|
djupevik
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1981 på: mars 30, 2014, 17:16:04 pm » |
|
Dette var kjedelig! Satse på at en quick fix funker sånn at du får benyttet bilen i sommer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1982 på: mars 30, 2014, 18:12:52 pm » |
|
Det hadde vert kanon Erik!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1983 på: mars 31, 2014, 07:44:06 am » |
|
Nå har jeg overtatt blokka til Erik så da trengs bare nye lagre, galleriplugger og litt annet smått så blir det vel mer kjøring i år regner jeg med. Nedplukking av gamlemotoren får begynne idag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1984 på: april 01, 2014, 23:59:01 pm » |
|
Da er motoren plukket i molekyler og dette blir dyrt... Så stor fare for at eg henter tilbake org motoren og seter motor prosjektet på hylla til høsten. (og nei dette var ikke aprilsnarr).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1985 på: april 02, 2014, 00:42:31 am » |
|
Da er motoren plukket i molekyler og dette blir dyrt... Så stor fare for at eg henter tilbake org motoren og seter motor prosjektet på hylla til høsten. (og nei dette var ikke aprilsnarr). Fortell da
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1986 på: april 13, 2014, 15:08:43 pm » |
|
Da er motoren plukket i molekyler og dette blir dyrt... Så stor fare for at eg henter tilbake org motoren og seter motor prosjektet på hylla til høsten. (og nei dette var ikke aprilsnarr). Fortell da Her blei det stille. Kan du ikke fortelle oss litt.....
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1987 på: april 13, 2014, 19:32:21 pm » |
|
Vel for den med Facebook så ser dem dagens oppdatering. En kødd har i løpet av natten klatret opp på taket og hoppet på bilen så nå er taket slått ned... Har ikke ord..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1988 på: april 13, 2014, 19:36:02 pm » |
|
Vel for den med Facebook så ser dem dagens oppdatering. En kødd har i løpet av natten klatret opp på taket og hoppet på bilen så nå er taket slått ned... Har ikke ord..
Uffda, dette var kjipt... Drittsekker finnes dessverre overalt.
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1989 på: april 13, 2014, 21:51:47 pm » |
|
Vel for den med Facebook så ser dem dagens oppdatering. En kødd har i løpet av natten klatret opp på taket og hoppet på bilen så nå er taket slått ned... Har ikke ord..
Det var trist å høre. Jeg opplevde det samme for mange år siden på en strøken nyrestaurert boble. Mistet omtrent hele lysten til å holde på med bil. Heldigvis kom jeg tilbake på rett spor etterhvert
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1990 på: april 13, 2014, 22:24:26 pm » |
|
I håp om å gi synderen dårlig nok samvittighet til at han melder seg så fikk eg hjelp av avisa. http://www.ba.no/nyheter/article7294030.eceVeldig kjipt at dette skjedde men det lar seg alltid ordne. Men kostnaden og tiden det tar for å fikse dette er ikke så koselig. spesielt ikke med tanke på at bruksbilen er bulket fra ende til aen, men den får eg heller bare drite i... Regner meg er får fikset taket proft også setter eg inn bilen for sommeren og begynner på den igjen til høsten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1991 på: april 13, 2014, 23:02:39 pm » |
|
Regner meg er får fikset taket proft også setter eg inn bilen for sommeren og begynner på den igjen til høsten.
God ide. Få reparert det så fort som mulig. Lettere å se framover når skaden er borte.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1992 på: juni 09, 2014, 18:49:22 pm » |
|
...blir det noen muskler da.. ?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1993 på: juni 10, 2014, 09:38:30 am » |
|
Nope, mangel på fungerende motor har gjort at den ikke har blitt brukt, men får tilbake org motoren idag så skal nå få kjørt litt med bobla til helga. Taket er retter og lakkert så det ble strøkent ellers er bilen polert og byttet vindusheis og litt annet. Begynnner kanskje i august å bygger opp motoren igjen og tror eg bare finner meg en org blokk og får den maskinert opp også på eg ha ny kamaksle igjen, da den driten av en raptor kam holdt ikke lenge...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #1994 på: juni 10, 2014, 09:59:22 am » |
|
Bare og brette opp ermene, og bygge en bedre motor neste gang. Du har helt sikkert lært noe underveis. Og om det er effekt du er ute etter, er ikke dette den siste motoren du vil komme til å ødlegge Men vær forsiktig med å svartmale kvalieten på deler. Deler går ofte istykker når de ikke blir behandlet rett. Og såvidt jeg vet ut fra hva det du skriver i tråden har denne kammen både blitt utsatt for Sprukken vingleblokk, gamle ventilfjærer sammen med mye turtall og skjæring i ventilstyring. Ble kamfølgere byttet sammen med kammen? Hadde vært moro med bilder av de ødelagte delene. Er mulig de med litt mer fartstid blant disse motorene kunne gitt deg ett litt mer utfyllende hendelsesforløp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1995 på: juni 11, 2014, 22:25:49 pm » |
|
Mange faktorer som gjør at deler blir slitt, som Erik nevner her. Hvilken type olje kjører/kjørte du på? Bilder av delene og slitemerker er alltid intressant å se på. Håper det løser seg. Bare å gyve løs!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1996 på: juni 12, 2014, 10:35:31 am » |
|
Kamakslene er kjørt maks 3000 km og på den tiden har det blitt byttet olje tre ganger. I tillegg kjører den på en fullsyntetisk ester olje som har skyhøye EP verdier, sink verdier osv. Ja eg hadde tøys med en ventilstyring men det ser like ødelagt ut på alle lobene. Ventilfjærene er OTEVA og ble byttet samtidig og er etter anbefaling fra JPM. Sprekken oppe mellom sylinderen og oljetrkksbryteren er eneste sprekken og har neppe noe med at kamakselen blir nedslitt så fort. Ellers er løfterboringene innfor tolleransene. Resten av motoren ser forsåvidt bra ut tatt i betraktning at den har gått ca 25 tusen km med galmann kjøring, mager blanding, trekking av campingvogn, bakkeløp, rundbaneløp, halvtime i 160km/t på motorveien i tyskland med 35 varmegrader... osv. Så det er egentlig bare ny kam/løftere og blokk som må til så lever den sikkert 25 tusen til. Kan legge ut bilder av kamakselen etterhvert. Jeg svartmaler ikke JPM, men akkurat den kam pakken eg har fått har jo vert tragisk dårlig i forhold til fk8 som holdt 22 tusen km og ble byttet pga LITT pitting pga lavt fjærtrykk. At jeg drøyer oppbygging av motoren til høsten er av tre grunner. Pusser opp T3 camperen som er reiser med ned i europa om noen uker. Sparer penger til turen og har hatt endel utgifter pga ny leilighet osv. Vil bruke meg goooooooood tid på å bygger opp motoren igjen til å bli helt strøken igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1997 på: juni 12, 2014, 11:24:43 am » |
|
Hvordan er kammen blitt skadet, og hvordan har motoren din havarert?
