|
BERGER
|
|
« Svar #751 på: mai 20, 2016, 23:09:10 pm » |
|
Takk for det Roy
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #752 på: juni 02, 2016, 18:05:49 pm » |
|
Hvordan gikk det på kjula?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #753 på: juni 02, 2016, 18:40:00 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #754 på: juni 03, 2016, 07:21:21 am » |
|
Hvordan gikk det på kjula?
Har vist glemt å oppdatere her ja Joda, det ble en helt ok test & tune helg. Slet litt med å få den til å gå rent og det viste seg etter endel feilsøking å være en nåleventil i forgasseren på sekundærkretsen som ikke tettet skikkelig. Dermed flommet den over og fikk alt for mye fuel. Byttet nåleventilen tilbake til gammel (ble satt inn nye i vinter som skulle fløde mer) og siste draget på lørdag ble da helt ok. 12,01 og 197 km/t. Den går fortsatt litt for fett, lambda viser 10 hele veien på max boost, så den leverer ikke maks krefter enda. Så før søndagen skrudde vi turbotrykket litt opp for å kompensere for fet blanding, men dessverre regnet søndagen bort og ingen mer kjøring. Men det som er positivt er at mange av de tingene jeg har gjort med bilen i vinter fungerer bra Girkassen var super smakk-smakk-smakk i gir hele veien. Den nye clutchen er bra også, litt uvant kort pedal, men det går seg til. Fikk ikke kjørt nok til å justere inn rett slur, men er på god vei. Det nye kjølesystemet med elektrisk vannpumpe var også veldig fint, ga rask oppvarming av motor, god kjøling underveis og etter kjøring. Bror var med som crew og han hadde med egenprodusert depobil, laget av rester fra en Volvo 740 med automat. Fikk mange bra kommentarer på den.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #755 på: juni 03, 2016, 07:24:27 am » |
|
Noen bilder til
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #756 på: juni 03, 2016, 08:02:35 am » |
|
Godt å se at du ikke holder vekten din og fortsetter å minske i størrelse. Noen har forstått det! Men kjører du ikke med hybrid?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #757 på: juni 03, 2016, 08:10:35 am » |
|
Godt å se at du ikke holder vekten din og fortsetter å minske i størrelse. Noen har forstått det! Men kjører du ikke med hybrid?
-BB-
Hehe, vekten er vel ganske stabil Kjører med HANS, hybrid er vel et hakk bedre, stadig rom for oppgraderinger..
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #758 på: juni 17, 2016, 17:52:58 pm » |
|
Endelig går ting litt riktig vei. Etter Kjula bestemte jeg meg for å ta en tur til Anders Ringstad og få bremset/justert bilen inn. I dag var dagen. Til å begynne med så det mørkt ut, gikk ikke på alle 4 og ikke noe kraft i det hele tatt nedover i registert. Samme følelse som på Kjula i mai egentlig. Så da ble det å dyse litt nedover, og etter noen byttinger og runder ble det klaff! Uten luftfilter bremset den 412hk/472Nm ved 6500 omdr og 1,8 bar ladetrykk. A/F pent og pyntelig på rundt 11-11,5. Meget fornøyd med dette og vi ga oss der. Kunne nok fint gått opp mer på trykket siden det ikke var tegn til at den skulle gå lean, men vil foreløpig være på den sikre side En fin dag!
|
|
« Siste redigering: juni 17, 2016, 17:56:33 pm av BERGER »
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #759 på: juni 17, 2016, 19:48:46 pm » |
|
Gratulerer! 9 sekundere er innenfor rekkevidde.
Jeg må spørre. Regner Ringstad fortsatt om fra effekten Dyna Packene måler på hjulene. Det står Trans C(alculation) factor 1.15000 i diagrammet og det er derfor jeg spør.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #760 på: juni 17, 2016, 20:06:52 pm » |
|
Gratulerer! 9 sekundere er innenfor rekkevidde.
Jeg må spørre. Regner Ringstad fortsatt om fra effekten Dyna Packene måler på hjulene. Det står Trans C(alculation) factor 1.15000 i diagrammet og det er derfor jeg spør.
