november 01, 2024, 03:41:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Temperatur på motor  (Lest 2322 ganger)
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« på: juni 24, 2013, 22:22:50 pm »

Har montert tempmålere fra Dakota Digital, en føler som står under tenpluggen mot blokka.. Var ute og testa i dag, Temp ligger på mellom 110 og opp mot 165 grader.

Det er en luftkjølt T4 2.0l motor.

Synes det er litt høyt i forhold til hva jeg har lest, men det var muligens temperatur målt en annen plass.

Har dere noen erfaringer rundt dette?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: juni 24, 2013, 22:43:59 pm »

Litt usikker hvorfor du måler der. Vil tro oljetempaturen er viktigere. På min 911 ligger oljetempaturen på ca 110gr.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 24, 2013, 22:57:07 pm »

Har selv målt over 160 grader på toppene mine. Noe usikkert hvor mye de tåler, men de smelter ikke før 660c Gliser
Mitt problem er at den temperaturen går opp i innsuget og koker bensinen Rekker tunge
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: juni 24, 2013, 23:14:32 pm »

I følge Ratwell er rundt 180c eller 350F der temperaturen normalt skal være på cruizing, men over 200C eller 400F på en varm dag med camperen turlasted er ikke unormalt:-)
Og det er greit å unngå langvarig høy temp opp mot 220C eller 430F oom du vil unngå at ventilsetene løsner.

Edit:
Det var faktisk en link fra Ratwell så jeg nå.. German supply
http://www.germansupply.com/xcart/customer/home.php?gspage=customer/main/tech/cht/cht_install_4.tpl


« Siste redigering: juni 24, 2013, 23:21:23 pm av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 24, 2013, 23:18:33 pm »

Det der er kjekk info. Flere som kan backe opp dette?
Jeg syns også at 160 grader er mye, men nå jobber jeg jo med vannsølte motorer da Rekker tunge
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #5 på: juni 24, 2013, 23:30:33 pm »

I følge Ratwell er rundt 180c eller 350F der temperaturen normalt skal være på cruizing, men over 200C eller 400F på en varm dag med camperen turlasted er ikke unormalt:-)
Og det er greit å unngå langvarig høy temp opp mot 220C eller 430F oom du vil unngå at ventilsetene løsner.

Edit:
Det var faktisk en link fra Ratwell så jeg nå.. German supply
http://www.germansupply.com/xcart/customer/home.php?gspage=customer/main/tech/cht/cht_install_4.tpl



Snakker vi om temp på toppene her eller? Henger meg på tråden her litt.. Sliter med varm motor jeg også. Kjøpte meg en laser temp måler på tema.. Har på maks målt 98 grader på blokka rett under oljetrykksmåler. Hva tipper folk at oljetemp er da? Og hva er "normal" temp på blokka om man kan si det slik? Og her er det snakk om en 1641 T1 motor
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #6 på: juni 25, 2013, 00:49:06 am »

Denne har jeg, http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=348/prd348.htm
Det er jo en kvaltitets måler, Skal være nøyaktighet på 3 grader.

Men alt dette med temperaturer er jo hvor folk måler, Jeg har min sensor montert direkte på blokka under tennpluggen.
Har lest at de følerene du kan ha i oljepeileren ikke er så nøyaktige.

Det aller viktigste er uansett og ha kontroll på hva temperaturen er til vanlig, dersom noe sjer får vi ikke noen annen indikasjon på at noe er galt.

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: juni 25, 2013, 10:15:05 am »

Det er temperatur i toppen en diskuterer her ja, og denne sensoren monteres på pluggen til den cylinderen som normalt blir varmest..
Det vil si cyl 3 på Type 1 eller type1 kjøing på Type4. Hvor den bør monteres på original Type4 kjøling vet jeg ikke sikkert, men tenker vel at det er cyl 3 som er mest aktuell her også da oljekjøleren tar noe av luften på den siden?

Oljetemp er jo noe helt annet...
Jeg ligger nå rundt 95 grader oljetemp på Oxyboxeren i Earlybay camperen min. Den stiger ikke ved  belastnig (les Rennfast) men stiger opp mot 105 grader ved kjøring i hastighet rundt 90kmt i lengre tid. Det er på grunn av oljekjølerens montering.. har ikke fått tatt ut motor og satt inn ny kjøler i doghouse... Kjører temporært med en liggende under bilen - med termostatstyrt vifte.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: juni 25, 2013, 20:29:37 pm »

Er det i celsius eller farenheit du måler
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #9 på: juni 26, 2013, 12:59:45 pm »

Er det i celsius eller farenheit du måler

Om det var min oljetemp på oxyen så er det selvsagt i celsius...
Og posten min om topp temp over er jo begge oppgitt

I ovalen min med Porsche 356 motor ligger temperatur på mellom 185 og 200F (har peilepinne med termometer) ~ eller 85-95C

Denne kan være grei å ha i bakhodet når en tenker på topp temperaturen
Postet den i en prosjekt tråd om EFI tidligere i dag
Om en har dyset/tunet til 14.7 så blir det varmt.. en bør på lett cruizing ligge rundt 16, belasting 13 og WOT 12.5-13


Feil tenning kan også gi høy topp temperatur

Kam'en i T4 motrene laget med tanke på å klare avgasskrav med teknologien som var tilgjengelig i den tiden. Det gjør at temperatur blir unødvendig høy og effekten unødvendig lavere...
Så ved overhaling hadde jeg ikke satt inn en org kam om jeg skulle bruke bilen til annet en utstilling for original politiet :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juni 27, 2013, 16:53:16 pm »

Skal aldri gå over 350F/ 177 grader iflg J. Raby
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!