Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #120 på: mai 29, 2019, 18:03:45 pm » |
|
Diskusjonen rundt høy og lavprofil er nok preget av hva man liker og stor variasjon i stivheten på sideveggene som gir veldig forskjellig erfaring. Personlig syntes jeg at det var mye mer kontrollertbart med lavprofil da det fjernet all uforutsigbar sideveis svingninger når man presser hardt ut av en sving. Når høyprofildekka slapp og fikk grep igjen så resulterte det i mye flexing i sideveggen som skøyt bilen tilbake så det ble loggring i begge retningen. Når du senker bobla bak så er ikke cambercompensatoren borti lengre og derfor helt unødvendig. Den er heller ikke nødvendig for å sikre at hjulene ikke kryper innunder i sving da belastningen fra asfalten vil ikke presse hjulet innunder når bilen er senka. Hvis du får på stabstag bak blir dette enda mer stabilt og trygt. Jeg og har lest alle disse skremsels probagandaene mot stabstag bak på boble og kan ikke forstå hvor de har det fra! Min erfaring: Org framme og shimsa z-stag bak og senk: Passe nøytral, endel krenging og litt understyring. Oppgradert stag fremme til 19mm resten likt: Tragisk mye understyring og fortsatt litt krenging bak. 19mm stag fremme og bak: Veldig balansert og gøy og kjøre, vil gjennom svinger og ingen skumle opplevelser. Nå: 22mm justerbart fremme, 27mm justerbart bak, koni dempere, 17"x7" felger med michelin supersport dekk, endel mer camber og caster enn org, cup stag osv: Ligger paddeflatt, veldig enkel å kjøre, lett å drifte med og rette opp. Men nå er grepet så bra at det lukter bensin i svingene og hjullagerne flexer. Bra argumentasjon for å spare penger på kompensatorn hvertfall😁 jeg ser dog at vi har en litt forskjellig målsetting for hvordan bilen skal funke🙈 Men stabstag vil jo være direkte motvirkning av Z-bar, thoughts? Jeg har allerede castershims og camberbolter, samt kyb gas-a-just foran, så fronten er veldig med på leken. Det jeg er mest opptatt av er en stabil bakende i høy hastighet. På Nürburgring i sånn 140+ er original bakende uten Z-bar et realt mareritt av gynging. Ikke hjalp det at det var en høy callooker heller🙈🙈
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #121 på: juni 01, 2019, 00:16:37 am » |
|
Diskusjonen rundt høy og lavprofil er nok preget av hva man liker og stor variasjon i stivheten på sideveggene som gir veldig forskjellig erfaring. Personlig syntes jeg at det var mye mer kontrollertbart med lavprofil da det fjernet all uforutsigbar sideveis svingninger når man presser hardt ut av en sving. Når høyprofildekka slapp og fikk grep igjen så resulterte det i mye flexing i sideveggen som skøyt bilen tilbake så det ble loggring i begge retningen. Når du senker bobla bak så er ikke cambercompensatoren borti lengre og derfor helt unødvendig. Den er heller ikke nødvendig for å sikre at hjulene ikke kryper innunder i sving da belastningen fra asfalten vil ikke presse hjulet innunder når bilen er senka. Hvis du får på stabstag bak blir dette enda mer stabilt og trygt. Jeg og har lest alle disse skremsels probagandaene mot stabstag bak på boble og kan ikke forstå hvor de har det fra! Min erfaring: Org framme og shimsa z-stag bak og senk: Passe nøytral, endel krenging og litt understyring. Oppgradert stag fremme til 19mm resten likt: Tragisk mye understyring og fortsatt litt krenging bak. 19mm stag fremme og bak: Veldig balansert og gøy og kjøre, vil gjennom svinger og ingen skumle opplevelser. Nå: 22mm justerbart fremme, 27mm justerbart bak, koni dempere, 17"x7" felger med michelin supersport dekk, endel mer camber