Lasse
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #150 på: juni 28, 2008, 14:48:54 pm » |
|
De gamle er eldst. Punktum. Takk for at du hjelper, Svenole
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #151 på: juni 28, 2008, 15:35:51 pm » |
|
Ja kjekt att det er nokon veteranar her óg All hjelp er god hjelp
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #152 på: juni 28, 2008, 18:09:38 pm » |
|
Takk for sympati. Greit å ta med for en som er gått ut på dato. Blir vel et funn for en arkolog vil jeg tro. Jeg trenger i alle fal ikke å eksponere meg, er bare den jeg er.
En liten digresjon, utafor emnet forsåvidt. Har ikke kommet i form ennå, så dataen er grei å ha. Foresten så er jeg og min VW. født på våren i 1943. I alle fall har jeg også glede av å følge litt med. Å følge med her er rene mimrestunden for meg. Fint å få noen påminnelser. I alle fall jeg var 17 år i 1960 da jeg fikk tak i bil, det var en VW 1942. Når det gjelder dere var jeg nok ei sinke den gangen og full av rare spørsmål. Jeg ble kjendt med en biloppretter som hette Aune. Han var en av byens beste og jobbet hos VW forhandleren. Jeg fannt ut, at allt jeg lurte på om VW. kunne han svare på i detalj. Ikke bare det, han slapp ungdommer som var skitten på fingra inn i varmen. Hadde alltid tid til å svare på våre manglende kunskaper. I 1961 løsna svinghjulet. Da fikk jeg vite det jeg trengte, men han skjønte at jeg ikke hadde penger til verktøy. Han dro fremm verktøykassa med proff verktøy og så fikk jeg noen koppnøkler. Dette skal du få av meg, fordi du trenger det. Å husk å dra til swimghjulsmuttern det du klarer, stå pån gut. Det er unødvendig å fortelle at Belzern har hengt på tavla gjennom alle år. Det er altid det første jeg tar når det mekkes. Han lærte meg ei lekse om å stille opp. En som jeg har prøvd å leve opptil. Han var glad i sine nærmeste og det var han som lanserte for meg at min VW kunne bli en kalket grav om jeg ikke tenkte sikkerhet.
Tistlo har spiltta boksen, tøft. Jeg var 21 før jeg måtte ty til den utveien på en 1943 modell.
|
|
« Siste redigering: juni 28, 2008, 19:55:52 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #153 på: juni 29, 2008, 14:47:07 pm » |
|
Ein ting eg lurar på: Treng eg å ha med forstillingen?? vist dei skal kontrollmåle osv..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #154 på: juni 30, 2008, 08:33:51 am » |
|
Jeg har full forståelse for at du har opplevd mye vondt med tanke på trafikken. Skader pga uvettig kjøring skjer uansett om man sveiser et rammehode. Mye av det går vel mere på personen eller bilen, uten at dette er en diskusjon jeg vil inn på. Mitt påeng er at makan til pekefinger politikk skal man lete lenge etter. Ut i fra innleggene her virker det som ALLE kjærer helt godkjente biler. Jeg har vært med i dette for lenge til å stå bak slike holdninger. Vi har alle vært unge. Det at dere skal sette bort mye av jobben til fagfolk sier mere om dere. Selv er jeg av typen som gjør allt selv. Biltilsynet har godkjent mine sveisinger før, og di gjør det ennå.
Men om Tistlo skal gjøre dette selv er en annen ting, men la gutten prøve. Bilen skal jo faktisk godkjennes. Er jobben jævlig gjort blir den som regel ikke godkjent.
At statlige mennesker er inne her for å kikke, da er det mange andre som også sliter:) Tror faktisk ikke alle bilene på forumet her blir godkjent på første forsøk....Deriblant mine.
