Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #450 på: oktober 14, 2011, 15:19:52 pm » |
|
Tror du stjeler mer andres tid om du fortsetter det derre om atte "metall utvider seg & sånn". Men kjekt å se fremgangen her, ser du legger arbeid i motorfinish og. Det blir bra dette.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #451 på: oktober 14, 2011, 16:22:13 pm » |
|
Ja du vet når motoren nærmer seg slutten så prøver eg å dra ut tiden.. Henrik driver å presser meg til å ta skikkelig offesiell visning av oppstarten med kamera og publikum.. Kan bli artig det når det sier pang. Litt travelt med prøver og innlevringer nå så blir ikke så lange kvelden. Viftehuset nærmer seg slutten, og Henrik har tilpasset deksler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #452 på: oktober 17, 2011, 23:22:58 pm » |
|
Bestilt litt smått, ende opp med skrudde ventildeksler da det er sjangs for litt godt med trykk i ventildekslane på høyere turtall. Driver fortsatt med den endeløse pussingen, men nå er det bare smått igjen på viftehuset. Takk og lov for den kontroll sprayen, vanvittig mye ujevnheter eg ikke ser som den viser meg. Måtte også test å pusse/polere rillene på dypsumpen, fy så harry men men... Testet mye forskjellig med fordeleren, blank, svar og børsta. Ende opp med børsta fordeler og svart klokke, klips og lokk. Fant også noe skikkelig greier til å smøre opp all skiten i fordeleren. Stressa også litt med den lille metallplata som sitter i toppen, da den ikke var i nærheten av å passe på 044 toppene. Har nå klypt den til så får se hva som skjer, liker å ha alt blekk på plass og spesielt dette er virkig for å skape nok motstant i midten av toppen så luften fordeler seg rundt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #453 på: oktober 18, 2011, 00:34:26 am » |
|
Blir pent dette Håkon. Lakker du på skolen nå?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #454 på: oktober 18, 2011, 07:46:16 am » |
|
Lakker bare småting som lakkes med sprayboks, kommer kanskje innom å lakker større ting med sprøyte i dag vis tiden strekker til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #455 på: oktober 18, 2011, 07:46:48 am » |
|
Skrudde ventildeksler blir dessverre sjelden tette. Hovedårsaken er nok at de sitter festet i vippestellet, og det står ikke på langt nær stille. Har prøvd Empi, CSP, SuperFlo mm, men like vanskelig med alle. Ingenting som slår korkpakkning og klemme
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #457 på: oktober 18, 2011, 08:47:06 am » |
|
i tillegg drar bolten ned til vippestellet, vippestellet oppover og vekk fra anleggsflaten. ikkje braaa.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #458 på: oktober 18, 2011, 09:41:03 am » |
|
i tillegg drar bolten ned til vippestellet, vippestellet oppover og vekk fra anleggsflaten. ikkje braaa.
Hehe rolig nå, trenger ikke å overdramatisere heller, dekslene stammes da ikke så mye at bolten skal strekkes.. forskjell på utregning og vill synsing.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #459 på: oktober 18, 2011, 09:58:16 am » |
|
har du ikke oljetempføler på motoren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #460 på: oktober 18, 2011, 11:07:11 am » |
|
i tillegg drar bolten ned til vippestellet, vippestellet oppover og vekk fra anleggsflaten. ikkje braaa.
Hehe rolig nå, trenger ikke å overdramatisere heller, dekslene stammes da ikke så mye at bolten skal strekkes.. forskjell på utregning og vill synsing. Enig, tror du skal stramme drøyt mye for å klare å få til noe slikt. Dekslene trenger ikke så mye stramming. Jeg bruker korkpakninger og CSP sine deksler med stort hell. CSP dekslene har også mulighet for o-ring men jeg hadde masse korkpakninger liggende og brukte derfor det.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #461 på: oktober 18, 2011, 11:21:12 am » |
|
Så en test av forskjellige ventildeksler, og faktisk skåret de originale høyt ift tetting på motor med økt volum!
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #462 på: oktober 18, 2011, 11:53:49 am » |
|
Så en test av forskjellige ventildeksler, og faktisk skåret de originale høyt ift tetting på motor med økt volum!
Helt klart, originale er faktisk best. Jeg har hatt det på alle mine foregående motorer. Men i mitt tilfelle måtte de ha blitt sveiset om for å passe :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #463 på: oktober 18, 2011, 23:46:51 pm » |
|
Hehe, som det meste annet finnes det meninger i alle retninger. På høyere turtall blir det greit trykk i ventildekslene, men det trykket ønsker vi for å få fart på olja, dessverre har lokkene en tendens til å begynne å "sveve". (noe både eg og svein (splittbussen fra Bergen) opplevde på revebanen) Vis skrudde holder tett så vil dem holde tett selv om dette trykket kommer.. (får vi håpe) Har uansett litt å velge i så får prøve meg frem.. I kveld ble dekslene endelig lakket og er egentlig meget fornøyd med resultatet. Og over en god kopp kaffi og en prat med de som kan å bruke cnc utstyret på skolen så har eg en plan om noen spesial lagte deler til forgasserne.. Men røper ikke noe før det er kommet lenger i prosessen. Er vel ikke bare JPM som skal ha lov til å finne opp hjulet på ny?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #464 på: oktober 19, 2011, 00:04:19 am » |
|
har du ikke oljetempføler på motoren?