og caster enn org, cup stag osv: Ligger paddeflatt, veldig enkel å kjøre, lett å drifte med og rette opp. Men nå er grepet så bra at det lukter bensin i svingene og hjullagerne flexer. Bra argumentasjon for å spare penger på kompensatorn hvertfall😁 jeg ser dog at vi har en litt forskjellig målsetting for hvordan bilen skal funke🙈 Men stabstag vil jo være direkte motvirkning av Z-bar, thoughts? Jeg har allerede castershims og camberbolter, samt kyb gas-a-just foran, så fronten er veldig med på leken. Det jeg er mest opptatt av er en stabil bakende i høy hastighet. På Nürburgring i sånn 140+ er original bakende uten Z-bar et realt mareritt av gynging. Ikke hjalp det at det var en høy callooker heller🙈🙈 Z- staget er kun en tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #122 på: juni 01, 2019, 08:56:07 am » |
|
Z- staget er kun en tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #123 på: juni 03, 2019, 14:25:01 pm » |
|
Z- staget er kun en tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel. Ja det gjør det jo selvfølgelig, hodet mitt som ikke hang helt med
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #124 på: juni 07, 2019, 08:23:29 am » |
|
Z- staget er kun en tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel. selv med 19mm empi stabstag bak og z-bar så ble det veldig mye kjekkere å kjøre. men kast gjerne z-staget og kjøp noen 27mm torsjonsfjærer så blir det slutt på jalla løsninger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #125 på: juni 14, 2019, 15:48:05 pm » |
|
Z- staget er kun en tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel. selv med 19mm empi stabstag bak og z-bar så ble det veldig mye kjekkere å kjøre. men kast gjerne z-staget og kjøp noen 27mm torsjonsfjærer så blir det slutt på jalla løsninger. Nå veit jeg at jeg er litt vanskelig. Men med hvordan den er å kjøre, hvor har du testet? Er det etter veien eller på bane i høyere hastigheter? Og Z-bar gjør ikke den samme jobben som hverken stabstag eller stivere torsjonsfjærer, så jeg skulle ønsket meg litt mer tanker om hvorfor det ene er bedre enn det andre.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #126 på: juni 16, 2019, 22:30:55 pm » |
|
Z- staget er kun en tynn hjelpefjær/torsjonstav som ble levert sammen med litt mykere torsjonstaver, og når man shimser opp staget blir resultatet at staget strammer seg opp tidligere ved kompresjon. Hvordan motvirker stabstaget Z-staget tenker du? Det skal ikke ha noe innvirkning på stabstagets funksjon.
Z-staget er direkte motsatt av stabstaget, og gir hjulet på motsatt side en dytt ut, men stabstagets oppgave er å dra det med seg. Virkningen er nok ikke enorm, men allikevel. selv med 19mm empi stabstag bak og z-bar så ble det veldig mye kjekkere å kjøre. men kast gjerne z-staget og kjøp noen 27mm torsjonsfjærer så blir det slutt på jalla løsninger. Nå veit jeg at jeg er litt vanskelig. Men med hvordan den er å kjøre, hvor har du testet? Er det etter veien eller på bane i høyere hastigheter? Og Z-bar gjør ikke den samme jobben som hverken stabstag eller stivere torsjonsfjærer, så jeg skulle ønsket meg litt mer tanker om hvorfor det ene er bedre enn det andre. Friske fjelloverganger, bakkeløp, gokart bane, autoslalom, drag og autobanen i 180+. Blir generelt bare mer forutsigbar, mindre krengning og derav mer stabil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #127 på: juni 17, 2019, 12:31:23 pm » |
|
Kjenner forskerlysten kiler litt😆
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #128 på: juni 20, 2019, 13:10:39 pm » |
|
En liten forandring her....
