SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« på: desember 03, 2013, 13:43:03 pm » |
|
The Mother of all Norwegian Barndoor-threads:
Det er ærlig talt ikke alt for mye å glede seg over i det norske VW-miljøet for tiden....MEN...et tema som er utrolig gledelig og utrolig inspirerende er det faktum at Barndoor-interessen har tatt helt av....og at vi ergo har fått dratt frem mengder med Barndoors gjennom de siste 4-5 årene. Det er utrolig kult!
En håndfull samlere har slått seg opp og dratt sammen en anseelig samling Barndoors....og mengden som har kommet ut av skogen og frem i dagslys er rett og slett overveldende. Kjempekult!
For 20 år siden viste "vi" om ca 20 Barndoors....skulle ikke forundre meg om antallet er nærmere 100 nå, ihvertfall over 60. Og det er skikkelig imponerende og artig. Noen har jo blitt eksportert også, og noen få er blitt importert. Men de aller fleste er vel norske fra dag 1.
På Boxerville har de en hyggelig tråd som forsøker å samler bilder og info om ALLE kjente Svenske Barndoors... jeg tenker at vi i denne tråden kan gjøre det samme for alle de norske. At det blir primært en bildetråd - med bilder om alle Barndoors som er, eller har vært, i Norge. Det hadde vært artig. Så - vet du om en, eller eier du en - legg ut en liten post her....hvis ikke så gjør vi andre det...
Let's go....
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #1 på: desember 03, 2013, 13:47:53 pm » |
|
Jeg starter med en av de siste, meg bekjent, som er blitt dratt ut av skogen...
1952 Panel: ex-brødbil og skogsvrak i Troms...som ble spottet på Facebook av en Begrenser og reddet fra skogen. Nå er den vistnok i Bergen for restaurering...
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2013, 13:51:03 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #2 på: desember 03, 2013, 14:24:20 pm » |
|
Panel: Denne er veldig ukjent for meg...annet enn at den står hjemme hos "Norol Racing Team"-sjefen i Stavanger.... Hvem kan fortelle oss mere om denne?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #3 på: desember 03, 2013, 14:52:28 pm » |
|
Vi kjører på....
1951 Panel: Norges eldste kjørbare Barndoor.. ex-Asker, ex-Brattås, nå i Bergen. Veldig hyggelig originalbil fra Juni 1951.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #4 på: desember 03, 2013, 15:03:52 pm » |
|
1953 Panel/Camper (Eksportert): En av hjørnesteinene i tidlig norsk VW-entusiast-historie: ex-John Wallentins hjemmelagde campingbuss. I utgangspunktet en Mai-53 Panel som ble vindusifisert og ombygget etter alle kunstens regler - inklusive fullt tregulv og kanallister i form av delte kosteskaft. (ombyggeren var snekker....)
Denne gikk til Frankrike for ca 10 år siden og etter hva vi vet så er den fortsatt urørt...veldig kult.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #5 på: desember 03, 2013, 15:28:53 pm » |
|
Det er lov med gamle Norske som ikke nødvendigvis eksisterer lenger også?
Hvem sa at det bare er i USA de hadde kule "signwriting" paneler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #6 på: desember 03, 2013, 15:31:19 pm » |
|
Kongeinnspill Letmo - absolutt lov med gamle bilder også...
Her er to slike:
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #7 på: desember 03, 2013, 15:34:26 pm » |
|
Også er det lov med "lik"....som kanskje har blitt/blir deler...eller som kanskje er spire til en ny bil. Så lenge man har bilder og så lenge det er norsk og pre-Mars-1955...så er alt lov i denne tråden! 1953 Pick-Up:Denne er av de mer "utfordrende" prosjektene....men sjeldenheten gjør forhåpentligvis at noen kombinerer grønne paneler og abreidsløst og gyver løs på denne... Funnet i skogen i 2013. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38132.0.html
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #10 på: desember 03, 2013, 15:59:00 pm » |
|
Oslo sent 80-tall. En trivelig gjeng gamle travere Wow - ja... Det er der er vel den første av tre BD Pick-Uper som ble eksportert for ca 15 år siden. Nå er den i Irland, så vidt jeg vet.
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2013, 16:03:55 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #11 på: desember 03, 2013, 16:05:35 pm » |
|
Så...siden vi er på "eksport-markedet"... 1953 Pick Up (Eksportert):Pick Up nr 3 av 3 som ble eksportert er denne 54-modellen som gikk fra Stavanger til england for noen år siden.. Det verserte noen rykter om hjemkjøp igjen for noen år siden, men jeg er usikker på hva som er status pr i dag.. Noen som vet? http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=35709
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2013, 16:49:18 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #12 på: desember 03, 2013, 16:06:59 pm » |
|
Oslo sent 80-tall. En trivelig gjeng gamle travere Wow - ja... Det er der er vel den første av tre BD Pick-Uper som ble eksportert for ca 15 år siden. Nå er den i Irland, så vidt jeg vet. Stemmer nok det. Den eneste av de tre på bildet som fremdeles er i Norge er '53 ovalen. Den har vi kontroll på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #14 på: desember 03, 2013, 23:59:43 pm » |
|
1954 DoubleDoor PanelIntertransport Limited A/S sin -54 Doubledoor. Varevogn for Intertransport i 4 år, og rundet 100.000 km på de fire første årene. Senere brukt som fiskebil, slaktebil og til slutt jaktbrakke med jøtulovn. Hentet ut av skogen 2010. Min.
