Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #330 på: mars 06, 2012, 17:24:30 pm » |
|
Ja, jeg måler strekk jeg også.  og kontrollerer strekket med moment slik at man veit at boltene er spent riktig. For hvis momentet ikke stemmer til slutt er det enten feil med gjengene eller bolten. Skulle kanskje hatt en egen tråd til dette, evt en sticky faktatråd. hehe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #331 på: mars 06, 2012, 17:30:26 pm » |
|
Ja, jeg måler strekk jeg også.  og kontrollerer strekket med moment slik at man veit at boltene er spent riktig. For hvis momentet ikke stemmer til slutt er det enten feil med gjengene eller bolten.Skulle kanskje hatt en egen tråd til dette, evt en sticky faktatråd. hehe. Tiltrekningsmoment endres ved friksjon (mye/lite olje osv), tøyningen endres ikke av noe annet enn strekkreftene. Kan vi legge saken dø nå? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #332 på: mars 06, 2012, 17:47:41 pm » |
|
Så om det er et brudd i en bolt så har det intet å si, så lenge man har riktig strekk. Fiffig 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #333 på: mars 06, 2012, 17:50:03 pm » |
|
John, sender du meg nr hans på pm? Blir en bra motor detta, Eivind  Blir kult å høre putte brøle rundt i gatene her Utvilsomt at det blir bra Anders! Skal opp til garasjen i morgen for å fortsette motorbygget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #334 på: mars 06, 2012, 17:52:03 pm » |
|
Sweet! Si i fra da. Lyst til å sikle litt på delene dine
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #335 på: mars 06, 2012, 17:53:39 pm » |
|
Er sikkert bare å ta seg en tur. Jeg drar opp til garasjen rundt 18.00.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #336 på: mars 06, 2012, 18:09:06 pm » |
|
Fikk en pakke fra de forente stater med to stk. turteller. Klarte ikke helt å bestemme meg så da valgte jeg de begge. Den som ikke blir brukt vil bli solgt på vwnorge.no. Må også si at jeg fikk en bra deal når jeg kjøpte de begge ;-) Den første har shift light og recall Auto Meter 3690 Sport-Comp II 3-3/4" 10000 RPM Shift-Lite, recall Tachometer  Den andre er enkel turteller som fungere med stift og stiftløs tenning. Så det kan hende det blir denne som skal inn i Putte. Har mest lyst til å kjøre med stifttenning hvis det fungerer mtp høyt turtall og med turtelleren. Auto Meter 5610 Pro-Comp 3-3/4" 10000 RPM Pedestal Mount Standard Electric 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #337 på: mars 06, 2012, 18:18:26 pm » |
|
Hva skal man med en som går til 10k?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #338 på: mars 06, 2012, 19:12:59 pm » |
|
Hva skal man med en som går til 10k? Med JPM 00206 Raptor kam (280° 10,50mm) skal motoren varve opp til ca. 8.500. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #339 på: mars 06, 2012, 19:15:13 pm » |
|
Har lest en del om R-Dekk/gate slicks å funnet frem til Bridgestone RE55S. Noen som vet hvor disse selges i Norge? Evt. anbefalt nettbutikk. Mer om R-dekk/gate sliks kan leses f.eks. her: http://www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp
|
|
« Siste redigering: mars 06, 2012, 20:14:00 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #340 på: mars 06, 2012, 19:44:24 pm » |
|
Så om det er et brudd i en bolt så har det intet å si, så lenge man har riktig strekk. Fiffig  vil ikkje strekken raskt verta altfor lang om da vert brudd i bolten då?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #341 på: mars 06, 2012, 19:47:06 pm » |
|
God å se at du er en av de fornuftige som faktisk vil kjøre godt i svingene også!  Har dessverre lite fornuftig å komme med, annet enn at pirelli pzero er enkelt å skaffe og funker bra (ikke uten grunn at det er mye brukt på porschene). Men hva hvis du ofte kjører i regn og hvordan blir dette i fornuftige dimensjoner til dine felger? Tistlo: Dewil prøver bare å være barnslig, de fleste har skjønt det selv om noen enda vil kverulere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #342 på: mars 06, 2012, 20:13:39 pm » |
|
Problemet med Pirelli PZERO (Pzero Trofeo, PZero Corsa, PZero-Cer) er at de ikke blir levert i 185/55/15. Ellers hadde disse vært et godt alternativ. Bridgestone RE55S blir levert i min dekk dim, å de skal primært brukes på tørre veier og til banekjøring. Så vannplanning blir ikke noe problem. Har bakckup dekk og felgsett i garasjen,
|
|
« Siste redigering: mars 07, 2012, 00:51:43 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #344 på: mars 06, 2012, 21:24:52 pm » |
|
Har eg husket å nevne at eg er misunnelig?  Nei det kan jeg ikke huske. Men det er hyggelig at du liker prosjektet mitt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #345 på: mars 07, 2012, 00:10:19 am » |
|
Så om det er et brudd i en bolt så har det intet å si, så lenge man har riktig strekk. Fiffig  vil ikkje strekken raskt verta altfor lang om da vert brudd i bolten då? Thats the point. Ja da, Dalland. Har ikke startet med barnslig enda, akkurat nå er det kun for å bevise at strekk krever også en kontroll Jeg er ferdig nå... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #346 på: mars 07, 2012, 21:36:17 pm » |
|
Kanskje du kunne lært litt av hans høflighet:-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #348 på: mars 07, 2012, 22:29:27 pm » |
|
å demontere en bolt som er dratt til med strekk, for så å remontere , blir ikke det feil..? de fleste andre bolter som er dratt til med strekk må/skal byttes?