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #130 på: august 12, 2019, 19:50:34 pm » |
|
Sååå. Har holdt en lav profil med lite mekking i sommer, men plutselig kom skrulysten allikevel, og prosjekt oljeskift ble til prosjekt doble gassere og rustfri eksos. Etter en lang natt med Lokfører Nilsen kom gassere på plass, og vi endte her: Litt rotete med slanger og kabler her og der, men godt nok for bremsing. Etter å ha tukla en halv natt for å få ting på plass gikk'a som ei gammal ei, annen lyd enn før, ikke noe mer futt, og jeg tenkte så enkelt som at "jaja, her må justeres. sikkert". Og joda. første drag i benken resulterte i 54 hk. Jeg synes forsåvidt det var godkjent å ha mer i motoren enn originalt, og at litt justering måtte til. Mind, jeg har aldri gjort dette før, så jeg ante ikke hva jeg kunne forvente. På vei til å ta ut gasserne for å dyse om siden motoren gikk rikt, fant vi vel og merke ut at en pluggledning ikke satt på plass, og gleden var stor på neste drag med 80 hk i motor uten justering. Til slutt endte vi på 84hk i motor etter litt fikling, og det er akkurat som håpet og ønsket. Det kan være det bor enda litt mer i motor, men heller trygge der de er, enn å hente ut ødeleggende mye. Så, til prosjekt rydde motorrom. Først ville jeg lage ny catchtank, selvom jeg som Rossi-fan liker monsterboksen. Valget falt på en aluflaske fra det belgiske bryggeriet Brasserie Lion, bremserør fra Biltema, lærstropp og nagle fra Panduro, kunstnerisk frihet og loddebolt. Jeg er veldig fornøyd, og det er noe litt annerledes:-) Etter dette fikk jeg bestilt meg nytt kjøleblekk uten hull for varme og forvarming, lagt bensinslangene bak viftehuset og lagt opp ny ledninger. Eneste jeg får gjort nå er å rydde litt i kablene fra fordeler til coil, også må jeg si det frister å skreddersy tennkablene. Noen som har peiling, eller har gjort noe lignende?
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #131 på: august 12, 2019, 20:13:06 pm » |
|
Kul tråd!
Jeg hadde også satt nye dekk på handlelisten og gått for Avon CR6ZZ. Vintage look med moderne teknologi og bra grep. Disse gir deg muligheten til å gjøre som de 356 Porschene du nevner over her da dem er lett kontrollerbare når du ligger helt på grensen. Kjøp gjerne dekk med høy, deilig profil! Og prisene vi har i Norge via Avon Norge er meget bra.
Finnes i 155R15 / 215/60R15 / 175/70R15 / 185/70R15 / 225/60R15 / 225/60R15 / 205/70R15 og til slutt 215/70R15
-BB-
Du sier prisene vi har. Hva mener du med vi? Nordmenn generelt, eller VW folk? Har lyst til å gå for 155r15 foran og 185/70-15 bak.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #132 på: august 13, 2019, 09:30:57 am » |
|
Du sier prisene vi har. Hva mener du med vi? Nordmenn generelt, eller VW folk?
Prisene vi har hos Avon Norge.. jeg mener da Nordmenn generelt. Dem er lavere en akkurat samme dekk fra utlandet. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #133 på: august 13, 2019, 10:01:55 am » |
|
Du sier prisene vi har. Hva mener du med vi? Nordmenn generelt, eller VW folk?
Prisene vi har hos Avon Norge.. jeg mener da Nordmenn generelt. Dem er lavere en akkurat samme dekk fra utlandet. -BB- Takk:) Skal sjekke ut litt, de var dyre via dekkonline og slikt ja. >EDIT: Yikes. Over 10k for fire dekk kjenner jeg at utgår, uansett hvor kule de er....
