Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #120 på: desember 10, 2013, 11:58:25 am » |
|
1952 Barndoor Pick Up, ch.nr: -20-038477- (eksportert) Funnet i Vestfold av en av våre "Barndoor-pioneerer", vidersolgt til Oslo og gikk deretter til Ritchie King på Karmann Konnection i London. KK dekorerte den til en slags firmabil og brukte den i en periode (se bilder nedenfor). For bare ett par år siden ble den solgt til California og er nå "superstjerne" in the City of Angels.... Superstjerne er den fordi den er en av de eldste bevarte Type 26A - og sannsynligvis er den verdens best bevarte pick up. Denne har aldri sett en rustreparasjon, ei heller en lakksprøyte/malerkost.... helt urørt i platene og originallakk på hele bilen! Komplett, korrekt, matching engine....alt er originalt på denne bilen. Og det .... er sjeldent i Barndoor-kretser.
Den blei funnet i Telemark, var H-registrert. Jeg har prøvesitti'n, da den var i Vestfold Noe rust var det under, men svært bra til å være av de årgangene. Lurer på om den hadde gått ca 70.000 dengang.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #121 på: desember 10, 2013, 12:10:02 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #122 på: desember 10, 2013, 12:27:06 pm » |
|
1953 Barndoor Pick Up, ch.nr: -20-046459- (eksportert): Denne ble solgt ny i Bodø til en fiskehandler... Arbeidshestene (varebil og pick up) laget i Barndoor-perioden var alle sammen lakkert "Dove Blue" fra fabrikken, men som "ekstrautstyr" kunne man få dem levert lakkert i grunning/grå..hvis tanken var å lakkere dem i firmafarger. Veldig få grå ble levert, vi har tidligere i tråden lest om Knechtens Oslo Lysverker-bil som var originallevert slik...og nettopp fiskehandleren i Bodø spesifiserte også grunning-grå på sin bil og etter ankomst Bodø ble den lakkert mørkerød og gjorde sin tjeneste på fiskehandlertorget i Bodø (...hvis det finnes noe slikt...).
Fiskehandleren tok veldig godt vare på Pick Up'en sin og den overlevde veldig godt....etterhvert plassert på øverste låvebru tørt og fint. Slik sto den helt frem til midt på 90-tallet. Et par lokale entusiaster og et par ivrige jegere var på eieren og ville kjøpe - men nettopp denne handelen ble gjenstand for et merkelig "fenomen" vi har vært borti i forbindelse med flere handler også... Eieren skaper seg en oppfatning om at "det er hos importøren denne gamle bilen hører hjemme". Ideen om at en institusjon er bedre skikket til å ta vare på en bil, fremfor en privatperson er stort sett feil...hevder vi. Men likevel er det flere "gammelkailla" som får for seg at de må "returnere gullet sitt til importøren, evt forhandleren".... Ofte går det ikke så bra. Nå har Møller blitt veldig mye bedre på dette, med eget museum og all ting...så i forhold til VW så er det ingen tvil om at i dag så får slike biler god behandling... Slik var det ikke tidlig/midt på 90-tallet.
Fiskehandleren insisterte på at det var Møller som skulle kjøpe Pick Upen hans...og tilbudet gikk til Oslo fremfor de lokale entusiastene. "Ja takk", sa importøren....og ringte (heldigvis) en annen entusiast i Oslo og tilbød fiskebilen til han. Etter ankomst Oslo, fikk Pick Upen god og riktig pleie... varsomt ble det mørkerøde fjernet og den fikk frem igjen den originale gråfargen som den ble levert i. Vi hadde glede av denne på mange treff midt på 90-tallet (se Gunnar Eia sitt bilde fra Vikingskipet år 2000 nedenfor) og den var en av de første bilene som definerte "patina/urørt"-trenden som vi nærmest tar for gitt i dag. Thumbs up!
Etter noen år ble også denne eksportert til Karmann Konnection i London....og der er den fortsatt. Den har fått et nytt strøk med gråmaling, men ellers er den urørt og kjempehyggelig - muligens lukter den fortsatt litt fisk?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #123 på: desember 10, 2013, 12:29:53 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #124 på: desember 10, 2013, 13:33:41 pm » |
|
vi koser oss med denne tråden…!!
Tall er også spennende synes jeg. Møller har jo skrevet om sin historie ved flere anledninger – og om man tar for seg tallene deres og ser på antall bobler (gjesp) importert kontra totalt antall Volkswagen importert, får man et anslag på antall Barndoors som ble solgt nye her i landet.
