hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #30 på: februar 08, 2014, 19:42:32 pm » |
|
Da skal motoren ut. Må bytte utløserlager. Skal også porte toppene litt og skifte eksos. Blir vel også litt lakk og en grundig vask, men sikkert i omvendt rekkefølge Noe annet jeg burde se på når jeg først har motoren ute? Jørn.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #31 på: februar 08, 2014, 19:48:12 pm » |
|
Bilde:
IMG_9819.jpg (89.73 KB. 800x450 - vist 558 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #32 på: februar 08, 2014, 21:09:49 pm » |
|
Da skal motoren ut. Må bytte utløserlager. Skal også porte toppene litt og skifte eksos. Blir vel også litt lakk og en grundig vask, men sikkert i omvendt rekkefølge Noe annet jeg burde se på når jeg først har motoren ute? Jørn. Ofte greit å skifte simring på veiv og o-ring på svinghjul i samme slengen
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #33 på: februar 08, 2014, 21:23:02 pm » |
|
Takker, da er det notert
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #34 på: februar 12, 2014, 17:55:15 pm » |
|
DA er motoren havnet på benken i snikkerboden Gleder meg til å gå i gang. Dette bildet burde vel da hete FØR
IMG_9829.jpg (101.14 KB. 800x534 - vist 559 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #35 på: februar 28, 2014, 16:05:52 pm » |
|
Kjøpte en liten fres, koblet den på fleksiledning på borremaskina og portet toppene i går. JADA! Gikk som en lek egentlig, men tidkrevende greier, og så var det jo litt lesing på forhånd så man vet hva man driver med, hvor man bør frese, og ikke minst, hvor man ikke bør frese. Bilder kommer Neste; Hone sylindere. Driter i samtaler om ovale sylindere og maskinering på proffnivå. Drar til med biltemahon og borremaskin, bare så man får litt smørespor og god tilpasning til nye stempelringer Lagom, som de sier i Sverige
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #36 på: mars 11, 2014, 21:22:04 pm » |
|
Lakk og sånn Pent skal det være;
2014-03-11 19.29.27.jpg (80.87 KB. 800x600 - vist 466 ganger.)
2014-03-11 19.29.46.jpg (36.32 KB. 450x600 - vist 450 ganger.)
2014-03-11 19.29.59.jpg (42.18 KB. 450x600 - vist 464 ganger.) [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2014, 21:27:39 pm av hauganfoto »
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #37 på: mars 11, 2014, 21:25:21 pm » |
|
Porting av topper. Vekk med kanten under ventilsetet.
2014-03-01 15.52.18.jpg (91.32 KB. 799x581 - vist 526 ganger.) Litt bortevekk i svingen ut på eksosen. Legg på pakning på innsug og eksos og lag hullet så stort så det passer akkurat.
2014-03-01 15.52.32.jpg (81.63 KB. 800x600 - vist 520 ganger.)
2014-03-01 15.53.05.jpg (84.82 KB. 800x378 - vist 520 ganger.) Ta også innsugene på samme måte (med pakning, tusj og utvid hullet litt).
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #38 på: mars 11, 2014, 21:37:35 pm » |
|
Lite å gjøre? Knekk en bolt. Oppskrift. Ta en gammel bolt, gjerne på eksosdeler som har vært varme/kalde over tusen ganger og som er godt rusten. Bolten som fester eksosen til toppen er et glimrende valg. Hiv på en fastnøkkel med skikkelig godt grep på mutteren. Ta i. Kjenn godt etter på den litt sånn vage myke følelsen (hmmm, dette kjennes da rart ut?) og plutselig står du der med en halv bolt med mutter på... Så tar du vinkelkutteren og sliper bolten som står igjen i toppen flat og helt nedtil godset. Så borrer du litt, prøv å holde deg rundt midten av bolten og deromkring.
