HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #390 på: september 06, 2011, 09:26:12 am » |
|
4340 har en utvidelse på 6.6 x 10-6 m/mxK, mens "vanlige stål" ligger stort sett mellom 10 og 17 i denne faktoren. Så noget forskjell er der jo. Men uansett; enig i at lasten gis av utvidelse av sylinder/topp hovedsaklig. Mener bare at denne lasten blir unødvendig stor ved å bruke bolter som utvider seg halvparten av de originale....
Uten å være helt sikker mistenker jeg at 6.6 verdien gjelder for amerikanske enheter Ikke helt umulig, men i og med at amerikanske enheter bruker fahrenheit burde det vært en funksjon med noe minus-greier? Klarte uansett ikke å finne en annen kilde på det, men som du sier burde det egentlig ligge i samme størrelsesorden, så jeg er tilbøyelig til å gi meg her
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #391 på: september 06, 2011, 09:53:26 am » |
|
Å regne på den spenningen som oppstår ved varme utvidelsen er lett regning, må bare finne frem noen formler igjen. Kunne vært interessant å se hvilken spenning vi får i forhold til en nyere vannboxer eks. Til de som bryr seg om selve prosjektet så har eg fått gjort litt i går, fikk låne dreiebenken på skolen og dreide med da 4 spacere i vanlig stål. Da dem ikke kan kappes av nøyaktig ved øyemål så skal dem sendes til plansliping. Fortsett gjerne diskusjonen, er kjekt når det blir litt matematisk og ikke bare gjetting og synsing pga noen eks en gammel mekaniker har sagt e.l.
|
|
« Siste redigering: september 06, 2011, 14:18:42 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #392 på: september 11, 2011, 14:54:46 pm » |
|
Lenge siden... SveinT har fått reimhjulet, og allerede balansert så til starten av uka kommer det opp og eg kan få målt litt kam tider, og komme frem til riktig justering av kamen. Reimhjulet var ikke så fryktelig gale, men godt å ha alt 100% Fant også et bilde av shimsa, husker ikke om eg skrev det. Men ende opp med å dreie dem i stedenfor å presse dem eller kutte til med plasman på skolen. Satser bare på at far kan få ræva i gir å slipe dem ned for meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vwwasser
Seniormedlem
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad
|
|
« Svar #393 på: september 11, 2011, 21:29:12 pm » |
|
Kan jeg ha sett den røde bobla di, sammen med ei svart ei kjøre forbi ved Eikås motorbane i natt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #394 på: september 11, 2011, 22:57:41 pm » |
|
Kan jeg ha sett den røde bobla di, sammen med ei svart ei kjøre forbi ved Eikås motorbane i natt? Hehe, sånn i to tiden nesten? I så fall ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #395 på: september 12, 2011, 10:09:40 am » |
|
Nå har eg skikkelig arbeidslys på utsia også. Har ikke hatt muligheten til å gjøre så mye, men fikk kappet pinnboltene på ene siden av motoren. Testet også å polere forbrenningskammeret, men ble ikke fornøyd, greit nok det ble blank. Men vil ha like fin og jevn overflate som om det skulle være støtfangeren. (sikkert helt unødvendig men men..) Er en negativ ting med eksos anlegget i forhold til eks A1 og det er at grenrøret er ett helt stykke og derfor blir det for smalt. Så på en eller annen måte må vi bredde det ca 8 mm, er det noen som har noen gode ideer om hvordan/hvor det skal gjøres? Tenkte kanskje å bare kappe de to øvre rørene, holde en avstand på 4mm på hver å sveise igjen, men funker det? Det høres kanskje ut som en simpel løsning men fungerte fint på min motor: tving grenrøret på med makt, stram alle eksosmuttere og varm bøyene på rørene til de er rødglødende dvs over 1000 grader. Etter avkjøling er mesteparten av spenningen borte. Det siste kan du evnt. bøye/banke for å få ut, men vanligvis er det jo litt spenning i et slikt grenrør, det passer jo aldri 100%.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #396 på: september 12, 2011, 11:38:35 am » |
|
Absolutt verdt et forsøk! Godt tips.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vwwasser
Seniormedlem
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad
|
|
« Svar #397 på: september 12, 2011, 14:23:59 pm » |
|
Kan jeg ha sett den røde bobla di, sammen med ei svart ei kjøre forbi ved Eikås motorbane i natt? Hehe, sånn i to tiden nesten? I så fall ja. Stemmer nok det. Satt i et buss-skur og håpte regnet skulle gi seg.. Fint med boble-cruising forbi da, hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #398 på: september 12, 2011, 14:36:19 pm » |
