Holmen
|
|
« på: desember 04, 2007, 23:47:37 pm » |
|
Etter 10 år med Boble i Bilcross og Rallycross har interessen for dette gått ned, mens interessen for restaurerte Bobler og VW-treff gått opp. Har en forkjærlighet for 1303 da denne har vært min redskap i 10 år med fart og moro.
Holder på å restaurer en 1303S fra -73 som min kone skal ha som “konebil”. Dette “Gull-egget” ble avskiltet i 1984 og har blitt lagret innendørs siden. Men de elleve årene den var på veien har satt sine spor. Rust i kanaler og innerskjermer er en selvfølge….
Bilen ble reddet fra en tilværelse som rallycross bil, men var et påbegynt prosjekt. Takluke var kappet ut og bakparten var kappet av. Alt av interiør var gått på fyllinga. Ikke det beste utgangspunktet å begynne på, men det var det jeg fikk tak i den gangen.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 00:29:43 am av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #1 på: desember 05, 2007, 00:46:04 am » |
|
Bilen ble totalt demontert og jeg bestemte meg for å skifte ut bunnplaten med en annen jeg hadde på "lager". Denne var med enda mindre rust og lettere å reparere på de stedene det trengtes. Tectyl var det rikelig på denne andre bunnen, men med en proff høytrykkspyler var det bare å ta tiden til hjelp og steame det bort. Gjesdal Sandblåsing fikk oppdraget med å få bort rusten, noe som ble utført raskt, proffesjonelt og rimelig. De få plassene som måtte sveises ble gjordt skikkelig, og rustbeskyttelse middel ble brukt før hulrom ble sveiset igjen. Alle utsatte plateskjøter er blitt helsveisede for å forhindre inntrenging av vann som igjen fører til rustangrep.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 00:53:08 am av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #2 på: desember 05, 2007, 00:52:32 am » |
|
Da jeg er en perfeksjonist (uhelbredelig sykdom), legger jeg nok mer arbeid ned i dette prosjektet enn det som er nødvendig. En del glatting av sveiser, runding av skarpe kanter og generelt finish arbeid er gjordt for å få et perfekt resultat. Hele bunnen er polert med roterende stålbørste for å få kontrollert hver kvadrat-millimeter, slik at alt er perfekt før bunnen går til lakkering. Denne bunnen er bedre en da den var ny i 1973.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 08:14:44 am av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #3 på: desember 05, 2007, 01:04:30 am » |
|
Skadesenteret på Bil & Maskin tar seg av lakkeringsjobben. Dette er VW sitt merkeverksted i Sandnes. To lag med syregrunning og et lag med rødgrunning er blitt sprøytet på. Bunnen er blitt fuget med Wurth sin strukturmasse i alle skjøter innvendig og utvendig, samt et heldekkende lag av samme masse på de mest utsatte stedene for salt og steinsprut.
Bilde fra garasje som begynner å nærme seg ferdig.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 12:56:43 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #4 på: desember 05, 2007, 09:22:20 am » |
|
Alle deler har blitt glassblåst. Alt fra IRS-armer til små låseringer. Et tidkrevende arbeid og uten å overdrive har jeg hatt hodet i glassblåsemaskinen i over 100 timer. Vil tro at en fjerdedel av alle deler har blitt kassert da de ikke holdt mine kvalitet/finish krav.
En slik boks med smådeler tar ca 4 timer å glassblåse.
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #5 på: desember 05, 2007, 09:23:48 am » |
|
Etter glassblåsingen bærer det rett til elforsinking.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #6 på: desember 05, 2007, 09:26:04 am » |
|
Etter at alle delene er behandlet med en spesialolje for beskytte og holde på glansen, blir delene montert.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #7 på: desember 05, 2007, 22:08:53 pm » |
|
Trodde min nyresturerte 1303 Cab var strøken - til jeg ser dette her! Helt utrolig fantastisk flott opplegg.