Det at ikke alle i denne tråden kjører godkjente biler er jeg også sikker på, men det og fortelle andre på ett nettforum at det er greit å blåse i regler, bare å skifte chassis nummer på en bil, osv det er vel ikke veldig smart.... Det å kjøre med litt senk eller uorginal dekk dim er noe annet enn å kjøre rundt med ett dårlig rammehode. Nå ser det ut som Tistlo får dette gjort på en skikkelig måte, ingenting er bedre enn det. Hadde alle her inne hatt den holdningen at: "du er 15 år, gjør så godt du kan, stå på" er det ikke sikkert at resultatet hadde blitt det samme... En ting alle som har interesse av gamle og ombygde biler burde skjønne er at vi kun får holde på med dette så lenge det gjøres ordentlig. Den dagen ombygde eller gamle biler utmerker seg på ulykkesstatistikker er det for slutt på muligheten til å få slike biler godkjente.
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #155 på: juni 30, 2008, 08:53:47 am » |
|
En ting alle som har interesse av gamle og ombygde biler burde skjønne er at vi kun får holde på med dette så lenge det gjøres ordentlig. Den dagen ombygde eller gamle biler utmerker seg på ulykkesstatistikker er det for slutt på muligheten til å få slike biler godkjente. Bra skrevet!
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #156 på: juni 30, 2008, 10:25:09 am » |
|
Ein ting eg lurar på: Treng eg å ha med forstillingen?? vist dei skal kontrollmåle osv.. Ingen som veit??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Christopher
Medlem
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim
|
|
« Svar #157 på: juni 30, 2008, 22:18:48 pm » |
|
Morsom siskusjon, men vel mye dobbeltmoral inne i bildet. Her er noen påstander a) Det er bytet mange rammehoder fra >65 til 65< rundt omkring i det ganske land uten at autoriserte sveisere har vært i nærheten b) Det er sveist inn mange senkere rundt omkring i det ganske land uten at autoriserte sveisere har vært inne i bildet c) Mange kjører biler som er senket fremme og hevet bak: Ulovlig! d) Det er skiftet mange chassienummer uten godkjenning. Også omsatt i åpne kjente forum. e) Mange vwT1 kjører rundt med mye rust f) Mange vw T1 kjører med ulovlige dekksimensjoner, smal forran bred bak osv g) Mange vwT1 kjører rundt med 1915 motor og orginale bremser
Greit nok at gutten er 14 år, men han har faktisk klart å plukke ned bilen, kanskje sitter han med nok innsikt til at dette kan bli like tryggt som mye annet rart som ferdes rundt omkring på norske veier. Jeg synes ikke at gammle vw's er direkte overrepresentert i ulykkesstatistikken. Gammle vw's er entusiastbiler, og entusiastbiler kjøres deretter, sjåfører skaper ulykker, ikke biler! Skulle vi luke ut trafikkfarlige biler er jeg redd Bobla hadde blitt luket ut av trafikken rimelig greit, den har jo særegenheter som bumpsteer etc.
Kunne ikke vært mer enig... Ja, nå må vi se til å bli kvitt alle disse fæle Kællookerne... Livsfarlig! Lenge leve dobbeltmoralen.. Og alle de gromme "farlige" bilene med den..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #158 på: juli 01, 2008, 12:27:44 pm » |
|
Korek rep. sveises i jigg. Bør kontrollmåles. Gamle forstillinger har ofte sjevheter (Eventuelt bøyde Rør, skade.) så de bruker nok en ny.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #159 på: juli 01, 2008, 13:03:41 pm » |
|
Betyr det att eg må kjøpe ein ny, eller er det noko dei har sjølv?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
|
« Svar #160 på: juli 01, 2008, 13:48:42 pm » |
|
Snakk med dei - ikkje oss. Vi veit ikkje, vi gissar. Dei derimot, dei veit.