|
|
« Siste redigering: august 13, 2019, 11:22:09 am av Martin Sørlie »
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #134 på: juli 18, 2023, 22:02:31 pm » |
|
Nei, det er vel på tide med en storveis oppdatering her vel. Etter 2019 sesongen ble det planlagt store oppdateringer, og stor søknad sendt til SVV. Jeg søkte der om godkjenning av ventilerte skiver foran og skivebremser bak, senk, annen hjuldimensjon, bøttestoler, og litt trimmet motor. Ettersom det var Koronatid slapp jeg unna ID-kontroll, og kunne begynne ombygging med en gang. Jeg var ferdig til 2020, og kjørte en del autoslalom osv, og virkelig fant ut at det bodde en skikkelig morsom kjøreopplevelse i den gamle damen. Kontrolltime hos SVV gikk fint, men jeg hadde ikke defroster, så da valgte de å slå seg vrange. Vel, juridisk sett bæsja de på leggen, og etter hjelp fra Amcars advokat, fikk jeg godkjent alt, samt ettergodkjent halvburet jeg monterte inn etter første kontrolltime. Uten spørsmål. Og en luring hos SVV måtte finne ny jobb. Det ble faktisk flere pallplasser i veteranklassen. Ikke at det skulle mye til, men at bobla ikke i utgangspunktet er optimal er det liten tvil om Dessverre avsluttet jeg bursdagen min i 2021 med totalt motorhavari på banen. Ja, den fikk kjørt seg, men det var lave hastigheter, ikke høy belastning, og alltid på fersk olje. Dette måtte undersøkes nærmere... To be continued!
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Danny
Seniormedlem
Innlegg: 324
Bosted: Porsgrunn
|
|
« Svar #135 på: juli 29, 2023, 11:25:30 am » |
|
Fanstastisk fin tråd Martin! Vi må prøve å holde liv i dette forumet her istedenfor å bruke FB, der er det helt håpløst å finne noe tilbake. Synd med motorhavariet, men det må vi vel nesten regne meg, raset et par selv. Er veldig tøft for motorene den påkjenningen de får ved hardt bruk i svinger, går fort tomt for olje i sumpen. Skvalpeplater, dyp- eller drysump må vel til. Ikke så erfaren rallybilsjåfør, men forrige bilen var en -64 med Empi gassdempere, senkespindler, et knepp bak, ekstra foringer/klemmer på stabstaget forann og limiting straps bak, veldig morsom å kjøre og lett å slippe ut bak ved behov😎 angrer som en hund på at jeg solgte den. Har gått på en boblesmell igjen å kjøpt en -68 1300, trommler rund baut og z stag. Veldig lyst til å bygge en bil til omtrent samme bruk som deg, men u/senk om det er mulig å få til Har orginale dempere, men shimset z staget og merket instant forskjell, men kjennes litt nervøs forann. Neste steg er nok nye dempere, så lurer på disse KYB’a du monterte.
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2023, 11:33:07 am av Danny »
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #136 på: august 21, 2023, 17:00:00 pm » |
|
Fanstastisk fin tråd Martin! Vi må prøve å holde liv i dette forumet her istedenfor å bruke FB, der er det helt håpløst å finne noe tilbake. Synd med motorhavariet, men det må vi vel nesten regne meg, raset et par selv. Er veldig tøft for motorene den påkjenningen de får ved hardt bruk i svinger, går fort tomt for olje i sumpen. Skvalpeplater, dyp- eller drysump må vel til. Ikke så erfaren rallybilsjåfør, men forrige bilen var en -64 med Empi gassdempere, senkespindler, et knepp bak, ekstra foringer/klemmer på stabstaget forann og limiting straps bak, veldig morsom å kjøre og lett å slippe ut bak ved behov😎 angrer som en hund på at jeg solgte den. Har gått på en boblesmell igjen å kjøpt en -68 1300, trommler rund baut og z stag. Veldig lyst til å bygge en bil til omtrent samme bruk som deg, men u/senk om det er mulig å få til Har orginale dempere, men shimset z staget og merket instant forskjell, men kjennes litt nervøs forann. Neste steg er nok nye dempere, så lurer på disse KYB’a du monterte. Tusen takk! Ja, jeg tenkte jeg skulle prøve. Kjekt å komme i gang og dokumentere det man gjør litt igjen, slik at man faktisk har en helhetlig historie å se på. Ang. tomt for olje, har lest en del om skvulpeplatene og bestemte meg for å ikke bruke det i siste iterasjon av motoren min. Man kan lese mer her: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=690927Hvorvidt dette medfører 100% riktighet etter dagens standard skal jeg ikke påstå så altfor mye om, men jeg har ikke hatt noe trøbbel med starvation i lange svinger. Jeg kjører vindage tubes på støtstengene som hindrer mye overflyt ut i toppdekslene, og kjører 5w30 som renner fort tilbake. Nå, tilbake til historien!
