Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #1950 på: november 18, 2013, 19:58:54 pm » |
|
Har kjørt noen sesonger på bane med 1300 boble med racegummi og 150-200 hk. Det er mere gkrefter enn man får med gatedekk. Har aldri hatt noe tull med hjullager. Orginal diffen derimot...Hehe.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1951 på: desember 23, 2013, 18:50:14 pm » |
|
God jul fra meg til alle goguttane på forumet. Bobla står ute og ruster slik bobler skal gjøre!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1952 på: desember 23, 2013, 19:54:32 pm » |
|
Rust er lettere enn karbonfiber sies det God jul, Dalland!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1953 på: desember 25, 2013, 20:57:55 pm » |
|
Hehe, takk takk. Vandrer gatelangs i Oslo om noen dager så gi meg en lyd hvis noen har litt fritid til overs den 30. des. Hadde vert kjekt å besøke et skrulokale eller annet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1954 på: februar 27, 2014, 11:30:30 am » |
|
Ser det har gått nesten to måneder siden siste oppdatering, og det har egentlig ikke skjedd så mye før de siste to ukene. I løpet av vinteren har jeg på en eller annen måte fått ødelagt en ventil og styring, og i ettertid så innser jeg at den nok skjedde når jeg prøvde å starte bilen med is i innsugsportene... Kanksje ikke det lureste man kan gjøre... Det resulterte i at en ventil skjærte seg i styringen og styringen løsnet fra toppen og har blitt med en halvtimes kjøretur minst opp og ned i toppen.. Så etter omstendig måling av hullet i toppen fikk jeg dreid ned en styring med 7 hundredeler press og klemt inn, i går ble ventilsetet slipt og styringen brotsjet så i kveld blir det nok longblock igjen. Ellers har jeg flyttet festene på cup staget etter at ene gaffelen revnet etter mye stygg kjøring.. Fikset problemene med hjullager bak, bytta motorroms pakning og pulverlakket litt deler (Takk Krisitian for det). Eneste forandring med motoren fra i fjor er kun å gå over til Iridium tennplugger, så satser på at når våren kommer og jeg finner tid så kan jeg reise ned til Jæren og bremse den på ny, det gjemmer seg definitivt mer pulver enn det som viste seg på bremsinga så krysser fingrene for å nærme meg tall som er verdt å skryte av. Ellers skjer det nok lite med bilen og forsåvidt denne tråden fremover, før sommeren kommer så har jeg en T3 camper som trenger endel pleie før Europa turen så eneste fremtidige planer på bobla er å få laget ferdig porsche bremser fremme og montere ny stole i bilen (svart alacantara og skinn GTI stoler). Og hvis jeg kommer hjem til Norge i tide til SCC så må det jo bli en tur eller tre på stripa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #1955 på: februar 27, 2014, 11:38:29 am » |
|
sjønner du har mye å lære når du nedgraderer motoren din med iridium plugger. Trimma motor= coppercore. Kjøre 100000km uten pluggbytte = iridium eller platina.
Ta med de gamle pluggene når du skal bremse motoren, og du vil garantert bli overasket av forskjellen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1956 på: februar 27, 2014, 12:33:20 pm » |
|
Har handlet noen tusen i iridium plugger jeg og, kommer ikke på i noen tilfelle at de har vært bedre nei.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1957 på: februar 27, 2014, 13:39:04 pm » |
|
sjønner du har mye å lære når du nedgraderer motoren din med iridium plugger. Trimma motor= coppercore. Kjøre 100000km uten pluggbytte = iridium eller platina.
Ta med de gamle pluggene når du skal bremse motoren, og du vil garantert bli overasket av forskjellen.
Skal huske å ta med et sett med vanlige plugger under bremsinga. Men du må gjerne gi meg noen grunner til hvorfor du mener vanlige plugger er bedre... Personlig så stoler jeg mer på en fagmann på RR som har forsket på tenningsystemer i snart 30 år enn en jypling med subaru motor baki bobla si... (som forsåvidt ikke klarte å kjøre fra meg på banen engang)....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #1958 på: februar 27, 2014, 13:45:07 pm » |
|
Lover bra for banekjøring 2014
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1959 på: februar 27, 2014, 14:07:24 pm » |
|
Viktig å trekke litt i folk... Btw, ang iridium vs kobber. Håper ikke du forveksler egenskapene til platinium plugger med iridum og husk jeg kjører ikke turbo motor eller Nos... Ja kobber leder litt bedre strøm, men den tynne elektroden på iridium pluggene gir lavere motstand, i tillegg til mye lengre levetid og designet gir en bedre antennelse av av gassene. Men er jo bare en måte å finne det ut på.. Eneste erfaringen jeg kan ta fra er den vilt trimma mopeden jeg hadde som spiste opp vanlige plugger på under en uke men gikk "evig" med iridum plugger..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #1960 på: februar 28, 2014, 14:53:57 pm » |
|
vanlige plugger gir større gnist. som igjen gir bedre forbrenning. resten bør du klare å tenke selv. vil du prøve noe virkelig rart tar du med et sett Bosch super 4 også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1961 på: februar 28, 2014, 20:39:30 pm » |
|
vanlige plugger gir større gnist. som igjen gir bedre forbrenning. resten bør du klare å tenke selv. vil du prøve noe virkelig rart tar du med et sett Bosch super 4 også.