Kan dette være et realistisk anslag, eller finnes det noen bedre? Ser det er motsetninger i tallene til Møller også.. (1955 blir selvfølgelig feil, da kun de tre første månedene skal være med.)
År Bobler Totalt Antall Barndoors nye til Norge(?) - egen utregning... 1949 200 190 0 1950 10 10 0 1951 50 24 1952 900 1202 302 1953 1200 1636 436 1954 1300 1987 687 1955 1218 1631 413
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #125 på: desember 10, 2013, 13:47:43 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #126 på: desember 10, 2013, 13:55:14 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut? Post nr 119 er din venn: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,57806.msg555374.html#msg555374
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #127 på: desember 10, 2013, 14:07:03 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut? Ja.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #128 på: desember 10, 2013, 14:12:51 pm » |
|
vi koser oss med denne tråden…!!
Tall er også spennende synes jeg. Møller har jo skrevet om sin historie ved flere anledninger – og om man tar for seg tallene deres og ser på antall bobler (gjesp) importert kontra totalt antall Volkswagen importert, får man et anslag på antall Barndoors som ble solgt nye her i landet.
Kan dette være et realistisk anslag, eller finnes det noen bedre? Ser det er motsetninger i tallene til Møller også.. (1955 blir selvfølgelig feil, da kun de tre første månedene skal være med.)
År Bobler Totalt Antall Barndoors nye til Norge(?) - egen utregning... 1949 200 190 0 1950 10 10 0 1951 50 24 1952 900 1202 302 1953 1200 1636 436 1954 1300 1987 687 1955 1218 1631 413
Veldig interessant post YoungBoy...! Totalimport-minus-Type1import burde jo gi Type2-tallet for disse årene...interessant. Er du sikker på at totalimport-tallet IKKE inkluderer Dodge og Hanomag og diverse annet som Møller hadde agenturet for? Overlevelsesraten for sjeldne biler er - som tommelfingerregel - ca 5%...og for "vanlige" biler ca det halve. Hvis tallene dine stemmer... så tilsier det ganske nøyaktig 1500 BD solgt ny i Norge.... 5% overlevelsesrate for BD i Norge skulle tilsi 75 gjenlevende...og 2,5% skulle tilsi 37,5. Faktisk overlevelsestall er vel et sted imellom der...så 1500 totalimport er slett ikke noen dum antakelse. MEN - parenteskommenatren din rundt Type1 vil straffe seg hardt på neste hjulebord! Slikt tolereres ikke... Denne "mother of"-tråden er bare starten på en serie med tråder for å termosifisere landet......hvor vi bygger opp spenningen mere for hver tråd som lanseres...."The Mother of...... "Jomfruåret 1949-tråden"....."Splitboble-tråden"......"LowlightGhia-tråden"....."Split-Cab-tråden"....."Made in Norway"...."Coachbuilt-tråden"..... Boy - have we got a lot to look forward to!.... og Type1-skeptikerne skal få spise sine utslitte pedalgummier.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #129 på: desember 10, 2013, 14:19:20 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut? Ja. Husker beskrivelsen av på hvilken gård den ble funnet, og den gården ligger ikke i Telemark. Det er det som gjør at brikkene ikke passer for min del.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #130 på: desember 10, 2013, 14:34:19 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut? Ja. Husker beskrivelsen av på hvilken gård den ble funnet, og den gården ligger ikke i Telemark. Det er det som gjør at brikkene ikke passer for min del. Ang hvilke gårder BD PU'er kommer fra...så kan det hende at forvirringen din gjelder bil 5 vs bil 3 også...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #131 på: desember 10, 2013, 14:58:13 pm » |
|
vi koser oss med denne tråden…!!
Tall er også spennende synes jeg. Møller har jo skrevet om sin historie ved flere anledninger – og om man tar for seg tallene deres og ser på antall bobler (gjesp) importert kontra totalt antall Volkswagen importert, får man et anslag på antall Barndoors som ble solgt nye her i landet.
Kan dette være et realistisk anslag, eller finnes det noen bedre? Ser det er motsetninger i tallene til Møller også.. (1955 blir selvfølgelig feil, da kun de tre første månedene skal være med.)
