MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #330 på: oktober 16, 2016, 20:10:38 pm » |
|
Legg gjerne camber foran mot 2 grader negativ, vil hjelpe godt å "skrubbe" i svingene.
Vet det,men får ikke justert mer så må nok ha justerbar topp
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #331 på: november 03, 2016, 13:11:28 pm » |
|
Da er stabstag bak handla inn.Bestilte på mandag og levert på tirsdag,raskt levert av Hotshop.Synes festene ser litt spinkle ut,så der får jeg gjøre noe Stabstaget er forøvrig 19mm tykt
IMG_20161102_123049.jpg (68.24 KB. 800x447 - vist 582 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 04, 2016, 19:17:02 pm av MCCCIIIS »
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #332 på: november 04, 2016, 09:46:53 am » |
|
Hmm, her oppgraderes det før neste sesong med Autoslalom ja. Blir moro å se hvor mye du kapper tidene med en bil som er mer svingvillig enn på Torp
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #333 på: november 04, 2016, 10:21:53 am » |
|
Selv brukte jeg dette 18mm settet fra Kercher på min 1303 og det gjorde VIRKELIG underverker: Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #334 på: november 04, 2016, 16:53:33 pm » |
|
Legg gjerne camber foran mot 2 grader negativ, vil hjelpe godt å "skrubbe" i svingene.
Vet det,men får ikke justert mer så må nok ha justerbar topp Hvis du har litt oppgraderte stabstag så er 1 grad kanon, stort mer så vil du redusere grunnflaten og det vil gå på bekostning av bremselengde. Caster bør du prøve å få på minst 5 grader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #335 på: november 04, 2016, 19:15:05 pm » |
|
Legg gjerne camber foran mot 2 grader negativ, vil hjelpe godt å "skrubbe" i svingene.
Vet det,men får ikke justert mer så må nok ha justerbar topp Hvis du har litt oppgraderte stabstag så er 1 grad kanon, stort mer så vil du redusere grunnflaten og det vil gå på bekostning av bremselengde. Caster bør du prøve å få på minst 5 grader. Har rundt 2,5gr caster nå med casterforinger på stabstaget,så da må jeg modifisere dempertoppen.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #336 på: november 04, 2016, 19:19:19 pm » |
|
Hmm, her oppgraderes det før neste sesong med Autoslalom ja. Blir moro å se hvor mye du kapper tidene med en bil som er mer svingvillig enn på Torp
Ja med nytt stabstag bak og en spissing som ikke er helt vill,så håper jeg tidene blir bedre
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
G.D
Medlem
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær
|
|
« Svar #337 på: november 04, 2016, 21:33:10 pm » |
|
Legg gjerne camber foran mot 2 grader negativ, vil hjelpe godt å "skrubbe" i svingene.
Vet det,men får ikke justert mer så må nok ha justerbar topp Hvis du har litt oppgraderte stabstag så er 1 grad kanon, stort mer så vil du redusere grunnflaten og det vil gå på bekostning av bremselengde. Caster bør du prøve å få på minst 5 grader. Har rundt 2,5gr caster nå med casterforinger på stabstaget,så da må jeg modifisere dempertoppen. Er enig angående bremselengde i teorien, men kommer litt an på dekkprofil, spissing osv. Dalland med sine taperemser rundt felgene vil kanskje slite mer med dette enn oss med ballongdekk. 😉
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #338 på: november 05, 2016, 00:50:35 am » |
|
Legg gjerne camber foran mot 2 grader negativ, vil hjelpe godt å "skrubbe" i svingene.
Vet det,men får ikke justert mer så må nok ha justerbar topp Hvis du har litt oppgraderte stabstag så er 1 grad kanon, stort mer så vil du redusere grunnflaten og det vil gå på bekostning av bremselengde. Caster bør du prøve å få på minst 5 grader. Har rundt 2,5gr caster nå med casterforinger på stabstaget,så da må jeg modifisere dempertoppen. Er enig angående bremselengde i teorien, men kommer litt an på dekkprofil, spissing osv. Dalland med sine taperemser rundt felgene vil kanskje slite mer med dette enn oss med ballongdekk. 😉 Med kun 2.5 grad caster så er jeg enig i at han kan gå opp til 2 grader camber, og det er mer tilgivelig med ballong dekk ja. Jeg prøve å foreslå 2 grader selv for hjulstillings guruen her i Bergen og det kom ikke på tale, men igjen så har jo jeg mye lavere profil... Vi får se hvordan det går neste år på autoslalomen nå som jeg har fått bytta ut jalla dekka med bedre gummi. PS, gateslicks er for pyser som er redd for å skli litt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #339 på: november 05, 2016, 19:21:09 pm » |
|
Da har jeg laga nye fester til stabstag
IMG_20161105_181629.jpg (51.42 KB. 337x600 - vist 512 ganger.) Og prøvemontert
IMG_20161105_181708.jpg (65.23 KB. 518x600 - vist 590 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #340 på: november 05, 2016, 23:52:27 pm » |
|
Husk å bryke godt med lithium på de røde foringene. Hvis ikke får du knirkekonsert etter en stund.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #341 på: november 06, 2016, 00:46:07 am » |
|
Mener du Teflon? eller Lithium.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #342 på: november 06, 2016, 12:34:17 pm » |
|
Mener du Teflon? eller Lithium.