2014-03-11 18.35.41.jpg (49.78 KB. 478x600 - vist 455 ganger.) Så borrer du større og større og større. Så gjenger du opp hytt hull, hiver i et gjengestag og kapper i passe lengde.
2014-03-11 19.29.01.jpg (86.73 KB. 800x600 - vist 478 ganger.) En fin måte å få tiden til å gå på, uten egentlig å tilføre bilen noe som helst
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #39 på: mars 19, 2014, 21:59:09 pm » |
|
Forgasser I påvente av at kontoen skal si at det er greit med doble gassere, får man gjøre det beste ut av det man har. Jeg har derfor renset og gått over min 34 pict 3. Dyser kan man lese mangt om, så da måtte jeg jo se etter hvordan min var satt opp. Main 125 Idle 55 Air correction 60z Hadde en 132,5 main liggende, så da er den på plass :-) Har også en 127,5 liggende, men ikke 130 som sikkert hadde vært midt i blinken. Håper å få 132,5 til å fungere sammen med min SVDA fordeler og mine nyporta topper som kanskje får 1,25 vipper om ikke så lenge. Herlig å komme dit at ting skal settes sammen igjen!
2014-03-19 20.43.06.jpg (95.77 KB. 640x480 - vist 500 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 876
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #40 på: mars 20, 2014, 20:34:28 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #41 på: mars 21, 2014, 17:53:00 pm » |
|
Takker!
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #42 på: mars 23, 2014, 18:42:18 pm » |
|
Da har jeg akkurat erfart hvilken del av kjøleblekket som heter glemmeblekk, og hvorfor det har fått det navnet. Jada...
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
MadsBL
Medlem
Innlegg: 224
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #43 på: mars 23, 2014, 19:21:32 pm » |
|
Da har jeg akkurat erfart hvilken del av kjøleblekket som heter glemmeblekk, og hvorfor det har fått det navnet. Jada...
Det kjøleblekket lever opp til sitt navn for de fleste som plukker det av, slår aldri feil Blir bra dette her!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #44 på: mars 26, 2014, 22:12:03 pm » |
|
Endelig er vi der at bildet "ETTER" kan legges ut
IMG_0080.jpg (124.4 KB. 799x507 - vist 606 ganger.) Nå gleder jeg meg veldig, veldig, veldig til våren. (her på Drevsjø er det en måned til, minst...)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Varj
Supermedlem
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #45 på: mars 28, 2014, 19:37:16 pm » |
|
Er noe harmonisk med før/etter bildet av motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #46 på: mars 28, 2014, 21:49:57 pm » |
|
Harmoni er bra, tror jeg!
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
MadsBL
Medlem
Innlegg: 224
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #47 på: mars 28, 2014, 22:00:48 pm » |
|
Super jobb! Hva slags lakk brukte du på varmepottene og eksosen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #48 på: mars 29, 2014, 13:13:27 pm » |
|
Endelig er vi der at bildet "ETTER" kan legges ut [ Vedlegg ] Nå gleder jeg meg veldig, veldig, veldig til våren. (her på Drevsjø er det en måned til, minst...) Dette ser jo meget bra ut
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #49 på: mars 30, 2014, 18:27:48 pm » |
|
Super jobb! Hva slags lakk brukte du på varmepottene og eksosen? Eksosen er kjøpt ny og ferdig lakka. Varmepottene er malt med Gjøko antirustprimer.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #50 på: april 24, 2014, 21:13:39 pm » |
|