År Bobler Totalt Antall Barndoors nye til Norge(?) - egen utregning... 1949 200 190 0 1950 10 10 0 1951 50 24 1952 900 1202 302 1953 1200 1636 436 1954 1300 1987 687 1955 1218 1631 413
Veldig interessant post YoungBoy...! Totalimport-minus-Type1import burde jo gi Type2-tallet for disse årene...interessant. Er du sikker på at totalimport-tallet IKKE inkluderer Dodge og Hanomag og diverse annet som Møller hadde agenturet for? Overlevelsesraten for sjeldne biler er - som tommelfingerregel - ca 5%...og for "vanlige" biler ca det halve. Hvis tallene dine stemmer... så tilsier det ganske nøyaktig 1500 BD solgt ny i Norge.... 5% overlevelsesrate for BD i Norge skulle tilsi 75 gjenlevende...og 2,5% skulle tilsi 37,5. Faktisk overlevelsestall er vel et sted imellom der...så 1500 totalimport er slett ikke noen dum antakelse. MEN - parenteskommenatren din rundt Type1 vil straffe seg hardt på neste hjulebord! Slikt tolereres ikke... Denne "mother of"-tråden er bare starten på en serie med tråder for å termosifisere landet......hvor vi bygger opp spenningen mere for hver tråd som lanseres...."The Mother of...... "Jomfruåret 1949-tråden"....."Splitboble-tråden"......"LowlightGhia-tråden"....."Split-Cab-tråden"....."Made in Norway"...."Coachbuilt-tråden"..... Boy - have we got a lot to look forward to!.... og Type1-skeptikerne skal få spise sine utslitte pedalgummier. Når man ser på "gjenlevende" eller kjente Bd'er sammenlignet med Splitt/tidlig oval i Norge, er det et mye mindre innslag av ex svenske BD enn det er ex svenske T1? Inntrykk av at mange av splittene som ruller i Norge har svenske aner, men at dette er mer sjelden når det gjelder BD. Eller tar jeg feil?? Skyldes det at firmaer kunne kjøpe nye biler, men ikke privatfolk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #132 på: desember 10, 2013, 15:00:15 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #133 på: desember 10, 2013, 15:06:37 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut? Ja. Husker beskrivelsen av på hvilken gård den ble funnet, og den gården ligger ikke i Telemark. Det er det som gjør at brikkene ikke passer for min del. Ang hvilke gårder BD PU'er kommer fra...så kan det hende at forvirringen din gjelder bil 5 vs bil 3 også... Det var bilde av bilen på en henger i Volksworld i 93... tviler på at en så hel bil ble hugget.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #134 på: desember 10, 2013, 15:10:55 pm » |
|
Tror det må renskes litt opp i pickup historiene her, noen som kan ta det hakket mer detaljert?
Vi har spor av bare 6 Pick Ups i Norge: 1) Ett lik er omtalt tidligere i tråden og har også en egen tråd her på forumet. ("aremann" - gi oss chassisnummeret!) 2) En hel Pick Up står hos trådstarter....bilder kommer. (vi skal holde liv i denne tråden...lenge) 3) En Pick Up ble slaktet og partert og restene nedgravd i Vestfold på 80-tallet. 4) En fin 54-modell ble importert fra Danmark også eksportert til England - se tidligere omtale på forumet. 5) Blå 1952-modell, nå i USA 6) Grå 1953-modell, nå i England Bil 5, ble den funnet av en entusiast som solgte den til en annen før den gikk ut? Ja. Husker beskrivelsen av på hvilken gård den ble funnet, og den gården ligger ikke i Telemark. Det er det som gjør at brikkene ikke passer for min del. Ang hvilke gårder BD PU'er kommer fra...så kan det hende at forvirringen din gjelder bil 5 vs bil 3 også... Det var bilde av bilen på en henger i Volksworld i 93... tviler på at en så hel bil ble hugget. Det er en promille sjanse for at du snakker om en annen bil enn nr 5 eller 6...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
mags
|
|
« Svar #135 på: desember 10, 2013, 16:41:16 pm » |
|
Øystein, i 88/89 så husker jeg det var en Barndoor skap og en blå pick up ved Høgger`n i Hokksund/Vestfossen (Bråthen bilco)på tomta for lastbiler. sist jeg var dær ca 6år siden. Skapet var jo Brattås som hentet og du kjøpte den av han? Pick upen står jo ikke dær lengre eller
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #136 på: desember 10, 2013, 17:10:26 pm » |
|
vi koser oss med denne tråden…!!
Tall er også spennende synes jeg. Møller har jo skrevet om sin historie ved flere anledninger – og om man tar for seg tallene deres og ser på antall bobler (gjesp) importert kontra totalt antall Volkswagen importert, får man et anslag på antall Barndoors som ble solgt nye her i landet.
