VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« på: november 04, 2010, 21:02:13 pm » |
|
Har akkurat resturert ei boble 1969 modell, og bytta ut det meste av typiske slitedeler som bla bærekuler, endeledd støtdemper. Tok også ut tosjonsfjørene framme og smørte opp kvar enkel nål. Men etter å ha fått bilen på bakken igjen, er den heilt hard framme. Når eg presser bilen ned mot bakken, fjører den ikkje opp igjen, og når eg presser den opp så fjører den ikkje ned igjen. Hadde en prøvetur med den, men passerte ikkje over 30km/t, pga vibrasjon. Er det nokon som har vore bort i lignande? Kan det vere at tosjonsfjør-nålene ikkje ligg riktig? Har funne ut at det ikkje er støtdemper. Bærekulene er også montert riktig med dei to "hakka" vendt framover og bakover.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
|
« Svar #1 på: november 04, 2010, 21:11:01 pm » |
|
har du hatt i fett inni røra da?? for det skal tyte ut nesten med fett inni begge røra...
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #2 på: november 04, 2010, 21:16:26 pm » |
|
Smørte godt opp fjørene, sette dei i, og deretter pressa eg gris i smørenipplane. Bilen stod då uten belastning på hjula. Men eg burde kanskje hatt meir gris i?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
|
« Svar #3 på: november 04, 2010, 21:20:20 pm » |
|
Smørte godt opp fjørene, sette dei i, og deretter pressa eg gris i smørenipplane. Bilen stod då uten belastning på hjula. Men eg burde kanskje hatt meir gris i?
det spørs det.. men jeg vet ikke så mye mer enn det-- kanskje flere her inne som har bedre råd å komme med..
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #4 på: november 04, 2010, 21:25:20 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #5 på: november 05, 2010, 10:32:06 am » |
|
Takk for tilbakemeldingar. Er det nokon som veit kva som skjer dersom fjørene ikkje blir sett i forstillinga heilt korrekt? Kan bilen miste fjøringa? Ellers skrudde eg til dei 3 skruane på tosjonsføra når den var uten belastning. Altså stod på bukk. Dette er vel også riktig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #6 på: november 05, 2010, 10:37:43 am » |
|
Det finnes ingen måte å gjøre det feil på.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #7 på: november 05, 2010, 16:56:17 pm » |
|
har du ett bilde å legge ut? Du bør ikke kjøre for mye fett inn, det skal holde å pumpe til det tyter litt ut av nipplene. =) "nipplene"..... hmmm =) gotta love your beetle, with nipples and all =P
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #8 på: november 07, 2010, 15:36:46 pm » |
|
Skal sjå om eg kan få til et bilde......men trur ikkje eg skal ha tatt for mykje fett i heller......ser at nokon påstår at ein må køyre inn bærekulene.....hmm.....dette var noko nytt for meg Nokon som har erfaring med dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
|
« Svar #9 på: november 07, 2010, 18:10:04 pm » |
|
er alle bærekulene montert rett?
|
|
« Siste redigering: november 07, 2010, 18:19:51 pm av tds »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #10 på: november 07, 2010, 20:24:31 pm » |
|
sikker på at du har fått festet setteskruen på midten skikkelig, hvis den ikke er festet vil bilen dette helt ned på forstillingen
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #11 på: november 07, 2010, 22:37:13 pm » |
|
Alle bærekulene er montert med hakka vendt med køyreretninga. Eg ser at den øverste skruen midt på tosjonsførene gjekk litt meir inn i enn den nederste. Lurer derfor på om sette-skruen på den nederste ikkje teiter skikkelig til alle nålene, då eg kanskje har satt i hop nålene litt feil? Ser at det er ei finare grop i den øverste tosjonsfjøra enn den nederste. Spørst om det kanskje kan vere her problemet er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #12 på: november 07, 2010, 22:43:18 pm » |
|
Hvordan er vinklen på bære armene i forhold til forstillinga? Altså, hvor lav er bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #13 på: november 08, 2010, 00:02:33 am » |
|
Dei to bærearmane som står på same sida, står ikkje heilt parallelt. Men det skal dei vel heller ikkje gjere? Dei opnar seg på ein måte litt opp ut mot bærekulene. Men bærearmane går vel berre på på ein måte? Dette går vel ikkje ann å gjere feil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #14 på: november 08, 2010, 19:31:09 pm » |
|
vis bære armene står vannrett eller litt oppover mot bærekulen (forstilling er laveste punkt) så tar bilen dumper veldig dårlig fremfor vis bærekulene er lavere en forstillinga.
som espen sier hvor lav er bilen din?? på min bil har jeg ikke bærekuler beregnet for senk + at jeg har bærearmene mine mye høyere opp en forstillingen, min bil er mildt sagt stutt å kjøre og demping kan jeg bare glemme.
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #15 på: november 09, 2010, 00:15:47 am » |
|
Er på reise akkurat no, men skal sjekke ut dette når eg er tilbake til helga. Men kan dette forholdet forandre seg uten at eg har gjort noko endringar då? Eg har jo ikkje senka den på nokon måte.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #16 på: november 13, 2010, 13:19:46 pm » |
|
Bærekulene er litt lavare enn forstillinga. Vinkelen på bærearmane skråar dermed litt nedover. Dette skal vel vere riktig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #17 på: november 13, 2010, 13:24:44 pm » |
|
Ta det systematisk
1) Skru av demperene fra bærearmene. Fjæring?
2) Sett bilen på jekken (husk bukker når du ligger under bilen) - løsne senterskruen oppe og nede. Når du ha hever/senker jekken skal bilen og hjulene følge etter (bærearmene skal få gå fritt til eventuelt bærekuler/dempere holder igjen)
Ingen fjæring fortsatt så er det å mistenke at bærearmene ikke glir på lagrene sine.
Disse to første testene burde ikke ta mer enn halvitme å gjøre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|