Mvh BB
Takk Etter hva jeg skjønner så gjør han det ja.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #761 på: juni 17, 2016, 20:09:27 pm » |
|
Gratulerer! 9 sekundere er innenfor rekkevidde.
Jeg må spørre. Regner Ringstad fortsatt om fra effekten Dyna Packene måler på hjulene. Det står Trans C(alculation) factor 1.15000 i diagrammet og det er derfor jeg spør.
Mvh BB
Takk Etter hva jeg skjønner så gjør han det ja. Takk... og beklageligvis forsvant 9`ern bort samtidig. 15% tilsvarer 62hk. Du har altså 350hk på hjulene. Jeg kan ikke begripe at han gjør slikt men det skaffer kanskje kunder. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #762 på: juni 17, 2016, 20:13:36 pm » |
|
Gratulerer! 9 sekundere er innenfor rekkevidde.
Jeg må spørre. Regner Ringstad fortsatt om fra effekten Dyna Packene måler på hjulene. Det står Trans C(alculation) factor 1.15000 i diagrammet og det er derfor jeg spør.
Mvh BB
Takk Etter hva jeg skjønner så gjør han det ja. Takk... og beklageligvis forsvant 9`ern bort samtidig. 15% tilsvarer 62hk. Du har altså 350hk på hjulene. Jeg kan ikke begripe at han gjør slikt men det skaffer kanskje kunder. -BB- Tror nok han vet hva han driver med, men den diskusjonen får vi ta en annen gang Er fornøyd med effektøkning fra 347 til 412 på samme dynapack. Det aller viktigste for meg nå er at den går som den skal og har nok power til en 10-sekunder
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
1835cc
Seniormedlem
Innlegg: 493
Bosted: trondheim
Luftliga`n
|
|
« Svar #763 på: juni 17, 2016, 20:48:14 pm » |
|
Når jeg bremset korrigerte de WCF....hva er det?
Øyvind B
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #764 på: juni 17, 2016, 20:54:13 pm » |
|
Når jeg bremset korrigerte de WCF....hva er det?
Øyvind B
WCF = Weather Compensation Factor. Høyde over havet, temperatur, lavtrykk, høytrykk... osv. Alt spiller inn. Og dette kan kalibreres og bør kalibreres hos en seriøs operatør. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
1835cc
Seniormedlem
Innlegg: 493
Bosted: trondheim
Luftliga`n
|
|
« Svar #765 på: juni 17, 2016, 21:07:39 pm » |
|
OK.Korreksjon på WCF når jeg bremset 1835 `en var 416NM før korreksjon og 398 NM etter.Effekt ned fra 256 til 245.....Det var kald luft den dagen:)
|
|
« Siste redigering: juni 18, 2016, 06:53:32 am av 1835cc »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #766 på: juni 17, 2016, 21:17:25 pm » |
|
..Det var kald luft den dagen:)
......og kanskje høytrykk.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #767 på: juni 20, 2016, 20:21:01 pm » |
|
For lite luftfilter sa folk... Så jeg måtte prøve bremsing med og uten filter for å se forskjellen. +10 hk uten filter og raskere spool up på turboen... så nå er nytt filter handlet. Kan aldri bli for stort sa folk...vart det bra no??
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #768 på: juni 20, 2016, 23:14:18 pm » |
|
kult øyvind begynner å nærme seg smertegrensa på org rådene nå!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #769 på: juni 21, 2016, 02:13:24 am » |
|
høres jo greit ut med 350 hk på hjula også da.. Det jeg lurer mest på med boble er i grunnen 0-100 tider, eventuelt 0-150. Tenker da mer til gatebruk. Er jo alltid gøy å klå BMWer og Audier . . Hvor langt opp må man for å begynne ha det seriøst morro på andres bekostning ? Og i denne sammenheng. 350 hk - (uten å ta så mye hensyn til hjuloppheng, dekk osv) - hvor raskt ca burde en slik boble karre seg til 100 km/t ?
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #770 på: juni 21, 2016, 07:00:33 am » |
|
kult øyvind begynner å nærme seg smertegrensa på org rådene nå!