|
|
« Siste redigering: august 21, 2023, 17:05:11 pm av Martin Sørlie »
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #137 på: august 21, 2023, 17:42:22 pm » |
|
Så, til det store motorraset. Jeg klarte da å rase motor på bursdagen min, av alle ting, og såpass ille at motor sto i sju sten etter målgang i løypa. De som leser én side eller to tilbake, vet jo hvor motoren kom fra, og hvordan jeg som ukyndig og ufaglært har vært kjempefornøyd, tross en høy kostnad. Men, en gang måtte jeg også lære, så oppgaven med å demontere motoren i biter, finne årsak til feilen og ikke minst lage liste over hva jeg trengte, ble satt i gang. Så, årsak vites ikke, men her følger listen over hva jeg ble enig med motorbygger om og kjøpte: Lett trimmet 1600 motor, ønsket var 70-80 hk. Da ble vi enige om 1641cc sylinderkit, for da fikk jeg smidde stempler, og det var visst bra. Motoren skulle også få helbalansert veiv, svinghjul og clutch, muligens noe vassere kam, og litt friserte topper, da motorbygger hadde uspesifiserte triks. Hva jeg fant under demontering: - Helt ordinært 1641 kit med hypereutic stempler(Ikke smidd. Bra nok til bruken, men tross alt ikke det jeg bestilte)
- originalkam
- bærelagre som ikke var portet mot oljeportene. Det er mulig jeg er løken her, men det trikset kommer først på alle videoer og i all litteratur, correct me if I am wrong.
- 100% standard topper, ferdige fra AA Performance. Ikke rørt eller gjort "triks" med. 100% basic, kun montert på. Altså, disse kommer ferdige med ventiler, fjærer og alt, 100% startklare...
- Oljestempler som ikke passet i blokka. Les; det ene satt kilt i blokka, og var vesentlig større enn hullet det skulle inn i. Ikke lignet det de gamle lange med "stett", og ikke lignet de de nye korte. Det var 16.9mm i et 16mm hull, og beveget seg først da skjærebrenneren varmet blokka. Dette har ALDRI beveget seg fritt i blokka.
- Når man legger til at jeg leverte en motor i pant med fin DP-blokk, hadde alt kjøleblekk selv og fikk det pulverlakket osv, ble jeg rett og slett litt lurt. Vi snakker en sum til ca det dobbelte av hva jeg endte med å bygge motor for selv senere.
Til motorbyggers forsvar, han kan ha hatt en ren, linjeborret blokk han aldri har rørt oljestemplene på, men det er jo da uansett litt slett arbeid å ikke ha gått igjennom delene du bygger fra 100%. Et annet argument, det som er levert skriftlig på kvitteringen er det som er levert. Man kan også argumentere for at dersom jeg hadde fortsatt å prompekjøre på turer bare, i stedet for så frisk kjøring det etterhvert ble, så ville dette gått helt fint, og motor aldri rast. Men nå er det nå en gang sånn at jeg ba om en motor som tålte litt trim og var litt friskere enn originalt da...
|
|
« Siste redigering: august 22, 2023, 11:19:12 am av Martin Sørlie »
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #138 på: august 24, 2023, 17:07:40 pm » |
|
Synd å lese, og det føyer seg jo bare inn i rekken av overprisede motorer med standard deler fra "øverste hylle" med triks og bygget etter alle kunstens regler osv... Selvgjort er velggjort har jeg sagt mange ganger før. Det blir ofte mer enn bra nok, eller bedre, og ikke minst rimeligere. Man lærer også mye som man kan ta med seg dersom man får issues seinere uten å være avhengig av andre. Som du selv sier, en god motor tåler å bli kjørt mer enn prompekjøring på tur.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #139 på: august 24, 2023, 17:12:59 pm » |
|
Jeg tipper du ikke handler en ny motor, men her burde jo helt klart motorselger dekke varekostnaden mellom hva du faktisk har betalt for og hva du nå beviselig har fått.