Dessverre har eg ikke en fin graf å vise i denne omgang  , men disse boltene strekkes kun til en tøyning innenfor det elastiske området. Det vil si at vi får ingen plastisk strekk/ingen varig deformasjon. En liten presisering på generell basis; bolter som har en høy utnyttelse har generelt sett plastisk deformasjon i gjengebunnen på de første lastbærende gjengende. Alle sikkerhetskritiske bolter som har høy utnyttelse bør alltid byttes etter demontering
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #349 på: mars 08, 2012, 00:42:58 am » |
|
I dag har Berger og jeg hatt en super dag i garasjen. Vi har fått gjort temmelig mye på kort tid. Så nå står en short block klar!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #350 på: mars 08, 2012, 00:47:45 am » |
|
noen flere bilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #351 på: mars 08, 2012, 01:48:40 am » |
|
veldi lekkert! att du har sett vekk motorarbeid forstår eg ikkje:) ka er tanken bak hola i toppen på olje sugerøyret?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #352 på: mars 08, 2012, 07:27:38 am » |
|
Siden jeg skal ha på ekstra oljesump så er det om å gjøre at olja renner raskest mulig tilbake til sumpen. Derfor disse hullene. Dette var et tips jeg fikk fra Jee. PS! Jeg går i lære hos Berger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #353 på: mars 08, 2012, 12:52:35 pm » |
|
Flotte bilder, Eivind ;-) Alltid like gøy å se. Det er ikke lenge igjen nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #354 på: mars 08, 2012, 13:02:48 pm » |
|
Siden jeg skal ha på ekstra oljesump så er det om å gjøre at olja renner raskest mulig tilbake til sumpen. Derfor disse hullene. Dette var et tips jeg fikk fra Jee. PS! Jeg går i lære hos Berger.
Du kunne tatt enda mer hull  Jeg brukte karbidfresen og lagde tre lange "banan-hull" i paraplyen.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #355 på: mars 08, 2012, 18:52:29 pm » |
|
Siden jeg skal ha på ekstra oljesump så er det om å gjøre at olja renner raskest mulig tilbake til sumpen. Derfor disse hullene. Dette var et tips jeg fikk fra Jee. PS! Jeg går i lære hos Berger.
Du kunne tatt enda mer hull  Jeg brukte karbidfresen og lagde tre lange "banan-hull" i paraplyen. Turte ikke lage flere hull da jeg brukte en vanlig drill. Redd for å ødelegge pickup plata. karbidfresen? Hva er det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #356 på: mars 08, 2012, 19:03:31 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #357 på: mars 08, 2012, 19:04:11 pm » |
|
Da er jeg med Erlend
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #358 på: mars 08, 2012, 19:06:41 pm » |
|
Er ikke mye igjen av paraplyen min nei  Men blir uansett bedre for sumpen det du har gjort, enn å ikke gjøre noe
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #359 på: mars 15, 2012, 19:34:28 pm » |
|
Lurer litt på hva dere tenker vedr. vendehøyde. Vi målte vendehøyde i går uten sylindershims. Å den ble målt til 0,00 mm Til info skal det brukes Scat Pro Comp 1.4 vippere, Raptor JPM00206 kam (280 grader, 10,5 mm), OTEVA 75 Ventilfjærer, 7075 billet dual taper push rod., Retainer i titan. Har bestilt 1mm og 0,25mm sylindershims. Volumet i forbrenningskammerene er 54cc
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|