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1998 på: juni 12, 2014, 12:50:28 pm » |
|
Nedslitte topper på lobene og blokka fikk en sprekk inn i en oljekanal så den brukte mer olje enn bensin en stund. Men alt lar seg fikse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1999 på: juni 12, 2014, 15:02:30 pm » |
|
Hvor mye slark har du mellom ventil løftere og boringen i blokka?
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2000 på: juni 12, 2014, 16:38:16 pm » |
|
Hvor mye slark har du mellom ventil løftere og boringen i blokka?
Det husker jeg ikke,er en stund siden jeg plukket motoren nå..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #2001 på: juni 12, 2014, 18:21:42 pm » |
|
Hvor mye slark har du mellom ventil løftere og boringen i blokka?
Det husker jeg ikke,er en stund siden jeg plukket motoren nå.. Det hadde vært nyttig å vite. Må jo være mulig å finne ut hvorfor kammen gikk i stykker så fort. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sendt blokka og kamrestene til Helsingborg for analyse.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2002 på: juni 13, 2014, 10:02:33 am » |
|
Hvis du mener å sende det til JPM så var han ikke interessert i å få tilbake kamakselen, men kunne gi meg et tilbud på en ny...
Å bruke 3500kr mer enn nødvendig på kam/løfter viste seg ikke å være så lønnsomt i lengden alikevel...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #2003 på: juni 13, 2014, 10:14:38 am » |
|
Det interessante er jo å finne ut hvorfor det skjedde. Hva mener du er grunnen? Er det herdingen, stålkvaliteten eller kamdesignen som er problemet? Eller er det andre forhold?
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2004 på: juni 13, 2014, 10:39:49 am » |
|
Det interessante er jo å finne ut hvorfor det skjedde. Hva mener du er grunnen? Er det herdingen, stålkvaliteten eller kamdesignen som er problemet? Eller er det andre forhold?
Første gjetting er hardheten etter herdingen av kammen er for myk. Om ikke JPM ønsker å se på den så skal jeg få tatt den med på jobben så kan vi ta noen målinger av hardheten også kan motorgurene få ta en titt. Svar får vi nok til slutt, om eg kommer greit utav dette økonomisk vites ikke, men så har jeg ikke hatt noe mer kontakt med JPM etter første svaret jeg fikk heller. Så kanskje har tar det som en reklamasjon vis jeg syter lenge nok, eller at han kan selge med ny til en del lavere pris enn han har tilbydt. Vi får se når den tid kommer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #2005 på: juni 13, 2014, 17:24:44 pm » |
|
Dere som har peiling. Når man brenner inn kammen ved første oppstart, 20 min over 2000 rpm, er det ikke da herdingen skjer ? Eller er kammene herdet på forhånd også ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2006 på: juni 15, 2014, 20:01:19 pm » |
|
Dere som har peiling. Når man brenner inn kammen ved første oppstart, 20 min over 2000 rpm, er det ikke da herdingen skjer ? Eller er kammene herdet på forhånd også ?
Litt kaldherding og tilsliping skjer kanskje under innkjøring av kammen. Men når det er snakk om hardheten i stålet så er det herdingen med varme/nedkjøling under produksjon det handler om. Nå er forresten bilen på veien igjen, taket er bedre enn noengang og org 1600 motoren er tilbake i bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2007 på: juni 15, 2014, 20:35:44 pm » |
|
Dere som har peiling. Når man brenner inn kammen ved første oppstart, 20 min over 2000 rpm, er det ikke da herdingen skjer ? Eller er kammene herdet på forhånd også ?
Litt kaldherding og tilsliping skjer kanskje under innkjøring av kammen. Men når det er snakk om hardheten i stålet så er det herdingen med varme/nedkjøling under produksjon det handler om. Nå er forresten bilen på veien igjen, taket er bedre enn noengang og org 1600 motoren er tilbake i bilen. Og låter bra...
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2008 på: juni 22, 2014, 00:57:54 am » |
|
Er spent på å se hvordan min web-cam ser ut etter grisekjøring fra første meter med doble fjører
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2009 på: juni 22, 2014, 01:00:32 am » |
|
Min webcam ser fin ut. Løfterene (CB lightweight) har spunnet fin i foringen sin og kammen så bra ut ved siste demontering (Web 86C)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
|