Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« på: august 06, 2013, 08:26:31 am » |
|
Jeg har problemer med og få bilen i gir for alle girene "bakover" Jeg har byttet til Empi girstang, da jeg fikk tips om at dette kunne hjelpe. Jeg har byttet den lille plastforingen foran og den bakerste foringen/koblingen, uten at det ble betydelig bedre. Jeg har og forsøkt og flytte litt rundt på plasseringen på girstangen slik som Empi foreslår, dette hjelp heller ikke stort. Med litt fikling så får jeg den i 2 og 4 gir men ikke i revers. Når jeg skiftet den bakerste koblingen/foringen merket jeg at det var veldig stor vandring på staget som går inn i girkassen, er dette normalt? Jeg har ikke fått skiftet de to plastforingene som er i midten på det lengste staget, da jeg ikke skjønner helt hvordan det skal gjøres.
Trenger tips og triks for hva det er som kan være problemet. Hvis dere vet om et dyktig verksted eller mekaniker på østlandet som kan ta en slik jobb så sier jeg ikke nei takk til det. Skulle så gjerne hatt camper'n på veien før helga slik at jeg kommer meg på SCC med den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
|
|
« Svar #1 på: august 06, 2013, 10:01:02 am » |
|
Kan det være at skiftegaffelen er utslitt?
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Ivar
Supermedlem
Samler seg opp......
|
|
« Svar #2 på: august 06, 2013, 10:30:25 am » |
|
Då eg kjøpte Plokkopp'en (-75 Sika) var det montert Empi stang. Sjølv etter utallige justeringar, var det 'umulig' å gire i 1. og 3. Heiv den ut, og satte inn ei halvsliten originalstang, litt justering på plassering framme, og vips! Ja, den er slarkete, og mangler presisjon, men giringa går heilt utmerka. Eg har kjøpt nye foringar og leddet bak, men ikkje skifta dei enno. Utgåande aksling frå kassen er det rikelig slakk i, og simmerringen er kaputt, så der er ein markant oljelekkasje. Ser ikkje ut for at det har nokon innvirkning på funksjonen. Derimot så er ojlemengden viktig. Når det minker, så blir det veldig treg giring. Fyller opp til det renner ut ryggelysbrytar-holet. Har forstått det slik at for å skifte dei foringane på midten, så er det ein skøyt som kan delast. Har ikkje investigert det enno.....
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« Svar #3 på: august 06, 2013, 11:31:34 am » |
|
Er det denne som kalles for skiftegaffel?
image.jpg (143.58 KB. 688x516 - vist 172 ganger.) Hvis det er det, så byttet jeg den i går. ( ja jeg hadde ikke stålstreng til å sette i bolten, men det skal jeg gjøre )
|
|
« Siste redigering: august 06, 2013, 11:36:17 am av bjorklo »
|
Loggført
|
|
|
|
Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« Svar #4 på: august 06, 2013, 11:35:26 am » |
|
Då eg kjøpte Plokkopp'en (-75 Sika) var det montert Empi stang. Sjølv etter utallige justeringar, var det 'umulig' å gire i 1. og 3. Heiv den ut, og satte inn ei halvsliten originalstang, litt justering på plassering framme, og vips! Ja, den er slarkete, og mangler presisjon, men giringa går heilt utmerka. Eg har kjøpt nye foringar og leddet bak, men ikkje skifta dei enno. Utgåande aksling frå kassen er det rikelig slakk i, og simmerringen er kaputt, så der er ein markant oljelekkasje. Ser ikkje ut for at det har nokon innvirkning på funksjonen. Derimot så er ojlemengden viktig. Når det minker, så blir det veldig treg giring. Fyller opp til det renner ut ryggelysbrytar-holet. Har forstått det slik at for å skifte dei foringane på midten, så er det ein skøyt som kan delast. Har ikkje investigert det enno..... Kanskje jeg må bytte tilbake til den gamle girstangen og teste, men var problemer med den og da, hmm... Jeg har tenkt litt på det med giroljen, men har gått i glemmeboka når jeg har holdt på, men det er jo så absolutt noe å tenke på. Takk for tipsene, jeg får se hva jeg kan få til i kveld, hvis ikke så tror jeg at jeg leverer den på verksted i morgen og håper at de får den fikset får helga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« Svar #5 på: august 06, 2013, 11:36:51 am » |
|