Hvis du ser endel sider tilbake så finner du den i oljefilter holderen der den passer best.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #465 på: oktober 19, 2011, 00:12:37 am » |
|
Sliter med å bestemme meg på om ting skal lakkes osv, så gikk fra å lakke innsug til å ha dem børstet til å polere dem. Typisk unødvendig bruk av tid.. Men nå må jo gasseren også poleres...damn.... Eneste lakka eg har bilde av er fordelerlokket så ut kommer det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #466 på: oktober 19, 2011, 00:36:06 am » |
|
hu hei - blir pent alt dette
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #467 på: oktober 19, 2011, 02:00:15 am » |
|
huks at den skal brukast og då med org. deksel kan du jo gjera som formula vee'en gjor; legga på krympestrømpa over "strengen" som dermed aukar diameteren på den og dermed presset inn mot toppen. og bruker du permatex rundt kanten + kvalitetpakning so vett nok da tett sku ein tru spent på ka mystiske gassardeler du har på gang:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #468 på: oktober 19, 2011, 07:55:59 am » |
|
spent på ka mystiske gassardeler du har på gang:)
Har en anelse
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #469 på: oktober 19, 2011, 08:11:12 am » |
|
spent på ka mystiske gassardeler du har på gang:)
Har en anelse Feil. Dette er noe eg ikke har sett blitt lagt før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #470 på: oktober 19, 2011, 08:20:10 am » |
|
Hvis man har så mye trykk ute i toppene at ventildekslene begynner å sveve så har man et problem.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #471 på: oktober 19, 2011, 09:08:29 am » |
|
Skrudde ventildeksler blir dessverre sjelden tette. Hovedårsaken er nok at de sitter festet i vippestellet, og det står ikke på langt nær stille. Har prøvd Empi, CSP, SuperFlo mm, men like vanskelig med alle. Ingenting som slår korkpakkning og klemme Jeg selger og mine skrudde csp, bruker blekkdeksler på turbomotor. Men det er først og fremst fordi jeg har en mistanke om at du aldri helt har kontroll over hva du egentlig strammer/løsner når du monterer/demonterer. Etter at skruene til toppdeksel har løsnet noen ganger, tar du på litt locktite. Og neste gang du skal justere ventiler, løsner du gjerne vippestellet... Kanskje ikke så mye at du merker det, men nok til at akslingen knekker. (har prøvd det og) Så nå har jeg sveist oljeretur og lufting i originaldeksler, og laget dobbel korkpakning med permatex mellom hvert lag. Og Dalland, kjempelurt å polere innsugene på utsiden. Andre polerer på innsiden og det er jo egentlig teit, fordi da kan ingen se det.
|
|
« Siste redigering: oktober 19, 2011, 09:14:04 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #472 på: oktober 19, 2011, 10:09:53 am » |
|
Problemet var vel at du tok på locktite istedet for å bare etterstramme :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #473 på: oktober 19, 2011, 10:43:01 am » |
|
Ikke lett å forbedre vw's originalkonstruksjon. Etter som den sitter bedre og bedre når motoren varmes opp (spennen holder seg kald).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #474 på: oktober 19, 2011, 11:26:54 am » |
|
Problemet var vel at du tok på locktite istedet for å bare etterstramme :-)
"Bare etterstramme" betinger en pakke M8x25 og en 13 nøkkel i lommen til enhver tid i mitt tilfelle. Prøvde med og uten oringer også. Når jeg så det var ekstra markering i garasjen, tok jeg med meg bolten og fastnøkkelen før jeg bøyde meg ned. Så slapp jeg all den gymnastikken tidlig på morgenen.
|
|
« Siste redigering: oktober 19, 2011, 11:29:27 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #475 på: oktober 19, 2011, 15:52:40 pm » |
|
Hvis man har så mye trykk ute i toppene at ventildekslene begynner å sveve så har man et problem.
hehe no shit. Er bare å finne riktig måte å løse det på... JHU: tja, skal eg være ærlig så er økningen i press pga litt varme i toppen med noen cm i utvidende metall sikkert marginal og den originale klemmet gir jo fint etter ellers.. Fikk lakka ventil dekselene idag med varmelakk så får vi bare se hvordan det blir.. Snakket også med han som skal gjøre maskineringen på spesialdelene for meg og han var veldig engasjert, så skal bare få tegnet litt og kalkulert så skal han få settes i arbeid så kan det sjekkes på dynoen til sommeren...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #476 på: oktober 19, 2011, 16:16:40 pm » |
|
spent på ka mystiske gassardeler du har på gang:)
Har en anelse Feil. Dette er noe eg ikke har sett blitt lagt før. Feil. Jeg hadde anelse...
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #477 på: oktober 19, 2011, 16:54:18 pm » |
|
Hvis man har så mye trykk ute i toppene at ventildekslene begynner å sveve så har man et problem.
hehe no shit. Er bare å finne riktig måte å løse det på... Det er i følge en meget kjent motorbygger bare til å ventilere toppdekslene det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #478 på: oktober 20, 2011, 00:05:28 am » |
|
Lille erte gutt, må ikke tro eg bygger den 356 motoren for deg om du ikke oppfører deg. Fikk henta de lakka delene og var sånn både og fornøyd, holder jo egentlig til å smekke på, men må bare prøve en runde med våtsliping og se hvordan det blir. Men må nok la lakken få noen dager til å herde på... Gasser prosjektet begynner å ta form, så nå må eg bare få tegna litt og tatt noen tester så kan det bli fart i fresen..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #479 på: oktober 20, 2011, 15:43:47 pm » |
|
Nå er resten av delene ankommet
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
|