Kan dette være et realistisk anslag, eller finnes det noen bedre? Ser det er motsetninger i tallene til Møller også.. (1955 blir selvfølgelig feil, da kun de tre første månedene skal være med.)
År Bobler Totalt Antall Barndoors nye til Norge(?) - egen utregning... 1949 200 190 0 1950 10 10 0 1951 50 24 1952 900 1202 302 1953 1200 1636 436 1954 1300 1987 687 1955 1218 1631 413
Veldig interessant post YoungBoy...! Totalimport-minus-Type1import burde jo gi Type2-tallet for disse årene...interessant. Er du sikker på at totalimport-tallet IKKE inkluderer Dodge og Hanomag og diverse annet som Møller hadde agenturet for? Overlevelsesraten for sjeldne biler er - som tommelfingerregel - ca 5%...og for "vanlige" biler ca det halve. Hvis tallene dine stemmer... så tilsier det ganske nøyaktig 1500 BD solgt ny i Norge.... 5% overlevelsesrate for BD i Norge skulle tilsi 75 gjenlevende...og 2,5% skulle tilsi 37,5. Faktisk overlevelsestall er vel et sted imellom der...så 1500 totalimport er slett ikke noen dum antakelse. MEN - parenteskommenatren din rundt Type1 vil straffe seg hardt på neste hjulebord! Slikt tolereres ikke... Denne "mother of"-tråden er bare starten på en serie med tråder for å termosifisere landet......hvor vi bygger opp spenningen mere for hver tråd som lanseres...."The Mother of...... "Jomfruåret 1949-tråden"....."Splitboble-tråden"......"LowlightGhia-tråden"....."Split-Cab-tråden"....."Made in Norway"...."Coachbuilt-tråden"..... Boy - have we got a lot to look forward to!.... og Type1-skeptikerne skal få spise sine utslitte pedalgummier. Når man ser på "gjenlevende" eller kjente Bd'er sammenlignet med Splitt/tidlig oval i Norge, er det et mye mindre innslag av ex svenske BD enn det er ex svenske T1? Inntrykk av at mange av splittene som ruller i Norge har svenske aner, men at dette er mer sjelden når det gjelder BD. Eller tar jeg feil?? Skyldes det at firmaer kunne kjøpe nye biler, men ikke privatfolk? Master Split, det er kun vw tallene gjelder, ikke Møller US. Magirus begynte de ikke med før i 1955, og siste Hanomag kom i 1944. Ang. type 1 så setter jeg for øvrig stor pris på at man aldri får dø i synden….! Ser fram til termosifisering av vwnorge og er nok ikke ferdig med verken delt bakrute eller fastfoot…. @knechten: Jeg har også grunnet på dette med svenske kontra norske aner på BD. Da vi snakket med eier nr. 2 på bussen min, sa han jo akkurat det – han hadde kjøpetillatelse og kunne handle bussen hos Møller. Hadde du behov for buss fikk du tillatelse – og da slapp du å kjøpe noe lett herpa og nedslitt som du tok hjem over grensa…? Youngboy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #137 på: desember 10, 2013, 17:38:15 pm » |
|
Alle som hadde reelt behov for varebil, fikk kjøpetillatelse. Derfor ikke så interessant med brukt, som Splitboy skriver. Dessuten rustet T2 ganske fort, mener jeg har lest i en tråd her tidligere om en Samba-buss som var rustet istykker på 7-8 år, og tatt ut av bruk. Bussene gikk også dundas i russebil-løypa. Ikke så rart det er få igjen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #138 på: desember 10, 2013, 22:09:26 pm » |
|
Så...siden vi er på "eksport-markedet"... 1953 Pick Up (Eksportert):Pick Up nr 3 av 3 som ble eksportert er denne 54-modellen som gikk fra Stavanger til england for noen år siden.. Det verserte noen rykter om hjemkjøp igjen for noen år siden, men jeg er usikker på hva som er status pr i dag.. Noen som vet? http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=35709Vel når vi dveler litt ved pickuper. Legger jeg ved et bilde av min gamle mens den enda var på skilter og i full drift. Den var verkstedbil I Hammershøj på jylland, jeg bodde i nærheten noen år og det var ike altfor mange barndoor busser på veiene dengang heller. Dette var omkring 94 , grei arbeidsbil.
1 11.jpg (62.77 KB. 800x530 - vist 563 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #139 på: desember 10, 2013, 22:27:52 pm » |
|
SVELG!! For et utrolig kult bilde!... mobiltelefon og greier. Veldig autentisk bil!
