stompavang
Juniormedlem
Innlegg: 94
Bosted: vinstra
|
|
« på: juni 05, 2012, 20:09:33 pm » |
|
Tenkte eg skule prøve og se hvor mye eg klarer og få ut av t1 motor 1600 med data sprut og turbo og kjøre de på max noen som har noen teorier
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1 på: juni 05, 2012, 20:16:26 pm » |
|
Mer enn du skulle tro.
Kjør med smidd 1641 sats og CW-veiv.
eller skal du ha helt standard med std kam?
Godt satt opp: over 350hk
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #2 på: juni 05, 2012, 20:19:47 pm » |
|
Du kan nok få ut en god del, men i utgangspunktet mener ihvertfall jeg at type 1 er ubrukelig for motor som skal trimmes vesentlig. Alt for bløtt, og lite solid. Type 4 eller bygge om vannboxer er tingen
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3 på: juni 05, 2012, 20:21:30 pm » |
|
Tullpreik. Prøv å få ut over 400hk!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
stompavang
Juniormedlem
Innlegg: 94
Bosted: vinstra
|
|
« Svar #4 på: juni 05, 2012, 20:31:42 pm » |
|
Oki så aliminiumen i bloka er for bløt?!?? Fines de noe som ikke koster sjorta i erstatning vil holde meg under 1700 ccm men skal vere til t1 slik at eg kan ha de litt turtals moro
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #5 på: juni 05, 2012, 20:36:54 pm » |
|
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim. Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #6 på: juni 05, 2012, 20:46:13 pm » |
|
det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.
Turbo:
Mindre statisk komp, lavere turtall, mer power.
Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.
40-35 ventiler og massiv turbo. Burde fint klare mye effekt!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #7 på: juni 05, 2012, 20:46:13 pm » |
|
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim. Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre. Helt enig!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
stompavang
Juniormedlem
Innlegg: 94
Bosted: vinstra
|
|
« Svar #8 på: juni 05, 2012, 21:10:12 pm » |
|
Mmmmm fant ei titanium blokk da men da prater vi dollar i masevis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #9 på: juni 05, 2012, 21:31:43 pm » |
|
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim. Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre. Helt enig! Rart det egentlig er deler å få kjøpt til type1 hvis det bare er brask..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1915
Bosted:
|
|
« Svar #10 på: juni 05, 2012, 22:26:54 pm » |
|
Drar ut drøyt 500 HK i min T-1 Alu/mag/ blokk , Av T-4én rundt 200 Hk Sef mulig å dra det samme og sikkert mer av T-4 èn ...men dyrt blir det . Kan vel telle på 2 fingre de som har gjort det samme med T-4 her inne ... Litt av problemet med T-4 , om enn sterk, er vekten på roterende deler kontra T-1 Kan godt bygge en turbo-T-4 til deg på 500 HK til rundt 120 000,- (forklar det til banken , kona du ) Mvh
|
|
« Siste redigering: juni 05, 2012, 22:33:12 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #11 på: juni 05, 2012, 22:32:01 pm » |
|
Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim. Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre. Helt enig! Rart det egentlig er deler å få kjøpt til type1 hvis det bare er brask.. Henning har alltid en artig vinkling. Les hva jeg skriver. "Vesentlig trim" Men, dette vil vell være en evig diskujon, måtte du/dere gjerne mene noe annet
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #12 på: juni 05, 2012, 22:54:30 pm » |
|
Hva er vesentlig? Jeg vil nå si at 4-5 ganger org. effekt er syyykt på en NA motor.. Gjør det med en 40 år gammel amerikaner, annen europeer eller lignede..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #13 på: juni 06, 2012, 08:27:25 am » |
|
Så lenge man har kontroll på tenning og blanding så er det lite som skal tilsi at en original blokk ikke skal vare med balanserte deler og normalt turtall. Ta CSP ghiaen som et eksempel på det ekstreme, 500 hk, original blokk, og til tider 12000+ omdr. Det er også vanskelig å snakke om grenser uten å nevne 1641 motoren fra Turbo Town (Västerås) 394 hk ved 7000 omdr med følgende deler: - Original veiv uten motvekter - Original blokk - Mahle sylindre og stempler - Topper med original størrelse på ventiler og doble fjører - E85 - Holset HX35 Og 2.8 bar med trykk! Du kan også lese om lignende turboprosjekt her hvis du fortsatt er i tvil: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,13628.0.html-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #14 på: juni 06, 2012, 09:21:48 am » |
|