Nå må du nesten fortelle hvorfor gnisten blir større med vanlige plugger fordi det er ikke mulig å hente noe fornuftig ut av den setningen. Har sett EBB sin test med Bosch super 4, men har ikke sett han teste iridium i samme motoren dessverre. og uansett så eksisterer det ikke slike plugger til disse toppene. Oppdatering: Motoren er i bilen så nå gjenstår kun eksos og forgassere. Ende opp med å bytte oljepumpe da den fikk gjennomgå litt etter rester av godset rundt ventilstyringen, ikke veldig ødelagt men stygg nok til at den burde byttes når jeg først hadde muligheten og ny liggende. Nå blir det noen øl og er jeg flink så får jeg lagt inn noen gode timer i morgen og cruiset på ettermiddagen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1962 på: mars 02, 2014, 13:25:02 pm » |
|
Mot all odds er bilen på veien og alt fungerer som det skal. Kun en liten eksoslekkasje og synke gasserne litt bedre så er jeg i mål. Men har en skummel følelse av at det tar under ett år før det må ny girkasse i bilen.. Momentet som smeller inn når jeg legger inn 3. giret er direkte skummelt. God vår og sesong start!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1963 på: mars 02, 2014, 14:43:23 pm » |
|
Jepp, den fungerte fint på cruisingen i vårsolen i går i hvert fall... Herlig lyd, også!! Det ordner seg for snille gutter, Håkon..
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1964 på: mars 06, 2014, 22:32:23 pm » |
|
Gikk ekstremt fort i svingen når motoren skulle inn i bilen igjen så eksosen var montert på halv åtte og oljekjøleren lakk så nå er motoren ute igjen for å bytte pakninger på kjøleren Jaja av og til straffer det seg med hastearbeid men gøy var det med cruising. Selv om ene eksosrøret dekket halve eksosporten så er det ikke tvil om at den aldri har gått så bra før så dette blir spennende å teste videre på.. Så foreløpig kan eg ikke klage på Iridium pluggene..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1965 på: mars 07, 2014, 10:45:21 am » |
|
Skulle gjerne hatt to nåleventiler i størrelse ca 250. Noen som har liggende??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #1966 på: mars 07, 2014, 15:33:34 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: mars 10, 2014, 10:53:43 am av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #1967 på: mars 07, 2014, 15:35:33 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Moshe
Juniormedlem
Innlegg: 92
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1969 på: mars 27, 2014, 22:49:15 pm » |
|
Greit å markere revir utenfor BBH, men syns dette var i grundigste laget Dallis... forklaring...?
|
1977 VW2000 Camper *25.01.2015 1959 VW1200 Boble *08.10.2014 1972 VW1600 Pick Up *20.09.2013 1970 VW1200 Fridolin *05.12.2012 1964 VW1500 Notchback *17.07.2008 1961 VW1200 Boble *27.05.2007 1974 VW1303 Boble Cab *2006-2015 1968 VW1600 Notchback *2008-2009 1967 VW1600 Notchback *2004-2005 1966 VW1300 Boble *2003-2005 www.vwacb.com
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1970 på: mars 27, 2014, 23:54:56 pm » |
|
Etter snart 28 000 km med banekjøring, bakkeløp, dragrace, camping ferier og ellers galskapkjøring takket endelig motoren for seg. Legger først ut et bilde av motorblokken... Det dere ser på sett bort i fra at det er veldig oljete og lakken har flasset er en 5 cm lang sprekk mellom sylinder nr 4. og oljetrykksbryteren... Så i dag brukte den sikkert en liter olje på under 10 min kjøring... Motoren ellers går fortsatt som en kule men nå er det nok på tide å kaste inn håndkle for denne gang. Er på nippet til å bare la bilen stå til høsten men tror jeg må finne tilbake orginal motoren så jeg kan bruke bilen.. Eller har jeg veldig lyst til å bygge opp motoren igjen men det kreves i alle fall en ny blokk og kanskje jeg bare skal investere i en alu blokk med engang.. Men nå er det veldig knapt med penger da eg har en camping bil som må pusses opp og trengs penger for turen i sommer så hvis noen vet om en blokk til fornuftig pris eller kan tipse om hvordan eg kan skaffe en til ok pris så gi lyd. ferdig maskinert oxyboxer blokk fungerer vel også? Hvis jeg lar motoren stå til høsten så blir det nok alu blokk, ny veiv, smidde stempler også er motoren klar for turbo.... Så da blir det dessverre ikke ny bremsing eller scc i år dessverre, vell hva skal man forvente når man trimmer en gammal drittbil!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW-HS
