november 01, 2024, 07:50:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte veiv og rådelager - hvorfor?  (Lest 4538 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« på: november 26, 2010, 19:39:30 pm »

Jeg leser stadig om folk som skal overhale/åpne motorer, og de skal da bl.a. bytte veiv og rådelager.
Det har de bestemt seg for, før motoren åpnes.

Det synes jeg  (av erfaring gjennom endel år i mc-bransjen) er litt feil utgangspunkt.

Dette fordi et lager som er iorden, er virkelig iorden. Ett nytt lager er ikke iorden, det må kjøres inn.
Og er du uheldig, går det galt i innkjøringsprosessen. Så det er ikke sikkert at det nye lageret holder lengre enn det gamle, som var i orden. Det kan faktisk holde kortere, er du uheldig.
Det er også mindre motstand i en motor med litt romslige lager, har hørt flere som har bemerket at motoren egentlig er litt "treigere" etter overhaling.
Så, veien til en god motor, er ikke nødvendigvis nye lager, men riktige lager.

Det som gjør lagerslitasje på et vanlig glidelager i en ellers velfungerende motor, er vanligvis enten for lite olje, for svak olje eller ureinheter/spon i olja.

Sikkert flere meninger om dette, men det her er noe av min erfaring.
 Glad
« Siste redigering: november 26, 2010, 21:08:44 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: november 26, 2010, 19:50:58 pm »

Nå hører det vel med til sjeldenhetene at en t1 motor kan smelles sammen igjen med standard lager.
De fleste må linjeborres, og da er nye lager eneste løsningen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #2 på: november 26, 2010, 20:13:40 pm »

Det var vel ikke slik at Kjell Roar mente det ikke skulle byttes lagre, om det var et behov?
Loggført

Seaside VW Klubb
vw-t1
Supermedlem
*****
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: november 26, 2010, 21:34:18 pm »

Det er jo også slik at det hender man kjøper en brukt motor vi ikke vet noe om. Da synes jeg det kan være greit å bytte alt først, i steden for å ta motoren ut igjen. Blunker
Loggført

Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: november 26, 2010, 22:16:56 pm »

Det er jo også slik at det hender man kjøper en brukt motor vi ikke vet noe om. Da synes jeg det kan være greit å bytte alt først, i steden for å ta motoren ut igjen. Blunker

Som sagt før, jeg ville ikke bytta hvis det ikke er slitent. Og er det ikke slitent, behøver du ikke være redd for å ta motoren ut igjen. Ikke pga lagrene, ihvertfall.

Man veit hva man har, hvis man tar seg tid til å måle og inspisere lagrene først.
Finns nok eksempler på folk som har satt inn nye lager, uten å sjekke/måle godt nok om det er riktig lager de setter inn. Og da kan de som sto der, være bedre tilpasset enn de nye du setter inn.
Nå er min erfaring mest fra motorer med 5 veivlagre, og følgelig større sjans for å gjøre feil ved ny tilpasning. Ihverfall når man ikke har erfaring.

Ellers, er nok som H-MEK sier, at mange motorer trenger linjeborring, og da er det bare å tilpasse alt på nytt.
 Glad

« Siste redigering: november 26, 2010, 22:46:48 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 27, 2010, 01:48:52 am »

Boblemotorene har et hardt liv i forhold til mange andre motorer. Ingen oljefilter, lite olje, gjenerelt dårlig smørefilm (mye luft i olje pga utforming på sump) og dårlig lagring av veivene fører ofte til stor lagerslitasje og utpankede blokker. Grunnen til lagerbytte på trimmede motorer er oftest fremmedlegemer som riper opp eller pitting som resultat av knust oljefilm.
Et skikkelig tørrsump anlegg på boble motoren og du er stort sett home free når det gjelder lager...

Kan sammenlignes med gamle HD'er innen motorsykkelverdenen. Yamaha og suzuki har jo tenkt seg om før de lagde motorer.. og kan overhode ikke sammenlignes dessverre  Osteaktig
« Siste redigering: november 27, 2010, 01:50:44 am av Jee » Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: november 27, 2010, 10:39:33 am »

Boblemotorene har et hardt liv i forhold til mange andre motorer. Ingen oljefilter, lite olje, gjenerelt dårlig smørefilm (mye luft i olje pga utforming på sump) og dårlig lagring av veivene fører ofte til stor lagerslitasje og utpankede blokker. Grunnen til lagerbytte på trimmede motorer er oftest fremmedlegemer som riper opp eller pitting som resultat av knust oljefilm.
Et skikkelig tørrsump anlegg på boble motoren og du er stort sett home free når det gjelder lager...

Kan sammenlignes med gamle HD'er innen motorsykkelverdenen. Yamaha og suzuki har jo tenkt seg om før de lagde motorer.. og kan overhode ikke sammenlignes dessverre  Osteaktig

Er vel med (utrimma) boblemotorer som med gamle HD-motorer:
De kan værra jækla slitne før de stopper.... Blunker
« Siste redigering: november 27, 2010, 10:42:23 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 27, 2010, 14:18:31 pm »

Helt klart..
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 27, 2010, 14:23:17 pm »

Boblemotorene har et hardt liv i forhold til mange andre motorer. Ingen oljefilter, lite olje, gjenerelt dårlig smørefilm (mye luft i olje pga utforming på sump) og dårlig lagring av veivene fører ofte til stor lagerslitasje og utpankede blokker. Grunnen til lagerbytte på trimmede motorer er oftest fremmedlegemer som riper opp eller pitting som resultat av knust oljefilm.
Et skikkelig tørrsump anlegg på boble motoren og du er stort sett home free når det gjelder lager...

Kan sammenlignes med gamle HD'er innen motorsykkelverdenen. Yamaha og suzuki har jo tenkt seg om før de lagde motorer.. og kan overhode ikke sammenlignes dessverre  Osteaktig

Er vel med (utrimma) boblemotorer som med gamle HD-motorer:
De kan værra jækla slitne før de stopper.... Blunker

onkel kjøpte med en HD FXR fra statene i fjor. Eid av en tidligere Hells Angels kar, som har r*vkjørt motoren.. clutch var så og si ferdig, stempelringer nærmest slipt vekk og en brøkdel av kompresjon i sylindrene. Men tror du ikke motoren gikk? Testet den på E6 mot Gardermoen, og selv om clutchen slapp litt var det allikevel drag i sykkelen.

se bare på bildene tistlo har lagt ut av noen topper. koks dekket jo 95% av volumet i innsugskanaler, men motoren sviver fett den Rekker tunge

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!