Ja, rådene er det som bekymrer meg mest (tatt i betraktning dine erfaringer) og som også gjorde at jeg ikke turde gå mer opp på effekt under bremsing. Så det blir nok oppgradering av råder og også stempler til noe av bedre kvalitet til vinteren. Bor mer i motoren slik den er nå. Modifikasjonene fra i vinter har gjort at A/F holder seg stabilt på høyt trykk, leaner ikke ut slik som før. Var ingen endring fra 1,6 bar til 1,8 bar
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #771 på: juni 21, 2016, 07:04:17 am » |
|
høres jo greit ut med 350 hk på hjula også da.. Det jeg lurer mest på med boble er i grunnen 0-100 tider, eventuelt 0-150. Tenker da mer til gatebruk. Er jo alltid gøy å klå BMWer og Audier . . Hvor langt opp må man for å begynne ha det seriøst morro på andres bekostning ? Og i denne sammenheng. 350 hk - (uten å ta så mye hensyn til hjuloppheng, dekk osv) - hvor raskt ca burde en slik boble karre seg til 100 km/t ? Ja, 350 på hjula er hyggelig det, er samme som jeg hadde på motor før modifikasjoner Har ikke noe eksakt måling på 0-100km/t men ut i fra time-slips fra Tierp (100m/4,5sek/118km/t) kan jeg tippe at det er ca 4 sek
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #772 på: juni 21, 2016, 08:02:40 am » |
|
høres jo greit ut med 350 hk på hjula også da.. Det jeg lurer mest på med boble er i grunnen 0-100 tider, eventuelt 0-150. Tenker da mer til gatebruk. Er jo alltid gøy å klå BMWer og Audier . . Hvor langt opp må man for å begynne ha det seriøst morro på andres bekostning ? Og i denne sammenheng. 350 hk - (uten å ta så mye hensyn til hjuloppheng, dekk osv) - hvor raskt ca burde en slik boble karre seg til 100 km/t ? Med ca 350hk så kjører du: 0-165 kmt på ca 6.5 sek 0-200 kmt på ca 10 sek. 0-100 går fort men det måles sjeldent. Men de aller sprekeste R-syklene holder ikke følge i starten hvis du har kontroll på grep og clutch. Skinnebobla kjører til sammenlikning: 0-240 kmt på 5.5 sekund 0-285 kmt på 8 sekund Tenk på at dette er med 4 manuelle gir, 8 støtstenger og i en bil som i prinsippet er en flyvinge. Det setter ting i perspektiv. -BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #773 på: juni 21, 2016, 08:04:32 am » |
|
For lite luftfilter sa folk... Så jeg måtte prøve bremsing med og uten filter for å se forskjellen. +10 hk uten filter og raskere spool up på turboen... så nå er nytt filter handlet. Kan aldri bli for stort sa folk...vart det bra no?? Likt mitt! Det skal være bra ja. Veldig imponerende med den effekten på forgasser motor på kun 1,8bar.. Gratulerer!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #774 på: juni 21, 2016, 08:13:35 am » |
|
For lite luftfilter sa folk... Så jeg måtte prøve bremsing med og uten filter for å se forskjellen. +10 hk uten filter og raskere spool up på turboen... så nå er nytt filter handlet. Kan aldri bli for stort sa folk...vart det bra no?? Likt mitt! Det skal være bra ja. Veldig imponerende med den effekten på forgasser motor på kun 1,8bar.. Gratulerer! Takk Ja, lest noen tester og de skrøt fælt av det filteret hos http://stianmotorsport.com/ Men vær obs på at gummiflensen på det ikke er så bra som hos K&N feks. Tåler mindre varme. I butikken anbefalte de et avsstandsstykke hvis det skulle stå rett på turbo. Kjekt å ha en slik butikk i nabolaget, de har veldig mye bra på lager
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #775 på: juli 19, 2016, 08:54:26 am » |
|