Rikard, du er opp for kritikk når du kan si noe slikt uten å ha "vesentlig" erfaring. Ting som blir nevnt her kan også være uviktig iforhold til mye hester. En NA motor må ta ut hestene oppover i turtallsregisteret. En turbo motor trenger ikke gå så høyt om innsugstrykket økes mye istedenfor. Magnesiumen er ikke problemet i utgangspunktet, det er fordelen, det er derfor det er sagt at AS21 blokkene med kun 20% aluminium er best, problemet er at dette ble sagt for snart 40 år siden og da var blokkene nye, nå er de gamle og Magnesium forvitrer raskt i forhold til Aluminium. Derfor er ikke en 30-35år gammel blokk like god som ny. Men dæven så mye de tåler alikevel. Har du ei ny blokk eller ei i bra stand, bør ikke dette være en grunn til å endre til f.eks Type 4 Beste grunnen til å bruke f.eks WBX blokk på store luftkjølte bygg, er at vi må fjerne mye metall på viktige plasser inne i en orginalblokk for å få mye kubikk. samt at de ofte er nyere. og har bedre innfesting mellom veiv og svinghjul enn type 1. Når det gjelder 1600, så er jo blokka orginal og har all sin styrke intakt. Det er ikke større og tyngre deler som drar i blokka, og er den sammenskrudd skikkelig, og med balanserte deler tåler den det utroligste. Det som evt gjør at den raser er ikke deler som har noe med blokka i seg selv å gjøre, det er evt motorstyring, eller mangel på styring, og eventuelle svakere ledd, som f.eks råder, stempler, topper og sylindre. Det er såpass mange som kjører mye hk med type 1, så å si noe slikt at type 1 blokka ikke er brukendes med "vesentlig" trim er reint PISSPREIK!!! Ikke ta det ille opp Rikard Niklas som BB nevnte 400hk og dragrace kjøring CSP Ghia 500hk og dragrace kjøring Pluss ett par på forumet her som kjører høyt trykk når skiltene plukkes av. Derfor vil jeg påstå at grensa er hvertfall ikke nådd ved 500 hk, ettersom CSP Ghia'n bruker oldscholl US oppsett med forgasser og sugeturbosystem. Hadde dem brukt ett skikkelig DATASPRUT og intercooler hadde de hatt mer HK og mer kontroll. Alikevel er det DET ORGINALE VW GIRKASSE HUSET som har vist seg å være det svakeste leddet, og IKKE DEN ORGINALE VW TYPE 1 BLOKKA.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #15 på: juni 06, 2012, 09:25:17 am » |
|
det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.
Turbo:
Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.
Erlend, her må jeg diskutere med deg, Ved lavt turtall er hverken sleeves eller motvektsveiv nødvendig. Det er ved høye ventilløft og høyt turtall at sleeves og motvektsveiv kommer inn i bildet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #17 på: juni 06, 2012, 09:28:13 am » |
|
For å presisere meg selv.. Om man er av den oppfatningen at alt vi gjør er farlig og verden kommer til å gå under om man bikker 200hk i en T1 motor.. Så er det sikkert smart å sleeve og motvektsveive
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #18 på: juni 06, 2012, 09:34:19 am » |
|
det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.
Turbo:
Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.
Erlend, her må jeg diskutere med deg, Ved lavt turtall er hverken sleeves eller motvektsveiv nødvendig. Det er ved høye ventilløft og høyt turtall at sleeves og motvektsveiv kommer inn i bildet. Gunnar, her må jeg diskutere med deg, Det er ikke bare høye løft som krever sleves, det er mer bratte ramper, dvs dreimoment på lavt turtall... Det spiser løfterborringer. Ellers, jeg vi si at 2 ganger effekten er vesentlig trimming, så også 3 gangen og firegangen... Men etter det må du nok til med turbo.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #20 på: juni 06, 2012, 09:47:02 am » |
|
JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor... Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av. Spør Jens Kristian om løfterforinger Det var vel en FK 46/47 eller noe som spiste opp blokken hans.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
stompavang
Juniormedlem
Innlegg: 94
Bosted: vinstra
|
|
« Svar #21 på: juni 06, 2012, 09:57:12 am » |
|
Mmmmm her komer de mye bra 1640 ccm de er standar blokk ja? For og kjøpe blokk er ikke så dyrt men de er alt de andre som koster penger!!!! Vist std blokk holder mål skal vi jo klare no vanvitigt me hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #22 på: juni 06, 2012, 10:03:20 am » |
|
Få tak i en AS21 blokk og kjør på!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
stompavang
Juniormedlem
Innlegg: 94
Bosted: vinstra
|
|
« Svar #23 på: juni 06, 2012, 10:08:33 am » |
|
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #24 på: juni 06, 2012, 10:11:28 am » |
|
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje
AH!!! Refreshing å se noen som satser! Stå på og hold oss gjerne oppdatert.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #25 på: juni 06, 2012, 10:13:52 am » |
|
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje
HOLY MOLY Som Kalle ville sagt... Hold på hatten
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #26 på: juni 06, 2012, 10:17:32 am » |
|
Det er jo bare 12 ganger orginaleffekt... Det er bra noen har lyst og vilje. BB kan vel si noe om utfordringene... Jeg kan nevne ventilstørrelser som en utfordring. Det ER trangt med mer enn 40x35 ventiler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #27 på: juni 06, 2012, 10:22:45 am » |
|
JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor... Helt ærlig så skjønte jeg ikke denne delen av innlegget, men hvis jeg skal skyte fra hofta, tilpass kjørestilen etter holdbarheten du ønsker. I så måte er Porsche 356 motoren fin... På sammenbruddets rand ved 2 x [/quote]
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #28 på: juni 06, 2012, 10:24:36 am » |
|
Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje
HOLY MOLY Som Kalle ville sagt... Hold på hatten Han burde nok sagt; vær klar til å gire
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #29 på: juni 06, 2012, 10:40:39 am » |
|
JHU, kan du gi eksempel på kammer som er av slik karakter, at de spiser løfterborringer.
Og er virkelig 356 motorene så dårlige?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|