BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #300 på: mai 13, 2014, 08:07:58 am » |
|
Dette begynner virkelig å se bra ut! En liten oppryddningsjobb med ledningene og du begynner å bli klar.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #301 på: mai 13, 2014, 08:32:00 am » |
|
Flink du er! Et lite tips, når du ånder slik direkte i luftfilteret så får du mye oljedamp inn i innsugsluften og dette gir det mye lettere tenningsbank. Det er ok å ha avsug til luftfilteret men da må du ha en veldig god åndeboks som klarer å skille ut det mest av oljedamp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #302 på: mai 14, 2014, 07:56:32 am » |
|
Åndingsprosjekt er ikke helt ferdig og jeg tviler litt på en slik "direkte" løsning selv. Det er hyggelig å vite at forbedringsmuligheter er der og enn blir ikkke arbeidsledig ved bilen med det første Ellers har jeg observert at "big brother" ser på meg Kult med ugle i hage, blir ca 50 forskjellige arter jeg har telt så lenge i hagen... Ok tilbake til mekking Oljekjølerrist ferdig skrudd på plass og kjøler koblet til. Så var turen for litt ledningskrøll... Kobling av ryggelys var en grei sak. Men så måtte jeg finne på hvorfor virker ikke mine baklys. Og etter nøye studering i ledningskart, lysbryter og sikringsboks så fant jeg feilen til slutt. Ble virkelig stålt av å klare dette selv. Ikke bare bare lese disse kart agså... Nå er ryggelys på plass og alle andre lys fungerer som de skal. Må handle inn små blinklys som festes på hver side forran dører. Mine er knekt og slitne. Har bandasjert en del kabler i motorrom og mer skal det til, men må først legge alle nødvendige ledninger for sensorer.
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #303 på: mai 14, 2014, 08:50:55 am » |
|
begynner å se ryddg ut det der Hvor får du tak i det stoffet du har trukket ledningene med? Og jeg ville vel kanskje ikke ha brukt gasserstag som kabelbro?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #304 på: mai 15, 2014, 08:22:58 am » |
|
Takk for bemerkning! Samme kommentar har jeg fått fra flere Jeg sjekket bevegelsen i staget og det virke minimalt i forhold til selve ledningen da jeg festa den. Tanken var "bra nok for nå" og jeg skal utbedre løsningen. Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape! Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mmHyggelig å se at lista blir kortere med dagene som går. Slik så den før jeg begynte i går Gårsdagens oppgave var å starte med instrument montering og trekking av kabler frem. Hvordan og hvor skal jeg feste visere har jeg tenkt over lengre tid nå i det siste mens jeg vanta på deler osv. Til slutt fant jeg ut at jeg har ikke lyst å kødde med dashbord og vil legge det meste i midten, forran sikringer på en måte. Først vurderte jeg å lage braket selv men så slo meg at det fins jo slike midtkonsoller til 1303. Og når man først trenger noe til boble og det er ikke så nøye om det er brukt eller ikke så tar man kontakt med BP 73 her på forum - han har det meste du kan tenke Og en time senere henta jeg midtkonsoll! i tillegg fikk jeg brukbare blinklys som jeg har nevnt Så utgangspunkt ble dette: Men så er jeg så glad i girspakken min at den skal ikke kles inn og i tillegg så tar girvelger større plass en det fins på den midtkonsollen. Så litt modding måttte til. Rev all polstring, kappet "tonga" og forkortet til at konsollen slutter før girvelger nå. Instrummenter for rikelig med plass og jeg endelig har et sted å slenge mobilen fra seg da jeg setter meg foran ratt Litt behandling måtte også til. Et strøk med Wurth melk og lakk over. Nå er den klar for polstring. Når monterings plass er avklart for instrumenter kan jeg trekke frem kabler. Starter med FMI 1.2 Lambda sensor og viser. Kjøpt direkte fra produsent i Finland. Ser fra riktig "tidsalder" og ikke for avansert utfordringen var at totalt sett så er kablene for korte i utgangspunkt og det er vanskelig å trekke frem med støpsel på plass. Så jeg bygget et skjøtekabel som jeg trakk igjennom tidligere "lufthull" for varmluft fra eksos. Inn med gummigjennomføring og ledninger gjennom før støpsel settes på enden! Nå mangler jeg bare å sveise inn mutter for lambda sonde innfesting på eksosen og jeg er klar for å se på målinger:) Det var første gang jeg har jobbet med slike lednings koblinger. Ikke noe stor fokus-pokus og ganske rimelig i pris. Fikk tak i alt jeg trengte på Biltema. Bort sett fra tape'n... I dag handler jeg litt polstring og satser på å bli ferdig med konsollen. Må være perfekt aktivitet for en kveld alene med guttungen Barnevaktskveld skal ikke stå i veien for å holde fremdrift
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2014, 08:28:07 am av scardeep »
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
