JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« på: juni 19, 2008, 00:22:45 am » |
|
Hei. Noen som har sans for historie og tall her?
Drev og ryddet i noen gamle kartonger på loftet og kom over en gammel utgave av "Hvem Hva Hvor" fra 1969. I den var det et kapittel med masse bilstatistikker, og siden vi er VW-nerder er vi vel interessert i tallene fra den tiden?
I 1969 toppet VW 1300/1500 listen overlegent mht mest solgte bil: 16,7% av alle nye biler, med Ford Cortina på andreplass. Samme året ble det solgt 211 T-2 i Norge.
Prisen var grei: 16 600 kr for en VW 1300. Karmann Ghia'en kostet 31 000.
Men hvor mye penger var dette egentlig dengang? Med litt hjelp fra sidene til Statistisk sentralbyrå og noen klikk i Excel går det an å leke seg litt frem og tilbake. Fant ut at det var best å ta utgangspunkt i gjennomsnitts industriarbeiderlønn, som var på 27 000 kr i 1969. Det betyr at bilkjøpet utgjorde 62% av årsinntekten. Så hvis vi regner videre med dagens gjennomsnittslønn på 378 000, så blir resultatet dette:
Skulle du gått på Møller i dag og kjøpt deg en ny VW 1300 1969-modell, ville prisen vært 233 500! En 1600 TL ville til sammenligning kostet 357 000, og Karmann Coupe'en hadde kostet deg 434 000!
Ikke billig, med andre ord, men kvalitet har jo sin pris, da...
|
|
« Siste redigering: juni 19, 2008, 23:05:37 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #1 på: juni 19, 2008, 00:57:13 am » |
|
Artig statistikk dette, og det passet jo meget bra da jeg har en 69 1300 og har hele tiden slitt med å gi en eksakt ny-pris. Men nå vet jeg det og skal huske den summen  Takker og bukker. Artig å tenke på at for 233 500 idag så får en mye dårligere nybiler enn ei boble, tviler sterkt på at det lever særlig mange av dagens biler til den prisen om 39 år 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #2 på: juni 19, 2008, 07:07:49 am » |
|
Det var moro å få med seg.  Husker em kamerat hadde en 68mod som kjøps kontrakten var med, og pris på den var kr.16800,- kostet vel sikkert litt mere å frakte bilen til Hamar enn til Oslo.. Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #3 på: juni 19, 2008, 08:38:46 am » |
|
Artig å tenke på at for 233 500 idag så får en mye dårligere nybiler enn ei boble, tviler sterkt på at det lever særlig mange av dagens biler til den prisen om 39 år   Det ble jo solgt 3300 Ford Cortina det året, men det er ikke så lett å spotte dem på veien i dag. Tipper at det fremdeles er 69-modell bobler på veien om 39 år, men svært få av dagens billigbiler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #4 på: juni 19, 2008, 08:53:28 am » |
|
det var rart at 68 mod kostet litt over 16000,- da jeg har org kvittering for bilen min som viser 20000,- litt av en prisstigning på to år!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #5 på: juni 19, 2008, 11:25:59 am » |
|
Ser i tabellen at det ble registrert 211 T2a Bay 8-seter busser, hadde vært gøy å sett antallet bay totalt, inkl. panel/ sika/ doka/ ambulanser osv. som ble solgt her i landet det året.
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
Boerge
Seniormedlem
   
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige
|
 |
« Svar #6 på: juni 19, 2008, 12:22:44 pm » |
|
det var rart at 68 mod kostet litt over 16000,- da jeg har org kvittering for bilen min som viser 20000,- litt av en prisstigning på to år!
20% moms ble innført i 1970 - en av årsakene til at det ble solgt mye bobler i 1969.
|
|
|
Loggført
|
Cowboys from Hell 
|
|
|
Tarjei
Seniormedlem
   
Innlegg: 379
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: juni 19, 2008, 12:29:58 pm » |
|
Festlig lesing. boblene mine er altså direkte sammenlignbare med den franske (!) bilen min. Kult. Litt mer plass i korporalen, får en si, men dog.