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #161 på: juli 01, 2008, 15:50:29 pm » |
|
Har kontakta nokon verkstad i dag, deriblant liahagen mek og rep. Han eg snakka med sa det var så mykje bal så dei ville ikkje prøve eingong Men eg skal ta nokon bildet og senda til bilskadesenteret og vist ikkje dei klarar/giddar å reparere, så veit eg ikkje kven som kan det
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Lasse
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #162 på: juli 01, 2008, 18:04:09 pm » |
|
Så da ender du opp med ny flyndre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #163 på: juli 01, 2008, 18:17:30 pm » |
|
Vist ingen kan reparera, så JA
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #164 på: juli 01, 2008, 18:31:29 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse
Supermedlem
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #165 på: juli 01, 2008, 19:08:59 pm » |
|
Nu var vel heller problemet at gutta på verkstedet ikke gadd?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #166 på: juli 01, 2008, 21:58:11 pm » |
|
Det var eit av verkstadene. Han eg snakka med var ikkje noko hyggelig heller Men eg trur ikkje han var heilt med heller, når eg snakka om rammehovud og chassis osv.. han svarte berre att dei ikkje ville bala med sånne ting og att eg skulle plaga nokon andre Så for å overbevisa folk kor lite som skal til, så skal eg senda ein epost med bilder... for å forklara detta, virkar langt meir avansert enn da eigentli er.. Har eg flaks kjem den nya plata i morgo og
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #167 på: juli 01, 2008, 23:08:03 pm » |
|
Er det ikke et VW atorisert verksted eller bilskole som kan hjelpe? Det jeg er tenker på er vridning. Altså at forstillinga di blir høyre på den ene siden og lavere på den andre etter innsveising. Det meste kan justeres. Men ikke dette, når sluttresultatet er der. Når oppjust. av forstilling er på gang kommer en ikke i mål med slike sjevheter. Heldigvis har jeg sluppet denne jobben. Men måtte jeg, så hadde turen gått til en flink bilopretter, med spørsmål om prosessen og videre med gode råd. Det hadde i så fall ikke blitt den første gangen for min del. Vil vel tro at bakdelen må vatres i sammenheng med rammehodet. Ramma må stemme. Videre med heft sveising, mål og kontroll av ramme mål. I det vidre arbeidet vil lengre sveiser også sette i gang store krefter. Er enig med flere på forumet at slike proffjobber ikke passer til oppæring gjenom et diskusjonsforum. Men at de enkle gjør det selvjobber passer bedre.
|
|
« Siste redigering: juli 01, 2008, 23:11:57 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #168 på: juli 01, 2008, 23:21:46 pm » |
|
Jeg hadde bytta hele plata (kr 1500) og søkt tilsynet om bytte av identitet. Tenk deg litt om, det blir mye billigere og sikkert mye bedre også. Har selv sveist opp ett rammehode når jeg var ung og resultatet ble etter min mening på det tidspunktet bra, men i ettertid så tenker jeg at jeg hadde litt problemer med hjulvinkler og slikt etterpå Litt flau av hele greiene nå men den bilen er nok uansett spiker nå.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #169 på: juli 01, 2008, 23:34:31 pm » |
|
Kanskje er eit nytt understell billigare enn det koster å sveise i den plata, men det er forsøket vert
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
.LP
|
|
« Svar #170 på: juli 04, 2008, 14:13:28 pm » |
|
+ den tiden du har brukt her på forumet, ikke for å snakke den tid alle andre har brukt på dette emnet, så har hele gjengen kunnet sykle til nærmeste tilgjengelige flyndre, sykle den tilbake til deg, og montere den!
.LP
|
|
|
Loggført
|
-65 T1 Panama beige http://tvwk.tripod.com/------------------------------------------------------------- Jeremy Clarkson: “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #171 på: juli 04, 2008, 14:42:34 pm » |
|
Ja.. denne tråden er omtrent lika lang som heile prosjekt-tråden min Fårhåpentligvis kan eg snart stenge den, for idag ankom den nye plata, som forøvrig vil verta posta litt på prosjekttråden min
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #172 på: juli 05, 2008, 01:06:53 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|