Hvordan skal bilen bli? Original, eller skal du gjøre noe med den? Planlagt farge, osv?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
VW1303
Supermedlem
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark
|
|
« Svar #9 på: desember 05, 2007, 22:30:55 pm » |
|
Dette er veldig bra. godt at det er flere en meg som liker 1303 bedere en noe annet. Tror det må vere en sykdom jeg gitt ( Heldigvis så finnes det ingen medisiner for denne sykdomen) Du gjør en utrolig bra jobb med denne bilen.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 22:37:13 pm av VW1303 »
|
Loggført
|
Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra. 1992 Bmw E36 Coupe 318 IS 1995Bmw E36 Coupe 325. Prosjektet til dama VW 1302 1971 Gatebil VW 1303 S 1974 Prosjekt VW 1303 S BIG VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991
Thomas 95 78 29 51
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #10 på: desember 05, 2007, 23:29:24 pm » |
|
Bilen skal bli mest mulig original angående utseende, farge og interiør. Senket med polerte EMPI Eightspoke felger. Motoren blir en 1641 med to doble 40 mm Dellorto.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2007, 23:30:59 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Vegar
Juniormedlem
Innlegg: 52
Bosted: Løten
|
|
« Svar #11 på: desember 05, 2007, 23:42:21 pm » |
|
I like... Godt å se at det er flere som er "litt" opphengt i detaljer...
|
|
|
Loggført
|
1303LS 1975 911 E 1972 1200DLX 1963 __________________________ 99099178 eller vw1303ls@online.no
|
|
|
VW1303
Supermedlem
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark
|
|
« Svar #12 på: desember 06, 2007, 21:45:59 pm » |
|
Ja det er artig med detaljer. Jeg er jo nesten sykt nøye selv så da er det artig å se at det er flere.
Det skal vere 100 % Eller ikke no
|
|
|
Loggført
|
Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra. 1992 Bmw E36 Coupe 318 IS 1995Bmw E36 Coupe 325. Prosjektet til dama VW 1302 1971 Gatebil VW 1303 S 1974 Prosjekt VW 1303 S BIG VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991
Thomas 95 78 29 51
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #13 på: desember 12, 2007, 09:03:38 am » |
|
Prosjektetarbeidet går litt hit og dit. Veksler litt på arbeidsoppgaver for å få litt variasjon i arbeidet slik at jeg ikke går dritlei. Har nå begynt å bruke litt krefter og tid på girkassen. Det er en vanlig 1303 AT kasse som skal brukes i bilen. Denne er totalt demontert og huset er blitt glassblåst. Polerer nå huset med messingbørste for å få en jevn overflate og få vekk ujevnheter. Støpeskjøter og diverse rask blir pusset bort før den atter en gang skal glassblåst og satt inn i Polytrol olje.
|
|
« Siste redigering: desember 12, 2007, 18:37:03 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #14 på: desember 12, 2007, 09:26:36 am » |
|
Kirurgisk inngrep, anyone? Blir moro å følge med på!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #15 på: desember 14, 2007, 14:10:37 pm » |
|
det er bra att det er nøye men her sleppe me vel å ta av oss på beina når me komme på besøk i garasjen .Hos broderen må alle ta av seg på beina når det komme besøk Har vel og en av norges mest strøkne escort mk1.har hatt mye deler med fra vestlandet og over til eiker overflateteknikk for behandling. http://norskescortregister.net/index.php?act=garage&CODE=12&CID=181
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #16 på: desember 19, 2007, 22:25:53 pm » |
|
Girkassedelene blir planslipt før montering. Tett skal være tett..... Ja, girkassen er glassblåst innvendig også.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #17 på: desember 21, 2007, 01:55:52 am » |
|
Bevare meg vel - vakkert!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
larrizz
Nybegynner
Innlegg: 28
Bosted:
|
|
« Svar #18 på: desember 26, 2007, 03:11:10 am » |
|
Får jo nesten dårlig samvittighet når man leser dette Er jo så sinnsykt forsegjort
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #19 på: desember 26, 2007, 05:22:11 am » |
|
Hvis eg nogen gang ska ha ein 1303, så må d ver når denne ska sellast. For dette e porno. Gleder meg til fortsettelsen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EBjørkli
Medlem
Innlegg: 208
Bosted: Gjølme, Orkdal
|
|
« Svar #20 på: desember 27, 2007, 15:48:24 pm » |
|
Ja, hvis denne skal selges en gang i fremtiden..... Dette tror jeg blir en nydelig bil!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #21 på: desember 27, 2007, 21:24:09 pm » |
|
Alt er til salgs om man får den prisen man forlanger, men jeg ikke tenkt å selge den med det første. Tenkte å reise litt rundt på treff i inn og utland før den eventuelt blir solgt.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #22 på: desember 30, 2007, 20:35:35 pm » |
|
Det som er virkelig artig med å se dette er at man vet det tar vanvittig mye tid, og det meste må gjøres manuellt,og med handholte verktøy. som å polere girhuset feks.