JFP: Har du flyttet? Har ikke sett caben EN gang i år? Ser kun en HS-reg oransje 1302 i blan.
Tarjei
|
|
|
Loggført
|
Tarjei 1303 S "Gullsnute" 1303 S Big "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg 1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne. 1972 T2 Westfalia camper "Nadolek" 1984 Brenderup "Lille-Grün" tholtest@yahoo.comSenking suger!
|
|
|
TAH54
Seniormedlem
   
Innlegg: 485
Bosted: Hernes i Elverum
vw 1954 The evil that men do ! 95178117
|
 |
« Svar #8 på: juni 19, 2008, 16:00:56 pm » |
|
Noen som vet hva bobla kosta i 1954 ? Prislappen på radioen min viser at den kosta 450 kr . Mye penger den gangen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
manics
Seniormedlem
   
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
 |
« Svar #9 på: juni 19, 2008, 17:14:10 pm » |
|
Artig å tenke på at for 233 500 idag så får en mye dårligere nybiler enn ei boble, tviler sterkt på at det lever særlig mange av dagens biler til den prisen om 39 år  Om 39 år er det sannsynligvis ingenting igjen av dagens plastbiler... Boblene er kvalitetsprodukter, mer enn hva man kan si om nymotens biler... Min 68 1300 kosta 16.800 ny, veit det godt da min bestefar kjøpte den ny. Må ha vært noe ekstra i den, uten at jeg helt kan se hva det har vært....rimelig ribba. 
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #10 på: juni 19, 2008, 17:41:49 pm » |
|
Etter å ha sett "Back to the future" på TV her om dagen så lurer jeg på om jeg ikke skal ta med litt cash og reise tilbake til '69 og hente meg en (KG *humre*) Karman Ghia til helga 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #11 på: juni 19, 2008, 18:35:05 pm » |
|
Om noen uker har jeg tilgang til stort sett samtlige utgaver av Hvem Hva Hvor siden rett før krigen, da kan mange tall finnes frem  Jeg tror det er i Hvem Hva Hvor for 1940 at det er noen sider om KdF-Wagen, med bilde av bilen uten karosseri. Visstnok gikk det noen rykter den gangen om at bilen skulle ha kunststoffkarosseri, som ble avkreftet i boka. Forresten ikke rart at en Karmann Ghia kosta mye - det gikk mye håndverk inn i disse bilene. Og en Porsche var enda dyrere...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ole Andreas
Juniormedlem
 
Innlegg: 60
Bosted: Ski
|
 |
« Svar #12 på: juni 19, 2008, 21:32:26 pm » |
|
Heisann! Noen som vet hva bobla kosta i 1954 ? Prislappen på radioen min viser at den kosta 450 kr . Mye penger den gangen.
Da har jeg tittet i boka som kom ut i 55, reaksjonen på den er avsluttet 1.november 54; Volkswagen 111; 10 100 Volkswagen 113; 11 350 Volkswagen 117; 11 950 Volkswagen De Luxe 151; 15 850 -- Ole Andreas
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #13 på: juni 19, 2008, 23:02:27 pm » |
|
Om noen uker har jeg tilgang til stort sett samtlige utgaver av Hvem Hva Hvor siden rett før krigen, da kan mange tall finnes frem  Jeg tror det er i Hvem Hva Hvor for 1940 at det er noen sider om KdF-Wagen, med bilde av bilen uten karosseri. Visstnok gikk det noen rykter den gangen om at bilen skulle ha kunststoffkarosseri, som ble avkreftet i boka. Forresten ikke rart at en Karmann Ghia kosta mye - det gikk mye håndverk inn i disse bilene. Og en Porsche var enda dyrere... Hei, Pan! Det hadde vært morsomt om du kunne tatt deg tid til å scanne inn pristabellene bakover hvis du har tilgang til alle Hvem Hva Hvor'ene. Kan bidra med 1975-utgaven. Passer bra at jeg fant den på loftet også, siden jeg har en 1975 Jeans og en 1976 cab (synd at denne ikke står, men én som stoppet meg på en bensinstasjon en gang sa han hadde nesten kjøpt en maken i 1975, men fikk en ny Opel Rekord for samme prisen og kjøpte den i stedet - altså 43 000. Kan kanskje stemme. I så fall måtte jeg ha gitt 350 000 for cab'en etter dagens prisnivå. Det hadde jeg gjort! Anyways, her et tallene fra 1975: Har kontrollert mot excel-modellen min, og en gjennomsnitts industriarbeider i dag må stadig ut med ca 230-240 000 for en boble etter dagens prisbilde. En 412 ville kostet 317 000. Man kan si hva man vil om kvaliteten, men det er i hvertfall sikkert at bilene har blitt billigere hvis man tenker på det man får for de pengene i dag. En ny velutstyrt Golf stasjonsvogn har jo en del mer teknologi og motor for pengene, selv om sjarmen er så som så... Tabellen:
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #14 på: juni 20, 2008, 00:02:59 am » |
|
Scanner har jeg ikke, men jeg skal se hva slags tall jeg kan grave frem når den tid kommer at jeg befinner meg på samme sted som bøkene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #15 på: juni 20, 2008, 10:59:10 am » |
|
Siden Ghiaen min er brukt går den for halv pris av 434 000!