Som jeg skrev, Lithium. Har brukt Lithium-spray med hell på urethane-foringer som har knirket. Særlig utsatt for knirking er "smulteringene" v/torsjonstavene bak.(hvis du bruker urethaneforinger der) " White Lithium Grease. Hvitt litiumfett med PTFE gir optimale smøreegenskaper og stor spennvidde på temperaturskalaen, takket være at produktet er bygd opp på litium av høyeste kvalitet. Egner seg også for å smøre bakelitt, teflonplast og annen plast. 10477. Litiumfett med teflon er bygd opp på litium av høyeste kvalitet, som gir optimale smøreegenskaper med stor pennvidde på temperaturskalaen. Tåler høye trykk med opprettholdte smøreegenskaper. Egner seg også for å smøre bakelitt, teflonplast og annen plast. Bruksområder: Ledd, kjetting, wire, åpne girkasser og kjeder, løpeskinner, bærelager, for maskiner og verktøy som trenger høyverdig smøring. Ved normale og vanskelige miljøer som kulde, varme, fukt, støv, vibrasjoner, støt samt høye trykk og belastninger. For smøring ved lange smøreintervaller for maskiner og verktøy, byggmaskiner, trucker og heiser samt jordbruksmaskiner. " http://www.rodin.no/crc-lithium-grease-300ml-spray.html
|
|
« Siste redigering: november 06, 2016, 12:45:38 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #343 på: november 06, 2016, 14:18:02 pm » |
|
Ja takk begge deler altså.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #344 på: november 06, 2016, 14:49:17 pm » |
|
Mener du Teflon? eller Lithium.
Som jeg skrev, Lithium. Har brukt Lithium-spray med hell på urethane-foringer som har knirket. Særlig utsatt for knirking er "smulteringene" v/torsjonstavene bak.(hvis du bruker urethaneforinger der) " White Lithium Grease. Hvitt litiumfett med PTFE gir optimale smøreegenskaper og stor spennvidde på temperaturskalaen, takket være at produktet er bygd opp på litium av høyeste kvalitet. Egner seg også for å smøre bakelitt, teflonplast og annen plast. 10477. Litiumfett med teflon er bygd opp på litium av høyeste kvalitet, som gir optimale smøreegenskaper med stor pennvidde på temperaturskalaen. Tåler høye trykk med opprettholdte smøreegenskaper. Egner seg også for å smøre bakelitt, teflonplast og annen plast. Bruksområder: Ledd, kjetting, wire, åpne girkasser og kjeder, løpeskinner, bærelager, for maskiner og verktøy som trenger høyverdig smøring. Ved normale og vanskelige miljøer som kulde, varme, fukt, støv, vibrasjoner, støt samt høye trykk og belastninger. For smøring ved lange smøreintervaller for maskiner og verktøy, byggmaskiner, trucker og heiser samt jordbruksmaskiner. " http://www.rodin.no/crc-lithium-grease-300ml-spray.htmlKjekt å vite
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #345 på: november 06, 2016, 20:13:37 pm » |
|
Jeg gjentar det gjerne til det kjedelige da jeg har nevnt dette i flere tråder før, men tykkere stab.stag enn originalt foran ØDELEGGER kjøreegenskapene på bobla. Hvorfor dette i det hele tatt har kommet i produksjon er for meg en gåte. Jeg har selv prøvd det og bilen ble helt jævlig å kjøre. Det er her snakk om enkel teori. Hvor er det bobla har tyngde ... ? Foran ... ? NEI !!! Det er bak du må stive opp bobla. Det originale stabstaget foran er mer enn godt nok selv på en heftig Germanlooker eller en Beetlecup -boble. Har snkket med folk som kjører banekjøring med boble i Sverige og dem sa akkurat det samme som et par stykker jeg snakket med som kjørte Käfercup i tyskland. Dem har prøvd tykkere stag foran, men ingen av dem brukte det. Meeen sett gjerne på et stabstag bak som har god tykkelse. Käfercup-gutta hadde prøvd seg frem her også og mente at de aller tykkeste er for stive, men 18-22 mm er helt ok. Det har jo innvirkning hvordan staget er festet her også i forhold til kraft X arm.prinsippet. Det er jo dette som er tilfellet på "justerbare stabstag". Men jeg er her helt enig med Beetlebug, det beste ene´ oppgradering du kan gjøre på en 02 eller 03 med tanke på kjøreegenskaper er et stabstag bak. Det gjør underverker for hvordan den ligger på veien. Støttearmene foran på 02 / 03 er egentlig en dårlig konstuksjon som blir utsatt for mye "stress". Det er her viktig med urethaneforinger på alt, men IKKE bruk for stive dempere eller fjærer foran. Men igjen bruk gjerne noen som er litt stive bak. Jeg synes Bilstein sine fungerte fint bak på bobla, gule Koni er også ok bak. Jeg prøvde med Gule Koni foran, men her byttet jeg til røde Koni som nok fungerer bedre i hvertfall til gatebruk. Er en grunn til at de fleste "coiloverkit" blir levert med røde Koni og ikke gule Koni.