|
Puuhh! Faren over foreløpig ser det ut til. (Metallsomutvidersegformler) Kjekt å se musklene nærmer seg.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #399 på: september 12, 2011, 18:05:27 pm » |
|
Kan jeg ha sett den røde bobla di, sammen med ei svart ei kjøre forbi ved Eikås motorbane i natt? Hehe, sånn i to tiden nesten? I så fall ja. Stemmer nok det. Satt i et buss-skur og håpte regnet skulle gi seg.. Fint med boble-cruising forbi da, hehe Var passe trøtt å så fulgte ikke med, du skulle hoppet ut forran bilen så eg hadde sett deg!...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #400 på: september 12, 2011, 18:16:33 pm » |
|
Innlegg nummer 400. Fått gjort litt i dag også. Matpausen ble satt av til å justere endeslark på fordeler drevet. Som mange ting er dette en av de som blir ofte oversett, og igjen medfører ustabilt tenningspunkt. Dette gjøres ved å velge den fordeleren du skal bruke og klemmen. Sett så drevet uten fjøra nedi blokka med fordeler og klemme oppå, så mens fordeleren holdes nedtil så måler man med føleblad i bunn. Skal ligge på ca 0.5 mm. Det er spesielt når man erstatter org drevet som sto i blokka med et nytt at man må sjekke klaringe. Da blokkene ble maskinert litt forskjellig og det finner minst 3 forskjellige fordeleraksling lengder. I mitt tilfelle måtte eg bruke 4 shims for å få riktig klaring. Shimsene målte eg med mikrometeret da det stod nærmest. Klemmen som ble brukt var denne, eneste modifikasjon var fjerning av en liten tapp. Fikk også slipt litt skarpe kanter i blokka og stjal ideen ang oljepanne boltene. Rota frem dremelen og filte ut hullet i alle støtstang rørene mot toppen, da dem ofte tar borti stengene. ikke så lett å se, stengene skal lakkes matt svart etter hvert... Begynner å bli litt rotete..
|
|
« Siste redigering: september 12, 2011, 18:18:07 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #401 på: september 12, 2011, 20:03:37 pm » |
|
Se det ja.. godt tips om slark i fordeler.. det skal sjekke opp når jeg får blokka tilbake.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #402 på: september 12, 2011, 21:03:55 pm » |
|
har gjort det samme med innfestningen til dyp sumpen.. hva slags sump har du? i min scat sump har jeg ikke plass til muttere inni sumpen, så må portes ørlite for å få nok plass til å spisse mutteren nedpå.. jeg kommer til å legge en pakning der, med silikon på hver side for å eliminere lekkasje.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #403 på: september 12, 2011, 21:26:06 pm » |
|
har gjort det samme med innfestningen til dyp sumpen.. hva slags sump har du? i min scat sump har jeg ikke plass til muttere inni sumpen, så må portes ørlite for å få nok plass til å spisse mutteren nedpå.. jeg kommer til å legge en pakning der, med silikon på hver side for å eliminere lekkasje. vet ikke helt hva du mener. Har prøvemontert og finner ingen problemer hos meg, sumpen min er empi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #404 på: september 12, 2011, 21:28:34 pm » |
|
med samme bolter som du har igjennom blokken, så får jeg ikke på 6mm muttere etter at sumpen er satt på plass.. sumpen er maskinert for M6 bolter med rundt umbraco-hode.. må derfor "porte" litt rundt der mutterene skal nedpå! kjipt men bedre enn bolter fra sumpen og opp i blokka
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #405 på: september 19, 2011, 20:53:47 pm » |
|
Her kom enden på visa ang støtstenger! Kopiert fra aircooled.net We successfully use these even on VW Dual Valve Spring equipped engines, with ratio rockers, up to 9500 RPM! These are over 3X stronger then the other Aluminum "HD" pushrods available (which we stopped selling due to failures). Run these at .006", same as stock, which will give you .002" when hot. These pushrods are designed by and are exclusive to Aircooled.Net.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #406 på: september 19, 2011, 21:30:02 pm » |
|
Vel og bra. Men hei, dur heller på med noen ordentlige oppdateringer, jeg vet jo at det er fremgang å melde
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #407 på: september 19, 2011, 22:11:14 pm » |
|
