen, tøff look
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #13 på: februar 26, 2014, 20:54:48 pm » |
|
Liker planene og stuket på bilen, tøff look Takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #14 på: mars 02, 2014, 23:43:49 pm » |
|
Fikk på plass akslinger , men jeg synes de fikk så liten beveglighet. Som det vises på bildet så er venstre aksling vesentlig høyere opp enn høyre siden. På høyre siden sliter jeg også med å få festet låsesjimsen skikkelig, den vil ikke i sporet sitt virker det som, mens på venstre siden gikk det greit. Hva gjør jeg feil ??
image.jpg (49.96 KB. 450x600 - vist 668 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #15 på: mars 03, 2014, 02:33:11 am » |
|
ligger fulcrum platene som dei skal? dei har lett for å gli ut av posisjon, monter da saman så dei står rett opp, då går da nok lettare. samt planethjula vannrett og ut til kvar si sida
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #16 på: mars 03, 2014, 12:42:34 pm » |
|
ligger fulcrum platene som dei skal? dei har lett for å gli ut av posisjon, monter da saman så dei står rett opp, då går da nok lettare. samt planethjula vannrett og ut til kvar si sida
Ja slet litt med de to platene, men skal ta ut alt igjen imorgen . Men planethjula?? Hjelp meg litt på vei .. ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #17 på: mars 03, 2014, 20:47:39 pm » |
|
eg tenker på dei to små dreva du ser inni diffrensialen når du hadde ut akslingane med solhjul(drevet på akslingane)
står akslingen til planethjula i diffrensialen, ikkje vannrett kan drevene skli saman, mot kvarandre på akslingen, sånn at solhjulet ikkje går skikkelig inni. du finn ut av da, ikkje noko heksakunst. pass på at platene mellom aksling og solhjul ligg som dei skal. bruk ein fing inn frå baksida på solhjulet for å holda dei rett og monter med akslingens spade vertikalt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #18 på: mars 03, 2014, 20:54:56 pm » |
|
eg tenker på dei to små dreva du ser inni diffrensialen når du hadde ut akslingane med solhjul(drevet på akslingane)
står akslingen til planethjula i diffrensialen, ikkje vannrett kan drevene skli saman, mot kvarandre på akslingen, sånn at solhjulet ikkje går skikkelig inni. du finn ut av da, ikkje noko heksakunst. pass på at platene mellom aksling og solhjul ligg som dei skal. bruk ein fing inn frå baksida på solhjulet for å holda dei rett og monter med akslingens spade vertikalt
Takk Tistlo
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #19 på: mars 24, 2014, 12:31:24 pm » |
|
Akslinger endelig riktig montert takk for tips! Nytt utløserlager klikket lett på plass , så er det bare å få montert kassa i bilen før overhaling av bremser. Hjullager ser bra ut, men var veldig tørre så må fete de opp igjen
image.jpg (101.48 KB. 622x466 - vist 621 ganger.)
image.jpg (93.67 KB. 598x448 - vist 593 ganger.) Sesongen er rett rundt hjørnet så det er bare å henge i stroppen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #20 på: mars 24, 2014, 21:12:45 pm » |
|
Skal montere ferdig bakstilling imorgen, mtp hjul lagerene, skal de klemmes inn på akselen og inn i åpningen på akselrøret, eller blir det klemt naturlig på plass når alt blir skrudd sammen igjen(bremse skjold etc..) nå så er lageret presset inn på akselen forbi rillene inn mot akselrøret.
Noe spes jeg må tenke på i forhold til dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #21 på: mars 25, 2014, 22:30:43 pm » |
|
Endelig så er girkassen på plass igjen! Neste punkt er bremser! Kan noen bare peke meg i riktig rettning ang hvor mye lagerene skal presses inn?? Litt redd for å gjøre noe feil da vett
image.jpg (41.56 KB. 450x600 - vist 581 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #22 på: mars 27, 2014, 00:59:33 am » |
|
når du er sikker på at aksling og røyr står på rett plass(virkar sånn) so finn du eit passlig røyr som går rundt akslingen og passar fint mot inner-ringen på lageret. dunk inn med ein hammar til da ikkje går lengre, og thats it. so monterer du på bakplate,o-ringer,pakningar og lagerhus med ny simring,shims etc etc hugs å ikkje tetta dreneringshol i lagerhus med pakningslim vist du bruker da
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #23 på: mars 27, 2014, 15:34:41 pm » |
|
når du er sikker på at aksling og røyr står på rett plass(virkar sånn) so finn du eit passlig røyr som går rundt akslingen og passar fint mot inner-ringen på lageret. dunk inn med ein hammar til da ikkje går lengre, og thats it. so monterer du på bakplate,o-ringer,pakningar og lagerhus med ny simring,shims etc etc hugs å ikkje tetta dreneringshol i lagerhus med pakningslim vist du bruker da
Da er det som jeg trodde, tusen takk , igjen Tistlo Bestillte nye lager fra hotshop igår, så da blir det monteringen ferdig til uka
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
Innlegg: 2096
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #25 på: april 01, 2014, 22:38:12 pm » |
|
Bytt ut bolt for oljeskift,du får den med føler.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
flatfour
|
|
« Svar #26 på: april 02, 2014, 09:05:18 am » |
|
når du er sikker på at aksling og røyr står på rett plass(virkar sånn) so finn du eit passlig røyr som går rundt akslingen og passar fint mot inner-ringen på lageret. dunk inn med ein hammar til da ikkje går lengre, og thats it. so monterer du på bakplate,o-ringer,pakningar og lagerhus med ny simring,shims etc etc hugs å ikkje tetta dreneringshol i lagerhus med pakningslim vist du bruker da
Dette gjorde jeg også, fungerer superfint. Her er en fin guide med bilder om du er i tvil på rekkefølgeForøvrig en super tråd!!!
|
|
« Siste redigering: april 02, 2014, 09:10:45 am av flatfour »
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #27 på: april 02, 2014, 10:51:33 am » |
|
når du er sikker på at aksling og røyr står på rett plass(virkar sånn) so finn du eit passlig røyr som går rundt akslingen og passar fint mot inner-ringen på lageret. dunk inn med ein hammar til da ikkje går lengre, og thats it. so monterer du på bakplate,o-ringer,pakningar og lagerhus med ny simring,shims etc etc hugs å ikkje tetta dreneringshol i lagerhus med pakningslim vist du bruker da
Dette gjorde jeg også, fungerer superfint. Her er en fin guide med bilder om du er i tvil på rekkefølgeForøvrig en super tråd!!! Mange takk! Den linken din var genial !!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #28 på: april 02, 2014, 23:04:06 pm » |
|
Da jeg skulle ha på nye pakninger etter å montert hjulager ikveld , altså mellom skjold og akselrør , så var pakningene for små . Settet ble bestillt fra Unneberg av merket sabo. Mente jeg bestillte til svingaksel også.. Anyways... Diameteren var ikke stor nok. Dritt...
image.jpg (45 KB. 640x369 - vist 533 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
|
« Svar #29 på: april 02, 2014, 23:23:27 pm » |
|
Hadde samme problem. Jeg klipte til pakingen. Skal de være sånn eller er det feil størrelse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|