Dessverre ikke førstemann som viser til hva som faktisk er levert.
|
|
« Siste redigering: august 24, 2023, 17:19:52 pm av Erlend / bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #140 på: september 08, 2023, 09:32:48 am » |
|
Synd å lese, og det føyer seg jo bare inn i rekken av overprisede motorer med standard deler fra "øverste hylle" med triks og bygget etter alle kunstens regler osv... Selvgjort er velggjort har jeg sagt mange ganger før. Det blir ofte mer enn bra nok, eller bedre, og ikke minst rimeligere. Man lærer også mye som man kan ta med seg dersom man får issues seinere uten å være avhengig av andre. Som du selv sier, en god motor tåler å bli kjørt mer enn prompekjøring på tur.
Motorer er for meg svart magi, bensin og luft inn, magi, turtall og krefter ut. Og det er det egentlig fortsatt, men jeg allikevel klarte jeg sannelig å bygge motor sjø utfra en haug med deler:) Min konklusjon er at "alle" får til dette, hvis de bare tar seg tid, leser, ser videoer og spør folk om hjelp.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #141 på: september 08, 2023, 09:42:53 am » |
|
Jeg tipper du ikke handler en ny motor, men her burde jo helt klart motorselger dekke varekostnaden mellom hva du faktisk har betalt for og hva du nå beviselig har fått.
Dessverre ikke førstemann som viser til hva som faktisk er levert.
Jeg lot det være. Men ja, det var det mest skuffende. Hvis vi lar tvilen ang. raset komme bygger til gode, så er allikevel det jeg har betalt for, noe helt annet enn jeg har fått.
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #142 på: september 08, 2023, 11:52:35 am » |
|
Jeg tipper du ikke handler en ny motor, men her burde jo helt klart motorselger dekke varekostnaden mellom hva du faktisk har betalt for og hva du nå beviselig har fått.
Dessverre ikke førstemann som viser til hva som faktisk er levert.
Jeg lot det være. Men ja, det var det mest skuffende. Hvis vi lar tvilen ang. raset komme bygger til gode, så er allikevel det jeg har betalt for, noe helt annet enn jeg har fått. Helt enig. Det er ikke gitt delene selv er skyld i havariet, men du har uansett betalt for deler du ikke har fått. Det er verken fra øverste hylle eller helt 100….
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #143 på: september 08, 2023, 13:05:32 pm » |
|
Jeg tipper du ikke handler en ny motor, men her burde jo helt klart motorselger dekke varekostnaden mellom hva du faktisk har betalt for og hva du nå beviselig har fått.
Dessverre ikke førstemann som viser til hva som faktisk er levert.
Jeg lot det være. Men ja, det var det mest skuffende. Hvis vi lar tvilen ang. raset komme bygger til gode, så er allikevel det jeg har betalt for, noe helt annet enn jeg har fått. Helt enig. Det er ikke gitt delene selv er skyld i havariet, men du har uansett betalt for deler du ikke har fått. Det er verken fra øverste hylle eller helt 100…. Spot on avslutning...
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #144 på: september 08, 2023, 14:21:56 pm » |
|
Jeg tipper du ikke handler en ny motor, men her burde jo helt klart motorselger dekke varekostnaden mellom hva du faktisk har betalt for og hva du nå beviselig har fått.
Dessverre ikke førstemann som viser til hva som faktisk er levert.
Jeg lot det være. Men ja, det var det mest skuffende. Hvis vi lar tvilen ang. raset komme bygger til gode, så er allikevel det jeg har betalt for, noe helt annet enn jeg har fått. Helt enig. Det er ikke gitt delene selv er skyld i havariet, men du har uansett betalt for deler du ikke har fått. Det er verken fra øverste hylle eller helt 100…. Spot on avslutning...