Vel og bra. Men hei, dur heller på med noen ordentlige oppdateringer, jeg vet jo at det er fremgang å melde Hehe, du vet ikke alt engang. Men nå er i allefall en siden av motoren ferdig med tanke på vendehøyde... Vippegeometri og måling av støtstang lenge er også unnagjort. Må beklage, hadde planlagt en lengre utgreing om hvordan å sette opp vippegeometri osv, men det gikk så lett og fort at eg glemte det. En liten oppsumering osv.. Målte alt som kunne måles på kamakselen, og der klokket alt inn akkurat som ønsket så trengte ikke å korrigere graderingen. Ble målt på denne måten... Smekket sammen til halv longblock og gjorde litt forskjellig. Rotet begynner virkelig å ta seg opp.. Selv om det ser nokså stusselig ut der eg sitter så ser det sånn ut andre veien.. Og dette er det ukentlige onsdags prosjektet, koslig å ha noe annet å potle på. Og skader ikke å lære litt om innsprøytning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #408 på: september 20, 2011, 14:42:44 pm » |
|
Looking good! Nå er det meldt om fullstendig prøvemontering, den endelige monteringen påbegynnes etter en grundig vask
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #409 på: september 22, 2011, 23:08:22 pm » |
|
Blokka er lakkert og støtstengene er kappet.. I morgen blir en større økt så vi får se hvor langt eg kommer..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sambabuss
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten
|
|
« Svar #410 på: september 22, 2011, 23:55:34 pm » |
|
flink gutt stå på, dette blir bra
|
|
|
Loggført
|
Samba `65 Ur-quattro `86 mod
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #411 på: september 23, 2011, 10:36:13 am » |
|
Jepp, dette blir kjempebra!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #412 på: september 23, 2011, 19:57:57 pm » |
|
Med stor takk til Henrik kan eg melde at shortblock er vellykket montert! Nå gjennstår nattesøvnen til å tenke på hva eg har glemt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #413 på: september 23, 2011, 20:38:58 pm » |
|
Ikke vær depressiv nå, alt er på plass Bilder:
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #415 på: september 23, 2011, 21:31:35 pm » |
|
Damn eg sa du ikke skulle vise bilde av den fyfy lakkinga rundt sylinderhøla. HYSJ! Bildene er så dårlige at ingen ser detGlemte helt dette:
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #416 på: september 23, 2011, 22:28:53 pm » |
|
kæ du studere for noge dalland? kæ du ska bli? jobbe som? du er jo en stor filosof hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #417 på: september 23, 2011, 23:03:10 pm » |
|
kæ du studere for noge dalland? kæ du ska bli? jobbe som? du er jo en stor filosof hehe Hehe kan vel ikke komme som noen stor overaskelse at eg studere maskin ingeniør og gjerne tenker meg jobb innen forbrennings motorer.. Men men, vet aldri ka eg interesserer meg for om noen år, men et mindre firma der eg kan pjotte litt på dataen og stå litt i maskinene for å lage løsninger på folk sine problemer hadde passet bra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #418 på: september 23, 2011, 23:09:18 pm » |
|
Som en liten notis ang fordeler aksling klaringen. Etter å ha montert fordeleren og strammet til klemmen så oppdaget eg at det ble mye større klaring. Dette fordi klemmen var litt skjev, pass på. var ikke mer en 10 sek i skrustikka så var alt som det skulle. Lite tips til å lettere plasere veiv lagerne.. før dere skal sette inn veiva så marker på motsatt side av hullene for di små pinnene hvordan lageret må stå i forhold til veiva for å treffe nedi. Ved hjelp av dette så kunne eg mye lettere sikte inn lageret når veiva skulle nedi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #419 på: september 25, 2011, 20:31:39 pm » |
|
Dette liker vi! Longblock er offesielt ferdig. Roterer fint men litt mye friksjon i sylinderne... Men er vel sånn det skal være på en ikke utslitt motor. Har lakka det som ikke så fint ut på blokka også så nå kan det ikke klages. Det som gjenstår nå er endeslark/montering av svinghjul. Også mangler eg en hel del kjøledeksler og alt må lakkes. Venter også på innsugene som har blitt sveist litt pga portinga. Digger denne farge komboen, synd det ikke er synlig. Blir pussing av deksler og litt annet fremover, skal prøve å være flink med bilde og komme med noen små tips innimellom.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|