BP 73
Supermedlem
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
|
« Svar #305 på: mai 15, 2014, 09:04:27 am » |
|
bra at du gjør ordentlig arbeid. husk at ugla i treet følger med deg.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #306 på: mai 15, 2014, 09:17:27 am » |
|
Du få skru ut de blinklysa for meg, jeg var hjemme allerede da jeg ringte deg. Og det er ikke bare en ugle, så lenge har jeg sett to men har mistanke om at de er 3, bare at de har ikke nok plass til å stikke hoder ut samtidig
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #307 på: mai 15, 2014, 09:39:12 am » |
|
Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape! Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mmTakk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #308 på: mai 16, 2014, 10:38:36 am » |
|
De biltema-pluggene er gode Har brukt sånne selv. Knallfint
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #309 på: mai 16, 2014, 17:46:29 pm » |
|
Bruker du en spesialtang for å klemme pinnene på kabelen Kjøpte et tilsvarende sett med kontakter fra Wurth. Men de hadde ikke noe verktøy til å klemme dem fast.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #310 på: mai 19, 2014, 08:09:54 am » |
|
Bruker du en spesialtang for å klemme pinnene på kabelen Kjøpte et tilsvarende sett med kontakter fra Wurth. Men de hadde ikke noe verktøy til å klemme dem fast. Nei, jeg har ikke tang som er ment til det. Og viste ikke at det fins èn før jeg begynnte med arbeid Jeg brukte spisstang for å klemme til og så kabeltang til å presse sammen. Fungerte fint, bare tar lengre tid... Gjerne kjøper en slik spesialtang for neste produksjon Hvordan ser den ut???
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #311 på: mai 19, 2014, 08:20:06 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #312 på: mai 19, 2014, 08:27:10 am » |
|
Ligger fisken i den gamle tømmerrenna?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #313 på: mai 19, 2014, 08:50:20 am » |
|
Ligger fisken i den gamle tømmerrenna?
Mvh BB
Kann ikke hvor tømmerrenna ligger men fisk ble på vestsiden av Landeklivatenet (ligger langst 405) og bekk opp mot og i Svartehølen. Hytteeier mente "det er ingen fisk her siden 60 tallet..." Fikk en liten overaskelse når Saulius kom med 20 stk ørret. Sikker neo med "sørlending som har fisket bare i det fri hav" å gjøre Rart men ferskvann og ferskvannsfisk blir ikke regnet som brukbart. Hmmm...
|
|
« Siste redigering: mai 20, 2014, 07:13:33 am av scardeep »
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #314 på: mai 19, 2014, 08:58:19 am » |
|
sånn overgang må jeg ha Moro med folk som ligger et par uker foran i sammenstillingsprosessen, så kan du finne alle bits and pieces, og så kan vi andre bare surfe på din kunneskap
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
|
« Svar #315 på: mai 19, 2014, 10:43:02 am » |
|
Skrudde av de sideblinkerne på den orange bobla i går. den var fulle av rust inni. dem er dine hvis du vil ha dem, ellers blir dm kasta.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #316 på: mai 19, 2014, 11:11:41 am » |
|
Trenger egentlig bare glasslokk så jeg tar lysene! få mekke de sammen så blir et brukbar sett til slutt
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #317 på: mai 19, 2014, 11:11:53 am » |
|
Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape! Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mmTakk Biltema har fine sånne kabelstrømper. Svart, tettmasket netting. Fleksible og varmebestandige
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #318 på: mai 19, 2014, 11:23:10 am » |
|
Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape! Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mmTakk Biltema har fine sånne kabelstrømper. Svart, tettmasket netting. Fleksible og varmebestandige Men de blir ikke stramme eller? de krymper ikke, ikke sant?
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #319 på: mai 19, 2014, 12:04:13 pm » |
|
Jeg bruker Tesa tape for å bandasjere kablene. Og jeg er dårlig på navn, den har sin kode og navn som jeg husker ikke Fikk tak i den gjennom en kollega på forums chat. Er veldig fornøyd med tape! Ettertekst: tape'n heter TESA 51608 19mmTakk Biltema har fine sånne kabelstrømper. Svart, tettmasket netting. Fleksible og varmebestandige Men de blir ikke stramme eller? de krymper ikke, ikke sant? Man kan stramme de ved å trekke i hver ende, for så å låse de med en tape i hver ende. Da ligger den tight rundt ledningene.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #320 på: mai 19, 2014, 12:09:02 pm » |
|
Man kan stramme de ved å trekke i hver ende, for så å låse de med en tape i hver ende. Da ligger den tight rundt ledningene.