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #16 på: juni 20, 2008, 11:20:06 am » |
|
Heisann! Noen som vet hva bobla kosta i 1954 ? Prislappen på radioen min viser at den kosta 450 kr . Mye penger den gangen.
Da har jeg tittet i boka som kom ut i 55, reaksjonen på den er avsluttet 1.november 54; Volkswagen 111; 10 100 Volkswagen 113; 11 350 Volkswagen 117; 11 950 Volkswagen De Luxe 151; 15 850 -- Ole Andreas Noen som kan regne om dette til dagens prisindeks? Utrolig artig tråd dette!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Ole Andreas
Juniormedlem
 
Innlegg: 60
Bosted: Ski
|
 |
« Svar #17 på: juni 20, 2008, 19:03:12 pm » |
|
Hei igjen! Noen som kan regne om dette til dagens prisindeks? Utrolig artig tråd dette!
google er din venn i nøden; Om ikke ting har spilt meg et puss, er dette løsningen: Resultat av utregning 10100 kr. i 1954 tilsvarte 119786.00 kr. i 2007. Dette tilsvarer en prisstigning fra 1954 til 2007 på 1086.0 prosent. Merk! Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen. URL: http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html-- Ole Andreas
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #18 på: juni 20, 2008, 23:26:36 pm » |
|
Hei igjen! Noen som kan regne om dette til dagens prisindeks? Utrolig artig tråd dette!
google er din venn i nøden; Om ikke ting har spilt meg et puss, er dette løsningen: Resultat av utregning 10100 kr. i 1954 tilsvarte 119786.00 kr. i 2007. Dette tilsvarer en prisstigning fra 1954 til 2007 på 1086.0 prosent. Merk! Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen. URL: http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html-- Ole Andreas Dette er helt korrekt utregnet pris! Men jeg synes dette ble litt for rimelig med litt over 100 000 for en bil. Tror det virket dyrere for folk enn det. I 1954 var det bilrasjonering, og det var om å gjøre å begrense import i oppbyggingen av landet. Det var godt med toll for å hindre at folk kjøpte biler. Digressjon: Folkevognen var politisk helt korrekt, mens f eks Karmann Ghia og Boble Cabriolet ble sett på som unødvendig tøv, og det var heftige sportsvogn- og luksusavgifter på dem. I min utregning tok jeg utgangspunkt i gjennomsnitts industriarbeiderlønn, og så på hvor stor prosent av inntekten bilen utgjorde i 1969. Ved å multiplisere denne prosenten med dagens gjennomsnittslønn på 378 000, kom jeg altså frem til at folkevognen kostet ca 230 000 i 1969. Vet ikke hva som er mest riktig modell. Boligene var jo billigere den gang, mor var hjemme, og fars inntekt var ofte den totale familieinntekten. Tenker vi sånn var det nok et enda tynge løft for en familie å få seg en bil den gang. I tillegg til at man måte søke myndighetene om å få lov å kjøpe en... Er det noen statistikere her som kan bidra til å finne riktig metode? Sliter litt med å finne ut årsinntekten for 1954, så jeg får ikke regnet ut prisen på 54-modellen. Statistisk årbok oppgir bare timelønn, men hva var årsverket i 1954? Noen som vet? Det var seksdagersuke den gang, men hvor mange timer jobbet man pr år? (trenger å vite årsinntekten). Uansett: På dypet av www.ssb.no klarte jeg å finne ut at bensin kostet 96 øre pr liter i 1954. Med bly. Det tilsvarer kr 11,39 pr liter i dag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #19 på: juni 21, 2008, 11:06:03 am » |