Motoren er tilbake i bilen og de første prøveturene er gjort. Dette virker meget lovende. Har justert alt (tenning, ventiler, stift, pluggåpning og forgasser), men må nok kjøre litt å "kjenne på det" før finjusteringen tar til. Og for en herlig lyd det ble i bilen! Vel, det første jeg la merke til er at motoren gjerne vil ha litt mer luft. Portet topper og ny eksos puster bedre gitt Derfor har jeg bestilt et K&N filter som skal i originalboksen: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=33-2001Så var det dette med luftmengden som skal inn i boksen, den er vel ikke kjent for sine performance-egenskaper denne digre svarte plastkassen, men det kan man kanskje gjøre noe med? Jeg tenkte litt på annen filterholder, men siden det regner rett inn og ned på filteret, er jeg noe skeptisk til åpen løsning. Her er hva jeg gjorde: 1. Borret noen hull og saget litt på baksiden av lokket:
2014-04-24 18.52.35.jpg (96.13 KB. 640x480 - vist 425 ganger.) 2. Laget et tak av en takrenne, så det ikke skal renne inn vann i hullene:
2014-04-24 18.58.08.jpg (97.58 KB. 640x480 - vist 470 ganger.) 3. Slik ble det ferdig montert. Dette er på "baksiden" så det er ikke synlig montert på bilen:
2014-04-24 19.06.44.jpg (95.73 KB. 640x480 - vist 485 ganger.) Jeg sagde også av tuten en del cm, slik at hullet inn ble større (den er jo kon...). Så da er det bare å vente på at annet filter dukker opp i postkassen Er litt spent.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
|
« Svar #51 på: april 24, 2014, 23:53:25 pm » |
|
Blir bare morro å lukke opp motorluka nå!
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #52 på: mai 05, 2014, 20:52:37 pm » |
|
0-100 km/h er forbedret med fire sekunder ;-) Foreløpig...
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #53 på: mai 06, 2014, 11:31:58 am » |
|
Snuser veldig på å gjøre det samme med toppene på min 03. Bare ved bytte av eksos mener jeg bilen nå går bedre, men med litt porting vil jeg nok også få mer gamp ut. Fint å se hva du gjorde, selv om vi vel alle kjenner til dette så er det noe med det å se hvordan det blir gjort.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #55 på: mai 06, 2014, 12:43:18 pm » |
|
Anbefaler luftfres, vernebriller, hørselsvern og hodelykt.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #56 på: mai 06, 2014, 22:11:42 pm » |
|
Ja, det sa jeg ikke, men briller og hodelykt er absolutt et must. Hørselvern hadde jeg også på. :-)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #57 på: mai 07, 2014, 09:53:01 am » |
|
Har brukt luftfres på enkelte deler på et prosjekt jeg har holdt på med i 5 år, men aldri på motor.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #58 på: mai 21, 2014, 16:47:53 pm » |
|
Innkjøring. Etter å ha skrudd, filt og bytta litt deler, er det alltid spennende å komme i gang med justering av forgasser og tenning. Tok utgangspukt i grunninnstilling, men ble nok stilt for mager blanding første runde. Etter en stund ble tomgangen rufsete, og responsen litt dårligere. Nå er blandingen fetere, en halv turn inn fra grunninnstilling på 2,5 turn ut ser ut til å være passe. Tenning er på 32 grader btdc (svda og 34 pict, plombert vakum) ved godt driv, men ved bånn gass er den nok oppe i 36-38 grader. Litt mye kanskje, men ingen pinging/tenningsbank og temperaturen holder seg nede på normalt nivå. Digger lyden i nye eksosen. Brøler godt, men holder kjeft på stabilt turtall i 80 km/h Fra en kveldstur; http://m.youtube.com/watch?v=oUpC0NXl4FA
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #59 på: februar 01, 2015, 14:08:23 pm » |
|
Da er det tiden kommet for å skru litt i garasjen uten å fryse rævva av seg Bobla står på bukker så her er det bare å starte opp:
20150201_121209.jpg (84.87 KB. 800x548 - vist 439 ganger.) Plan ANye dempere bak
20150201_121501.jpg (72.54 KB. 800x600 - vist 411 ganger.) Det viste seg å være ganske så gamle oljedempere (merke ukjent), den ene lugger litt, så dette skal bli en klar forbedring å få på nye.
20150201_124448.jpg (37.68 KB. 800x447 - vist 396 ganger.) Røde Koni bestilles i kveld
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
|