Var å kjørte i Fyresdal i helga, gikk sånn passe. Både litt positivt og litt negativt skjedde. Det positive først, bil og motor går veldig bra, når fører har hodet på rett plass og gjør det han skal, er det virkelig skyv i bilen! Fyresdal er en upreppa bane og med fullt øs fra start var det hjulspinn på alle gir. Men ikke mer enn at det var helt kontrolerbart, "driftet" litt, men gikk fint å styre inn. Bilen setter seg bra i starten, har greit slur og alle gir smeller i uten å mokke. Første tur ut ble en middels 7 sekunder (husk det er 201m..), men jeg var utålmodig og fikk ikke bygget noe særlig trykk før start. Neste tur ut fikk jeg bra med trykk før start og kjørte ny pers på 6,99 med en 1,7 i 60-fot Men da blåste jeg også ut tre pakninger på høyre trykkboks/innsug og det ble noen timer med skruing. Måtte improvisere litt for å lage nye pakninger, men fikk det sammen til slutt, alt klart før dagens siste runde skulle i gang. Ville ikke spare på noe denne runden, ga det bilen er go for! Fullt trykk fra start og flat pedal hele veien! 1,63 i 60-fot og skøv skikkelig i fra helt til jeg la inn 3. giret. Da smalt det og bilen døde. Viste seg at begge trykkboksene var blåst! For dårlig kvalitet på den støpte aluminiumen er nok forklaringen, boksene har løftet seg fra plata de står på og bøyd både plater og stenger samt at den ene boksen har fått et hull Såpass skader at det bare var å pakke sammen for denne gang. Kipt, men samtidig en god følelse etter å ha kjent hvor bra bilen kan gå
|
|
« Siste redigering: juli 19, 2016, 09:15:34 am av BERGER »
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #776 på: juli 19, 2016, 09:05:55 am » |
|
Vel hjemme er skruinga i gang, må få fikset sakene før Bug Run Classic! Var mest bekymret for om det hadde gått noen alubiter igjennom motoren og skadet eksosturbinen, men den er heldigvis ok Skal ha av grenrøret helt og sjekke at det ikke ligger noe inni rørene, skal også ta en leakdown test og sjekke stemplene med inspeksjonskamera for å se at alt ser ok ut. Videre blir det en quick-fix av boksene, med forsterkninger her og der (Kanskje bygge noe enda kraftigere til vinteren.. )
IMG_4884.jpg (53.99 KB. 450x600 - vist 337 ganger.)
IMG_4883.jpg (72.09 KB. 450x600 - vist 373 ganger.) Fikk mye positive tilbakemeldinger fra publikum og førere i Fyresdal, de elsker å se gamle VW`s på stripa! Så synd at ikke flere hadde anledning til å stille i år. Også må jeg nevne at vi har fått oss team-jakker, veldig fornøyd med de!
IMG_4857.jpg (33.24 KB. 491x600 - vist 308 ganger.)
|
|
« Siste redigering: juli 19, 2016, 09:10:24 am av BERGER »
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #777 på: juli 19, 2016, 12:59:48 pm » |
|
Vel kjørt og ikke så gale når det bare går ut over jalla deler. Her er det jo åpenbart at kreftene på skruene ikke var godt nok fordelt utover boksen. En evt løsning ville vært å dreid deg noen solide skiver på 4*40mm i høykvalitet stål og legge under mutteren og om mulig det samme på undersiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #778 på: juli 19, 2016, 13:20:12 pm » |
|
Vel kjørt og ikke så gale når det bare går ut over jalla deler. Her er det jo åpenbart at kreftene på skruene ikke var godt nok fordelt utover boksen. En evt løsning ville vært å dreid deg noen solide skiver på 4*40mm i høykvalitet stål og legge under mutteren og om mulig det samme på undersiden. Takk, skal gå greit å fikse dette. Planen er å lage nye bunndeler til boksene i tykk stål og sveise på en tykk aluplate på toppen av lokkene. Så blir det fire bolter plassert mer i ytterkant slik at det blir mindre fleksing på topp platen
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #779 på: juli 19, 2016, 13:37:31 pm » |
|
Vel kjørt og ikke så gale når det bare går ut over jalla deler. Her er det jo åpenbart at kreftene på skruene ikke var godt nok fordelt utover boksen. En evt løsning ville vært å dreid deg noen solide skiver på 4*40mm i høykvalitet stål og legge under mutteren og om mulig det samme på undersiden. Takk, skal gå greit å fikse dette. Planen er å lage nye bunndeler til boksene i tykk stål og sveise på en tykk aluplate på toppen av lokkene. Så blir det fire bolter plassert mer i ytterkant slik at det blir mindre fleksing på topp platen ja det er den skikkelige løsningen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|