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted: Ørsta
|
|
« Svar #1971 på: mars 28, 2014, 00:09:45 am » |
|
Kjedelig med motoren da, men utifra hvor mange ganger jeg har sett denne bobla siden jeg flyttet til Bergen for litt over et år siden, har den blitt kjørt en del da:) Sist spotta på Eidsvågneset for et par dager siden, tenkte å hilse på å få sett litt på denne lekkre bobla, men så ingen folk der og middagen stod klar hjemme:p
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1972 på: mars 28, 2014, 00:18:24 am » |
|
Puss rent og kjemisk metall..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1973 på: mars 28, 2014, 00:42:07 am » |
|
Drei en tapp som du presser ned i oljekanalen fra toppen, slik at du får stengt av kanalen. Flytt oljekjøler og oljetrykk føler, da får du kjørt i sommer. Jeg har prøv å tette nøyaktig den samme sprekken med kjemiskmetall... og det ble aldri tett.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1974 på: mars 28, 2014, 08:32:05 am » |
|
På en alublokk som ikke var min egen så sprakk det også på samme plass. Vi skrudde inn en blindplugg med Locktite. Deretter fulgte vi sprekken med en fil slik at vi fikk den åpnet opp litt i overflaten. Renset den og benyttet kjemisk metall fra Würth. Den motoren går enda og er fortsatt tett.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1975 på: mars 28, 2014, 09:22:36 am » |
|
Kjedelig med motoren da, men utifra hvor mange ganger jeg har sett denne bobla siden jeg flyttet til Bergen for litt over et år siden, har den blitt kjørt en del da:) Sist spotta på Eidsvågneset for et par dager siden, tenkte å hilse på å få sett litt på denne lekkre bobla, men så ingen folk der og middagen stod klar hjemme:p
Hehe kjekt å høre, og ja den blir veldig mye brukt, senes for to dager siden var eg ute å kjørte i 4 timer og kappet med en turbo porsche osv. Den har fått ekstremt mye tyn, eks 5500km med 35-40 varmegrader i tyskland med camping vogn etter er ikke akkurat hva som er vanlig med en så trimma motor. Så eg er veldig fornøyd med hvor mye glede eg har fått utav motoren, blokken kommer tross alt fra en havarert motor med knekt kamaksel.. Har flytta til Trollbakken på eidsvågsneset så sikkert derfor du har sett bilen, stått parkert rett ved camperen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1976 på: mars 28, 2014, 09:24:44 am » |
|
På en alublokk som ikke var min egen så sprakk det også på samme plass. Vi skrudde inn en blindplugg med Locktite. Deretter fulgte vi sprekken med en fil slik at vi fikk den åpnet opp litt i overflaten. Renset den og benyttet kjemisk metall fra Würth. Den motoren går enda og er fortsatt tett.
Mvh BB
Hm, eg får tenke litt på det men det høres ut som en såpass skummel løsning at eg tørr nok ikke å kjøre til gardermoen med den løsningen... Gi en lyd hvis du vet om en blokk til salgs! Edit: Etter å ha tenkt litt mer på det og lest noen datablad på slike reparasjons stoffer som brukes på RR motorene så tror jeg det kan være en mulig løsning. Får ta en tur ned til ringrevene på service avdelingene og spør etter gode råd, og flott epoxyer..
|
|
« Siste redigering: mars 28, 2014, 10:31:24 am av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #1977 på: mars 28, 2014, 13:06:10 pm » |
|
Beware ..krisemaksimering Men fikk inn en 2,3 med samme sprekk. Motoren gikk fint. Begynte å slipe for å se om det kun var overfladisk sprekk. Det var det ikke.
imag0366.jpg (32.98 KB. 359x600 - vist 535 ganger.) Deretter kom de virkelige problemene til syne. Sett inn fra sylinderhull nr. 4
imag0368.jpg (33.9 KB. 359x600 - vist 560 ganger.) Innsiden av sylinder nr 4
rsz_imag0372.jpg (44.83 KB. 359x600 - vist 547 ganger.) Bak sylinder nr 3
imag0369.jpg (32.23 KB. 359x600 - vist 508 ganger.) Over halvparten av godset som holder blokkveggen på plass hadde sprekt. Ville vært spennende å sett når topp/sylindre/blokkvegg hadde løsnet og flydd av ved tenning og turtall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1978 på: mars 28, 2014, 13:20:59 pm » |
|
Tusen takk for gode bilder og info! Er definitivt en demper på opptimismen, men eg får vel nesten bare plukke den ned og se hvor gale det er...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1979 på: mars 28, 2014, 14:30:49 pm » |
|
Du som har tilgang på maskinering og kunnskap Bygg oxyboxer.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|