Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #750 på: november 11, 2011, 08:44:20 am » |
|
Om girkassen din holder til denne sinnsyke effekten, er jeg skikkelig imponert. Jeg forventer å ødellegge min under oppstart...
Husk på at eg har enda ikke tatt en eneste rivstart, gir bare gass når eg alt er i giret, og siden det ikke er noe lavprofil fancy dekk så spinner det før kassa sprenger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #751 på: november 11, 2011, 09:48:45 am » |
|
Hva er forventet effekt? Altså hva tror du utifra alle dine beregninger og motorkunnskaper?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #752 på: november 11, 2011, 15:15:17 pm » |
|
Om girkassen din holder til denne sinnsyke effekten, er jeg skikkelig imponert. Jeg forventer å ødellegge min under oppstart...
Husk på at eg har enda ikke tatt en eneste rivstart, gir bare gass når eg alt er i giret, og siden det ikke er noe lavprofil fancy dekk så spinner det før kassa sprenger. Tror lavprofil spinner raskere enn høyprofil..(fleksing i dekket) Men det er klart smart å prøve å unngå rivstarter. Men allikevel: når tannhjulene til 3 og 4. giret slipper på akslingen, tror jeg ikke det skyldes rivstart..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #753 på: november 11, 2011, 15:25:20 pm » |
|
Om girkassen din holder til denne sinnsyke effekten, er jeg skikkelig imponert. Jeg forventer å ødellegge min under oppstart...
Husk på at eg har enda ikke tatt en eneste rivstart, gir bare gass når eg alt er i giret, og siden det ikke er noe lavprofil fancy dekk så spinner det før kassa sprenger. Tror lavprofil spinner raskere enn høyprofil..(fleksing i dekket) Men det er klart smart å prøve å unngå rivstarter. Men allikevel: når tannhjulene til 3 og 4. giret slipper på akslingen, tror jeg ikke det skyldes rivstart.. Høres nå fornuftig ut, men hadde nok satt pris på noe mindre ballong i svingene... Bilen er ellers satt meget bra opp med tanke på dempere, stab stag og andre modifikasjoner. Artig å ha en så nøytral boble i trafikken men kan alikevel pumpe opp adrealinet meget lett med høyrefoten. Får du snart fres på bilen din?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #754 på: november 11, 2011, 15:30:08 pm » |
|
Jeg velger å sette i 30hk motor så jeg kan begynne å bruke bilen. Så får jeg satt i gomotoren senere etter jeg forhåpentligvis har fått det godkjent. Skal avtale med John Arne å se om jeg kan hente motor der, og panser hos Rune Lutsi i løpet av helgen. Så vil jeg prøve å få lakkert resten av delene til uyka.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #755 på: november 12, 2011, 23:05:43 pm » |
|
Etter mye om og men så fikk eg endelig koblet opp olje trykk, temp og turtall. Har kjørt ca 15 mil til nå og har enda ikke fått noen ulyder eller problemer. Bank i bordet! Om det var flaks eller annet vet eg ikke, men oljetrykket traff meget spot on hva eg håpet på. Kjørte en ca 25 min med mye av på gassing osv, men fikk bare olje opp til 68 grader, så trykkene er hentet fra det. Ved tomgang har eg 23 psi og maks psi kommer ved ca 2500 rpm og forblir stabilt 45 psi. Dette er ved 20w-50 olje, fikk testet oljetrykket i går etter ca 40 min kjøring og da var det 18 på tomgang. Så da kan eg konkludere med at selv om jeg har utført en god del olje modifikasjoner så falt ikke trykket til mer enn ønsket trykk. Skal snart bytte over til 15w-40 redline olja og vil da trolig få et enda finere trykk. Sikker noen som sitter å tenker på tommelfingel regelen om 10 psi per 1000 rpm, men dette var ikke hva eg mente var nødvendig. Mine tanker kort fortalt er at det er ingen nødvendighet med et høyere trykk enn 40 psi uansett turtall. Lurer også på om noen har noen kalkulatorer for hvilket turtall eg har ved eks 80 km/t i andre giret. Prøvde å sitte med turtelleren i ene handa mens eg ga på, men da det regner litt så ble det litt vel spennende når den plutselig spant løs i ca 70 km/t... Har prøvd å ta noen 0-100 målinger med mobilen, men foreløpig ser det ut som at gps'en ikke oppdaterer raskt nok. Og egentlig så gir eg nokså F... i alt som handler om drag start og 0-50 tider, da det er så mye annet som må forbedres for å kunne utnytte potensialet i motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7440
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #756 på: november 12, 2011, 23:13:41 pm » |
|
litt interessant at du ikke hadde koplet opp oljetrykkmåler til å begynne med... men fint at alt ser bra ut da.