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #15 på: desember 04, 2013, 00:17:24 am » |
|
Intertransport Limited A/S sin -54 Doubledoor. Varevogn for Intertransport i 4 år, og rundet 100.000 km på de fire første årene. Senere brukt som fiskebil, slaktebil og til slutt jaktbrakke med jøtulovn. Hentet ut av skogen 2010. Min. Double-roofer er sjeldne! Kult med historie bak funnene, tommel opp! Intertransport Limited A/S høres ut som det er tatt rett ut av en Olsenbandenfilm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #16 på: desember 04, 2013, 01:02:40 am » |
|
Barndoor-samler nr1:Bilder av noen av mine bd vrak/objekter først er en 54modell panel, gått som gårdsbil på biri i oppland, dratt ut i skauen på midten av 60 tallet som hvilebrakke for hogstfolk, og etterlatt for å dø... står nå hjemme hos meg ;-) denne her, januar 52 modell ,ble solgt ny i haugesundområdet, solgt til stavanger i 62, deretter "restaurert" i 66 for å brukes som flyttebil til Østlandet, den ble avskilta i 67, etter endt flytting hitover, deretter sto den kort tid på jordet, før den ble veltet oppned og delvis fylt ned for å dø... gravd frem igjen i sommer av meg, står pr i dag på hjula i lageret å venter på tid ;-) denne november 52, kjøpte jeg i mysen av en hyggelig kar som fant den på et jorde, der den hadde stått siden 62/63 og blitt strippet for deler av uvedkommende personer...er nå under rekonstruksjon denne 53modellen har jeg ikke historien på før 1970, annet enn at den har gått i gjøvikområdet hele tiden, den ble brukt som ungdomsbil til sist, avskiltet i 1981 og satt på ei steinrøys for å.. ja riktig.. dø da jeg fant den var den delvis nedgravd, og pga store mengder stein, er bakre del av karosseriet blitt paddeflatt, nye utgravninger neste sesong kommer det som var mulig å få med hjem, er tatt hjem såklart ;-) og i tillegg har jeg dratt frem en 54 DD, se bilde her og etpartre vrak til , som jeg ikke har bilder av her og nå dessverre ...
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2013, 14:06:52 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
marbel
Seniormedlem
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad
|
|
« Svar #17 på: desember 04, 2013, 09:03:05 am » |
|
Dæven..og jeg som ble nervøs når ovalen viste seg å ha to rustne kanaler... Det er virkelig visjoner og stå på-vilje som preger norsk barndoor-miljø....og det liker vi!
|
|
|
Loggført
|
57mod Type1 HVK Rallye 63mod Karmann Ghia Coupe
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #18 på: desember 04, 2013, 09:18:02 am » |
|
Med din intro Marbel...så passer det perfekt å gå videre i denne tråden....med rett og slett definisjonen av pågangsmot:
1953 DD RearHatch Panel "Svenneprøven" til Tistlo.....kjempesjelden utgave med bakluke og greier. Vi glær oss!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #19 på: desember 04, 2013, 09:18:52 am » |
|
Og: Takk for fantastisk bidrag nobrakes! Slike gutter vil gamle Norge ha!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #20 på: desember 04, 2013, 10:04:41 am » |
|
Barndoor Uvdal 1956.jpg (97.9 KB. 756x519 - vist 1015 ganger.) Bilde fra 1956, barndoor i Uvdal. Er også imponert over denne, dog svensk bil: Bildet som Splitman la ut, av en høyttalerbil fra Holmestrand har også en historie: det blei holdt en fiskekonkurranse i Holmestrand, førstepremien var en ny IFA, og man "kringkastet" konkurransen med høyttalerbilen. Ca 57/58.
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2013, 10:07:59 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #21 på: desember 04, 2013, 12:54:02 pm » |
|
Vel....man har det ikke mer morsomt enn man lager med seg selv, som vi si...
Barndoor-samler nr2: Morten er kjent for de fleste...og i stallen sin har han dratt sammen en drøss med Barndoors. I bakgrunnen av dette bildet kan du skimte hans spesielle taxi-versjon, og på listen nedenfor får man innsikt i "galskapen". Imponerende Morten!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
øystein.