|
Å bruke kpi-indeksen til SSB er nok det riktigste for å finne ut hva bilen faktisk kostet i "dagens" penger. Med din utregning JFP ser man ikke prisen, men får en indikasjon på stor belastning et bilkjøp var for en families lommebok etter dagens standard. Når det gjelder det med at 120.000 hørtes billig ut for en bil, så er det jo allerede nevnt at det på den tiden var mest éninntektsfamilier og så må vi heller ikke glemme at det har vært en kraftig reallønnsvekst de siste 50-60 årene. Folk har ikke bare fått lønnstillegg som holder tritt med inflasjonen, men fått stadige lønnstillegg som er større enn prisstigningen. Så Ola Normann anno 2008 er jo mye rikere enn Ola Normann anno 1954. I 1954 var årslønnen 10.000 kroner - se link under for oversikt over lønn fra 1946 til i dag. I høyrespalten ser man også reallønnsveksten, på 50 og 60-tallet var det ikke uvanlig å få lønnstillegg på dobbelt så mye som inflasjonen - mao økte kjøpekraften kraftig år for år. Dette blir off topic, men i prisvekst-spalten nest til høyre ser du også hvor heldige våre foreldre var som tok opp boliglån på 70 og tidlig 80-tall. Med en prisvekst på 10-13 prosent årlig ble de lånene spist opp av inflasjonen. Snakk om dessertgenerasjon http://www.ssb.no/histstat/aarbok/ht-0901-lonn.html
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #20 på: juni 23, 2008, 16:09:24 pm » |
|
Hei EspenX,
Jepp, tror du har rett mht kronebeløp. Det blir riktig.
Men har diskutert litt med folk som kastet mindre steiner enn meg som guttunge, og som satt inne og leste matte og statistikk litt mer enn meg:
KPI/nåverdiberegning er en vanlig sammenlikningsmåte. En annen metode er å finne ut hvor mange timer en "gjennomsnittslønnet person" måtte jobbe for å kjøpe en vare. Da fjerner man en del andre komplekse feilkilder som ligger i f eks konsumprisindeksen (KPI), f eks subsidier som svinger, MVA-prosenter, osv.
Skal ta en litt mer omfattende xls-øvelse på forlkevognpriser når jeg er tilbake fra ferie. Vi kan jo lage en tabell som viser begge pris-modellene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #21 på: juni 23, 2008, 19:44:47 pm » |
|
Yes, helt enig. Begge beregningene sammen gir et bedre bilde enn ett av tallene hver for seg. Bilen kostet 120.000 etter dagens penger, men tilsvarer 230.000 med dagens lønnsnivå. Synes dette er en veldig interessant tråd, håper dere finner flere Hvem-hva-hvor på loft og i kjellere 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
TAH54
Seniormedlem
   
Innlegg: 485
Bosted: Hernes i Elverum
vw 1954 The evil that men do ! 95178117
|
 |
« Svar #22 på: juni 24, 2008, 13:15:22 pm » |
|
Artig tråd det her  Artig å tenke på at et nytt komplett interiør fra Himmelsevice koster over dobbelt så mye som bobla mi kosta i 54 . Dem hadde vel 9 timers arbeidsdager i 54 ,men litt kortere på lørdag ! Spurte bestefar .han mener å huske det . Han jobba på Strømmen mek verksted .Men å kjøpe seg ny Boble med den lønna var helt uaktuelt som han sa ! Han kjørte moped 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #23 på: juli 07, 2008, 19:35:27 pm » |
|
Her kommer prislister fra de Hvem Hva Hvor jeg har tilgang til, der hvor prislister står.