Jeg har et regneark her med turtall og hastighet, men trenger å vite utvekslingen i kassa di, og størrelsen på hjula, så kan jeg plugge inn i regnarket
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #757 på: november 12, 2011, 23:14:32 pm » |
|
Tipper 1000hk minst
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #758 på: november 12, 2011, 23:22:44 pm » |
|
Jeg har et regneark her med turtall og hastighet, men trenger å vite utvekslingen i kassa di, og størrelsen på hjula, så kan jeg plugge inn i regnarket
Standard 1300S-kasse og 145-15 foran
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #760 på: november 12, 2011, 23:24:55 pm » |
|
litt interessant at du ikke hadde koplet opp oljetrykkmåler til å begynne med... men fint at alt ser bra ut da.
Jeg har et regneark her med turtall og hastighet, men trenger å vite utvekslingen i kassa di, og størrelsen på hjula, så kan jeg plugge inn i regnarket
Joda har hatt dårlig samvittighet ang dårlig bruk av målere, men var bare sånn det ble da eg ikke fant igjen måleren. (regnet med eg hadde gjort bra arbeid) Det er en helt original 1300S kasse med 165/80/15 dekk bak. Mer vet eg ikke..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7440
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #761 på: november 12, 2011, 23:41:18 pm » |
|
hvis det er vanlig 3.875 slutt-utveksling i den kassa, har du 5200 rpm i 80 km/h
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #762 på: november 12, 2011, 23:51:07 pm » |
|
På min 1300s hadde jeg 175kmt på 5000rpm med 205/60x15
|
|
« Siste redigering: november 13, 2011, 15:02:10 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #763 på: november 12, 2011, 23:52:16 pm » |
|
hvis det er vanlig 3.875 slutt-utveksling i den kassa, har du 5200 rpm i 80 km/h
Hehe, da har eg altså aldri giret på høyere turtall en ca 5500 rpm... Så eg har enda ikke opplevd full effekt... Kunne du sjekket turtall ved 60 km/t, er da den virkelig begynner å dra godt. Takker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7440
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #764 på: november 13, 2011, 00:05:17 am » |
|
er ikke du student da? Kan jo regne ut selv
gear.jpg (29.28 KB. 557x310 - vist 433 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #765 på: november 13, 2011, 00:09:37 am » |
|
Takker!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #766 på: november 13, 2011, 01:05:48 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #767 på: november 13, 2011, 11:57:20 am » |
|
Hva med denne fra CSP. Transmission Ratio Chart Differential Ratio: 3.88 4th Gear: 0.89 Tyre: 165 / 80 R 15
Gear 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 5500 6000 6500 7000 7500 8000 1. 8 12 17 21 25 29 33 37 41 46 50 54 58 62 66 2. 15 23 30 38 46 53 61 68 76 84 91 99 106 114 122 3. 25 37 50 62 75 87 99 112 124 137 149 162 174 187 199 4. 35 53 70 88 106 123 141 158 176 194 211 229 246 - - Values in km/h per 1/min
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #768 på: november 13, 2011, 12:27:52 pm » |
|
Hehe, takker, har nå i alle fall innsett at det er mer å gå på. Men satser på å få sveist inn bong i eksosen snart så eg kan begynne justering. Må også få byttet åndeboks, da den originale boksen med kun et filter rett på tuten skaper litt oljesky ved høyt turtall. Også godt mulig at det blir bedre når ringene blir mer innkjørt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lassen
Supermedlem
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
|
« Svar #769 på: november 13, 2011, 12:33:20 pm » |
|
Hehe, takker, har nå i alle fall innsett at det er mer å gå på. Men satser på å få sveist inn bong i eksosen snart så eg kan begynne justering. Må også få byttet åndeboks, da den originale boksen med kun et filter rett på tuten skaper litt oljesky ved høyt turtall. Også godt mulig at det blir bedre når ringene blir mer innkjørt. Du skal sveise inn bong ja...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #770 på: november 13, 2011, 13:28:44 pm » |
|
Sørg for å få satt ringene skikkelige før du heller på noe lurium 3000 syntetolje, få sylindertrykk med høye gear og max gass i bratte motobakker - husk og masse motorbrems. Da setter ringene seg så fint atte Hehe, takker, har nå i alle fall innsett at det er mer å gå på. Men satser på å få sveist inn bong i eksosen snart så eg kan begynne justering. Må også få byttet åndeboks, da den originale boksen med kun et filter rett på tuten skaper litt oljesky ved høyt turtall. Også godt mulig at det blir bedre når ringene blir mer innkjørt.