|
|
« Siste redigering: november 06, 2016, 20:16:59 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #346 på: november 06, 2016, 21:21:06 pm » |
|
Okay. Da skal jeg bytte tilbake til originalt stabstag i vinter, og prøve det utover neste sesong.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #347 på: november 06, 2016, 22:23:58 pm » |
|
Okay. Da skal jeg bytte tilbake til originalt stabstag i vinter, og prøve det utover neste sesong.
Alle de jeg har snakket med som har prøvd tykkere satg foran inklusive meg selv har opplevd at den blir veldig sporete å kjøre. Det er en´ ting. En annen ting er at innerhjulet har da lett for å vifte i lufta når du presser den godt i sving, og det tror jeg alle er enige om at et hjul som er i lufta ikke bidrar til å holde bilen på veien
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #348 på: november 07, 2016, 09:06:13 am » |
|
Okay. Da skal jeg bytte tilbake til originalt stabstag i vinter, og prøve det utover neste sesong.
Test begge deler og ta en hjulstillingskontroll, så kan du teste og se om den overstyrer eller understyrer fra ca halveis i svingen. Jeg har 22/27 justerbare på min nå, hadde 19/19 før, men det føles veldig likt enn så lenge da opplagringspunktet er flyttet. 27mm staget jeg har bak er opplagret samme sted som ditt, så det sier litt om hvor mykt ditt er... Jeg har lite problem med sporing selv på 205/45/17 michelin supersport dekk og den sitter som en klegg i svingene. Husk også på at dårlig smurte foringer gir høy friksjon og mye dårligere respons i understellet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #349 på: november 07, 2016, 15:55:04 pm » |
|
Hvor har du kjøpt et så grovt stabstag som 27 mm.? Mitt ifra kerscher syntes jeg er for "mykt"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #350 på: november 08, 2016, 09:57:43 am » |
|
Hvor har du kjøpt et så grovt stabstag som 27 mm.? Mitt ifra kerscher syntes jeg er for "mykt"
Whiteline, men de gikk ut av produksjon for 8 år siden...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #351 på: januar 18, 2017, 19:15:27 pm » |
|
Etter å demontert/montert nytt kjøkken, og eugodkjent 2bruksbiler jul og nyttårs feiring er det deilig å være tilbake på verkstedet. Pga litt bensinlekkasje her og der hele sesongen i fjor så har jeg kjøpt an-fittings.
IMG_20170118_180821.jpg (69.73 KB. 445x600 - vist 573 ganger.) Ferdig satt sammen
IMG_20170118_180746.jpg (102.83 KB. 800x471 - vist 516 ganger.) Da gjenstår det bare å montere i bilen og trykkteste.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #352 på: januar 22, 2017, 18:35:53 pm » |
|
Lekkert.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #353 på: januar 22, 2017, 18:42:29 pm » |
|
Takker Montert i bilen,og det holdt tett
IMG_20170122_173921.jpg (80.59 KB. 800x481 - vist 601 ganger.)
IMG_20170122_173955.jpg (78.72 KB. 800x477 - vist 551 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #354 på: februar 01, 2017, 20:14:35 pm » |
|
IMG_20170201_191049.jpg (42.62 KB. 800x491 - vist 564 ganger.) Hva tror dere om dette,altså aerodynamisk
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #355 på: februar 01, 2017, 23:07:14 pm » |
|
Tommel opp, men helst ett annet materiale....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #356 på: februar 02, 2017, 14:13:13 pm » |
|
Tommel opp, men helst ett annet materiale....
Dette er bare en mal
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #357 på: februar 02, 2017, 20:01:17 pm » |
|
Fett. Hvis du er en tur i oslo, så kan du kjøpe aluplater av meg til hyggelig pris.. Hvis du lager i alu da.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #358 på: februar 03, 2017, 14:20:59 pm » |
|
Fett. Hvis du er en tur i oslo, så kan du kjøpe aluplater av meg til hyggelig pris.. Hvis du lager i alu da.
Takker for tilbudet,skal til Oslo til helgen,men har dessverre ikke bil som er stor nok
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
|
« Svar #359 på: februar 25, 2017, 19:16:06 pm » |
|
Har støpt plata under forstillinga i glassfiber,her 2lag,må ha 2 lag til,den ble for tynn
IMG_20170225_180851.jpg (85.39 KB. 800x499 - vist 472 ganger.) Så har jeg bora mange hull i frontspoilern,så radiatoren får luft
IMG_20170225_180808.jpg (56.76 KB. 800x455 - vist 545 ganger.)
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2017, 19:19:34 pm av MCCCIIIS »
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
|