Medlem
Innlegg: 248
Bosted: vinje
|
|
« Svar #22 på: desember 04, 2013, 13:32:35 pm » |
|
her er fronten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vegaro4
Seniormedlem
Innlegg: 491
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #23 på: desember 04, 2013, 16:29:39 pm » |
|
Panel: Denne er veldig ukjent for meg...annet enn at den står hjemme hos "Norol Racing Team"-sjefen i Stavanger.... Hvem kan fortelle oss mere om denne?
der var min bil og .den kom til rogaland søndag 24 juli 2011 . seint om kvelden.funnet i Kristiansand . det var ei gammel dame som eigte den da og på mandagen skulle kommunen rydde . hadde våre spiger nå hadde ikke me tatt den. der er ikkje mye i gjen av den ,det vil si alt som er mulig og skru av er borte og heile bunen er rosta bort.men fins rame nommer .den vil med 99.9 aldri komma på veien igjen men skal inn på låven til pynt eller skrek og advarsel
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2013, 18:27:48 pm av vegaro4 »
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #24 på: desember 04, 2013, 17:17:46 pm » |
|
Ikke meningen å kødde til denne tråden om norske barndoors, men fant denne videoen idag og syntes den måtte deles. Sorry om den er gammel og dere har sett den før
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
|
« Svar #25 på: desember 04, 2013, 18:35:23 pm » |
|
Kjempeflott tråd! Håper alle kan bidra til å få den komplett. Her er min bil, en oktober 53 modell. Den sto annonsert i Aftenposten høsten 1992. Etter å ha måket av 20cm våt snø fra planet på 67 mod. splitt-pickupen som var bruksbilen da gikk ferden på diagonaldekk til Skjeberg for å se på den. Siden den var så hel ble den ved hjelp av bror med Pajero og bilhenger hentet helgen etter, den 7. november. I mangel på plass og kunnskap ble den stående endel år før jeg sveiset rust og fikk den i kjørbar stand. 8. september i 2006 ble den vist og registrert på biltilsynet, noen dager senere ble den kjørt til Ekebergmarkedet på hjemmelagde skilt og lånte hjul fra samba-bussen. Like etter fikk den på både ordentlige skilter og 16" diagonaldekk. Året etter gikk ferden til Våler i Østfold for fremvisning til forrige registrerte eier som hadde den i bruk fra 1957 til 1980 da den ble avskiltet i kontroll pga. slakk i styringen. Jeg fikk mange historier fra bilens bruk, her hadde det vært med alt fra griser og kufor til hele familien, og nå er den forrige eieren død. Originalmotoren var vekk da jeg kjøpte den, så foreløpig er det 30HK i den.
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #27 på: desember 04, 2013, 20:30:17 pm » |
|
Min soleklare favoritt… fortsatt!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #28 på: desember 04, 2013, 20:52:21 pm » |
|
Så...siden vi er på "eksport-markedet"... 1953 Pick Up (Eksportert):Pick Up nr 3 av 3 som ble eksportert er denne 54-modellen som gikk fra Stavanger til england for noen år siden.. Det verserte noen rykter om hjemkjøp igjen for noen år siden, men jeg er usikker på hva som er status pr i dag.. Noen som vet? http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=35709Denne er som tidligere nevnt opprinnelig en dansk bil. som jeg importerte rund 97. tidligere eier syns den var for god til å skrote så den ble min for 1500 . jeg betalte avgift og solgte den senere til England for under kostpris, nok antagelig det dummeste jeg har gjort .. jeg var inne på tanken å kjøpe den hjem, det samme vet jeg Knut i bergen var. Den skulle da koste ca 80 000 nok, Dai eide den da den er solgt videre og er nok neppe til salgs nå. Bildet er tatt da jeg kjørte flyttelasset mitt fra Danmark.
2.tif (67.15 KB. 156x240 - vist 3039 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
tom ivar t2
Seniormedlem
Innlegg: 316
Bosted: sola
Det går beire i mårræ
|
|
« Svar #29 på: desember 04, 2013, 21:03:02 pm » |
|
Panel: Denne er veldig ukjent for meg...annet enn at den står hjemme hos "Norol Racing Team"-sjefen i Stavanger.... Hvem kan fortelle oss mere om denne?
der var min bil og .den kom til rogaland søndag 24 juli 2011 . seint om kvelden.funnet i Kristiansand . det var ei gammel dame som eigte den da og på mandagen skulle kommunen rydde . hadde våre spiger nå hadde ikke me tatt den. der er ikkje mye i gjen av den ,det vil si alt som er mulig og skru av er borte og heile bunen er rosta bort.men fins rame nommer .den vil med 99.9 aldri komma på veien igjen men skal inn på låven til pynt eller skrek og advarsel Ikke for å kuppe Rune men jeg fyller bare med litt info.Vi hentet den på Froland meg og Marius det er en tidlig 53 modell skrotet i 66. vi løftet den rett av det som skulle vært chassis og slikt.resten av bilen ligger mellom Froland og Kylles.det enste som kan brukes er vel styresnekken.
5.JPG (4.96 KB. 320x213 - vist 978 ganger.)
4.JPG (5.02 KB. 320x213 - vist 1018 ganger.)
1.JPG (49.57 KB. 640x426 - vist 1035 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2013, 18:13:26 pm av tom ivar t2 »
|
Loggført
|
T1 1949 T1 1952 Type 1 1500 1967. Type 2 Ambulanse 1961. Type 2 15 Vindu deluxe 1962. porsche 911 carrera 1988. Barndoor panel 1953 T3 syncro pick up
|
|
|
|