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #145 på: september 11, 2023, 21:41:20 pm » |
|
Så, nok om raste motorer. Hva gjør man da, når man står der med en bil og ikke lenger stoler på noen, og ingen har tid? Vel, man hører på gode venner og lar seg lure til å gå på et stort prosjekt Det kjipe her, er at jeg knapt nok tok bilder, så her blir det mye tekst... Så, etter flere gode samtaler med Anders Supern Thorkildsen, falt valget på å bygge en enkel og pålitelig liten motor. Det blei ny blokk fra Hotshop, motorkit fra AAperformance med smidd motvektsveiv, 1641cc hypereutic kit, lettet svinghjul, Web 110 cam, TP løftere, og oljepumpe med filter. Jeg valgte å bruke toppene fra den raste motoren, og naturlig nok alt av kjøleblekk osv. Fulgte oppskriften fra Jbugs på Youtube for å sette det sammen, sammen med god telefon og snapchat-support fra Supern, og jaggu. Dette var som smør. Alle deler passet og med grundige dobbeltsjekker, kunne jeg sakte, men sikkert, konstatere at jeg fikk en mer og mer komplett motor, uten særlige hickups. https://www.youtube.com/shorts/JC_NdhoxBxYResten av monteringen etter dette gikk som en lek, og jeg skulle ønske jeg kunne få formidlet virkelig hvor greit det gikk. Men det er noen tips til alle, rett verktøy(Ikke gidd å ødelegge noe uten), dobbeltsjekk alt, og spør flinke folk hver gang du er usikker. Jeg brukte som sagt opp igjen en del deler, men jeg kan jo også legge til at det er veeeeldig "lett" når man har så mye nytt. Selvfølgelig kan det være feilproduserte marginer på nye deler, så det kan gå galt, men min erfaring var at alt passet meget godt sammen og fungerte meget bra. https://youtube.com/shorts/aMGkA6a6zEY?feature=shareFørste nervøse oppstart i boks... https://youtube.com/shorts/b-xNh_9bqxEEn uke etter, så tilfreds atte hjelp: https://youtube.com/shorts/vIzhDtKAmLQSå, etter et stort lass penger ble det heldigvis en lykkelig slutt, og jeg avsluttet året med andreplass i autoslalom løp på Varna i moss, med en særdeles velfungerende både bil og motor:
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #147 på: september 17, 2023, 13:36:52 pm » |
|
Herlig :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 829
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #148 på: oktober 23, 2023, 14:59:43 pm » |
|
Alt for lenge siden jeg har vært på forumet og lest prosjekttråder. Ikke lest gjennom denne før. Fin tråd. Mye bra lesing om understell og veigrep her.
Har vinterplaner om å bygge relativt lik motor som du har bygget, og gjøre det selv. Ikke bygget motorer før, men selvgjort er velgjort som det skrives lenger oppe her. Synd med motoren du fikk bygget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
Innlegg: 543
Bosted: Lørenskog
The driver
|
|
« Svar #149 på: oktober 23, 2023, 18:41:30 pm » |
|
Alt for lenge siden jeg har vært på forumet og lest prosjekttråder. Ikke lest gjennom denne før. Fin tråd. Mye bra lesing om understell og veigrep her.
Har vinterplaner om å bygge relativt lik motor som du har bygget, og gjøre det selv. Ikke bygget motorer før, men selvgjort er velgjort som det skrives lenger oppe her. Synd med motoren du fikk bygget.
Den har kommet seg mer og mer, fra at jeg kunne ingenting, til at det meste ikke er en utfordring lenger. Kult, blir spennende å følge med, håper du lager poster på prosessen. Selv hadde jeg tenkt å lære meg det siste jeg knapt har rørt, nemlig girkasser. Men tror ikke helt tiden strekker til, også dro jeg på meg fire-fem motorprosjekter... :-P
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
|