1955: VW 111: 10100 VW 113: 11350 VW 117: 11950 VW de Luxe 151: 15850.
1959: Dette året er det en artikkel over flere sider om VW. Jeg har ingen scanner, så får ikke lagt ut alt, men kan nevne at det det året ble solgt 2183 VW i Norge. Fabrikken i Wolfsburg hadde det året en daglig produksjonskapasitet på 1800 personbiler.
VW 113 De Luxe: 12250 VW 143 Karmann Ghia: 19500 (en Volvo Amazon kosta 20500!).
1962: Standard: 12250 de Luxe: 14450 Karmann Ghia Coupe: 24525.
Dette året ble det solgt 5946 VW i første halvår. På andreplass kom Ford Anglia (14200 kroner) med 2581 solgte biler.
1963:
Standard: 12925 de Luxe: 15125 1500: 22175 Karmann Ghia Coupe: 27150.
1964:
Standard 1200: 13700 de Luxe 1200: 15100 1500: 20750 1200 Karmann Ghia: 23375 1500 Karmann Ghia (Type 34, vil jeg tro): 32550.
1965:
1200: 14950 1200 Karmann Ghia Coupe: 23475 1500 N: 20500 1500 S: 22400 1500 Karmann Ghia: 33750.
1966:
1200-113 de Luxe: 14850 1200 Karmann Ghia: 23375 1500 N: 20400 1300: 15875 1600 TL: 23600.
1967:
1300: 15975 1600 A: 20975 1600 TL: 24100 1600 Karmann Ghia: 35200.
1968:
1200: 14750 1300: 16200 1500: 17350 1600 A: 21475 1600 TL: 24100 1600 Karmann Ghia: 35200.
1969:
1200: 14800 1300: 16650 1500: 18500 1500 Karmann Coupe: 31000 1600 A: 22825 1600 L: 24850 1600 TL: 25500.
1970:
1200-111: 14950 1300-113: 16950 1500-113: 18250 1600 TL-311 L: 24150 411: 29900.
1971:
1200-111: 17750 1300-113: 21050 1500-113: 22475 1600 TL-311 L: 28450 411: 33800.
1972:
1200: 18540 1300: 20600 1600 TL-A: 29110 411 E: 34900 VW Porsche 914: 55900.
1973:
Dette året passerte Bobla T-Forden i antall produserte biler.
1200: 20670 1300: 23200 1600 TL-A: 31130 411 E: 38525 K 70: 41700 VW Porsche 914: 60200.
1974:
1200: 21950 1300: 24575 1303 S: 26950 1600 TL-A: 32835 412 E: 38825 K 70: 41360 VW Porsche 914: 67500.
1975:
Legg merke til prisforskjellen mellom Passat, 412 og K 70. Hvorfor VW valgte å produsere alle tre modellene, er for meg en gåte.
1200: 22950 1300 S: 26975 1303 S: 28600 Passat: 36990 412: 43720 K 70: 46550 VW Porsche 914: 72800.
1977:
Dette året nevnes ikke pris på noen luftkjølte VW. Jeg tar med de to som er nevnt allikevel, så de som er interesserte kan sammenlikne med prisene på luftkjølte tidligere år.
Golf: 43000. Passat: 51000.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #24 på: juli 09, 2008, 09:45:14 am » |
|
1970:
1300-113: 16950
Som tidligere nevnt så fulgte orginalkvitteringen med på min bil fra 1970, der stod det noe sånt som 20.000,- så det ekstra 3.000,- kan vel være avgifter (noen som vet hva slags avgifter det var på den tiden? Engangsavgift etc) og ekstrautstyr? Moro dette 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #25 på: juli 09, 2008, 17:13:11 pm » |
|
Prisene i Hvem Hva Hvor var som oftest et slags representativt gjennomsnitt - bilene kunne koste litt forskjellig avhengig av hvor i landet du kjøpte dem. Men var sikkert noen avgifter og litt diverse som ble lagt til som forklarer de 3000 ekstra, ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|