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #771 på: november 13, 2011, 16:08:06 pm » |
|
Sørg for å få satt ringene skikkelige før du heller på noe lurium 3000 syntetolje, få sylindertrykk med høye gear og max gass i bratte motobakker - husk og masse motorbrems. Da setter ringene seg så fint atte Derfor eg kjører castrol mineral 20w-50 nå og kjører på den måten du sier. Brukte redline olje til innkjøring av cam, castrol mineral til ringene og redline igjen etterpå til vanlig bruk. Fått tatt litt bilder og noe film så skal få smekt sammen etter hvert. Liker foreløpig oppsettet meget godt, meget nøytral bil, motoren kan fint putre i 3. giret på 1100 rpm og ha kreften mens draget kommer meget jevnt med turtallet og tar skikkelig av ved 3500 ++ rpm. Etter ca 30 min kjøring i dag fikk eg en olje temp på 78 grader og oljetrykket på tomgang er 15 psi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #772 på: november 13, 2011, 17:59:11 pm » |
|
Er ikke det rundt 1,5kg? Er ikke det litt lavt? Klarer ikke å få høyere temp enn 65 i benken, og da er trykket 4kg på 1100rpm.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #773 på: november 13, 2011, 18:32:46 pm » |
|
Er ikke det rundt 1,5kg? Er ikke det litt lavt? Klarer ikke å få høyere temp enn 65 i benken, og da er trykket 4kg på 1100rpm.
15 psi = 1,03 Bar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #774 på: november 13, 2011, 18:41:55 pm » |
|
Er ikke det rundt 1,5kg? Er ikke det litt lavt? Klarer ikke å få høyere temp enn 65 i benken, og da er trykket 4kg på 1100rpm.
Ved ca 65 grader og det turtallet har eg vel rundt 22 psi som igjen er ca halvparten av det du har, men så har jo du 30 pumpe også da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #775 på: november 13, 2011, 18:43:47 pm » |
|
22 psi = 1.52 Bar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #776 på: november 13, 2011, 20:09:21 pm » |
|
Hadde en tur i denne nå - Vi fliste en Veyron som yppet seg på sjølinjen nedover mot sentrum her! Fantastisk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #777 på: november 13, 2011, 20:50:42 pm » |
|
Det var jo fordi Veyronen svingte feil ved Zakariassbryggen..
|
|
« Siste redigering: november 13, 2011, 20:55:19 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #778 på: november 15, 2011, 10:52:56 am » |
|
Eg Hater AN kobliner, for noe forbannade skit som tar uendelig lang til! Og som om ikke motoren allerede var harry nok med polerte riller, så skal eg atpåtil ha røde og blå AN koblinger... Vis det er noen som liker dem så får de dra tilbake til sandkassa! Men men, skal no ikkje la meg vippa av pinnen av den grunn. Tett ble det nå til slutt, sånn kl halv to om natta...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #779 på: november 15, 2011, 10:57:54 am » |
|
jeg hadde ikke problemer med mine an koblinger.holdt tett fra første stund de..men du kan ja ha vært uheldig og fått noen med skade på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|