Jeg håper for guds skyld du tok vare på den innringede delen...den er vel snart verd like mye som Pick Upen...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #140 på: desember 10, 2013, 22:40:44 pm » |
|
Det var nok plukket av bilen da jeg kjøpte den, heldigvis for en nå si da for ellers så hadde jeg nok solgt alt med dengang. Kjenner at dette stikker veldig dypt enda… men takk gud for at Rune solgte 53 til meg . Så kan jeg nå gå ned i kjelleren å finne trøst der…...
|
|
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #141 på: desember 10, 2013, 22:50:41 pm » |
|
Vi må videre.. Denne rakkeren her var meg og Håvard og snuste på i 98. Kvinlog nord for Kvinesdal. Jeg mener at den eller det som måtte være igjen av den befinner seg på det sentrale østland . Kansje noen andre vet mer om denne ,vi prøvde å kjøpe deler av denne men fikk kun kjøpe hele bilen. Det var da ikke så intressant for noen av oss, så det ble med bilder. Noen år senere var denn vekk som en sviske. Er ikke helt sikker på når den er født, men den hadde gamle trekantvindu syns jeg å huske.
1 4.jpg (69.18 KB. 800x526 - vist 535 ganger.)
1 5.jpg (87.42 KB. 800x528 - vist 526 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 10, 2013, 22:59:55 pm av tom ivar t2 »
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #142 på: desember 11, 2013, 00:05:43 am » |
|
Kjempeartige bilder Tom Ivar!
Denne er godt kjent og en del av lista i Post #21. Vi skal etterhvert inn med flere bilder av biler som står på den lista... Dette er en fin start.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #143 på: desember 11, 2013, 00:08:19 am » |
|
Øystein, i 88/89 så husker jeg det var en Barndoor skap og en blå pick up ved Høgger`n i Hokksund/Vestfossen (Bråthen bilco)på tomta for lastbiler. sist jeg var dær ca 6år siden. Skapet var jo Brattås som hentet og du kjøpte den av han? Pick upen står jo ikke dær lengre eller
Skåpet er godt kjent og kommer.. PickUpen var en sen 50-taller så vidt jeg vet....men hvor den er i dag vet jeg ikke.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SixGun
Seniormedlem
Innlegg: 418
Bosted: Nårje
|
|
« Svar #144 på: desember 11, 2013, 08:02:02 am » |
|
Dårlig bilde, men er dette en barndoor? 8-lufteriller..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #145 på: desember 11, 2013, 18:08:06 pm » |
|
jepp og eigaren ser ut til å vera strålande fornøygd med bilen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
SixGun
Seniormedlem
Innlegg: 418
Bosted: Nårje
|
|
« Svar #146 på: desember 13, 2013, 08:13:58 am » |
|
jepp og eigaren ser ut til å vera strålande fornøygd med bilen Bil og eier (Frantzen) holdt til på Jessheim.... kjørte taxi lokalt for knapper og ertesuppe, og visstnok tok han gjerne turen til Sverige.... eller Tyskland for den sakens skyld (med den lokale syklubben). Glad i damer og fox, og ble av mange kaldt Fille-Frantzen. Utifra historiene så har nok denne bilen vært med på mye morro
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
|
« Svar #147 på: desember 13, 2013, 10:37:50 am » |
|
Her en scanning fra Viftehuset fra 90-tallet. Frithjof Frantzen hadde kjørt 670000km med denne 53 modell microbussen Bildet stammer nok fra første halvdel av 60-tallet, og bussen skulle brukes videre.
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #148 på: desember 13, 2013, 10:39:19 am » |
|
Knaben bussen Dette bildet sendte Håvard meg. Tatt midt på nittitallet da vi var og kikket på denne. Jeg kan ikke så mye om historie på den Denne er i Morten sitt eie kansje han kan fylle på med litt info om bilen eller noen andre. Kunne også vært kjekt med bilder av Mortens biler idag……………………
1 5.jpg (83.1 KB. 800x550 - vist 484 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 13, 2013, 11:20:27 am av tom ivar t2 »
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #149 på: desember 13, 2013, 10:45:42 am » |
|
Sola taxien Håvard sendte disse Denne stod ved plantefryd på sola. Skal vistnok ha vært en taxi. Denne har blitt gravd ned i nyere tid, har ikke blitt gravd opp enda……………. Gjerne fylle på om noen vet mer om denne.
1 1.jpg (85.1 KB. 800x535 - vist 502 ganger.)
1 2.jpg (85.87 KB. 800x546 - vist 508 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 13, 2013, 11:07:51 am av tom ivar t2 »
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
|