Lager en tråd på hvordan jeg skal få nye bilseter inn i bobla mi. Har prøvd å finne noe lignende tråd rundt i forskjellige forum men det var lite å finne, så tenkte at det kan være aktuelt til flere. Kom med inspil og komentarer for jeg vet ikke fasit...
OK, jeg har bilseter fra Porsche Boxster (vet ikke hvilket år). Setene er halvelektriske. Disse skal trekkes om seinere...
I utgangspunkt så ønsker jeg å gjøre minst mulig inngrep i bilens karoseri. Setene skal festes på en eller annen måte og jeg har ikke bestemt hvilken enda...
Det jeg starta med var å se litt på aktuel høyde jeg må ha de på og om de går inn i det hele tatt
Setene går inn og har nok plass sideveis. Bunplate er ikke slett i bobla mi. Skal jeg ikke gjøre noe med bunnen,må jeg minst over midtfestepounkt til originale seter.
De som er ikke kjent så viser jeg hvordan bunnplate i en 1303 (74mod) ser ut.
Porsche seter er med skinner og de er ikke helt slette på undersiden heller...
Så jeg måtte feste "foring" tvers for å løfte seter opp.
Spikra 2tom4 på tvers og fikk faktisk ganske riktig høyde som trengs
Jeg har noe krøll med høydejustering på seter, demper nekter å gå inn og senke seter. Må finne hva som er feil, men så lenge så tok jeg demper ut og fik seten på "null" nivå.
Måtte legge par lekter undertil for å få seten gå åver det midtfestepunkt.
Her er seten maks fram. Så nær ratt sitter jeg aldri
Når jeg skyver stolen helt bak så er det rett inn mot bakseten. Setter på en riktig avstand for meg så blir det lite plass for bein på baksiden.Men sånn var det også når jeg kjørte med originale seter...
Her er vises det bra hvor stor forskjell blir det med seter helt fram. Plass bak blir virkelig redusert... Men det er ikke pasasjer som er mest aktuelt her vel
Porsche sete er også "lengre"...
Skal jeg ha seten på denne høyden som er egentlig laveste jeg kan ha, det er både på grunn av sitteposisjon og ren fysisk mulig uten å kappe litt i bunnen, så må jeg fore med 14 cm foran og 12 cm bak (over eksisterende skinner i bunnen).
En slik montering vil bety at jeg må sveise noe slags "tårn" for alle 4 bolter. For bedre stabilitet og krefterabsorbasjon bør de nok være piramydeform. Skal jeg sveise de på plass så kanjeg like så rense alt fra bunnen siden jeg gjør en inngrep...
Det jeg får da er Porsche seter 100% i sinn helhet på plass. Det jeg liker ikke er høyt liggende skinner og rett og slett hvordan disse skinner stikker på baksiden og hvorden de sees
Så drøfter jeg på en anen mlighet: dersom jeg bruker "platform" fra gammel sete og fester Porsche sete uten skinner på den får jeg en slags kombinasjon av gammelt og nytt.
Da revet jeg boble sete "to the bones"
Det var vel ikke vanskelig
Så satt jeg bare platformen inn og kom tilbake til hvorfor i det hele tatt jeg bestemte å få inn bedre seter...
Årsaken er at jeg hater 1303 setefester!!! Dise er så slarkete at jeg får aldri setene mine sitte virkelig på plass. Det er altid en eller to mm som skaper små fri bevegelser sideveis. Og i tempo jeg har planer å kjøre så skal både jeg og seter i seg selv sitte fast!
Seter tres inni skinner og har plastforinger for at de skal ikke gli metal mot metal. Først var det foringer som var slitne, så kjøpte jeg nye. Det hjalp men ikke så mye at jeg er fornøyd...
Så sitter jeg med valg som jeg må gjøre og er litt i tvil på det ene og på det andre. Bare en ting er klart her - nye seter skal inn
Bare må bestemme meg på hvilken måte...
Tips, forslag, komentarer, bilder...- hjelp!:)