Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« på: desember 13, 2011, 19:35:38 pm » |
|
Jeg har siden jeg kjøpte boble og spesielt det siste året blitt motivert av alle disse motorbygge trådene som er på forumet om dagen, til å endelig ta steget fullt ut og prøve å lære om motor. Kort fortalt, jeg kan ingenting om motor så derav en tråd der jeg kan spørre om råd og vise frem hva jeg gjør rett og feil Handlet meg en 1200 motor - kode 7559680 tidligere i høst og tenkte denne skulle være reserve/cruise motor i Schwarzer Peter II i påvente av litt større motor. Og for å kunne få meg større motor, er det greit å øve litt på noe annet først. Har bestilt mikrometer og håper å få låne litt nødvendig utstyr etterhvert. Ettermiddagen har gått med til å hente motor og bukk på verksted. Er så heldig at jeg har ett lite verksted i kjelleren også som er akkurat passe stort til ett motorprosjekt. Fikk den opp i bukken og tapping av olje stod først på lista. Deretter var det å begynne å demontere det som var mulig å demontere. Pga småbarn som sover blir det kapping av rustne bolter på kjøleblekk på dagtid Dagens økt; Er garantert noen her inne som himler med øyene nå, men setter pris på all råd og lure triks i tillegg til Haynes boka Om det er noen som kan si noe om denne motoren ut av motorkoden setter jeg pris på det.
|
|
« Siste redigering: mars 05, 2013, 15:34:53 pm av Cheron »
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
|
« Svar #1 på: desember 13, 2011, 20:01:54 pm » |
|
Du kan jo begynne med å henge motoren riktig vei Kult med motor tråder, helt fra bunn få porta litt topper og i samme slengen da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #2 på: desember 13, 2011, 20:04:51 pm » |
|
Porta topper ja.. Har dremmel
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
1972 Bay & 1976 Bay
|
|
« Svar #3 på: desember 13, 2011, 20:18:31 pm » |
|
Dette går nok bedre enn mitt 1600 motorprosjekt. 1.5 år på å bytte støtstang rør.Blir fort lei Følger med her og lærer litt. LYKKE TIL
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
LOBO
Supermedlem
|
|
« Svar #4 på: desember 13, 2011, 20:27:35 pm » |
|
Blir nok den mest interresante motorbyggetråden noen sinne for min del, fordi her har jeg kanskje sjans å henge med! Jeg kan også veldig lite om motor, og skjønner ikke en dritt av hva motorproffene aka gamlegutta skriver om i sine byggetråder
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #5 på: desember 13, 2011, 20:31:29 pm » |
|
Blir nok den mest interresante motorbyggetråden noen sinne for min del, fordi her har jeg kanskje sjans å henge med! Jeg kan også veldig lite om motor, og skjønner ikke en dritt av hva motorproffene aka gamlegutta skriver om i sine byggetråder Da er vi to Men gud hvor motiverende det er å lese de trådene uansett! Fine bilder der innimellom
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #6 på: desember 13, 2011, 21:06:23 pm » |
|
Få tak i noen 1300 topper og sett på. De har større ventiler Blir morro, dette!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
|
|
« Svar #7 på: desember 13, 2011, 21:11:33 pm » |
|
Tror jaggu jeg har noen fine 1300 topper på lur som kan doneres til motorbyggeren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #8 på: desember 13, 2011, 21:16:22 pm » |
|
Kult
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #9 på: desember 13, 2011, 21:33:43 pm » |
|
Jeg har veldig fine 1200 topper!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #10 på: desember 13, 2011, 21:38:27 pm » |
|
Så var jeg en liten tur nede for å sjekke om rustløser hadde funka, å jada Kommer ny oppdatering når motoren er helt nedplukket og neste steg er i gang
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #12 på: desember 13, 2011, 22:41:22 pm » |
|
jeg har en ganske komplett 1200, mangler eksos, innsug og svinghjul tror jeg som du kan få som delemotor Kult Kommer sikkert godt med
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
SCC EVENT
|
|
« Svar #13 på: desember 13, 2011, 22:55:08 pm » |
|
Det første du gjør er og kaste den dynamoen, jeg lukter 6 volt her . Tror jeg har en annen kam på lur til deg også. Hva med og sette på større sylindere? Hvet om en fres som blokka passer i
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #14 på: desember 13, 2011, 22:56:41 pm » |
|
Det første du gjør er og kaste den dynamoen, jeg lukter 6 volt her . Tror jeg har en annen kam på lur til deg også. Hva med og sette på større sylindere? Hvet om en fres som blokka passer i Du er seriøst allergisk mot 6v
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
SCC EVENT
|
|
« Svar #15 på: desember 13, 2011, 23:01:02 pm » |
|
Det første du gjør er og kaste den dynamoen, jeg lukter 6 volt her . Tror jeg har en annen kam på lur til deg også. Hva med og sette på større sylindere? Hvet om en fres som blokka passer i Du er seriøst allergisk mot 6v Det stemmer og alt under 1600cc med mindre en to doble 40mm Jeg har ganske mye verktøy som du kan trenge og du hvet jo hvor jeg bor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #16 på: desember 13, 2011, 23:04:33 pm » |
|
Kjekt med venner som låner bort verktøy Du får plutselig besøk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
larsstea
Medlem
Turboprosjekt
|
|
« Svar #17 på: desember 13, 2011, 23:46:10 pm » |
|
Lykke til:) Kommer til å følge med på denne. Håper det blir mange gode råd og informative bilder:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Rust is not a crime..
|
|
« Svar #18 på: desember 14, 2011, 00:53:32 am » |
|
samme her. godt å følge med på den her tråden fremover ja ..