Jeg er så glad for at jeg jobber en plass som gir meg tilgang på all verdens magiske stoffer som forenkler og forkorter mange av disse operasjonene. Greit å legge en rustet del i et bad, og få opp noe helt blankt igjen!
Imponert over innsatsen, skulle ønske jeg hadde like mye fritid....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #23 på: desember 30, 2007, 21:19:42 pm » |
|
Jeg skal igang med full restaurering av bunnplata på bilen min og må si jeg dette var inspirerende å se hvor perverst nøye du går til verks Kan ikke du fortelle hvem du bruker på elforsinking? Og ja, jeg ble relativt missunnelig på garasjen din, så rimelig strøkent ut der også!!!
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #24 på: desember 30, 2007, 21:23:10 pm » |
|
Jeg er så glad for at jeg jobber en plass som gir meg tilgang på all verdens magiske stoffer som forenkler og forkorter mange av disse operasjonene. Greit å legge en rustet del i et bad, og få opp noe helt blankt igjen! Hvor slikt kan kjøpes for vanlige folk hadde vært kjekt å vite Vel verdt å sveise et bad i rustfritt for å bruke til dette, da det fort blir endel deler som skal behandles iløpet av en restaurering
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #25 på: desember 30, 2007, 23:43:26 pm » |
|
Jeg er så glad for at jeg jobber en plass som gir meg tilgang på all verdens magiske stoffer som forenkler og forkorter mange av disse operasjonene. Greit å legge en rustet del i et bad, og få opp noe helt blankt igjen! Hvor slikt kan kjøpes for vanlige folk hadde vært kjekt å vite Vel verdt å sveise et bad i rustfritt for å bruke til dette, da det fort blir endel deler som skal behandles iløpet av en restaurering Industrial use only! må varmes til 90-100 grader for å fungere. Spesialimporteres og brukes kun på flydeler. Tror ikke det er tilgjengelig for "vanlige dødelige"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #26 på: desember 31, 2007, 03:22:55 am » |
|
100 grader, det løser vi fint med en kulegrill
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Fisk1
Medlem
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik
|
|
« Svar #27 på: januar 01, 2008, 18:31:36 pm » |
|
Industrial use only! må varmes til 90-100 grader for å fungere. Spesialimporteres og brukes kun på flydeler. Tror ikke det er tilgjengelig for "vanlige dødelige"
Er det noe jeg har lært av Internettet er at det at det meste kan skaffes, på en eller annen måte, under et eller annet navn.
|
|
|
Loggført
|
Altfor mange planer og altfor lite penger...
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
|
« Svar #28 på: januar 01, 2008, 21:11:31 pm » |
|
Meget god tråd du har Og Ang magiske produkter så har stripall.no et veldig godt produkt. Syrebad.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #29 på: januar 05, 2008, 14:56:49 pm » |
|
Da var karosseriet på plass i garasjen. Dette har blitt påsmurt syre og gått over med roterende stålbørste for så å bli steamet med kokende vann. Ingen lakk eller fugemasse er igjen men skal sandblåses før lakkering. Emnet er ikke det beste men "man tager hva man haver" og får gjøre så godt man kan. Rust i kanaler og innerskjermer bak er en selvfølge.....
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
|