Eller man kan bruke krympestrømpe på endene så ser det enda bedre ut og holder lengre Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #321 på: mai 19, 2014, 12:28:57 pm » |
|
Alt skal gjennomføres i samme stil i/ved samme type/behov. Så kabler skal beskyttes i samme material over hele bilen (helst )Det dere nevner virker mye lettere ved ny "kabelproduksjon" men kan ikke brukes der ledninger skal sorteres i fra en klump eller har ferdig påmontert støpsel. Så jeg skal slite videre med svart Tesa tape
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #322 på: mai 19, 2014, 12:31:36 pm » |
|
Alt skal gjennomføres i samme stil i/ved samme type/behov. Så kabler skal beskyttes i samme material over hele bilen (helst )Det dere nevner virker mye lettere ved ny "kabelproduksjon" men kan ikke brukes der ledninger skal sorteres i fra en klump eller har ferdig påmontert støpsel. Så jeg skal slite videre med svart Tesa tape Det er forståelig, og det blir veldig fint det du gjør Mitt tips var mest ment til Grelland, siden det virket som han så etter alternative løsninger
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #323 på: mai 19, 2014, 12:51:00 pm » |
|
Grelland bruker sånn strømpe og krympestrømpe med lim i enden, han
hall.jpg (143.19 KB. 600x457 - vist 356 ganger.) Min kommer fra Pål her på forumet, og ikke biltema, men det er vel samme prinsippet tenker jeg. Men som scardeep sier så er det noe steder det ikke lar seg gjøre å få på strømpe, og da var dette tesa-båndet en bra løsning synes jeg. Stå på , dette blir bra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #324 på: mai 20, 2014, 07:37:01 am » |
|
Overgangsmutter var ikke 100% i kvalitet. Da jeg prøvde å skru inn sensor så satt han skjevt og gikk ikke med å skru den ordentlig inn. Tok gjengtaper og er "gikk over" gjenger. Ble mye bedre. Sensor ble skrudd langt nok inn i hvert fall. Men skjevt sitter han fortsatt. VDO sensor til venstre og Stack sensor med overgangsmutter til høyre. brukte pakningsmasse så håper at gjengene er tette selv om sensor er ikke helt i "vater" Og der sitter den nå med ledninger på. Sensor med ledninger i er så pass lang at jeg ville ikke kunne bruke den i bunnplate. Plasseringen må fungere... Så kom jeg til en idé på hvordan jeg skal trekke frem kabler. De fleste har hørt at 1303 ble så pass avansert i sin tid at den fikk diagnostikk- stikk. Og den sitter på venstre topphjørne i motorrom. Det er en del ledninger som kommer hit i fra hele El-system i bilen. Kort sagt - ubrukelig sak i hvert fall per i dag Jeg tok frem lednings-kart (som jeg merker blir mer og mer flink på ) og begynte å se etter kabler som kommer fra salong gjennom inn til motorrom til stikken. Til slutt ble de fleste identifisert og jeg skal bruke noen av de for å lede signaler inn i bilen til visere. F.eks. kontakt 7, 8 og 17 i stikken... På en slik måte slipper jeg å lage nye hull og trekke fram ekstra ledninger. De har vi nok av. Om noen trenger hjelp med el-anlegg i en 1303 så si i fra, hjelper med kartlesing Burde egentlig lede lambda signal på samme måte men da måtte jeg krysse motorrom med ledning osv. Men men... Noen forbedringer må jeg spare til neste prosjekt
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #325 på: mai 20, 2014, 07:52:55 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #326 på: mai 20, 2014, 11:08:40 am » |
|
moro å følge med Ser det kanskje var like greit jeg glemte å bestille den overgangen i går Du har ikke for moro skyld testet nøyaktigheten på den stack-sensoren sammenliknet med vdo? Tenkte jeg skulle gjøre en liten test
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #327 på: mai 20, 2014, 11:48:33 am » |
|
moro å følge med Ser det kanskje var like greit jeg glemte å bestille den overgangen i går Du har ikke for moro skyld testet nøyaktigheten på den stack-sensoren sammenliknet med vdo? Tenkte jeg skulle gjøre en liten test Tja det er lite å klage når man har brukt hele 30 kr for delen med frakt til poskasse Jeg så på de andre muttere som var levert. Og en av de kan maskineres ned til M14,5. Det var bare det at du trenger dreiebenk og gjengtaper...
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #328 på: mai 20, 2014, 13:04:43 pm » |
|
hehe du har et poeng der Kjenner jeg får skikkelig lyst på en 1303 når jeg ser denne (og andre) her på forumet, men så er det bare å ta en titt på hvor mye boltreplass jeg har i motorrrommet, så går det over
tb.jpg (64.89 KB. 648x600 - vist 364 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #329 på: mai 20, 2014, 13:07:29 pm » |
|
Du velger ikke bil ut i fra plass i motorrom eller?
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
|