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #19 på: desember 14, 2011, 16:00:34 pm » |
|
I dag har jeg demontert mer og prøvd etter beste evne å sortere og merke støtstenger utfra vippearmene. Så nå skal det ikke være noe problem å sette tilbake der de hører hjemme. Toppene og sylindersats er tatt av. ( glemte litt verktøy på verksted så stemplene tar jeg av siden ) Er toppene slitt? Brent? Om jeg skal gjette etter å ha studert dem og grublet så gjetter jeg på at dem er slitt. Noen andre som har en formening om det? Var også litt "uheldig" at den ene toppen sprakk ved kjøledeksel skruen, så jeg kommernok uansett til å gå for 1300 topp på denne Så spiller kanskje ikke så stor rolle. Men for egen læring, gjetter jeg uansett på at toppene er slitt. Stemplene ser litt brent ut på toppen, hvorfor? Kan disse brukes på nytt eller bedre å finne noen andre som er bedre? Endeslakk var det ikke, så jeg tror jeg unngår og åpne motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
:: DKL ::
|
|
« Svar #20 på: desember 14, 2011, 19:27:09 pm » |
|
Tips til neste gang. Spyl motoren før du skrur, blir litt mer behagelig å skru da. Åpne motoren er vel en nødvendighet for å lære noe. Det er mye som kan være slitt selv om du ikkke "kjenner" endeslakk. Kjekk tråd, lykke til!
@Lobo: gjør regning med at veldig mange deler tankene dine.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #21 på: desember 14, 2011, 19:31:11 pm » |
|
Endeslakk var det ikke, så jeg tror jeg unngår og åpne motoren.
Øy! Du har holdt på i 2 dager og vurderer allerede snarveier. Klart motoren skal åpnes men før du gjør det så er tipset til Trond bra, spyl av dritten så blir det litt koseligere. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #22 på: desember 14, 2011, 19:34:36 pm » |
|
Jo, dere har nok rett i det.. Bør nok åpne den opp for å sjekke alt og lære! Har fått tak i delevasker, så skal få tatt av stempler før jeg leverer den fra meg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
|
|
« Svar #23 på: desember 14, 2011, 20:44:54 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
|
|
« Svar #24 på: desember 14, 2011, 22:16:46 pm » |
|
Jo, dere har nok rett i det.. Bør nok åpne den opp for å sjekke alt og lære! Har fått tak i delevasker, så skal få tatt av stempler før jeg leverer den fra meg og splitte blokk.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #25 på: desember 14, 2011, 22:21:17 pm » |
|
Den er grei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #26 på: desember 14, 2011, 23:23:56 pm » |
|
Hoho, sjekk den var møkkete a T4'n jeg kjøpte var nesten like ille. Det kuleste var å finne 3 løse tennplugger under kjøledekslene som folk har mistet opp igjennom tidene Du verden hvor deilig det er å rive alt fra hverandre og virkelig spyle dritten ut av blokka med sinnsykt sterk såpe og en heftig varmtvanns steamer på full pupp! Pleier å avslutte med en runde bremserens, for så å såpe inn og steame blokka igjen. Det hender jeg får ånden over meg og glassblåser blokkene også. Vippestellet bør du sjekke nøye før du velger å bruke det på nytt. Veldig ofte slitasje på vippene der de møter festet for akslingen. Lurt triks er å bytte vippestell Blokka bør man også vurdere å få kontrollert at lagerbukkene er på linje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
|
|
« Svar #27 på: desember 15, 2011, 10:40:22 am » |
|
her kan vi jo gå hånd i hånd, ser ud til at du næsten er lige så langt som jeg er med min
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #28 på: desember 15, 2011, 14:12:09 pm » |
|
Handlet svinghjuls lås i dag, og skal se om jeg ikke får hentet litt mer verktøy senere. Håper å få tid til å splitte blokka i kveld etter juleavslutning for guttungen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #29 på: desember 15, 2011, 21:31:15 pm » |
|
Njet... Svinghjulsbolten sitter dønn.. 120 kg på latmannsarmen uten effekt..
Blir en kjapp tur ned på verksted i morgen og kobler opp bondens 15 bar's muttertrekker.. Den har jeg brukt tidligere med hell, så er nok det som er greia denne gangen også..
Oppdatering følger i morgen, da er kanskje blokka delt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|