Ser folk rekner på bar og i forhold til ccm. Dete blir helt feil så lenge man ikke har komp i utgangspunktet og ventil/kamm størelser er fryktelig mye som spiler in som slaglengde kan ga langt slag med småe templer eler omvendt dete er teorier og da viser teorien at ting ikke er mulig men man må bøye lover og regler til ytergrensene av de som er mulig så da får vi se
Grunnen til at folk ser på trykk og volum her er fordi vi enda er kun på det tidligste teoretiske så nå er det kun leking med kalkulatoren. (husk effekten ut er et trykk/volum arbeid).
Så når vi eks tenker at du har en 1640 motor og vil ha ca 130 hk utav den til å begynne med så vet vi automatisk at dette svarer til ca 7000 rpm med en Bmep på 13 bar.
150hk per syl som ga 47 bar middeltrykk kan lett regnes om og vise at her her har vi et trykk forhold på fire!
Når målet er valgt ferdig så kan man begynne å tenke på ventil størrelser, kam valg, turbo, IC, osv.
Motorer er matematikk, mener man noe annet så kan man bare ikke matten.
Men ang oppsettet ditt, å lade opp mot 4 bar på en stakkars 1640 vil eg uten tvil unngått, i så fall gå heller for en 1600 da du må prøve å beholde mest mulig sylinder vegger. Kan selvfølgelig sette på noen støttehylser på sylinderne mot toppene.
Skal du først bygge høy effekt 1600 så må du nok uten tvil opp i turtall også, eg stemmer for 7-8000 rpm og 3 bar trykk!
Lykke til i alle fall.