Då eg kjøpte Plokkopp'en (-75 Sika) var det montert Empi stang. Sjølv etter utallige justeringar, var det 'umulig' å gire i 1. og 3. Heiv den ut, og satte inn ei halvsliten originalstang, litt justering på plassering framme, og vips! Ja, den er slarkete, og mangler presisjon, men giringa går heilt utmerka. Eg har kjøpt nye foringar og leddet bak, men ikkje skifta dei enno. Utgåande aksling frå kassen er det rikelig slakk i, og simmerringen er kaputt, så der er ein markant oljelekkasje. Ser ikkje ut for at det har nokon innvirkning på funksjonen. Derimot så er ojlemengden viktig. Når det minker, så blir det veldig treg giring. Fyller opp til det renner ut ryggelysbrytar-holet. Har forstått det slik at for å skifte dei foringane på midten, så er det ein skøyt som kan delast. Har ikkje investigert det enno..... Kanskje jeg må bytte tilbake til den gamle girstangen og teste, men var problemer med den og da, hmm... Jeg har tenkt litt på det med giroljen, men har gått i glemmeboka når jeg har holdt på, men det er jo så absolutt noe å tenke på. Takk for tipsene, jeg får se hva jeg kan få til i kveld, hvis ikke så tror jeg at jeg leverer den på verksted i morgen og håper at de får den fikset før helga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
|
|
« Svar #6 på: august 08, 2013, 00:25:12 am » |
|
Er det denne som kalles for skiftegaffel? [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Hvis det er det, så byttet jeg den i går. ( ja jeg hadde ikke stålstreng til å sette i bolten, men det skal jeg gjøre ) Skiftegaffelene sitter inne i girkassa om jeg ikke tar feil.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Wer will, der kann
|
|
« Svar #7 på: august 08, 2013, 02:44:22 am » |
|
Har du satt plata under girspaken rett veg?? vil på ingen måte anbefala deg å setta den inn på verkstad, dei kan garantert ingenting om dette her, med mindre da skulle vera ein gammal ringrev på eit møllerverkstad. fritt etter minne so meinar eg plata under spaken skal stå med tappen OPP på høgre sida.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« Svar #8 på: august 08, 2013, 05:47:09 am » |
|
Har du satt plata under girspaken rett veg?? vil på ingen måte anbefala deg å setta den inn på verkstad, dei kan garantert ingenting om dette her, med mindre da skulle vera ein gammal ringrev på eit møllerverkstad. fritt etter minne so meinar eg plata under spaken skal stå med tappen OPP på høgre sida.
Fant en gammel fyr som hadde gjort dette før, men... Er ikke så sikker på at jeg er enig med han Jupp, jeg satte platen feil først men satte den korrekt etterpå, og sleit da fortsatt med reversen og 2,4 gir. Han på verksted skal vistnok ha fått reversen til å fungere, men ikke 2 og 4, det mente han måtte være inne i girkassen. Så da må jeg nok finne noen som kan ta en service på den, tips mottas, eller så må jeg finne en ny en.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« Svar #9 på: august 08, 2013, 05:49:13 am » |
|
Er det denne som kalles for skiftegaffel? [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Hvis det er det, så byttet jeg den i går. ( ja jeg hadde ikke stålstreng til å sette i bolten, men det skal jeg gjøre ) Skiftegaffelene sitter inne i girkassa om jeg ikke tar feil. Kan tenkes at du har rett du, verkstedet mente at problemet var inne i gir kassen. Takk for tipset, skal sjekke det opp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Wer will, der kann
|
|
« Svar #10 på: august 08, 2013, 06:35:28 am » |
|
plastforingane sitter rundt overføringen og for å få den ut må du ned med motor og gir.. hjelper veldig på slarkete overføring då. men reknar med du har prøvd å justera girspaken sånn at du får den "lengre" mot 2+4gir. dvs du kjøyrer spaken maks frammøve, då vil du ha maksimal vandring bakover mot kasso på dei girene.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Odd-Arne
Seniormedlem
|
|
« Svar #11 på: august 08, 2013, 09:12:41 am » |
|
plastforingane sitter rundt overføringen og for å få den ut må du ned med motor og gir.. hjelper veldig på slarkete overføring då. men reknar med du har prøvd å justera girspaken sånn at du får den "lengre" mot 2+4gir. dvs du kjøyrer spaken maks frammøve, då vil du ha maksimal vandring bakover mot kasso på dei girene.
Det er såpass, at man må ut med motor og gir, Har litt å styre med i vinter da, skjønner jeg Ja, har forsøkt og justere girspaken sånn som du beskriver, uten videre stor nytte. Skal ta en titt i verksted manualen og se hvordan det er å åpne en sånn kasse for en kar som meg som ikke har gjort det før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|